Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Klassinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mikä on vaikein soitin soittaa?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Herra-X
01.07.2005 01:00:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä tarkoittaa kun soitin kiksaa?
Tyhmä olen.
 
kalamies#39 >-)))> THV-Klubi #26
mattila
01.07.2005 01:56:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä tarkoittaa kun soitin kiksaa?
Tyhmä olen.

 
Kun puhaltimella tullaan oikeaan ääneen väärän äänen tai muuten vaan omituisen turahduksen kautta tai muuten vaan pöristään oudosti. Näin käy erityisesti silloin kun huulet eivät ole soittokunnossa, kun on tullut soitettua liian vähän tai liikaa - mutta kuten aiemmin todettiin, myös muulloin.
 
wrshredder
01.07.2005 19:32:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Viulu on ehkä vaikein soitin mitä olen soittanut. On aivan törkeän vaikeaa soittaa puhtaasti.
 
Mulla on tossa vieressäni just viulu ja opein soittamaan koska meitä käsketään ja pienenpieni veturi melodiat muutaman kerran kokeilemalla. oon aika legenda!. ei ne nyt IHAN puhtaasti mene mutta mun viulunsoittokokemukseni tunneissa voi laskea yhden käden sormilla..
että näin. jooh
 
"I SUREENDÖ I SUREENDÖ , IM GIVIN AP THE ROUL OF PRETEENDÖ , OU PII TEENDÖR, KÖÖRL PII TEENDÖR , KÄNT JU FIIL TÖ LAAV TÄT I SEEND TU JUUUUU... I SUREEENDÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ!!!
Uppi
01.07.2005 23:27:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Piano on varmaan helpoin soittaa. Ainakin soittamaan voi opetella helposti ilman opettajaa...
 
Auts! Kuten todettu, kaikki soittimet ovat vaikeita kun mennään tarpeeksi pitkälle. Myönnän, että pianon soiton aloittaminen on helpoimmasta päästä, mutta itsekseen opettelemalla ei pianoakaan oikeasti opi kukaan kunnolla soittamaan. Kokemusta nimittäin on ns. itse"oppineiden" opettamisesta. Saavat omalle soittotaidolleen melkoista tuhoa aikaan. Omasta mielestään osaavat oikein hyvin, mutta mikään perusasia ei yleensä ole lähellekkään kunnossa. Niitä on sitten hauskaa ruveta uudestaan opettelemaan. Kaikkien soittimien KUNNOLLISEEN opettelemiseen tarvitaan opettaja.
 
Kuten tässä ketjussa aikaisemmin siteerattiin Horowitzia, piano on alussa helpoin, mutta lopussa vaikein (ei pelkästään näppäryyden vuoksi, vaan musiikin luonnollisen ilmaisun vaikeuden takia). Mutta luulenpa ettei tämä ajatus nyt välity oikein muille kuin niille, jotka ovat pianoa tosissaan soittaneet sen 15 vuotta.
 
Carpenter
01.07.2005 23:34:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä mie olen 3/3:sen pianossa suorittanut eli en ihan aloittelija ole (en kyllä hyväkään). Mitäs oikein tarkoitat näillä perusasioilla? Dynamiikkaa, tekniikkaa vai kuuntelemisen taitoa? Vai kaikkia näitä?
 
Sovittele puheesi kukkarosi mukaan.
Uppi
01.07.2005 23:43:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä mie olen 3/3:sen pianossa suorittanut eli en ihan aloittelija ole (en kyllä hyväkään). Mitäs oikein tarkoitat näillä perusasioilla? Dynamiikkaa, tekniikkaa vai kuuntelemisen taitoa? Vai kaikkia näitä?
 
Kaikkia niitä. Tekniikkaa ennen muuta, koska ilman sitä ei ole mitään muutakaan. Voihan olla että kohdalleni on sattunut vain onnettomia tunareita, mutta luulen että pitää olla aikamoinen luonnonlahjakkuus että voi oppia soittamaan itsekseen.
 
Ukko
02.07.2005 11:46:22
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mutta luulen että pitää olla aikamoinen luonnonlahjakkuus että voi oppia soittamaan itsekseen.
 
Tai sitten on niin että jos on satatuhatta itsekseen opettelijaa niin kai niistä ainakin yksi oppii sattumalta oikean soittotekniikan ;)
 
Epämuusikko
04.07.2005 17:20:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hyvän tähden, tsekatkaa jo!
 
http://www.billandellie.com/sounds/TrumpetBloopers.htm
 
Virallisesti ur-poÄrLä #009
El Condor
05.07.2005 10:27:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä tarkoittaa kun soitin kiksaa?
Tyhmä olen.

 
Tähän ja tuohon Epämuusikon linkkiin liittyen esimerkki kiksistä. Seuraava pätkä on John F. Kennedyn hautajaisista. Alkupuolella on edustava kiksi, huomaatte kyllä:
 
http://home.flash.net/~jfklancr/audio/jk21gtps.wav
 
Tämä on yksi kuuluisimmista kikseistä, ja tapaukselle on omistettu jopa omat nettisivut (miten niin pakkomielteistä hommaa?):
 
http://www.tapsbugler.com/BrokenNote.html
 
Itsekin armeijassa lukemattomia eri seremonioita (en tosin tuollaisia koko maailmaan televisioituja) soittaneena voin kertoa, että nuo ovat pirullisia tilanteita, joissa yksinkertaisimmatkin fanfaarit saavat paholaismaisia mittasuhteita ja tuttu soitin tuntuu aivan vieraalta. Esimerkiksi kenttäjumalanpalveluksissa käytetty "aamen"-signaali (pitkä 2-viivainen d ja pitkä 1-viivainen b) voi olla pirullisen vaikea, ja vaikka tuo eka ääni harjoituskopissa onnistuu noin 99,5 kertaa sadasta, niin tuhansien ihmisten edessä yksin soitettuna se kiksaa eli menee v*tuiksi noin joka kolmannella tai neljännellä kerralla.
 
"Get to the point where you don't have to practice. This leaves a lot more time for eating or wasting time."
Riksteri
06.07.2005 11:07:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alkupuolella on edustava kiksi, huomaatte kyllä:
 
Kaikki muusikot tekevät virheitä, useimmat jopa jatkuvasti, mutta mielestäni se kuuluu asiaan ja tuo esitykseen jonkinlaista tunnetta, inhimillisyyttä ja syvyyttä. Kuuntelijan on helppo samaistua tilaisuudessa vallitsevaan tunnelmaan, kun hän huomaa muusikon pinnistelevän soittimensa kanssa.
 
Eri soitinten luontaiset vajavaisuudetkin, vaikkapa nuo kiksit, kuulostavat usein kiinnostavilta. Samoin joskus jopa puuduttavalta kuulostavaa musiikkia, kappaleiden kertomaa tarinaa ja säveltäjän tarkoitusperiä tulee mietittyä tarkemmin, kun huomaa miltä pienikin 'virhe' kappaleessa kuulostaa. Joskus tuntuu jopa siltä, että pieniä 'virheitä' tehdään tahallaan ja niillä hauskasti leikitellään, osin kuulijoiden, kanssasoittajien ja säveltäjänkin kustannuksella.
 
wewwie
10.07.2005 16:08:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä tarkoittaa kun soitin kiksaa?
Tyhmä olen.

 
mistä tietää että käyrätorvisti on tulossa käymään?
-ovikello kiksaa.
 
kaikella kunnioituksella käyrätorville. yksi lempipuhaltimia ja kunnia niille jotka sen hallitsee
 
VITSIPALSTA TAKAISIN!! HETI!
lepracorn
16.07.2005 00:18:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hyvän tähden, tsekatkaa jo!
 
http://www.billandellie.com/sounds/TrumpetBloopers.htm

 
Herra siunaa ja varjele, enpäs ole pitkään aikaan nauranut näin paljoa (vahingonilo on paras ilo). Meinasin laskea alleni kuunnellessani Hummel-pätkää..
 
Why play slow when you can play fast? - Michael Angelo
pianistityttö
16.07.2005 11:40:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Herra siunaa ja varjele, enpäs ole pitkään aikaan nauranut näin paljoa (vahingonilo on paras ilo). Meinasin laskea alleni kuunnellessani Hummel-pätkää..
 
Joo, se oli melko vakuuttava. Yön kuningattaren aaria teki myös syvän vaikutuksen..
 
"Olen onnellisin tuntemani ihminen" -Artur Rubinstein-
rapadi
30.07.2005 23:44:58
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

on pakkosanoa että tämä on älyvapaisin juttu mitä on koskaan ollut,, mikä on vaikein soitin soittaa?? ketä tän on keksinyt..
siis se on mieli pide kysymys siis mä soitan viulua kitaraa ja mun mielestä kitara on vaikeampi.. no se riippuu mitä soittaa mun mielipiteeni on että se on henkilökohtainen juttu kellä on se taipumus siihen instrumenttiin joku ehkä ossaa soittaa viulua mutta ei kitaraa ja sitten toisin päin
 
sellisti
31.07.2005 00:42:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

on pakkosanoa että tämä on kirjoitusvirhepitoisin älyvapaisin juttu mitä on koskaan ollut
 
"Mitäs sinä teet työkses?" "Minä olen muusikko." "Ai... jaha. Onkos vaimos sitten oikeissa töissä?"
hifiguru
05.08.2005 11:31:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Erittäin hyvin sanottu Horowitzilta. Tottahan se on, että pianossa on se helppous, että sitä ei voi soittaa epäpuhtaasti jos se on vireessä, ja kuka tahansa saa siitä (jonkinlaisen)äänen. Pianohan on aina epäpuhdas!
terv. tm
 
hifiguru
05.08.2005 11:33:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä, se joka laulaa yökuningattaren aarian, on kyllä huippulaulaja. Näitähän mezzo-sopraanoita ei maailmasta liian montaa löydy. Ei ainakaan mezzo!!!sopraanoita...
terv. tm
 
Xardan
05.08.2005 12:21:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soittokunnassa oltuani kyllä opin, vaikken itse puhaltelekaan että puhaltimet ovat niitä vaikeimpia. Juuri käyrätorvi ja oboe kuulemma kuuluvat tähän luokkaan.
 
Pianistina sitä tietysti kokee kun pitkälle on mennyt että se oma soitin on se hankalin ja tuskaisin, mutta sehän on vaan luonnollista=) Vaikeampi se on kuitenkin kun kitara, lyömäsoittimet, tai basso.
 
Music is my life, if not, then hell with me!
Xardan
05.08.2005 12:23:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Herra siunaa ja varjele, enpäs ole pitkään aikaan nauranut näin paljoa (vahingonilo on paras ilo). Meinasin laskea alleni kuunnellessani Hummel-pätkää..
 
Vau, tuo saattaa olla melko vaikea soittaa=)
 
Music is my life, if not, then hell with me!
wrshredder
05.08.2005 12:52:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Piazzolla -dvdn katsottuani on pakko mainita että bandoneon (mikä lienee haitari tahi harmonikka suomeksi, en tiedä) on aika vaikea soitin soittaa,. tai niin herra väitti ja uskon kyllä. enempää en osaa selittää. sori.
 
Paganini fan club
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «