Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Klassinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Schubertin ooppera-aariat
1
megatherium
11.06.2020 12:04:47 (muokattu 20.06.2020 11:50:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hesarin konserttiarvostelussa v. 2016 väitetään että Schubertin ooppera-aariat ovat mukamas yksi todiste siitä miksi Schubertin oopperat ovat unohdettu ja aarioista muka puuttuu schubertin liedmelodioiden magiikka. Ei pidä lainkaan paikkaansa. Ensinnäkään Schubertin oopperoita, varsinkaan Fierrabrasia, ei ole unohdettu vaan se pyörii tuon tuostakin euroopan oopperalavoilla, viimeksi kait Milanon La scalassa tai zurichissä. Siksi toisekseen syy esim. Alfonso und Estrella oopperan melko harvaan esillepanoon ei ole sen aarioissa, jotka ovat järjestään kauniita vaan schoberin heikossa libretossa ja oopperan staattisessa kuvaelmaluonteessa vaikka tosin tätäkin oopperaa esitetään näyttämöllä nykyaikana usein lyhennettynä versiona.
 
Schubertilla on monia hienoja aarioita kaikissa oopperoissaan joita mm. Fritz Wunderlich, Peter Schreier, Dietrich Fischer Dieskau, Daniel Behle, Jonas Kaufmann, Oliver Widmer ja Christian Gerhaher on levyttänyt. Väite on todiste silkasta tietämättömyydestä ja asiantuntemattomuudesta ja siten silkkaa skeidaa. Mitä mieltä te olette asiasta?

"Saksalainen tenori Werner Güra lauloi Helsingin Barokkiorkesterin konsertissa kolme Schubertin ooppera-aariaa ja yhden oratorioaarian. Güralla on ihanteellisen kaunis saksalaistyyppinen tenori, valoisa, pyöreän kiinteä ja notkean linjakas.
 
Adrast ja Alfonso ja Estralla -oopperoiden tenori-aariat soivat hymyilevän idyllisinä. Aapo Häkkisen johtamasta orkesterista nousi pastoraalisia lämpöaaltoja. Lazarus-oratorion aaria toi mukaan hieman dramaattista vaihtelua.

AARIAT OLIVAT yksi todiste siitä, miksi Schubertin oopperat on unohdettu. Päin vastoin kuin liedeissään Schubert ei saa oopperamusiikissaan sielun herkimpiä kieliä värähtelemään. Siitä puuttuu hänen lied-melodioittensa tunteita syvästi koskettava maaginen säteily."
 
Froilan, Mauregaron ja adrast-oopperan baritoni-aariat sekä fierrabras oopperan tenori aariat ovatkin merkittävämpiä kuin varsinkin tuo Alfonson heikohko 2. aaria ja Adrastin tenori-aaria eikä viimeksi mainittujen perusteella voi luoda kattavaa käsitystä Schubertin ooppera-aarioiden koko kirjosta. Varsinkin Fierrabras oopperaa mutta myös Alfonso und Estrella oopperaa, mm. Baugen oopperassa viime vuonna, esitetään nykyaikanakin toisinaan näyttämöllä eikä niiden siksi voi sanoa olevan unohdettuja.
 
Suuri osa Alfonso und Estrella oopperan musiikkia on sitä paitsi duettoja eikä pelkkien aarioiden perusteella voi tehdä kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä musiikin laadusta. Toisekseen Schubertin liedit ja oopperat eivät ole yhteismitallisia ja keskenään vertailukelpoisia musiikin muotoja. Olen koonnut Schubertin ooppera-aarioita laajasti Weber-ketjuun.
 
Jos pelkkien aarioiden perusteella pitäisi arvioida monen perusohjelmistoon kuuluvan oopperan kvaliteetteja ne olisivat hyvällä syyllä olleet jo kauan sitten unohdettuja. Tämä koskee niin Beethovenin Fidelio oopperaa kuin monia Verdinkin oopperoita. Ei kai niitäkään verrata ko. säveltäjien laulutuotantoon ja sitä kautta tehdä johtopäätöksiä niiden laadusta? Beethovenin nuoruuden oopperan ongelmana on se että hänen aariansa ovat vielä hyvin vahvasti Mozart vaikutteisia ja Verdin aariat ovat liian pinnallisia.
 
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «