Aihe: Ooppera asiaa | |
---|
|
Ihan pieni välihuomautus; eikö se ole "Nessun dorma"? "Olen onnellisin tuntemani ihminen"
-Artur Rubinstein- | |
Ihan pieni välihuomautus; eikö se ole "Nessu dorma"? En tiedä, en puhu italiaa. Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa | |
aijai.. kyllä tuon tasoisen professorin täytyisi tällaiset sivistyneisyyden osoittajat hallita. Eli nessun = lyhennys sanasta nessuno = ei kukaan dormire = nukkua. Joten kukaan ei nuku. "Olen onnellisin tuntemani ihminen"
-Artur Rubinstein- | megatherium 03.08.2005 19:20:04 (muokattu 03.08.2005 19:20:28) | |
|
aijai.. kyllä tuon tasoisen professorin täytyisi tällaiset sivistyneisyyden osoittajat hallita. Eli nessun = lyhennys sanasta nessuno = ei kukaan dormire = nukkua. Joten kukaan ei nuku. Jotaki tuollaista muistan kuulleeni jonkun sanoneen ja tekstin kääntäneen, mutta kun tuo muisti vanhalla rassulla tuppaa pettämään aina kriittisellä hetkellä. Ooperatietokilpailukysymys: Missä oopperassa vilahtavat sellaiset henkilöhahmot, kuten Laura, Olivia, Diego, Fidelio, itserakas ja omahyväinen huijarikreivi Tormes, Guerrillas, Xilo också vidare? Vihjeitä: Kyseisessä 19-vuotiaan säveltäjän teoksessa on makeita, lähes 200 tahtisia äärimmäisen eloisia ja vauhdikkaita yhtyenumeroita; 4 tersettoa ja kvartetto, 2 laajaa n. 10 minuuttista finaalia, useita duettoja, ja aarioita ja pittoreski viinisadonkorjuukuoro. Voittajalle 10 pistettä ja papukaijamerkki. Ja tietenkin hyvin klassinen alkusoitto juhlallisessa ja kirkkaassa C-duurin päivänpaisteessa. Ja korjaus erään arvovaltaisen musiikintutkijan esseeseen; Olivian 106 kuin myöskäään 77 tahtinen aitoa inhimillistä lämpöä kumpuava aaria ei pääty rutiininomaisin kadenssein, kuten hänellä on otsaa väittää, ja vaikka päättyioskin, se olisi vain pisara kauneude meressä, jota polte rinnassa ei edes huomaa. brittiläistä huumoria, no sex please, we are british. Samaa kuluu väitettäneen Lietscheninkin aariasta, mutta kenties vielä huonommalla menestyksellä. Tekisi mieleni sanoa Einsteinille pari valittua sanaa, mutta hän ei ole enää luonamme kiittelemässä korkealentoista kirjallista tyylitajunnallista sanallista ja patoamatonta puhetulvaani, joka vyöryy ylitse äyräiden koskenpauhua muistuttavassa juoksussaan, ja huutaa perään; heippadidei. Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa | Cujo 04.08.2005 11:06:11 (muokattu 04.08.2005 11:07:23) | |
|
Ooperatietokilpailukysymys: Missä oopperassa vilahtavat sellaiset henkilöhahmot, kuten Laura, Olivia, Diego, Fidelio, itserakas ja omahyväinen huijarikreivi Tormes, Guerrillas, Xilo också vidare? Ikinä en ole oopperassa käynyt (ehkä sitten isona), enkä siitä mittään tiedä, mutta vastaan kuitenkin että Beethovenin Taikaviulu. Menikö oikein? :p "Sometimes there's so much beauty in the world I feel like I can't take it, like my heart's going to cave in." | Sertzo S 04.08.2005 11:26:57 (muokattu 04.08.2005 11:27:14) | |
|
"Ikinä en ole oopperassa käynyt " Hengenheimolainen | Cujo 04.08.2005 12:23:45 | |
|
Hengenheimolainen On se jännä, että vaikka Savonlinnaan on vain muutama kymmenen kilometriä, niin ikinä en muista siellä edes ooppera-aikaan käyneeni. Tai siis sellaiseen aikaan että oopperajuhlat jotenkin katukuvassa näkyisivät -- no ehkä vähän ahtaampaa on liikenteessä. "Sometimes there's so much beauty in the world I feel like I can't take it, like my heart's going to cave in." | |
Savonlinnan oopperajuhlat saavat taas kansainvälistä arvostusta: "Maailmanlaajuisesti leviävä laatulehti Financial Times ylisti vuolaasti viikonvaihteen numerossaan Savonlinnan Oopperajuhlia ja Ratsumies-oopperaa. Lehti kehui mm. musiikinjohtoa, pääosan esittäjiä ja Suomen luontoa. Ari Rasilaisen johtama musiikki irrottaa Ratsumiehen karvalakkinationalismista, kirjoittaa Financial Times. Rasilainen kiinnittää huomion yksityiskohtiin ja hänellä on kyky tuoda esiin musiikin melodiset kaaret sekä rohkeat kuvalliset ilmaukset. Yhdessä Savonlinnan oopperajuhlaorkesterin kanssa he saavat aikaan esityksen, joka on musiikillisesti voimakas ja dramaattisesti jännittävä, Financial Times jatkaa. Erinomainen miehitys tukee edellistä. Matti Salmisen 1975 kantama Ratsumiehen kruunu on siirtynyt Juha Uusitalolle, joka on kiistatta suomalaisen basso-baritonifakin manttelinperijä. Financial Times kuvaa Uusitalon esitystä täyteläiseksi ja henkeäsalpaavaksi. Financial Times sanoo Tuija Knihtilän tuovan Naisen rooliin tiheää energiaa läpitunkevalla mezzollaan ja Johanna Rusasen laulavan nautinnollisia korkeita ääniä Annana. Myös muu miehitys jatkaa vahvaa solistien linjaa, lehti korostaa. Yksi asia ei ole muuttunut sitten vuoden 1912, nimittäin Savonlinnan oopperajuhlien sitoumus suomalaisen oopperan esittämiseen, alleviivaa Financial Times. Lehti sanoo suomalaisen oopperan houkuttelevan ihmiset paikalle, sillä kukaan ei halua matkustaa pitkiä matkoja vain nähdäkseen saman, mitä Verona, Bregenz tai Amsterdam tarjoaa. Tänä vuonna Savonlinna toi lavalle Aulis Sallisen ratsumiehen, säveltäjän ensimmäisen merkittävän produktion, nyt kun Ratsumiehen ensi-illasta on kulunut 30 vuotta. Financial Times mainitsee vielä erikseen Suomen luonnon, joka lehden mukaan vaatiikin luovan vastauksen omalle tarjonnalleen. Lehti jopa arvelee Luojan hetkeksi herpautuneen, kun hän kolmantena luomispäivänään jakoi Savonlinnaan niin paljon vettä. Saaret, järvet ja notkelmat sekä päivien armoton valoisuus saavat pään pyörälle." http://www.operafestival.fi/oopperat/synopsis/uutiset/softimes.html | Sertzo S 04.08.2005 15:55:51 (muokattu 04.08.2005 15:56:36) | |
|
Financial Times mainitsee vielä erikseen Suomen luonnon, joka lehden mukaan vaatiikin luovan vastauksen omalle tarjonnalleen. Lehti jopa arvelee Luojan hetkeksi herpautuneen, kun hän kolmantena luomispäivänään jakoi Savonlinnaan niin paljon vettä. Saaret, järvet ja notkelmat sekä päivien armoton valoisuus saavat pään pyörälle." http://www.operafestival.fi/oopperat/synopsis/uutiset/softimes.html Osin siksi juuri minäkin olen tänne asettautunut vanhenemaan tukikohtineni. | |
Ookko käynny oopperassa Säv. ja san. Juha Vainio, sov. J. Salo) Ookko käynny oopperassa, ookko kunnon ihminen juhlaviikko junttilassa sulle antaa leiman sen siellä jopa kuppiloissa laulut klassiliset soi artistit kun nenä voissa illoin jodlaa "Hii-o-hoi" Kaikki jotka junttilassa jotain merkitsee taas lankkupenkeillä on persiillään maaherra rehti nyt on kaljan kieltää ehtinyt kun laulunäytelmistä käsitä ei pätkääkään Ookko käynny oopperassa, nähny jumalhämärää juhlaviikko junttilassa jokavuotinen on tää baritooni Tuppurainen huutaa rohdinpaidassaan mie oon Paavo Ruotsalainen, panen Aidat paikoiltaan Kaikki jotka junttilassa jotain merkitsee näin kansoittaneet ovat katsomon vaan on se häpeä kun mittavampaa läpeä ei tapahtumapaikaksi oo taidenautinnon Ookko käynny oopperassa, nähny tilanpuutteen tään Rummukaisen navetassa kyettäisiin enempään Tuppurainen selvää otti, jos sen rakennuksen sais rehutorniin Pavarotti sponsoroida koitettais Kaikki jotka junttilassa jotain merkitsee näin irroittelee illanvietoissaan näät monta Elliä ja miestä kyltyrelliä mut ulos sieltä lennä ei B -kansalainenkaan Ookko käynny oopperassa, senkun sekaan menet vaan juhlaviikko junttilassa johtaa taiteen maailmaan ookko käynny oopperassa, ookko kokenu jo sen juhlaviikko junttilassa, juhlaviikko junttilassa Tuppuraisen porukassa, tunne ylimaallinen | Sertzo S 05.08.2005 08:29:47 (muokattu 05.08.2005 08:32:53) | |
|
Junnulta löytyi kyllä ralli joka lähtöön, kuten yllä olevat ilkeät sanat oopperastakin. TALU 150!!! :) | |
sain vihdoin luettua tämän ketjun kokonaan ja mä nostan peukun pystyyn megatheriumille. | megatherium 27.11.2005 16:23:59 (muokattu 27.11.2005 17:24:53) | |
|
Uskomatonta, mutta totta! Suuresta ja kattavan näköisestä Suuresta oopperakirjasta puuttuu tyystin artikkeli Deliuksesta ja hänen 1900-luvun kauneimpien ja dramaturgisesti haastavimpien musiikidraamojen sekä niiden säveltäjän esittely tykkänään. Skandaali! Eilenkin Siben Tapiola karuna ja valjuna erämaiden psykologisena kuvauksena jäi haltiotunutta ja nyanssirikasta sävelkieltä viljelleen deliusin sävelrunon, In a summer Garden jalkoinin, jossa kaikki kedon kukkaset, pörriäiset ja fågelit käyvät henkevää sirkutusta ja surinaa keskenään. Beecham kutsuikin häntä Aikamme viimeiseksi romanssin, kauneuden ja musiikin apostoliksi. Deliusta meinaan. Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa | Sertzo S 20.12.2005 12:00:32 (muokattu 20.12.2005 12:27:12) | |
|
Millä muulla alalla on kulurakenne noussut vastaavasti noin nopeasti, kuin oopperataiteella maassamme? Lukekaa tämän päivän Ilta-Sanomat. Kymmenessä vuodessa yli 45%. Voi hulluutta, en muuta sano! Saatte selitellä sitä miten tahdotte, mutta järjetöntähän se on tämän kokoisessa maassamme, jota en ymmärrä, enkä myös voi millään hyväksyä. Ilta-Sanomat kirjoittaa esim. näin: "Ooperan tämänhetkisestä taloudellisesta tilan- teesta on vaikea saada tark- kaa kuvaa, koska yksityise- nä säätiönä ooppera kiel- täytyy julkistamasta taloudellisia tietojaan." Tämä on hallintojohtaja Pekka Kaurasen mukaan heidän politiikkaansa. | |
Millä muulla alalla on kulurakenne noussut vastaavasti noin nopeasti, kuin oopperataiteella maassamme? Lukekaa tämän päivän Ilta-Sanomat. Kymmenessä vuodessa yli 45%. Voi hulluutta, en muuta sano! Saatte selitellä sitä miten tahdotte, mutta järjetöntähän se on tämän kokoisessa maassamme, jota en ymmärrä, enkä myös voi millään hyväksyä. Ilta-Sanomat kirjoittaa esim. näin: "Ooperan tämänhetkisestä taloudellisesta tilan- teesta on vaikea saada tark- kaa kuvaa, koska yksityise- nä säätiönä ooppera kiel- täytyy julkistamasta taloudellisia tietojaan." Tämä on hallintojohtaja Pekka Kaurasen mukaan heidän politiikkaansa. No Ilta-Sanomien tyyli nyt on ylipäätään skandaalihakuinen ja yliampuva, kun puhutaan mistä tahansa kulttuurista. Asiassa on varmasti perää, mutta kun lehden asenne on mitä on niin objektiivista käsitystä asioista on usein vaikea saada. Nettiversiosta ei pystynyt lukemaan kuin lyhyen tiivistelmän, niin en osaa ottaa kantaa itse juttuun. Huonoa kehitystähän tuo on, ja moni firma olisi tuossa tilanteessa pistänyt jo pillit pussiin. Saa nähdä mihin tilanne kehittyy, mutta toivottavasti ei siihen suuntaan, että yhä useampi alkaa vihata oopperaa taidemuotona vain siksi, että Kansallisooppera-niminen instituutio vie veroeuroja. Oopperaa on tarjolla paljon muuallakin. Tässä tuo tiivistelmä: Oopperalipun oikea hinta on 142 euroa korkeampi Kansallisooppera on taas rahavaikeuksissa, vaikka kunnat ja valtio tukevat oopperaa tänä vuonna 45,4 miljoonalla eurolla. Tuki on kasvanut rajusti. Talous sukeltaa, koska ooppera on vetänyt huonosti yleisöä. Tyhjien salien vuoksi pääsylipputulot ovat notkahtaneet pahasti. Katsojapeitto on lähempänä 70 prosenttia. Yleisökadon syitä on etsitty oopperan ohjelmistosta sekä kilpailevasta kulttuuritarjonnasta Helsingissä. Tämän vuoden isoja produktioita ovat olleet mm. Tshaikovskin Patarouva ja Wagnerin Parsifal. Tiitisen mukaan ensi vuonna yleisöä houkutellaan nimekkäillä oopperatähdillä Karita Mattilasta Matti Salmiseen. Oopperan rahankäyttö on herättänyt toistuvasti arvostelua. Rahat eivät tahdo riittää, vaikka julkinen tuki on kasvanut kymmenessä vuodessa yli 45 prosenttia. Yhtä pääsylippua kohden julkinen tuki (ilman vuokratukea) on peräti 142 euroa. Jos oopperan pitäisi tulla toimeen kokonaan ilman tukia, jokaisen pääsylipun hinnaksi tulisi noin 226 euroa. Lue lisää uudesta oopperaskandaalista tänään IS:sta. "Oopperaskandaali", heheh. Hyvä IS. Kaikesta pitää repiä skandaalin aineksia. Haastattelija: "Olette nyt säveltänyt 115 sinfoniaa, milloin tulee seuraava?"
Leif Segerstam: "No milloin ja milloin, mistä sen nyt tietää. Eihän sitä spermaakaan tule jos on just viisi kertaa nainut". | |
Tiitisen mukaan ensi vuonna yleisöä houkutellaan nimekkäillä oopperatähdillä Karita Mattilasta Matti Salmiseen. Tarkoittaako tuo Kari Tiitistä? Kuolemaa kauheampaa ei ole muu kuin elämä. | |
sellisti puhuu täyttä asiaa, iltapäivälehdet vetää aina yliampuvia lööppejä jotta kansa ostaisi turhia uutisia. mutta oopperahan on ollut kautta aikain yksi kiistellyimmistä kultturimuodoista, ja juuri osaksi sen takia se on tullut kuitenkin jäädäkseen. ja suomi on muutenkin urheilukansaa, joten stadionin päädyn uuden katteen kulut tai mm-kisojen miljoonien miinusbudjetti eivät kansaa haittaa, kunhan klassisen musiikin menoja voidaan parjata ja musiikkitalo on kaikkien mielestä syvältä oleva hanke. onneksi meillä on valtion ja ympäröivien kuntien tuki, jotta ooppera ja baletti taiteenlajina ovat kaikkien kukkaroiden ulottuvilla, muutoin joutuisimme maksamaan metropolitanin tyyliin satoja dollareita yhdestä lipusta esitykseen. niin ja meillähän hinnat ovat reilusta kympistä ylöspäin :) hyvää joulua vaan kaikille. | |
stadionin päädyn uuden katteen kulut tai mm-kisojen miljoonien miinusbudjetti eivät kansaa haittaa, kunhan klassisen musiikin menoja voidaan parjata ja musiikkitalo on kaikkien mielestä syvältä oleva hanke. Näinhän se vähän tuntuu olevan. Mutta kun on kerran saanut päähänsä että klassinen on syvältä ja ooppera vielä syvemmältä, niin vaikea sitä mielikuvaa on saada muutettua. Haastattelija: "Olette nyt säveltänyt 115 sinfoniaa, milloin tulee seuraava?"
Leif Segerstam: "No milloin ja milloin, mistä sen nyt tietää. Eihän sitä spermaakaan tule jos on just viisi kertaa nainut". | |
Asiasta tai oikeastaan asian vierestä... Tietääkö kukaan mikä orkesteri soittaa Sudenmorsian oopperassa, joka esitetään tammi-helmikuun vaihteessa Kaapelitehtaalla? | |
titu, koitapa googlen kautta josko löytyis tietoa tai kaapelin kotisivuilta. tai katso http://www.kaapelitehdas.fi/index.html?menuid=227&aid=620 ;) | « edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|
|
|