Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Klassinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Klassisia kitaroita
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
18is9
26.08.2008 13:36:25 (muokattu 26.10.2010 15:58:56)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuusamossa liputetaan lapinmiehen puolesta!
 
No niin taidetaan tehdä. Toivottavasti jalat palautuvat jossain vaiheessa maan pinnalle. Eipä silti, voihan sulla olla hyvä kitara, joten onnea vaan sinne.
 
EDIT: Nähtävästi edellistä viestiä on jälkikäteen retusoitu uuteen uskoon...
 
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
Laddy Master
28.08.2008 12:15:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No niin taidetaan tehdä. Toivottavasti jalat palautuvat jossain vaiheessa maan pinnalle. Eipä silti, voihan sulla olla hyvä kitara, joten onnea vaan sinne.
 
Taidan luottaa ennemmin ihan pitkän linjan ammattilaisten arviointeihin, kun jonkun proge-rumpalin. Eipä silti, voihan sinustakin joskus tulla sellainen, joten onnea.
 
I love you baby but not like I Love my Guitar
18is9
28.08.2008 12:41:34 (muokattu 28.08.2008 12:56:48)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hoho! Parhautta!
 
EDIT: Siis että kitarat on kitaroita, ne on tehty soitettaviksi. On aika epätodennäköistä että kitaran arvo kohoaa minnekään taivaisiin vaikka tekijästä tulisi maailman presidentti. Tai vaikka kohoaisikin, harvoin oikeasti hyvää instrumenttia raaskii myydä, joten rahallisella arvolla nyt ei ole kovin suurta merkitystä. Omakohtaista kokemustakin asiasta on :). Joten, ole tyytyväinen jos sinulla on hyvä kitara, älä odota kuuta taivaalta.
 
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
Congi
02.09.2008 21:37:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse omistan hyvää vauhtia nousevan valmistajan lapinmies-Reino Vanhatalon kitaran.
Tämä on Reinon ensimmäinen kitara, jota tehtiin yli 4 vuotta. Voisi sanoa että uskomaton lahjakkuus kitaran valmistukseen, kun debyytti on näin hyvälaatuinen. Maksoin tästä viime keväänä 3000 euroa, alennushintaan soitonopettajaltani. Kunhan Reinon nimi tästä vielä pompsahtaa maailmalle, tulee tämän esikoisen arvo olemaan melkoinen.

 
Kuulostaa hienolta. Saataisko lisää tietoa Reinosta? Monta kitaraa rakentanut? Minkä tyyppisiä kitaroita rakentelee nykyään? Onko niitä enemmän liikenteessä? Ois myös hienoa jos voisit näyttää hieman kuvia sun kitarasta.
 
T.Congi
okkis
04.09.2008 18:12:21 (muokattu 04.09.2008 18:24:58)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Reinon "Ahma"-kitarat alkaa lähennellä sarjalukua 20, jonka jälkeen kitarat eivät juuri muutu mutta nimi vaihtuu muistaakseni Sinirinnaksi... (?)
Reinossa hyvä puoli on, että kitarat eivät ole vielä aivan valmiissa muotissa eli pieniä eroja on ja löytyy kitaroista joita hän valmistaa. Jonkun mielestä tämä ei ehkä ole hyvä piirre, mutta toisaalta tämä lupailee ehkä toinen toistaan parempia soittimia..
Omasta mielestäni kitarat nr. 10:n jälkeen alkavat olla jo kunnon konserttikitaroita, ehdottomasti hyvä valinta jos haluaa soittimen josta löytyy "draivia", jota ei mun mielestä useimmissa Liikasen kitaroissa ole.. No offence.
 
henk. koht kokemuksesta täytyy myös lisätä, että pientä viimeistelyä Reinon soittimet kumminkin kaipaisivat. Poikkeuksena tuo nr. 1, joka täällä on jo kerran mainittukin.
Omassani talla on ihan vinossa, eikä se ole kovin tukevasti kiinni hahlossaan. Vai onko normaalia että tallaluun ja puun väliin jää huomattava kolo? olen yrittänyt jo kahteen kertaan saada Reinoa parantamaan tätä, mutta tuloksetta. Tämä johtaa vapaiden kielten särinään silloin tällöin, riippuen ilmeisesti ilmankosteudesta. Lopultakin olen päättänyt että valmistan tähän itse tallan, mutta sitä varten alunperin tulinkin taas muusikoiden.netin puolelle.
 
Cogni on ilmeisesti rakentanut kitaroita? Osaisitko neuvoa vähän miten voisin loihtia kitaraani tallan? ilmeisesti poron luu ois materiaali, mutta en ole ihan varma pitääkö sen tallaluun sittenkään olla täysin tukevasti/jämptisti hahlossa? Entä onko luu kovin monessa kitarassa täysin 90 asteen kulmassa kannen suhteen? Omassa kitarassani tämä tallaluun 'ylimääräinen' vinous johtuu ilmeisesti siitä, ettei se ole täysin yhteensopiva ton hahlon kanssa
 
PS. Hmm, noh oma kitarani on tällanen Hauser-mallinen, ilmeisesti sitä hän imitoikin kaikista eniten
 
Congi
05.09.2008 13:59:07 (muokattu 05.09.2008 14:07:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve Okkis
 
Loistavaa että suomessa nousee lisää rakentajia. Klassisten kitaroitten puolella rakentajia on edelleen hyvin vähän ja lisää rakentajia oikeasti tarvitaan.
 
Reinon tapaus on ymmärrettävissä. Uusi rakentaja hakee ja kokeilee erilaisia lähestymistapoja ja vie aikansa kunnes se niin sanottu oma juttu löytyy. Prosessin jälkeen niitä pieniä eroja ei pitäisi kitaroitten välillä hirveästi enää olla. Uskon vahvasti siihen että mies menestyy jos kitarat ovat kerran toinen toistaan parempia. Olisi hienoa jos pääsisin joskus kokeilemaan Reinon kitaroita.
 
Olen rakentanut klassisia kitaroita. Olen kanssasi samaa mieltä että viimeistely on tärkeä asia. En ole ammattirakentaja mutta tässä jotain tietoa mitä minä itse tiedän.
 
Kyllä, poron luu toimii. Yritä etsiä semmoinen luupala jossa on mahdollisimman vähän näkyviä huokosia, mm reisiluusta saa hyviä paloja. Yleisesti käytetään lehmän luuta.
Tallaluu kuuluu olla tukevasti pesässä eikä saisi lonksahdella ollenkaan. Luu on 90 aste kulmassa kannen suhteen. Tallan korkeus vaikuttaa siihen mihin kulmaan kielet taittuu ja tämä tietysti vaikuttaa myös soitettavuuteen mm kieltenkorkeus. Monet puhuvat maagisesta 45 asteesta mutta mitä nyt ymmärsin, jos tallaluu on tukevasti pesässä niin riittää käytännössä pienempikin kulma, itselläni on alle 40 asteen kulma, flamengo kitaroissa joskus kulma voi olla melkein suora (hyvin matalat kielet). Eli jos saat tallapalan pysymään pesässä tukevasti niin voit kokeilla erilaisia kulmia ja löytää itsellesi se sopivin.
 
Huom: tallaluun ja kielten välinen kosketuspintaa ei saa kiillottaa, tästä on ollut paljon keskustelua rakentajien keskustelupalstalla. Kiillotettu pinta nimittäin aiheuttaa kielten luistamisen kun soitat niitä kieliä ja tämä luonnolliseesti syö sitä värähtelyenergiaa.
 
Tallaluun valmistaminen ei ole vaikea ja onnistuu ihan kotikonsteinkin. Täytyy kuitenkin tarkistaa ettei vika ole itse tallan urassa. Mittaa uran syvyys ja leveys useammasta kohdasta ja tarkista onko missään kohdassa poikkeamia. Talla on nimittäin voinut jyrsintä vaiheessa päässyt liikahtamaan ja aiheuttanut pienen epämuodostuman. Tämäkin on kuitenkin korjattavissa. Lisäksi itse uran syvyys vaikuttaa asiaan, tarkista sekin. Jutellaan aiheesta sitten lisää kun olet päässyt tarkistamaan mitat.
 
Edit: Hauseri on oikeesti loistava kitara. Siitä on hyvä lähteä jatkaa kehittämään omaa versiota.
 
T.Congi
Laddy Master
05.09.2008 16:57:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuulostaa hienolta. Saataisko lisää tietoa Reinosta? Monta kitaraa rakentanut? Minkä tyyppisiä kitaroita rakentelee nykyään? Onko niitä enemmän liikenteessä? Ois myös hienoa jos voisit näyttää hieman kuvia sun kitarasta.
 
Kuvia voin ja haluankin ottaa, mutta täytyy ensin laittaa etiketti paikalleen. Se on nimittäin aina puuttunut kopan pohjalta, ihmettelen miksei Reino sitä sinne ole laittanut. Tallessa se kuitenkin on.
 
Jos okkis laittaisi kanssa, niin näkisi miten erillaisia uudemmat ovat reinot tähän ensimmäiseen verrattuna.
 
Reino käytti tosiaan niin paljon aikaa tähän ensimmäisen valmistukseen, että tästä ei juurikaan pikkuvikoja löydy. Ajan myötä virityskoneisto on kuitenkin tarvinnut huoltoa.
Olen okkiksen kanssa samaa mieltä, että uusista reinoista löytyy puhtia kiitettävästi. Omani jää äänenvoimakkuudessa hieman hiljaisemmaksi, mutta henkilökohtainen mielipiteeni on, että takaisin otetaan soinnussa. Varsinkin diskantti on hyvien kielien kanssa upea.
 
I love you baby but not like I Love my Guitar
okkis
11.09.2008 00:21:00 (muokattu 11.09.2008 00:31:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tervehdys... Tässä vasta isä mittaili tuota uraa, ei kylläkään millään parhailla laitteilla ja totesi ettei hän löydä urasta mitään eroja mittojen suhteen. Itse sitten ihan kotikonstein viilalla ja papereilla lähdin käymään sitä läpi ja huomasin ettei uran leveys olekkaan täysin yhtä paksu joka kohdasta. Olin jo aiemmin huomannut erään pienen "möykyn" eräässä tallahahlon nurkassa, jonka nyt sitten viilasin suurennuslasin avulla niin minimiin kuin vain uskalsin.
 
Jos nyt koittaisin demonstroida uraa näillä näppäimistön merkeillä, niin ura mukailee vähän tämäntapaista kuviota: _/ . Eli se on kapeampi pohjalta (ei tietenkään yhtä pahasti kuin edellisessä 'kuviossa' :P).. onko tämä normaalia? Pitäisikö sen enemmänkin olla suorakulmainen : |_| ?
 
Heh, ei ehkä mikään paras tapa esittää asiaani, mutta toivottavasti pointti tuli selväksi :p
 
Olen kuukauden päivät tapellut tuon vapaiden diskantti kielten särinän kanssa, jota ihmeellisesti ei kumminkaan joka hetki esiinny. Särinä kuitenkin tuli aina tallan kohdalta, toisinaan myös nauhoista kunnes hiotutin ne (hohhoijaa taas). Tämä ongelmanetsintä ja selvittely on siis lopulta johtanut tähän tallan kanssa säätämiseen, jota Reino itsekin on kahdesti jo koittanut parantaa (vaihtamalla tallaluun, joka kumminkin aina on ollut vinossa eikä tilanne ole muuttunut). En usko että särinä myöskään johtuisi jotenkin kopan sisäisestä rakenteesta, sillä mikään ei 'kuulostaisi' olevan siellä irti. Alan olla aika turhautunut
 
PS. Jostain syystä muusikoiden.net ei suostu näyttämään tuota erästä merkkiä jota koitin tuossa tallauran kuvailussa käyttää. Koitin kumminkin tehdä kuviosta V-kirjaimen mallista. Tietenkään tosiasiassa se ei muistuta V-kirjainta ollenkaan, vaan nämä leveyserot ovat todennäköisesti sadasosamillejä, ehkä pahimmassa paikkaa ero on jopa millin
 
okkis
11.09.2008 00:59:46 (muokattu 04.10.2008 16:06:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huppista heijaa, muokkasin vahingossa tämän viestin sisällön veke
 
Congi
11.09.2008 01:42:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse sitten ihan kotikonstein viilalla ja papereilla lähdin käymään sitä läpi ja huomasin ettei uran leveys olekkaan täysin yhtä paksu joka kohdasta. Olin jo aiemmin huomannut erään pienen "möykyn" eräässä tallahahlon nurkassa, jonka nyt sitten viilasin suurennuslasin avulla niin minimiin kuin vain uskalsin.
 
Olen samaa mieltä että kannattaa olla hyvin varovainen viilojen kanssa. Tässä tapauksessa parempi olla ylivarovainen.
 
Pitäisikö sen enemmänkin olla suorakulmainen : |_| ?
 
Tallan ura pitää olla suorakulmainen, eli |_|. Tällöin tallaluu pysyy tiukasti suorassa. Katso kuvaa
http://www.saunalahti.fi/~colin/other/tallaluu.jpg
 
Ensimmäisessä tallaluu liian matala. Kieleen syntyy liian loivakulma, vaikuttaa mm siihen että tallaluu ei painaudu kunnolla puuta vasten, Lisäksi pieni kulma heikentää äänen voimakkuutta. Ei hyvä. Tosin, flamenco kitaroissa haetaan tarkoituksella juuri tälläistä kulmaa.
 
Keskimmäisessä kuvassa tallaluu on asennettu oikein. Tiukasti pesässä kiinni ja kulmaa on noin 40-45 astetta.
 
Viimeisessä kuvassa tallaluu on liian korkea ja kaiken lisäksi etukenossa, tarkoittaa myös sitä että se liikkuu soittaessa. Ei hyvä.
 
Heh, ei ehkä mikään paras tapa esittää asiaani, mutta toivottavasti pointti tuli selväksi :p
 
Hienosti meni, esitit asian hyvin.
 
Tämä ongelmanetsintä ja selvittely on siis lopulta johtanut tähän tallan kanssa säätämiseen, jota Reino itsekin on kahdesti jo koittanut parantaa (vaihtamalla tallaluun, joka kumminkin aina on ollut vinossa eikä tilanne ole muuttunut)
 
Eli ongelma on tallan urassa, Yksinkertaisin korjaus on tehdä tasainen ja paksumpi ura vanhan tilalle. Tämän jälkeen pitää tehdä siihen sopiva luu. Uran tekemiseen tarvitaan sopiva jyrsin ja sitä on melko hankala itse mennä tekemään. Kyllä se viilallakin onnistuu mutta tarvii olla taitava työkalun käyttäjä. Onko sun alueella soitinrakentajia jolla on pitkä kokemus ja vahva maine tarkasta käsityöstä?
 
T.Congi
Congi
11.09.2008 01:50:24 (muokattu 11.09.2008 01:52:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

achtung, Isä suuressa viisaudessaan oli tallaluuta hionut ja muokkaillut siten että se olisi juuri fitti tuohon uraan ja voilá, särinä loppui!
 
Eli sait vihdoinkin tallan pysymään tiukasti pesässä. Hienoa.
 
nyt vaan täytyisi tietää miten tuo olisi parasta viimeistellä, nimittäin ei olla tehty vielä mitään viiltoja kielille ja tallaluun pinta joka koskettaa nyt kieliä on aika puleerattu, sileä kuin vauvan pylly.
 
Tallaluun pinta saa olla sileä, kunhan ei ole kiilotettu.
 
Virittelin tuossa pikaisesti kitaraa ja koitin, soundista puuttui nyt sitä jotain.. Aivan kuin jokin estäisi soitinta soimasta niinkuin se oikeasti soi, tai kuten sillä oli tapana (joskin säristen välillä) soida.
 
Tarkistitko kielen kulma? Tallaluu pitäisi olla nyt tiukasti kiinni mutta onko luun pohja tiukasti puussa kiinni? Tosin, ääni saattaa vielä muuttua jos annan niitten kielten seistä päivän.
 
Alkaa tuntua siltä ettei mikään riitä, ehkä olen liian tarkka.
Taidan olla turhan väsynyt, ehkäpä aamulla kaikki näyttää taas toiselta

 
Joo, pidä lepoa. Eikä kannata asiasta liikaa stressaa,
 
EDIT: Hitsi, tästähän tulee kohta "niksi & korjaus" ketju... .. . keskustelu karkaa...
 
T.Congi
okkis
11.09.2008 17:05:43 (muokattu 11.09.2008 17:06:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jep, kunnon Pirkka-lehden palsta.. Kiitoksia, kyllä talla on nyt olosuhteisiin nähden niin hyvin kiinni kuin mahdollista. Jämpti, eikä heilu. Ensi talvena todennäköisesti voisi Liikasella käyttää tätä soitinta ja pyytää korjaamaan tuon uran, mikäli se vielä silloin vaivaa. Enää tallan viimeistely jäljellä, eli täytyy miettiä tekisikö pienenpienet urat joillekin kielille.. Noh selvittelen nämä asiat sitten itse, tilanne vaikuttaa jo kumminkin melko hyvältä. Kiitos Congi!
 
edit: tämä viesti olkoon siis viimeinen offtopikki ;)
 
Laddy Master
29.09.2008 23:24:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ois myös hienoa jos voisit näyttää hieman kuvia sun kitarasta.
 
Jep, vihdoinkin sain kuvia napsittua ja niitä näkyy tuolla omissa kuvissa. Pidän ulkonäöstä erittäin paljon, varsinkin puun pinta kaikkialla kitarassa saa kehräämään. Kannen väri ei ehkä erotu parhaimmillaan kuvissa, mutta on hieman tummempi ja lämpimämpi, kuin mitä Reinon uusimpien vaalea pinta.
 
Pienenä kevennyksenä (offarina) voin mainita, että kitaran ominaistuoksu on huumaava. En ole varma onko peräisin valmistuksen ajoilta, vai tietyn kotelon osittaista aikaan saannosta, mutta en vaihtaisi yhteenkään kahvikuppiin maailmassa;)
 
Congi
30.09.2008 01:18:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jep, vihdoinkin sain kuvia napsittua ja niitä näkyy tuolla omissa kuvissa. Pidän ulkonäöstä erittäin paljon,
 
Kiitokset kuvista, onpas hieno kitara. Ei muuta kun "kovaa" käyttöä ja mukavia hetkiä kitaran kanssa.
 
T.Congi
DrDot
27.11.2008 19:39:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on klassinen kitara mallia Suzuyo MC101. Japanilaista valmistetta, ja ollut myynnissä vuonna 1987 hintaan 1600mk. Sellainen yksityiskohta, että nimikyltissä on painettuna teksti "Vikkela Ville Oy". Onko kellään tietoa tästä kitaramerkistä, ja paljonkohan tuon arvo on nykypäivänä?
 
wrshredder
01.12.2008 09:14:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä voisin myydä ehkäpä ton Liikaseni jos jotain kiinnostaa.
 
TÖ MOUST SÄTISFAIN FIILIN JUU KÄN KET IN TÖ TSIM IS TÖ PAMP!!!1
18is9
11.12.2008 10:40:04
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä voisin myydä ehkäpä ton Liikaseni jos jotain kiinnostaa.
 
Asut profiilin mukaan Porissa, pitääkö paikkansa? Vähän on pitkä matka lähteä täältä pohjolasta sitä katsomaan.
 
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
wrshredder
11.12.2008 11:30:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Asut profiilin mukaan Porissa, pitääkö paikkansa? Vähän on pitkä matka lähteä täältä pohjolasta sitä katsomaan.
 
Pitäähän se paikkansa. No mutta jos satut joskus Porin suunnille niin tervetuloa vaan testaamaan.. =P
 
TÖ MOUST SÄTISFAIN FIILIN JUU KÄN KET IN TÖ TSIM IS TÖ PAMP!!!1
Laddy Master
16.12.2008 19:10:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mites kun Liikasilla saadaan kohta valmiiksi niitä kaksikantisia, onko kukaan päässyt kokeilemaan keskeneräistä työtä? Varmaan kuitenkin hiovat vielä loppuunsa ainakin kesään asti.
 
Osaatteko sanoa mihin tämä tekniikka perustuu, enemmän ääntä lähtee, mutta kuulema sävyssä hävitään. Kukaties vaikka räjähtävät kymmenen vuoden päästä, ennen kun paremmin tiedetään, pistäisin useamman tonnin ennemmin houser-malliseen.
 
"Ihmisen voima on moraali" -Beethoven
Esko Piirimäki
19.02.2009 00:05:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kielistä välillä... Tuli tehtyä sellainen huomio kun "vaihdoin" A-kieltä. Kieli katkesi tallan kohdilta, ja laitoin saman kielen takasi paikalleen (oli päässä vielä varaa, en ollu katkaissu aikasemmin) mutta toisinpäin vaan. Kieli soi metallisen uudenlaisena kun vertaa muihin, ja kielet on muutenkin jo aika vanhat. Huu!
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «