Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mistä johtuu kaulamikin peiton epäonnistuminen aina vaan?
1
warlock
07.08.2011 22:17:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihmettelen suuresti kun en onnistu mun projektista peittämään kaula mikin vanhaa aukkoa mitenkään. Laitoin aukkoon erittäin tiukan puupalikan reilusti liimaa käyttäen ja sen jälkeen paklasin sen. Näytti alkuun pirun hyvältä mutta muutaman päivän jälkeen oli painunu montulle. No paklasin uudestaan ja taas sama. Oon nyt paklannu neljä kertaa ja aina tulos on sama. Reunat vetää montulle. Ihmetyttää suuresti. Ja kaverilla samat ongelmat.
Löytyykö vinkkejä?
 
Rg505bk
08.08.2011 08:29:59 (muokattu 08.08.2011 08:54:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vähän hataralla pohjalla on, mutta netistä muistelen joskus lukeneeni lukkotallan muuttamisesta kiinteäksi ja samaisessa artikkelissa oli vinkki myös tuohon ongelmaan. Olisikohan saitti ollut project guitar, ehkä googlella löytyy.
 
Edit:
 
Löytyihän se:
 
http://www.projectguitar.com/tut/tht2.htm
 
toivottavasti tosta on jotain apua...
 
MPU
08.08.2011 14:57:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämänhetkinen 70-80% ilmankosteus ei ainakaan auta. Päätypuun saumoja on melkeinpä mahdoton saada pysyvästi näkymättömiksi.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Little Savage
08.08.2011 17:15:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä käytin vastaavaan projektiin epoksia. Ei ollut ongelmia. Kannattaa käyttää kunnon epoksia (esim. West System)eikä mitään marketti epokseja ,niissä kun on kovettumis ongelmia.
 
ÄÄ TÄKÄ TÄKÄ TÄKÄ TÄÄ. Anna sakkoa saatana.
oiva tumpeloinen
08.08.2011 18:38:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaikea sanoa suoriltaan muuta kuin että sä selvästikin kaavit alueen liian tasaiseksi lähtökohtaisesti. Pakkeli kuin pakkeli vetäytyy jonkin verran kuivuessaan. Laita sitä vähän kummuksi ja sen parin päivän jälkeen (ei tarvitse välttämättä odotella niinkään pitkään) hio tasaiseksi. Jos vedät aina lastalla tasaiseksi, ehkä vähän lastaa painamalla vielä pienelle kuopalle, niin saat kyllä tasoitella paljon.
s151669
08.08.2011 20:44:16
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En tiedä auttaako aloittajan ongelmaan, mutta pakkelin kutistumismurheista pääsee kaksikomponenttikamalla. Eikä tartte kauaa odottaa kuivumistakaan. Saatavilla esim lähimmästä Biltemasta tai vastaavasta.
 
Antikitarasankari
okabass
08.08.2011 22:21:18 (muokattu 09.08.2011 16:02:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

s151669: En tiedä auttaako aloittajan ongelmaan, mutta pakkelin kutistumismurheista pääsee kaksikomponenttikamalla. Eikä tartte kauaa odottaa kuivumistakaan. Saatavilla esim lähimmästä Biltemasta tai vastaavasta.
 
Siis oletteko oikeasti saaneet mikinkolon piiloon? Siis ettei täytettyä koloa lakkapintaa tarkastelemalla näy? Minulla ei ole kertaakaan onnistunut. Vinkkijä kaivataan.
 
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
MPU
09.08.2011 16:05:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

okabass: Siis oletteko oikeasti saaneet mikinkolon piiloon? Siis ettei täytettyä koloa lakkapintaa tarkastelemalla näy? Minulla ei ole kertaakaan onnistunut. Vinkkijä kaivataan.
 
Voisin kuvitella että viistämällä kolon reunat ja jollain oikeasti kovettuvalla epoksilla (veneenrakennusepoksit esimerkiksi) liimaamalla ja täyttämällä voisi onnistua. Suorareunainen kolo, puuliima ja yksikomponenttipakkeli ei tule koskaan onnistumaan.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
LaMotta
09.08.2011 17:29:43
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eri materiaaleilla on erilainen lämpölaajenemiskerroin, joten.....
 
"Tarvitseeko meidän todellakin sytyttää kynttilä auringon nähdäksemme?" - Werner von Braun.
MPU
09.08.2011 21:38:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaMotta: Eri materiaaleilla on erilainen lämpölaajenemiskerroin, joten.....
 
Niin miten? Jos puuta liimaa samaan puuhun niin mitä lämpölaajenemisella on asian kanssa tekoa?
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Juniper
11.08.2011 23:06:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Paras tapa mitä olen käyttänyt on surauttaa koko body tasohöylästä läpi muutamaan kertaan ja sen jälkeen liimaa uuden kannen.
Sitten vokini jyrsiä uudestaan tarpeelliset kolot ja jättää vanhat kannen alle.
Tämä tapa mahdollistaa myös naturellit ja läpikuultavat pintakäsittelyt. Työnnäkin tämä on melkein helpompaa kuin veistellä tarkasti sopivaa palikkaa.
 
Old Joe
11.08.2011 23:37:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MPU: Jos puuta liimaa samaan puuhun niin mitä lämpölaajenemisella on asian kanssa tekoa?
Marko

 
Avainsanat = samaan puuhun ja vielä syyt samaan suuntaan.
Eri puu lajit elävät eri tavoin, kuten myös saman puun pituus ja poikittainen eläminen.
 
Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta et sinä sitä tiedä.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «