Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: 2K polyuretaani lakkaus
1
pernarutto
03.08.2011 22:46:03 (muokattu 03.08.2011 22:53:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt olisi mukava saada mahdollisimman kattavasti tietoa kaksikomponentti PU lakan ruiskuttamisesta, välihionnoista, kuivumisajoista ja kiillotuksesta. Ja jos noita vinkkejä saisi vain ja ainoastaan kyseisestä pintakäsittelystä niin olisi kaikkien kiinnostuneiden mukavampi ja helpompi lukea ilman kinastelua siitä mikä lakka on absoluuttisesti paras ratkaisu, eli keskitytään nyt ainoastaan 2K PU lakkoihin ja unohdetaan ne Mastonit tästä keskustelusta.
 
Puuvalmiin kappaleen hionta. Onko kokemuksia kuinka hienolla karkeudella voi hioa ennen ensimmäistä lakkausta jotta lakka pysyy hyvin kiinni pinnassa, vai onko sama hioa melkein kiiltäväksi ja luottaa vain adheesioon? Ja jos mekaaninen pito on kovinkin oleellista niin mitä karkeuksia suositellaan eri puulajeille?
 
Kuivumisaika lakkausten välillä. Kannoin juuri paketin lakkaa ja kovetinta kotiin, ja purkin kyljessä sanotaan että seuraava pinta aikaisintaan seuraavana päivänä, viimeistään viiden vuorokauden sisällä. Kuinka tämä menee noin käytännössä? Voiko PU:n kanssa menetellä samoin kuin 2k akryylin, eli kerrokset viiden minuutin välein ja viikon päästä välihionta?
 
Lakan sävytys. Maalikaupassa sanottin että ei suositella, mutta mieli tekisi kuitenkin. Millä aineilla onnistuu PU lakkaa sävyttämään?
 
Maali lakkapintojen välissä. Burstit sekä kaiken maailman kynäruiskuhommat, millä maaleilla onnistuu? Liuotinohenteiset akryylit kuulemma pelittää, mutta maalikauppias ei vesiohenteisia suositellut, kuis on?
 
Kiillotus. Akryylilakkoja oon viimeisen pinnan jälkeen hionu mataksi kakstonnisella paperilla saippuaveden kanssa, ja sit kiillottanu laikalla hionta- ja kiillotustahnojen kanssa, ja se on toiminu oikein hyvin. Toimiiko sama PU lakoille, ilmeisesti pitää varoa ettei lakka lämpene kiillotettaessa, onko muuta huomioitavaa?
 
Sellaisiin kysymyksiin kaipailisin vastauksia ettei oma PU-neitsyyden menettäminen olisi kovin nolo suoritus, eli toivottavasti konkarit jakaa kokemuksiaan.
 
sartzan
03.08.2011 23:35:33 (muokattu 04.08.2011 12:26:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En ole ekspertti, mutta pannaas ny syötiksi omat kokemukset.
 
Puuvalmiin kappaleen hionta. Onko kokemuksia kuinka hienolla karkeudella voi hioa ennen ensimmäistä lakkausta jotta lakka pysyy hyvin kiinni pinnassa, vai onko sama hioa melkein kiiltäväksi ja luottaa vain adheesioon? Ja jos mekaaninen pito on kovinkin oleellista niin mitä karkeuksia suositellaan eri puulajeille?
 
Ite olen rouhinut 240 paperilla (verstaalla ei hiomakoneille tuota hienompaa ole ollut). Mutta hienommankin olen kuullut käyvän. Olikos se Samantien, joka kertoi käyttäneensä 600:ta? Puulajien välisistä eroista en tiedä.
 
Kuivumisaika lakkausten välillä. Kannoin juuri paketin lakkaa ja kovetinta kotiin, ja purkin kyljessä sanotaan että seuraava pinta aikaisintaan seuraavana päivänä, viimeistään viiden vuorokauden sisällä. Kuinka tämä menee noin käytännössä? Voiko PU:n kanssa menetellä samoin kuin 2k akryylin, eli kerrokset viiden minuutin välein ja viikon päästä välihionta?
 
Seuraavana päivänä saattais onnistua, mutta oman kokemuksen mukaan seuraavana päivänä kappale on melko nihkeä vielä pinnaltaan, onko tämä sitten hyvä vai huono välihionnan kannalta onkin pohtimisen arvoista. Olen itse pitänyt vähintään kaksi päivää väliä, ja joskus on mennyt kaksi viikkoakin (tai iteasiassa varmaan pidempäänkin) verstasvuorojen ja muun elämän takia. Nyt kotona odottaa PU-lakattu keppi, jossa maalaus meni sikäli pöpelikköön, että pitää tehdä uusiksi. Pinnassa välihiottu pu-lakka, joka on ruiskittu joskus ehkä helmi-maaliskuussa, jatkunee ehkä syyskuussa, mikäli ketutus on laantunut riittävästi siihen mennessä. Välihionnan teen uudelleen, on rasvaista räpylänjälkeä sen verran, ettei lakka todennäköisesti tartu.
 
Kerrosten välissä ite olen pitänyt n. 15 minuutin taukoja, joskus on saattanut venähtää tuosta hieman, jos olen jonkin muun jännän äärelle jäänyt.
 
Lakan sävytys. Maalikaupassa sanottin että ei suositella, mutta mieli tekisi kuitenkin. Millä aineilla onnistuu PU lakkaa sävyttämään?
 
Pigmenttipastalla, jolla sävytetään maalikaupassa maalit. Pastaa ohenteeseen (pu:lle on oma ohenteensa, en tiedä käykö muut), ohenne lakka+kovetekoktailiin. Määrät on olleet mutupohjalta, mutta pastaa ei tartte paljon. Sellaisella pienimmällä purkilla, mintä maalikaupassa mulle pastaa möivät (maksoi 2,5 euroa) ruiski hyvin edellisen basson, väliin mahtui pari uusintakierrostakin, ja pastaa on edelleen jäljellä. En tiedä purnukan vetokykyä, mutta missään nimessä se ei ole enempää kuin yksi desilitra. Nokare ohenteeseen, sekoitus, lillinki lakkasekoitteen joukkoon. Jos näyttää valjulta, uusi nokare ohenteeseen (tai jos ohennetta lörähti edelliseen satsiin runsaasti, ehkä suoraan sinne lakkasekoitteeseen) ja lakkasekoitteeseen. Siellä ei kuitenkaan ihan tolkuttomasti sitä ohennetta kantsi olla. Tähänkin on olemassa jokin suhdeluku, vaan ei muistu mieleen.
 
Ainiin, ja kertasuhauksella pinta ei mene umpeen, vaan kerros kerrokselta peittyy enemmän.
 
Maali lakkapintojen välissä. Burstit sekä kaiken maailman kynäruiskuhommat, millä maaleilla onnistuu? Liuotinohenteiset akryylit kuulemma pelittää, mutta maalikauppias ei vesiohenteisia suositellut, kuis on?
 
Ainakin just noilla pastaa+ohennetta lakka+kovete-sekoitukseen -systeemillä. Mulla on burst-maalattu tekele, jossa ihan samalla systeemillä sekoitettiin maali. Liuotin ja vesiohenteisia ei vissiin kannata pintakäsittelyasioissa sekottaa keskenään (mutu), mutta mitä siitä seuraa? Kuplintaa? Ei-tarttumista? Musta aukko?
 
Kiillotus. Akryylilakkoja oon viimeisen pinnan jälkeen hionu mataksi kakstonnisella paperilla saippuaveden kanssa, ja sit kiillottanu laikalla hionta- ja kiillotustahnojen kanssa, ja se on toiminu oikein hyvin. Toimiiko sama PU lakoille, ilmeisesti pitää varoa ettei lakka lämpene kiillotettaessa, onko muuta huomioitavaa?
 
Ensimmäisen hioin vesihiomapaperilla suunnilleen jonnekin noihin karkeuksiin, minkä jälkeen hinkutin säämiskällä ja Carlakella kiiltäväksi. Peukku + muutama muukin sormi puutui hommassa pitemmäksi aikaa. Verstaalla ei ollut kiillotuskonetta silloin. Ei sillä, toimi tuokin, hyvä tuli. Mutta hiomatahnoilla ja rälläkän kiillotuslaikalla ovat seuraavat sitten kiillottuneet. Välissä oli tahnoja kolmea eri karkeutta, joista ensin kiillotettiin karkealla, minkä jälkeen yleensä skipattiin keskikarkea ja siirryttiin suoraan hienoon tahnaan. Viimeaikoina siellä on ollut yksi hiomatahnaputeli, jolla on koko kiillotus tehty. Toimivia nähdäkseni molemmat.
 
Sellaisiin kysymyksiin kaipailisin vastauksia ettei oma PU-neitsyyden menettäminen olisi kovin nolo suoritus, eli toivottavasti konkarit jakaa kokemuksiaan.
 
Aina voi tehä uuestaan...:D
 
e: korjasin hiomakoneen kiillotuskoneeksi...
 
"Oh my dog... Oh Long John... Oh Long Johnson... Oh Don Piano... Why I eyes ya... All the live long day." -kissa
samantien
05.08.2011 12:45:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ekoihin lakkakerroksiin riittää 240 paperi ihan hyvin. Ite oon menny 400 paperilla viimeisten lakkakerrosten välihionnoissa. En tiedä mistä tuo 600 tuli?
 
Sävytykseen käy tuo jo mainittu Temaspeed väripasta.
 
No eipä tässä... Mitäs ite?
sartzan
05.08.2011 15:51:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

samantien: Ekoihin lakkakerroksiin riittää 240 paperi ihan hyvin. Ite oon menny 400 paperilla viimeisten lakkakerrosten välihionnoissa. En tiedä mistä tuo 600 tuli?
 
Sävytykseen käy tuo jo mainittu Temaspeed väripasta.

 
600 tuli epämääräisenä aivopierunkaikuna jostain muistin mutkasta. Mutta joka tapauksessa muistin, että joku selkeästi hienompi kuin 240 se oli, parilla sadalla pykälällä meni vain ohi...
 
"Oh my dog... Oh Long John... Oh Long Johnson... Oh Don Piano... Why I eyes ya... All the live long day." -kissa
pernarutto
06.08.2011 19:12:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt on pohjalakkaa suihkittu ekat kolme kerrosta. Lakkaa tuntuu menevän yllättävän paljon, mikä varmasti johtuu osittain Motonetin halvasta ruiskusta. Viikon päästä sit välihiontaa ja uutta pohjaa, mahonki odotetusti imasee reippaasti lakkaa...
 
Onkos kellään reseptiä sellaseen filleriin jonka vois vetästä suoraan puulle niin että se tukkis vaan soluontelot mutta jättäisi syykuvion näkyviin sellaisenaan?
 
Ja kiitokset aiemmista vinkeistä.
 
samantien
06.08.2011 19:38:42 (muokattu 06.08.2011 19:39:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pernarutto: Nyt on pohjalakkaa suihkittu ekat kolme kerrosta. Lakkaa tuntuu menevän yllättävän paljon, mikä varmasti johtuu osittain Motonetin halvasta ruiskusta. Viikon päästä sit välihiontaa ja uutta pohjaa, mahonki odotetusti imasee reippaasti lakkaa...
 
Onkos kellään reseptiä sellaseen filleriin jonka vois vetästä suoraan puulle niin että se tukkis vaan soluontelot mutta jättäisi syykuvion näkyviin sellaisenaan?
 
Ja kiitokset aiemmista vinkeistä.

 
Olen kuullut että jotku on ohentanu 2K PU-lakkaa oikein ohueksi ja pyyhkiny sen rätillä huokosen puupinnan päälle. Vesimäiseksi ohennettuna pitäis kuivua todella nopeasti. Sitten vaan hionta ja lakkaa päälle. Itse en tuota ole kokeillut koskaan. Kyllä ne huokoset ihan lakkaamallakin menee umpeen.
 
No eipä tässä... Mitäs ite?
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «