Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Analoginen phaser ja octaver?
1
oamkbonor
28.06.2011 21:34:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Analogiset phaser ja octaver -pedaalit haussa.
Kertoilkaapa hieman omista suosikeistanne. Netistä olen surffannut about 479 eri vaihtoehtoa ja kuunnellut seitsemän tuntia youtube-näytteitä mutta kuulisin mielelläni vielä arvon muusikoiden.nettiläistenkin näkemyksiä.
 
Fromi
28.06.2011 21:38:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

phasereissä kattelisin niitä MXR vintage malleja, ovat käsittääkseni hyvin suosittuja.. itse omistan MXR phase 90, voin sitäkin suositella. Octavereista en itse tiedä kun en käytä.
 
Jokaisen muusikon sisällä piilee basisti..
oamkbonor
28.06.2011 21:46:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Fromi: phasereissä kattelisin niitä MXR vintage malleja, ovat käsittääkseni hyvin suosittuja.. itse omistan MXR phase 90, voin sitäkin suositella. Octavereista en itse tiedä kun en käytä.
 
Tuo MXR phase 90 on aika korkealla listalla.
 
Jucciz
28.06.2011 21:54:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mää oisin aikanaan ostanut heti MXR Phase 90:n, jos siinä olisi ollut vähän enempi säätövaraa, sillä sen soundi on hieno, mahtava ja klassikko. Hautasin ajatuksen kuitenkin jossain vaiheessa, hassasin rahojani myös Bossin phasereihin jne. kunnes tarina sai lopulta onnellisen lopun. Read on...
 
Vuosia myöhemmin kävi niin, että sain haltuuni Retro-Sonic -nimisen firman kompuran. Innostuttuani siitä, miten laadukas ja hyväsoundinen tuo pedaali oli, otin huvikseni selvää, mitä muuta kyseinen firma tekee. Siinähän sitten kävi ilmi, että sama firma tekee myös phaseria, joka on käytännössä Script-tyyppinen Phase 90, mutta level- ja depth-säätimien kera ja true bypass:illa. Level-säädöllä on mahdollista jopa vähän boostata signaalia tarvittaessa.
 
Ainakin vuoden päivät etsiskelin vehjettä käytettynä, nuuka kun olen, ja lopulta löysin torilta omani. Ei ole kaduttanut päivääkään. Tämä on juuri sitä mitä halusin phaserilta: soundi on ainakin mun korviin juuri niin hieno kuin Phase 90:ssäkin ja pari mukavaa lisäominaisuutta ovat erittäin tervetulleita.
 
Tossa jonkinlainen demo ProGuitarShop:ilta:
http://www.youtube.com/watch?v=1C7_yBwEqa0
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
oamkbonor
28.06.2011 22:04:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Mää oisin aikanaan ostanut heti MXR Phase 90:n, jos siinä olisi ollut vähän enempi säätövaraa, sillä sen soundi on hieno, mahtava ja klassikko. Hautasin ajatuksen kuitenkin jossain vaiheessa, hassasin rahojani myös Bossin phasereihin jne. kunnes tarina sai lopulta onnellisen lopun. Read on...
 
Vuosia myöhemmin kävi niin, että sain haltuuni Retro-Sonic -nimisen firman kompuran. Innostuttuani siitä, miten laadukas ja hyväsoundinen tuo pedaali oli, otin huvikseni selvää, mitä muuta kyseinen firma tekee. Siinähän sitten kävi ilmi, että sama firma tekee myös phaseria, joka on käytännössä Script-tyyppinen Phase 90, mutta level- ja depth-säätimien kera ja true bypass:illa. Level-säädöllä on mahdollista jopa vähän boostata signaalia tarvittaessa.
 
Ainakin vuoden päivät etsiskelin vehjettä käytettynä, nuuka kun olen, ja lopulta löysin torilta omani. Ei ole kaduttanut päivääkään. Tämä on juuri sitä mitä halusin phaserilta: soundi on ainakin mun korviin juuri niin hieno kuin Phase 90:ssäkin ja pari mukavaa lisäominaisuutta ovat erittäin tervetulleita.
 
Tossa jonkinlainen demo ProGuitarShop:ilta:
http://www.youtube.com/watch?v=1C7_yBwEqa0

 
Soundaa kyllä makealta. Eikä tuo hintakaan ihan posketon ole: http://www.loopersparadise.de/de/pro.php?p=24
 
oamkbonor
28.06.2011 22:30:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei olis pitänyt mennä tuonne loopersparadisen sivuille. Semmoinen karkkikauppa ettei paremmasta väliä:)
 
jumara
28.06.2011 22:48:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oamkbonor: Tuo MXR phase 90 on aika korkealla listalla.
 
MXR ysikymppisellä ei oikein voi mennä mettään. Ollut yksi mun suosikkispeduista jo parikymmentä vuotta. Siitähän on pari eri versiota, jotka on molemmat oikein hyviä - halvempi "tikkukirjainversio" on hieman aggressiivisempi, 1974 Vintage hieman lämpimämpi ja miedompi. Phase 90 on itse asiassa yllättävän monipuolinen kyklooppi: hitailla asetuksilla mouruaa maukkaasti, nopeammassa päässä taas pulputtaa iloisesti leslie/univibe -hengessä.
 
Oktaavereista Boss OC-2 on tsekkaamisen arvoinen peli, jos jostain löydät moisen. Mulla on wanha jaappaniversio, joka on etenkin ennen säröä sijoitettuna erittäin rouhea. Nykyinen OC-3 on myös ihan jees, mutta se lienee jo digiajan lapsi.
 
En käytä rahojani amerikkalaisiin kitaroihin, kun japanilaisiakin saa.
Swan
28.06.2011 23:06:34
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko oktaavereita muuten olemassa analogisia, joihin ei liity ohessa fuzz tai synaefekti?
 
"Once Lady Yuna fixes her hair, we leave!"
>-)))> #26
S.M.A.K.
Jone the Bone
28.06.2011 23:11:38
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jepjep, kyllähän se MXR P90 on melkoisen maukassoundinen muljutin. Itselläni on alkuperäinen 'script' -logoinen muljutin sieltä jostakin 70-luvun puolivälistä, joka oli ensimmäinen hankkimani 'oikea' efektilaite, jonka kouluaikojen kesätyötienesteillä hommasin.
 
P90:n efekti on mieto, pyöreä, pehmeä, eikä vie pohjaa kitaran omalta perussoundilta. Mutta koska säätöjä on vain tuo Speed, rupesi itseänikin kiinnostamaan hieman monipuolisemmat phaserit. Silloin kohdalle osui vanha 70-lukulainen Ibanez Phase Tone II, eli PT-707, josta löytyy lisäksi Feedback-säätö, jolla efektiin saa tarvittaessa lisää intensiteettiä ja vääntöä, joka tuntuu vatsanpohjassa asti. Säädön ollessa nollilla ollaan kuitenkin aika lähellä P90:n äänimaailmaa.
 
Ibanez PT-707 on kuitenkin melko harvinainen näky myytävien palstoilla, mutta suosittelen lämpimästi tutustumista, mikäli sellainen osuu kohdalle.
 
Oktaavereista itselläni on Boss OC-2, joka lepää pääosin käyttämättömänä laatikossaan, koska käyttötarvetta oktaaverille ei tällainen 'humppakitaristi' ole juurikaan löytänyt. Hyvä peli sekin, triggaa nopeasti, eikä pahemmin sekoile, kun pyrkii soittamaan siististi yksiäänisiä juttuja. Kompura oktaaverin edellä parantaa tilannetta tästäkin.
 
Se on sama millä sitä paskaa lapioi, kunhan paska lentää (Albert Järvinen, kysyttäessä käyttämiensä kitaroiden merkkiä).
Artist
28.06.2011 23:33:40 (muokattu 28.06.2011 23:35:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oamkbonor: Kertoilkaapa hieman omista suosikeistanne. Netistä olen surffannut about 479 eri vaihtoehtoa ja kuunnellut seitsemän tuntia youtube-näytteitä mutta kuulisin mielelläni vielä arvon muusikoiden.nettiläistenkin näkemyksiä.
 
Oma suosikkini phaser on ehdottomasti Lovetone Doppelganger, jonka tosin myin pois kun tarvitsin rahat yhteen kitaraan, jollaista olin pitkään halunnut.
 
Monipuolinen, kahdella LFO:lla säätövara kattaa kaiken lievästä phasesta aina äärimuljutuksiin. Eittämättä siellä parhaiden joukossa, signaalinmanipuloinnissa toimii vähän niin kuin omana instrumenttinaan. Hyvä vibratopuoli myös.
 
Vaikea kuvailla sanoin, mutta ns. perus phasereista ei mielestäni voi oikein samana päivänä puhua. Ok, en päässyt vertaamaan esim. Mu-Tron Bi Phaseen tai ADA Final Phaseen, jotka saattavat samoilla viivoilla ollakin, ties vaikka parempiakin. Tuosta kolmikosta ottaisin varmaan minkä vaan, jos ns. sopivaan hintaan (joka tapauksessa useita satoja) tulisi vastaan mikäli sattuisin sopivasti rahoissani olemaan.
 
Muitakin hyviä on toki tarjolla, esim. Moog, vanha TC Electronic XII yms.
 
No, nämä nyt ovat vähän sitä osastoa, jonka suositteleminen tuntuu hassulta, jos noista laitteista on kuullut ja sellaisen haluaa niin niistä tietää ilman muidenkin kehuja. Mutta kun kerran suosikkia kysyttiin...
 
"They tell me, but I tell them, I do it my way and I always will"
Numb
29.06.2011 11:06:09
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jumara: MXR ysikymppisellä ei oikein voi mennä mettään.
 
Mulle kävi niin, ettei se Phase 90 ollutkaan mun juttu. Niin kuin monessa muussakin tapauksessa, diggaan kovasti sen soundista kun joku muu soittaa. Mutta kun laitan sen omalle signaalitielleni, niin ei se sitten olekaan...
 
Bachilla oli paska saundi -Sakmongkol
FreshPots
29.06.2011 11:18:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Swan: Onko oktaavereita muuten olemassa analogisia, joihin ei liity ohessa fuzz tai synaefekti?
 
Electro Harmonixillahan oli silloin seitkytluvulla se joku oktaaveri, mutta en muista oliko siinä jokin pöristin mukana. Ja onhan Foxroxin oktaaveri, josta saa ylös ja alas oktaavin ja tarvittaessa myös vähän pörinääkin (mm. jimi-tyyliset kirkuvat octaviasaundit :), mutta puhtaanakin saa nuo oktaavit ulos. Ja eikös Boss tehnyt noita analogisinakin 80-luvulla noita OC-2:sia(?)
 
Feisereistä ei itsellä ole kokemusta, mutta harkitsin kyllä moisen pulputtimen hankintaa. Itse olen kattellut Ibanezin wanhoja phasereita ja Script Logo Phase 90:iä. Olen saanut tällaisen kuvitelman että tuo Iban PhaseTone istuis saundiltaan Phase 90:n ja Phase 45:n välissä, eli miedompi kuin P90. Nuo on kyllä näitä vintagempia vehkeitä, että jos lisää muokattavuutta kaipaisin alkaisin katselemaan esim. Mad Professorin pulputtajaa. Ja jos pedaalilaudassa on tungosta, voi tsekata Malekko Omicron-sarjalaisen ;)
 
"Lisätkää vettä keittoon, muusikot tulevat syömään!"
Artist
29.06.2011 11:44:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Crossfire96: Electro Harmonixillahan oli silloin seitkytluvulla se joku oktaaveri, mutta en muista oliko siinä jokin pöristin mukana. Ja onhan Foxroxin oktaaveri, josta saa ylös ja alas oktaavin ja tarvittaessa myös vähän pörinääkin (mm. jimi-tyyliset kirkuvat octaviasaundit :), mutta puhtaanakin saa nuo oktaavit ulos. Ja eikös Boss tehnyt noita analogisinakin 80-luvulla noita OC-2:sia(?)

 
EH:n oktaaveri seitkytluvulta on Octave Multiplexer, ja se tosiaan on analoginen kuten kaikki vanhat oktaaverit. Myös lukuisilta muilta valmistajilta löytyy/on löytynyt analogisia oktaavereita. Vanhoissa sitten se träkkäys ei välttämättä ole mitään huippuluokkaa, mutta soundi voi olla hauska anyway.
 
Jos vanhaa oktaaveria on hakemassa niin Pearl Octaver kannattaa tsekata mikäli vastaan tulee. Ei vielä pahasti hinnan kiroissa.
 
"They tell me, but I tell them, I do it my way and I always will"
Jone the Bone
29.06.2011 15:02:36
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Crossfire96: Ja eikös Boss tehnyt noita analogisinakin 80-luvulla noita OC-2:sia(?)
 
Jep, OC-2 oli tuotannossa jo 80-luvulla, ja OC-3 syrjäytti sen sittemmin. OC-2:n kytkentäkaaviota muistellessa taisi olla niin, alemmat oktaavit tehdään taajuusjakajana toimivalla flip-flop piirillä, jonka lopputuloksena tulevasta "kanttiaallosta" tehdään suotimien avulla luonnollisemman kuuloista ääntä. OC-3:sta ei itselläni ole kokemusta, mutta luultavasti siinä oktaavit tehdään jo nykypäivän DSP-elektroniikalla, eli sillä samalla, joka löytyy digitaalisista harmonist- ja pitch-shiftereistä.
 
Crossfire96: Feisereistä ei itsellä ole kokemusta, mutta harkitsin kyllä moisen pulputtimen hankintaa. Itse olen kattellut Ibanezin wanhoja phasereita ja Script Logo Phase 90:iä. Olen saanut tällaisen kuvitelman että tuo Iban PhaseTone istuis saundiltaan Phase 90:n ja Phase 45:n välissä, eli miedompi kuin P90. Nuo on kyllä näitä vintagempia vehkeitä, että jos lisää muokattavuutta kaipaisin alkaisin katselemaan esim. Mad Professorin pulputtajaa. Ja jos pedaalilaudassa on tungosta, voi tsekata Malekko Omicron-sarjalaisen ;)
 
Ibanezilla on ollut vuosien varrella Phase Tone -malleja useampiakin, mutta se vanhin PT-999, pieni sinikuorinen, pelkällä speed-potikalla varustettu on tekniikaltaan lähinnä MXR 'script'-logoista P90:stä. Isommassa kotelossa oleva Ibanez Phase Tone II PT-707 oli tuolloin vastaisku MXR:n Phase 100:lle, jossa voitiin säätää myös efektin syvyyttä.
 
Maukkaan kuuloisia perus-phasereita kaikki tyynni, mutta jos tarvetta on vieläkin monipuolisemmalle phaserille, niin sitten kannattaa suunnata katse nykypäivän laitekantaan, joista löytyy perus-phaser soundin lisäksi muitakin mielenkiintoisia variaatioita phaser-efektistä, mm. BOSS PH-3 sisältää fall/rise ja step-phaser efektejä.
 
Se on sama millä sitä paskaa lapioi, kunhan paska lentää (Albert Järvinen, kysyttäessä käyttämiensä kitaroiden merkkiä).
GrooverMan
30.06.2011 13:58:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Thomannilla tuli myyntiin äskettäin erittäin halpa Harley Bentonin Vintage Phaser joka ilmeisesti klooni MXR:stä:
 
http://www.thomann.de/fi/harley_benton_vintage_phase.htm
 
Onkohan jollain jo kokemuksia tästä pelistä? Youtubesta ei vielä ihan hirveesti demoja löydy.
 
I started out with nothing, and I still got most of it left. - Seasick Steve
gorgongorgon
30.06.2011 16:09:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Orkkis MXR 90 löytyy. Melkoisen vaikea korvattava! Hommasin mm. Micro Viben hiljattain vain havaitakseni, että kaiken tarvittavan muljutuksen löydän MXRstä. Micro Vibe on, ainakin minun pedaalejen seassa vähän hankala tapaus. Se on liian erotteleva, ja jos laitan sen eri väliin, se soundaa paremmalta, erottelee vähemmän mutta on liian kova ääninen. Ongelma on siis lähinnä särön kera..Mutta kandee kokeilla micro vibeä, voisin kuvitella, että moni hakee nimittäin sitä soundia turhaan phasereiden suunnalta, ero ei kuitenkaan ole periaatteessa kovin suuri, kun niitä vierekkäin testaa. Mielestäni micro vibe tosin toimii paremmin nopealla muljutuksella, enemmän sellaista leslie-fiilistä..
 
Suosittelen kokeilemaan myös Mxr phase 45 (vai 35 ei nyt muista), vähän kesympi, mutta erittäin lämmin ja siirappinen. Luulen, että jos hommaan 90 ja 45 en muita phasereita tarvitse.
 
MXR phase 100 omistin myös joskus. Siinä on kolme erillaista phaseria. Ne muut, paitsi se, joka soundaa vähän 90:ltä oli mielestäni ihan turhia säätöjä. Mutta taas toisaalta se 90:stä muistuttavaa soundia on ollut ikävä: siinä oli ehkä vähän enemmän sellaista helmeilyä ylä-äänissä; vie tietyllä tavalla vähän syvempään avaruuteen...100 toimii erittäin hyvin sellaisien pitkien delayden ja isojen reverbejen kera..
 
Tuo Juccizen ehdotus tosta retrosoundista kannattaa huomioda! Itselläni se 90 syvyys on tosin just mitä tarviin, mut ajatuksena script 90 kunnon säädöillä ja truebypassilla ei voi olla huono juttu.
 
Tässä originaalissa ei ole trubypassia, tämä tuntuu sävyttävän aavistuksen soundia, mielestäni tosin ihan positiivisesti..
 
Kannattaa pitää mielessä, että joskus pedaalit ilman trubypassia saattavat vaikuttaa soundiin erittäin positiivisesti. Esim. edes mennyt ibanezin volapedaalini toi mukavasti pientä tummuttaa soundiin jota huomaan ikävöiväni toisinaan...
 
jPekka
30.06.2011 22:08:21
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse tulin taannoin hommanneeksi Retro-Sonicin Phaserin, joka soi juuri sillä tavalla kuin haluan phaserin soivan. Hienostuneen ilmavasti ja silmille hyppimättä. Samaa sävyä kuin Peaveyn 80-luvun alun Classic-vahvistimien phaserissa.
 
(Samalla tilauksella tuli ko. lafkan Eight-O-Eight Overdrive, joka sekin tekee sen mitä sen pitää.)
 
"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
Jucciz
30.06.2011 22:17:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jPekka: Itse tulin taannoin hommanneeksi Retro-Sonicin Phaserin, joka soi juuri sillä tavalla kuin haluan phaserin soivan. Hienostuneen ilmavasti ja silmille hyppimättä. Samaa sävyä kuin Peaveyn 80-luvun alun Classic-vahvistimien phaserissa.
 
Katohan, samixia!
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
dropD
01.07.2011 08:36:37
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

gorgongorgon: Suosittelen kokeilemaan myös Mxr phase 45 (vai 35 ei nyt muista), vähän kesympi, mutta erittäin lämmin ja siirappinen. Luulen, että jos hommaan 90 ja 45 en muita phasereita tarvitse.
 
Torilla näytti ainakin vielä pari päivää sitten olevan Mojo Hand Nebula phaser, mikä mun ymmärtääkseni on pitkälti P45 klooni. Teki mieli poistaa, mutta maltoin mieleni...
 
Virhe! Tyhmä tai liian lyhyt kirjoitus
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «