Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Klassinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitaristit kertokaa.
1
Klapp
16.10.2003 13:49:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitkällisen yltiöpohdinnan tuloksena hylkäsin haaveet puhallinharrastuksesta toteamukseen notta minulle kitara on se ainoa. Ongelmaan: soittohistoriani koostuu kymmenen vuoden itseopiskellusta rokkipohjaisesta toiminnasta. Nyt kun viriää kiinnoste klassisen suuntaan, niin liekö yleisestikään mahdollista näillä mukautumilla esim. käsien asennon ym. sälän suhteen päästä minkäänlaiseen tyydyttävään klassisen soiton alkuun noin ilman opettajaa, kirjaston materiaalilla.
 
Jos näin on, mieluusti ottaisin vastaan vihjeitä onnistuneista oppaista.
 
Ja jos aiotte vastata "kaikki on yksilölistä" älkööt vaivautuko.
 
Puhukaa suoraan, tunneille ei ole varaa.
 
"Ihminen, tuo luomakunnan kruunu, saa minut leikkaamaan peukaloni" -Mäntylä
hörhö
16.10.2003 13:55:50
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sehän riippuu siitä, mihin pyrit. Voihan sitä musiikkia aina soittaa, mutta on itsestäsi kiinni millä tasolla. Tekniikan lisäksi tunneilla oppii myös, mitä kautta lähteä hakemaan tulkintaa. Tai no...riippuu opettajasta.
 
Voi soittaa myös yksin. Opettajalla saa vain parempia tuloksia.
 
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E Rautavaara
18is9
16.10.2003 13:59:00
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos näin on, mieluusti ottaisin vastaan vihjeitä onnistuneista oppaista.
 
Ottamatta kantaa tuohon soittotuntiasiaan:
 
Scott Tennant: Pumping Nylon
 
Matteo Carcassi: Op. 60 (25 hyvää etydiä)
 
"Snoochie boochies, or whatever the fuck we use to say" - Jay
Kitarajeesus
16.10.2003 16:40:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tunneilla käynti nopeuttaa kehitystä ja huipulle ei itseopiskelulla pääse.Kirjastosta löytyy kuitenkin yleensä erittäin hyvin kaikenlaista materiaalia klassiselle kitaralle.Ja tuosta Carcassin opus.60 on tosiaan hyvä aloittaa.
 
Musiikki on elämä.
Mordax
17.10.2003 08:57:34 (muokattu 17.10.2003 09:01:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juan Antonio Muron kirjat ovat todella hyviä aloittelijoille. Kirjastoista ja musiikkikaupoista löydät niitä 99 % varmuudella. Ainakin täällä Kuopiossa niitä tuntuu löytyvän ihan joka paikasta. Niillä on hyvä aloittaa. Suosittelen!
 
"As you can see, visually, with your eyes." -Murray Walker-
Congi
17.10.2003 09:21:38 (muokattu 21.10.2003 12:21:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen itse opiskellut klassisen soittoa ja soittelen varsin yksinkertaisia kappaleita, Lagrima, Maria Luisa, Se Ela Perguntar jne.. . Hengailin syyskuussa kitaraverstaalla jossa oli entinen ammatti opettaja. Kritiikkiä tietysty tuli mutta ei niinkään soitto tekniikasta vaan itse musikaalisesta heikkoudestani.
 
Eli mitä sanoisin tähän? Opettaja on aina hyvä asia, se auttaa ihmistä kehittymään eteenpäin tekniikassa ja antaa lisää ymmärrystä musikaalisuuteen. Suosittelen.
 
T.Congi
Aamuhaamu
17.10.2003 13:48:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nooh, miun entinen kitaransoiton opettaja oli itseoppinut. Wes, Django...? Ei soittotunnit edes välttämättä sovi kaikille, minulle henkilökohtaisesti olivat suorastaan maanpäällistä helvettiä. Ja mitä tulee tuohon huipulle pääsemiseen, tuskin kovin moni soittotunneilla ahkerasti käynyt ja soittoläksynsä tehnytkään pääsee sinne. Pääasia että on huipulla silloin kun oma soitto kulkee
 
Congi
17.10.2003 13:57:51 (muokattu 17.10.2003 13:58:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kitaransoiton opettajiakin on niin moneen lähtöön. Itse olisin ollut onnellinen jos kohdallani olisi ollut joku joka kertoo ja näyttää mulle miten asiat menee. Helpottais nimittäin etenemistä.
 
T.Congi
Congi
17.10.2003 14:18:14 (muokattu 17.10.2003 14:18:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mutta lisäys niille jotka aikovat todellakin edetä omin päin. Tarkkailkaa huippusoittajia, tarkkailkaa heidän asentoja, käsiä, ja sormien käyttöä. Olkaa "terveellä tasolla" kriittisiä itsenne kohtaan. Opettajaa tai ilman, työtä pitää tehdä paljon.
 
T.Congi
Klapp
21.10.2003 11:48:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos kaunis. Sain mitä toivoin.
 
Kiitos.
 
"Ihminen, tuo luomakunnan kruunu, saa minut leikkaamaan peukaloni" -Mäntylä
Topah
29.10.2003 22:30:38
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä opettaja on ehdoton, jos meinaa edetä pitkälle. Hyviä opettajia on vaan aika vähän. Itse valmistuin keväällä Timo Korhosen ja Ismo Eskelisen opista ja aika mielenkiintoiset olivat nuo vuodet. Yhteensä 6 vuotta tuli molemmilla opiskeltua. Nyt olen siis valmistunut opettajaksi. Omista opettajistani voisin esittää aika paljonkin kritiikkiä, mutta suuria taiteilijoita ei ole aina todellakaan koulutettu pedagogeiksi. Suurin virhe aloittaessa ilman opettajaa tapahtuu juuri tekniikassa. Olen nyt töitä tehdessä saanut niin paljon surullisia tapauksia, joille on esim. näppäystekniikka opetettu aivan väärin. Nuorelle oppilaalle voi olla vaikeaa opettaa kaikki alusta alkaen uudestaan. Rentous on soitossa erittäin tärkeää ja sen avulla saavutetaan se maaginen käden paino, tai oikeastaan koko vartalon paino. Se harhakäsitys, että esim. vasemman käden sormi nimenomaan painaa jotain nauhaa on väärä. Tai ainakin osittain väärä. Tämä kaikki soittaminen tapahtuu käyttäen soittajan omaa vartalon painoa hyväksi. Maan vetovoima on suuri ja käsi on todella painava, kun sen esim. päästää rentona ylhäältä alas. Tätä rentoutta ja käden painoa meille opiskeluaikana painotettiin todella paljon. Se on avain helppoon ja virtuoottiseen soittoon. Näppäyksen harjoittelussa on tärkeää tutkia erittäin tarkkaan näppäyksen suunta ja kulma. Jokaisella sormella näpättäessä pitäisi saada mahdollisimman samanlaatuinen ääni. Jos esim. i-sormi näppää huomattavasti eritavalla kuin m-sormi ja saundi näitten välillä ei ole sama, niin kappaleita soittaessa voi tulla ongelmia.
 
Itselläni oli vielä muutama vuosi sitten ongelmana, että m-sormen kynsi kasvoi aivan eri tavalla kuin i-sormen ja näin m-sormella näpättäessä aina välillä tuli ei toivottuja aksentteja. Korhonen antoi käskyn ja soitin puolivuotta Pujolin harjoituksia. Tutkimme näppäystä soittotunneilla ja se loppujen lopuksi onnistui menemään uomiinsa. Jouduin muuttamaan koko soittotekniikan ja asennon. Sen jälkeen kun työ oli tehty oli nautinto soittaa. Yritän työssäni parhaani mukaan alusta alkaen opettaa asiat oikein, ettei muille käy niinkuin minulle eli soittotekniikka oli suoraan sanoen todella surkea. Ja tekniikkahan ei tarkoita pelkästään tekniikkaa, vaan siihen sisältyy taiteellisuus ym. Vaaditaan musikaalisuutta toteuttamaan tekniset vaikeudet kappaleissa oikealla tavalla ja vaaditaan tekniikka, että pystyy toteuttamaan musiikkiin.
 
Congi
29.10.2003 23:24:38 (muokattu 29.10.2003 23:25:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvää tekstiä. Kerro meille lisää. Minusta ei kyllä enään koskaan saa virtuoosia, mutta tollaiset pikkuvihjeet ovat aina hyviä.
 
T.Congi
Topah
30.10.2003 09:42:53
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näppäyksestä hieman:
 
- Kynnet on hyvä hioa sormenpään muotoon. Kynsiä ei kannata myöskään kasvattaa liian pitkiksi, koska kynsinen saundi voi näin tulla herkästi. Lisäksi on hyvä hioa se kerma sinne kakun päälle, eli jollain "0"-hiomapaperilla kynnenpää olisi hyvä saada silminnähden kiiltämään.
 
- Kun näpätään tirandolla ja vaihdetaan apoyandoon käden asennon pitäisi olla mahdollisimman samanlainen, eli harjoitellessa tirandoa kannattaa viedä kättä reilusti vaan eteenpäin, että yltää näppäämään hyvin. Tästä onkin sitten helpompi vaihtaa apoyandoon, koska sormi on jo valmiiksi tirandossakin suorempi, eli ei koukussa.
 
- Tirandoa harjoitellessa pitäisi näppäys saada lähtemään mahdollisimman syvältä. Eli sormi ei vaan hipaise sitä kieltä, vaan näppäys lähtee sieltä kieleltä. Tässä kohtaa pitäisi harjoitella sitä käden painoa, joka onkin aika vaikeaa ilman opettajaa, ellei jopa mahdotonta. Sormi laitetaan kielelle valmiina näppäykseen ja koko keho pitäisi olla rentona ja valmiina antamaan energiaa näppäykseen. Jos näppää vain nivelillä, niin sointi on heikko ja ohut. Jos taas jaksaa tehdä työn ja tutkia, miten se sormi lähtee parhaiten sieltä kieleltä, niin tulokset ovat hyviä. Eli näppäyksen kulman ja suunnan tutkiminen on tärkeää. Kulmaa saadaan suuremmaksi työntämällä kättä eteenpäin, eli ranne taipuu enemmän. Näppäyksen suunta taas määräytyy miten koko käsi on suhteessa kitaraan sivusuunnassa. Kaikilla on erilaiset fyysiset ominaisuudet ja jokainen asento on erilainen.
 
- Niin ja tuo oikeankäden peukalo on oma yksikkönsä, eli kun näppäät peukalolla, niin se ei saa mennä sinne käden sisään, tai kuten joillakin: se ei saa osua i-sormen kanssa. Peukalon tehtävä on toimia palomiehenä, eli se sammuttaa epätoivottuja ääniä.
 
Congi
30.10.2003 10:00:21 (muokattu 30.10.2003 10:00:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noista näppäilytekniikoista vois koota FAQ:i.
 
T.Congi
Ze Kink
30.10.2003 14:31:43 (muokattu 30.10.2003 14:35:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa ihmeessä mennä johonkin musaopistoon, oppii teoriat ja kaikki muut tärkeät asiat. Itse olen soittanut itä-helsingin musaopistossa 7v ja suosittelen ainakin tätä opistoa kaikille. Tänä vuonna saan sitten päästötodistuksen kun suoritan kitarassa viimeisen perustutkintoni eli 3/3 ja teoriassa yleisen musiikkitiedon kurssin. Tämän jälkeen pitää pyrkiä takaisin ja alkaa tositoimet, vielä muutama vuos ja pääsen vaikka musaopiston opettajaks :P
Kannattaa huomioida että myös klassiset kitarat voivat olla kalliita, omani maksoi yli 2000€. Ja tutkinnoissa sitten katsotaan soittoasentoa melko tarkasti ja huono asento, särisevät soinnut ja käden asento saattavat jo vähentää tulosta pisteellä, ja pisteet ovat asteikolta 0-5.
Mutta näin siis siellä pidemmällä, ei noiden takia kannata lopettaa jos on vasta aloittamassa...
 
Niin ja noista kynsistä tosiaan, niitten pituus ja hiominen on aika tärkeetä, ja kaikenlisäksi kaikki aina ihmettelevät ainakin minun melko pitkiä ja hiottuja kynsiäni...Mutta saundi on niin paljon parempi että niin kannattaa tosiaan soittaa. Ja kynsienhän pitää olla pitkät vain p, i, m ja a sormissa, joten sekin saattaa ihmetyttää muita.
 
Kuunnelkaa Tseppeliiniä se on parempi ku Him!
18is9
30.10.2003 16:04:07 (muokattu 30.10.2003 16:06:25)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja kynsienhän pitää olla pitkät vain p, i, m ja a sormissa, joten sekin saattaa ihmetyttää muita.
 
Jollei sitten aio päristellä rasquedoja. Tällöin saattaa tarvita kynttä myös pikkusormessa.
 
Tuohon Topahin tekstiin lisäisin, että kynsien hionnassa on olemassa monenlaista koulukuntaa. Itselläni on aika lyhyet kynnet ja niissä on jonkin verran tasaista osuutta viettäen peukaloon päin. Kynnen malli riippuu jonkin verran soittajan fysiikastakin, ihan noin yksityiskohtaisia ohjeita en kyllä antaisi kenelekään soittajaa näkemättä ja kuulematta.
 
EDIT: pientä
 
"Snoochie boochies, or whatever the fuck we use to say" - Jay
Topah
30.10.2003 18:17:16
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin no kuten sanoin kaikilla on omat fysikaaliset ominaisuudet. Jokainen asento on erilainen ja näppäystapoja on monia. Oman vartalon painon käyttöä soiton apuna tuskin kukaan voi kiistää ja jokainen varmasti löytää omalle tasolleen sopivan näppäystavan. :) En mielestäni antanut mitenkään hirveän tarkkoja neuvoja näppäyksestä esim.mikä on oikea kulma, tai suunta, vaan kerroin ihan perusasioita. Nämä tiedot olen itse saanut Korhoselta ja Eskeliseltä ja myös todennut erittäin tärkeiksi omaksua, jotta voidaan saavuttaa hyvät valmiudet kaikenlaisten teknisten ongelmien ratkaisemiseksi.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «