Muusikoiden.net
13.12.2017
 

Klassinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mendelssohn: Bachin jälkeisen klassisen musan merkittävin hahmo?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
megatherium
13.11.2017 20:23:06 (muokattu 14.11.2017 22:25:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PVC: Ei oikein huvita jutella kanssasi.
 
En tiennytkään että osaat keskustella saati että ymmärtäisit musiikista jotakin. Puhut vain gouldin tai jonkun muun "asiantuntijan" tai hämäräperäisen ja epäilyttävän "tiedemiehen" suulla omaamatta juuri lainkaan omia ajatuksia. Perustat mielipiteesi kokonaan toisten ajatuksille tai kirjoitat järjettömyyksiä. Ei minuakaan kiinnosta sinun kanssasi keskustelu kun mielipiteesi vaihtelevat kuin tuuliviirillä, puheen aiheesi eivät liity musiikkiin ja puppugenerointi kukoistaa.
 
Mozart on kuitenkin maaillmankaikkeuden tunnetun historian korkein puhdas ja objektiivinen neron äly jolle mitkään uskonnollisten ideologioiden ääliömäisen naiivit satuolennot eivät pärjää. En tarvitse kristinuskon surkeaa lohdutusta. Seuraan vain mozartia, korkeinta tosijumalaa ja korkeakulttuurisen säveltaiteen jaloimpia ideaaleja.
 
Sijoittajien kannalta on harmi että minulle on turhaan vailla päteviä perusteita määrätty edunvalvoja koska nyt en voi itse antaa rahastoyhtiölle toimeksiantoja rahasto-osuuksien myymiseksi joka tähän asti on joka ikisellä kerralla saanut pörssit takaisin nousu-uralle. Nyt en voi auttaa asiaa. Vain sitten kun "kuningas" on myynyt pörssit lähtevät nousuun. Olitko sinä kuningas?
 
Pörssi tuossa jo hieman yrittikin pientä nousua kun seurasin tv:tä kuten eilenkn mutta kun menin hetkeksi koisimaan kurssit valahtivat takaisin alas.
 
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
PVC
14.11.2017 22:10:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

megatherium: En tiennytkään että osaat keskustella saati että ymmärtäisit musiikista jotakin. Puhut vain gouldin tai jonkun muun "asiantuntijan" tai hämäräperäisen ja epäilyttävän "tiedemiehen" suulla omaamatta juuri lainkaan omia ajatuksia. Perustat mielipiteesi kokonaan toisten ajatuksille tai kirjoitat järjettömyyksiä. Ei minuakaan kiinnosta sinun kanssasi keskustelu kun mielipiteesi vaihtelevat kuin tuuliviirillä, puheen aiheesi eivät liity musiikkiin ja puppugenerointi kukoistaa.
 
Mozart on kuitenkin maaillmankaikkeuden tunnetun historian korkein puhdas ja objektiivinen neron äly jolle mitkään uskonnollisten ideologioiden ääliömäisen naiivit satuolennot eivät pärjää. Vaikka häviäisin kaikki rahat pörssissä tämä sana pitää. En tarvitse kristinuskon surkeaa lohdutusta. Seuraan vain mozartia joka on korkein tosijumala ja korkeakulttuurisen säveltaiteen korkeimpia ideaaleja.
 
Sijoittajien kannalta on harmi että minulle on turhaan vailla päteviä perusteita määrätty edunvalvoja koska nyt en voi itse antaa rahastoyhtiölle toimeksiantoja rahasto-osuuksien myymiseksi joka tähän asti on joka ikisellä kerralla saanut pörssit takaisin nousu-uralle. Nyt en voi auttaa asiaa. Vain sitten kun "kuningas" on myynyt pörssit lähtevät nousuun. Olitko sinä kuningas?
 
Pörssi tuossa jo hieman yrittikin pientä nousua kun seurasin tv:tä kuten eilenkn mutta kun menin hetkeksi koisimaan kurssit valahtivat takaisin alas.

 
edunvalvoja kuulostaa hyvältä, mäkin haluan semmoisen. Sitä odotellessa kuuntelen Victorian 1585 mestaripläjäystä joka mahtuu 3 CD:lle.
 
PVC
15.11.2017 18:07:46 (muokattu 15.11.2017 18:09:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Victoria ja renessanssipolyfonia askarruttaa edelleen. Mestariteoksia ovat nähdäkseni mm.
Victoria: Officium hebdomadae sanctae (1585)
Obrecht: Missa fortuna desperata ja rose playsante (n. 1490)
Ockeghem: messut prolationum, ecce ancilla domini ja my-my (n. 1470)
Gombert: Missa quam pulchra es (n. 1530)
Cipriano da Rore: Missa praeter rerum seriem (n. 1550)
 
Missä on mozartin vastaava osaaminen.
 
megatherium
15.11.2017 20:50:33 (muokattu 15.11.2017 20:52:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PVC: Victoria ja renessanssipolyfonia askarruttaa edelleen. Mestariteoksia ovat nähdäkseni mm.
Victoria: Officium hebdomadae sanctae (1585)
Obrecht: Missa fortuna desperata ja rose playsante (n. 1490)
Ockeghem: messut prolationum, ecce ancilla domini ja my-my (n. 1470)
Gombert: Missa quam pulchra es (n. 1530)
Cipriano da Rore: Missa praeter rerum seriem (n. 1550)
 
Missä on mozartin vastaava osaaminen.

 
Tuollaista stile osservatoa, renesanssityylistä musiikkia mozart joutui jo italiassa bolognan(?) maineikkaaseen filharmoniseen seuraan sisään päästääkseen pääsykokeessa säveltämään josta hän suoriutui neljäntoista ikäisenä vain puolessa tunnissa tarkkailun alaisena ja vain hyvin pienin padre martinin tekemin korjauksin antifoninsa tyydytti arvostelulautakuntaa ja niin mozart hyväksyttiin filharmonisen seuran jäseneksi. En tuota latinankielistä nimeä muista nyt suoralta kädeltä ulkoa mutta muitakin sen tyylisiä harjoitustöitä mozart on nuoruudessaan säveltänyt mutta ymmärtänet etteivät tämän kaltaiset marginaaliset tilapäisteokset edusta mozartin keskeistä tuotantoa suurimpine mestariteoksineen aikakaudelle ominaisessa tyylissään jotka tekevät hänestä kaikkien aikojen nerokkaimman ja syvällisimmän säveltäjän.
 
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
PVC
15.11.2017 21:04:07 (muokattu 16.11.2017 11:22:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

megatherium: Tuollaista stile osservatoa, renesanssityylistä musiikkia mozart joutui jo italiassa bolognan(?) maineikkaaseen filharmoniseen seuraan sisään päästääkseen pääsykokeessa säveltämään josta hän suoriutui neljäntoista ikäisenä vain puolessa tunnissa tarkkailun alaisena ja vain hyvin pienin padre martinin tekemin korjauksin antifoninsa tyydytti arvostelulautakuntaa ja niin mozart hyväksyttiin filharmonisen seuran jäseneksi. En tuota latinankielistä nimeä muista nyt suoralta kädeltä ulkoa mutta muitakin sen tyylisiä harjoitustöitä mozart on nuoruudessaan säveltänyt mutta ymmärtänet etteivät tämän kaltaiset marginaaliset tilapäisteokset edusta mozartin keskeistä tuotantoa suurimpine mestariteoksineen aikakaudelle ominaisessa tyylissään jotka tekevät hänestä kaikkien aikojen nerokkaimman ja syvällisimmän säveltäjän.
 
Meinasin jo kysyä että mitkä ovat mielestäsi mozartin parhaat saavutukset. Voihan olla etten ole kuullut niitä. Vain muutama niin kuuntelen ne ja sitten langetan lopullisen, absoluuttisesti ainoan oikean tuomioni.
 
megatherium
16.11.2017 20:09:57 (muokattu 17.11.2017 04:06:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PVC: Meinasin jo kysyä että mitkä ovat mielestäsi mozartin parhaat saavutukset. Voihan olla etten ole kuullut niitä. Vain muutama niin kuuntelen ne ja sitten langetan lopullisen, absoluuttisesti ainoan oikean tuomioni.
 
Hyvä ettet kysynyt. Mitäpä minä olen mozartin kaltaisen tosijumalan tai korkeimman neron puhtaasti objektiivisen älyn suurimpia saavutuksia pistämään mihinkään paremmuusjärjestykseen kun en ole syvällisesti niistä omaksunutkaan kuin enintään muutamia.
 
Sinun pitäisi sitten kiirehtiä ja menettää minuutesi valon ja rakkauden atmosfäärin valtoihinsa ottamana syvään transsiin vaipuneena tai korkeimmanasteiseen psykofyysiseen tilaan transformoituneena jo viimeistään parissa minuutissa jotta kykenisit muodostamaan perusteellisen käsityksen mozartin musiikin korkeimmasta metafyysisestä merkityksestä ja absoluuttisesta olemuksesta jota ihmettä kyllä epäilen.
 
Oikeaan reseptiiviseen tilaan ja tunnelmaan päästäksesi kannattaa nauttia jokin sydäntäsärkevän koskettava mozart biografia jotta älysi pääsee tahtoa helpommin pakenemaan ja olet mahdollisimman vastaanottavainen mozartin objektiiviselle musiikille kyeten samastumaan sen sydämensulattavaan ja kaikkivoipaan rakkauden sanomaan.
 
Musiikkitieteessä on sinua paljon vaikutusvaltaisempiakin auktoriteettaja jotka ovat lopullisen lausuntonsa antaneet, mm. Hermann Abert, Alfred Einstein,kanadalainen mozart expertti Cliff Eisen, Otto Jahn, Hildesheimer, Kai Maasalo ja taidehistorioitsija goldschmitt jonka mukaan mozartin musiikki on jumaluuden ilmestystä. Pistä sitten paremmaksi tai luule mitätöiväsi neron saavutukset. Ajanhaaskausta.
 
Mutta voithan ajan kuluksesi kuunnella vaikka jonkin hyvän levytyksen don giovannistakin ja ihmetellä neron suurten mittojen objektivoimis-, luonnehtimis-, ja sublimoimiskykyä, psykologista ja draamallista vaistoa johon ei edes monteverdin, handelin, purcellin tai paisiellon kaltaiset draamalliset nerot kyenneet sillä emme voi ennen mozartia eikä pitkään aikaan hänen jälkeensäkään löytää parhaistakaan oopperalibretoista tasavertaisuuden häivääkään vaan ainoastaan lähtökohtia musiikillisen partituurin kehittymiselle.
 
Mozartin musiikki ei ole mitään poppia jonka kvaliteetit voi arvioida kertakuulemalta tai kuitata pinnallisella tutustumisella mittaamattomia syvyyksiä käsittävän neron taiteeseen jonka reseptiossa luulin että kohtasin jumalan, vaan hänen täyden kypsyytensä edellyttämä pitkä kehitysprosessi ja syvemmälle ihmismieleen yhä uusille sielullisille alueille tunkeutuvan taiteensa omaksuminen sinänsä objektiivisessa havainnossa edellyttää lähes yli inhimillistä kontemplaatiota ja samastumiskykyä joka vaatii aikaa ja syvällistä rakastavaa paneutumista säveltäjän musiikillisiin visioihin ja efekteihin.
 
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
PVC
17.11.2017 17:02:12 (muokattu 17.11.2017 17:31:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

megatherium: Hyvä ettet kysynyt. Mitäpä minä olen mozartin kaltaisen tosijumalan tai korkeimman neron puhtaasti objektiivisen älyn suurimpia saavutuksia pistämään mihinkään paremmuusjärjestykseen kun en ole syvällisesti niistä omaksunutkaan kuin enintään muutamia.
 
Sinun pitäisi sitten kiirehtiä ja menettää minuutesi valon ja rakkauden atmosfäärin valtoihinsa ottamana syvään transsiin vaipuneena tai korkeimmanasteiseen psykofyysiseen tilaan transformoituneena jo viimeistään parissa minuutissa jotta kykenisit muodostamaan perusteellisen käsityksen mozartin musiikin korkeimmasta metafyysisestä merkityksestä ja absoluuttisesta olemuksesta jota ihmettä kyllä epäilen.
 
Oikeaan reseptiiviseen tilaan ja tunnelmaan päästäksesi kannattaa nauttia jokin sydäntäsärkevän koskettava mozart biografia jotta älysi pääsee tahtoa helpommin pakenemaan ja olet mahdollisimman vastaanottavainen mozartin objektiiviselle musiikille kyeten samastumaan sen sydämensulattavaan ja kaikkivoipaan rakkauden sanomaan.
 
Musiikkitieteessä on sinua paljon vaikutusvaltaisempiakin auktoriteettaja jotka ovat lopullisen lausuntonsa antaneet, mm. Hermann Abert, Alfred Einstein,kanadalainen mozart expertti Cliff Eisen, Otto Jahn, Hildesheimer, Kai Maasalo ja taidehistorioitsija goldschmitt jonka mukaan mozartin musiikki on jumaluuden ilmestystä. Pistä sitten paremmaksi tai luule mitätöiväsi neron saavutukset. Ajanhaaskausta.
 
Mutta voithan ajan kuluksesi kuunnella vaikka jonkin hyvän levytyksen don giovannistakin ja ihmetellä neron suurten mittojen objektivoimis-, luonnehtimis-, ja sublimoimiskykyä, psykologista ja draamallista vaistoa johon ei edes monteverdin, handelin, purcellin tai paisiellon kaltaiset draamalliset nerot kyenneet sillä emme voi ennen mozartia eikä pitkään aikaan hänen jälkeensäkään löytää parhaistakaan oopperalibretoista tasavertaisuuden häivääkään vaan ainoastaan lähtökohtia musiikillisen partituurin kehittymiselle.
 
Mozartin musiikki ei ole mitään poppia jonka kvaliteetit voi arvioida kertakuulemalta tai kuitata pinnallisella tutustumisella mittaamattomia syvyyksiä käsittävän neron taiteeseen jonka reseptiossa luulin että kohtasin jumalan, vaan hänen täyden kypsyytensä edellyttämä pitkä kehitysprosessi ja syvemmälle ihmismieleen yhä uusille sielullisille alueille tunkeutuvan taiteensa omaksuminen sinänsä objektiivisessa havainnossa edellyttää lähes yli inhimillistä kontemplaatiota ja samastumiskykyä joka vaatii aikaa ja syvällistä rakastavaa paneutumista säveltäjän musiikillisiin visioihin ja efekteihin.

 
Don Giovanni, "Batti, batti o bel Masetto" aaria on niin huono etten taida vaivautua. Ai ai että osaakin olla huonoa. Gould taisi olla oikeassa. mozart taantui jo 7-vuotiaana vai miten se oli.
mozartin olisi pitänyt tutkia esim. victorian sävellyksiä ennen kuin yritti säveltää mitään.
 
megatherium
17.11.2017 18:31:39 (muokattu 17.11.2017 22:17:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PVC: Don Giovanni, "Batti, batti o bel Masetto" aaria on niin huono etten taida vaivautua. Ai ai että osaakin olla huonoa. Gould taisi olla oikeassa. mozart taantui jo 7-vuotiaana vai miten se oli.
mozartin olisi pitänyt tutkia esim. victorian sävellyksiä ennen kuin yritti säveltää mitään.

 
Loistavahan se batti battikin on kun kuuntelet vaikka sen googlettamalla ensin annetun tulkinnan ja videon jostakin modernista oopperaesityksestä maseton ja zerlinan kohtauksesta lumoutuen paitsi aarian viehkeästä melodiikasta myös erinomaisesti äänitetyn orkesterin verrattoman kauniisti soittamasta samettisesta jousisäestyksestä maukkaine puhallinsooloineen Eikä draamallisen mestariteoksen kvaliteetit ehdy koskaan yhden aarian myötä vaikka et sen kauneutta ymmärtäisikään koska teoksen kokonaisvaikutelma ratkaisee sen merkityksen.
 
Eiväthän ooppera ja kirkkomusiikki ole muutenkaan keskenään yhteismitallisia ja toisiinsa verrattavia musiikillisia lajityyppejä joissa käytettty musiikillinen tyyli ja tekniikka oiisivat identtisiä. Kuinka se toimisi? Toinen edellyttää hartautta ja toinen dramatiikkaa.
 
Renesanssin kirkkomusiikkityylin perinteiden mukaisen antifoninsa Quaerite primum regnum dei joka saattaisi olla mieleinen makuasi ajatellen mozart sävelsi neljätoistavuotiaana pääsykoetehtävänä accademia filharmonica seuraan jäsenyyttä hakiessaan ja mm. Civabit eos on padre martinin mozartille antamia renesanssityylisiä sävellystehtäviä jonka autenttisuutta epäillään. Padren tyyliin on sävelletty myös miserere a molli.
 
Tai sitten pari kypsempää ja tunnetumpaa esimerkkiä mozartin kirkkomusiikkityylistä " Qui tollis peccata mundi" c molli messusta g mollista Es duuriin moduloiva polyfoniakudos kertoen barokin ja bachin kuoromusiikin vaikutuksesta jota hildesheimer kutsuu henkeäsalpaavaksi jaksoksi vaikka onkin saattanut saada vaikutteita handelin oratorion israel egyptissä eräästä kuoro osasta tai tyyliin sotto voce hyvityksenä maailman typerimmästä kirjeestä kuoromestari anton stollille sävelletty motetti Ave verum corpus josta löytyy monta tulkntaa tuupistakin. Kokeile niitä jos miellyttäisi batti battia enemmän. Misericordias dominikin saattaa tyydyttää makuasi kontrapunkttisena motettina.
 
Victorian renesanssimusiikki se vasta huonoa onkin jeesustelussaan ja ikävystyttävän monotonisessa monorytmisyydessään ja monotemaattisuudessaan ja staattisuudessaan. Kelvotonta. Musiikki kehittyikin sitten mozartilla vasta korkeammalle laatutasollle
 
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
PVC
17.11.2017 22:45:06 (muokattu 17.11.2017 23:00:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

megatherium: Loistavahan se batti battikin on kun kuuntelet vaikka sen googlettamalla ensin annetun tulkinnan ja videon jostakin modernista oopperaesityksestä maseton ja zerlinan kohtauksesta lumoutuen paitsi aarian viehkeästä melodiikasta myös erinomaisesti äänitetyn orkesterin verrattoman kauniisti soittamasta samettisesta jousisäestyksestä maukkaine puhallinsooloineen Eikä draamallisen mestariteoksen kvaliteetit ehdy koskaan yhden aarian myötä vaikka et sen kauneutta ymmärtäisikään koska teoksen kokonaisvaikutelma ratkaisee sen merkityksen.
 
Eiväthän ooppera ja kirkkomusiikki ole muutenkaan keskenään yhteismitallisia ja toisiinsa verrattavia musiikillisia lajityyppejä joissa käytettty musiikillinen tyyli ja tekniikka oiisivat identtisiä. Kuinka se toimisi? Toinen edellyttää hartautta ja toinen dramatiikkaa.
 
Renesanssin kirkkomusiikkityylin perinteiden mukaisen antifoninsa Quaerite primum regnum dei joka saattaisi olla mieleinen makuasi ajatellen mozart sävelsi neljätoistavuotiaana pääsykoetehtävänä accademia filharmonica seuraan jäsenyyttä hakiessaan ja mm. Civabit eos on padre martinin mozartille antamia renesanssityylisiä sävellystehtäviä jonka autenttisuutta epäillään. Padren tyyliin on sävelletty myös miserere a molli.
 
Tai sitten pari kypsempää ja tunnetumpaa esimerkkiä mozartin kirkkomusiikkityylistä " Qui tollis peccata mundi" c molli messusta g mollista Es duuriin moduloiva polyfoniakudos kertoen barokin ja bachin kuoromusiikin vaikutuksesta jota hildesheimer kutsuu henkeäsalpaavaksi jaksoksi vaikka onkin saattanut saada vaikutteita handelin oratorion israel egyptissä eräästä kuoro osasta tai tyyliin sotto voce hyvityksenä maailman typerimmästä kirjeestä kuoromestari anton stollille sävelletty motetti Ave verum corpus josta löytyy monta tulkntaa tuupistakin. Kokeile niitä jos miellyttäisi batti battia enemmän. Misericordias dominikin saattaa tyydyttää makuasi kontrapunkttisena motettina.
 
Victorian renesanssimusiikki se vasta huonoa onkin jeesustelussaan ja ikävystyttävän monotonisessa monorytmisyydessään ja monotemaattisuudessaan ja staattisuudessaan. Kelvotonta. Musiikki kehittyikin sitten mozartilla vasta korkeammalle laatutasollle

 
Batti batti yms. mainstream mozart tuo mieleen hölmöt ikävystyneet tomppelit katsomossa kuvitellen ymmärtävänsä jotain esityksestä. Vissiin kuitenkin pitää hommata c moll messu jos sitä suosittelet.
 
Gouldin mukaan, jos oikein ymmärrän, musiikki alkoi taantua jo 1600-luvun alussa englannin tudor-kauden päättyessä. Bach oli poikkeus, huikea paluu menneeseen kulta-aikaan. Mozart oli jo silkkaa taiteellista taantumusta, Mendelssohn toivoton syöksykierteen korjausliike
 
Victorian officium hebdomadae sanctae (1585) on käsittääkseni loistava 200 vuotta etukäteen ajoitettu vastaisku mozartin edustamalle taiteelliselle taantumukselle. La colombina schola antiqua yhtyeen esitys 2004-2005 on kerrassaan mainio. 300 vuotta ennen Victoriaa Obrechtin ja Ockeghemin pläjäykset päihittävät myös mozartin pilipali lukemin.
 
megatherium
18.11.2017 01:05:31 (muokattu 20.11.2017 00:15:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PVC: Batti batti yms. mainstream mozart tuo mieleen hölmöt ikävystyneet tomppelit katsomossa kuvitellen ymmärtävänsä jotain esityksestä. Vissiin kuitenkin pitää hommata c moll messu jos sitä suosittelet.
 
Gouldin mukaan, jos oikein ymmärrän, musiikki alkoi taantua jo 1600-luvun alussa englannin tudor-kauden päättyessä. Bach oli poikkeus, huikea paluu menneeseen kulta-aikaan. Mozart oli jo silkkaa taiteellista taantumusta, Mendelssohn toivoton syöksykierteen korjausliike
 
Victorian officium hebdomadae sanctae (1585) on käsittääkseni loistava 200 vuotta etukäteen ajoitettu vastaisku mozartin edustamalle taiteelliselle taantumukselle. La colombina schola antiqua yhtyeen esitys 2004-2005 on kerrassaan mainio. 300 vuotta ennen Victoriaa Obrechtin ja Ockeghemin pläjäykset päihittävät myös mozartin pilipali lukemin.

 
Musiikilisilta ansioiltaan mozart edustaa säveltaiteen korkeimpia teoreettisia saavutuksia neron puhtaasti objektiivisen älyn tuotteillaan jota suurempaa ja syvällisempää emotionaalista vaikutusta vastaanottajaan on turha etsiä. Taiteen taantumukselle? Sehän oli sen arkkipiispa colloredon syy joka vaati kuorojen homofonista käsittelyä eikä juuri sallinut polyfonista rikkautta messuissa salzburgissa.
 
Renesanssin vokaalipolyfonia on munattomien eunukkien kieuntaa. Jesukset on hörhöimpiä pellejä mitä maailmassa aasilla ratsastanut on.
 
Mozartin kehitystä kirkko ja kuoromusiikin säveltäjänä voidaan myös valottaa tarkastelun kohteeksi valitulla pienempien kuoroteosten sisäisen merkityksen ja yhä lisääntyvän kypsyyden kasvulla pidemmällä aikajänteellä alkaen vaikka kymmenen vuotiaan mozartin F duuri kyriestä ja scande coeli liminasta, kolmetoistavuotiaan benedictus sit deus ja te deumista michael haydnin mukaan ja veni sancte spirituksesta inter natos mulierumiin ja kuustoistavuotiaan regina coeliin B duuri, seitsemäntoistavuotiaan exsultate jubilate motettiin ja dixit et magnificatista, yhdeksäntoistavuotiaan misericordias dominiin ja kaksikymmentävuotiaan venite populiin ja sancta mariaan ja alma dei creatorikseen ja kaksikymmentäkaksivuotiaan kyrie Es duuriin ja kommet her frecken sunder passioaariaan, pariin kirkkolauluun lauluäänelle ja continuolle jotka saattavat liittyä hieronymus colloredon paimenkirjeeseen kirkkolaulun uudistamiseksi ja regina coeliin kv kaksiseitsemänkuusi josta edelleen ehkä suurimpaan yksittäiseen pienempään lajityypin teokseen kyrie d molli johon kannattaa myös tutustua.
 
Laajamuotoiset kirkkomusiikkiteokset ansaitsevat oman esittelynsä. En maininnut kaikkia lyhyempiäkään mutta edellisestä ilmenee huomiota herättävälllä tavalla se ettei mozart säveltänyt ainuttakaan tämän lajityypin teosta luomisvoimaisimpina vuosinaan ennen ave verum corpusta jos ei mukaan lueta alleluja ja ave maria nimisiä kaanoneita tai davidde penitente kantaarin sovitusta c molli messun kyriestä ja gloriasta parine uusine aarioineen. Viimeiseksi suurteokseksi kirkkomusiikin genreellä jää keskeneräinen c molli messu.
 
Lukuisia katkelmiksi jääneitä kyrieitä ym. teoksia en myöskään maininnut. Mozartin on oletettu työskennelleen kyrie tai messusävellysten parissa suuren sinfoniatrilogian vuonna mutta tätä ei ole kyetty aukottomasti osoittamaan vaikka oletetaan jopa jupiter sinfonian finaalin kontrapunktisen triumfin liittyvän johonkin keskeneräiseksi jääneeseen messusävellysprojektiin kontrapunktiharjoituksena. Eräästä tälllaisesta ajoitukseltaan epäselvästä keskeneräiseksi jääneestä kyriestä jonka uusimmat tutkimukset ajoittavat mainittuun sinfoniatrilogian vuoteen tai myöhemmäksi käy vaikka kv kolmekaksikolme C duuri jonka puuttuvat tahdit maximilian stadler on täydentänyt.
 
Renesanssipolyfoniaksi nimitetty musiikillinen rappio ja taantumuksellisuus eivät yllä lähellekään niitä sisäisestä hengenpalosta alkunsa saaneita säveltaiteen korkeimpia huippuja jossa kuulija sulautuu absoluuttiin ja menettää oman minuutensa korkeimmissa transsinomaisissa transkendentaalisissa psykofyysisissä tiloissa joissa koko maailma katoaa tajunnasta mozartin musiikin sisimmän olemuksen miodostuessa ainoaksi realiteetiksi valtaisan tunnehehkun ottaessa kokonaan valtoihinsa ilmentäessään maailman olemuksen sisimmän ytimen ja kaiken perimmäisen tarkoituksen jonka vain aniharvat ovat kokeneet suurimpana ihmeenä maailmassa minä mukaanlukien haahuilevan ja älykääpiömisen turruttavan renesanssimölinän sijasta.
 
Käsittämättömän kypsä ja vaikuttavakin teos tuo vasta kymmenen ikäisen mozartin alun melko pitkästä da capo aariasta ja lopun polyfonisemmasta jäljitelevää kontrapunktia sisältävästä kuorotaitteesta koostuva scande coeli limina jonka nuori mozart perimätiedön mukaan sävelsi benediktiiniläisluostarissa oleskellessaan tuota pikaa kun luostarissa kaivattiin uutta offertoriumia pyhän benediktuksen päivälle. Kannattaa kuunnella se ensimmäinen googlettaessa annettu taltiointi jossa on erinomainen äänitys. Yllätyin teoksen korkeasta laadusta kun ajattelin sen olevan tilapäisluonteista sekundaa.
 
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
megatherium
19.11.2017 23:34:00 (muokattu 20.11.2017 01:03:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mozartin varhaisin säilynyt sakraali kuoroteos, yhdeksävuotiaana lontoossa sävelletty kaksikymmentäkolme tahtia sisältävä madrigaali god is our refuge on saanut vaikutteita tuhatvuusisataaluvun englantilaisten anthemien polyfonisesta tyylistä. Leopold lähetti psalmi neljäkuusi tekstiin sävelletyn madrigaalin alkuperäisen käsikirjoituksen British Museumiin joka ilmaisi kirjeitse kiitoksensa. On usein oletettu että mozartin säveltämän madrigaalin mallina on ollut Battishillin samaisen psalmin sävellys jonka säveltäjään lapsinero on saattanut tavata.
 
Luomisvoimaisimmillaan wienissä suurten pianokonserttojen aikaan mozart sävelsi kirkkomusiikkiin c molli messun jälkeen pitkäksi ajaksi kiinnostuksena menetettyään huomattavasti enemmän vapaamuurareille joista merkittävin teos on maureriche trauermusik orkesterille vapaamuurari kantaattien ollessa musiikillisesti heikompia sillä mozartilta ei luonnistunut sanan ihmisyys säveltäminen niin vaivattomasti kuin isolta beeltä.
 
Tutkija cowderyn mukaan meistermusik kuorolle ja orkesterille kv Deest on tämän teoksen ensimmäinen versio sävellettynä vierailevan vapaamuurariveljen carl von königin kunniaksi. Tekstinä on osia jeremiaan valitusvirsistä.
 
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
PVC
20.11.2017 01:01:58 (muokattu 20.11.2017 01:02:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

megatherium: mozartin varhaisin säilynyt sakraali kuoroteos, yhdeksävuotiaana lontoossa sävelletty kaksikymmentäkolme tahtia sisältävä madrigaali god is our refuge on saanut vaikutteita tuhatvuusisataaluvun englantilaisten anthemien polyfonisesta tyylistä. Leopold lähetti psalmi neljäkuusi tekstiin sävelletyn madrigaalin alkuperäisen käsikirjoituksen British Museumiin joka ilmaisi kirjeitse kiitoksensa. On usein oletettu että mozartin säveltämän madrigaalin mallina on ollut Battishillin samaisen psalmin sävellys jonka säveltäjään lapsinero on saattanut tavata.
 
Luomisvoimaisimmillaan wienissä suurten pianokonserttojen aikaan mozart sävelsi kirkkomusiikkia huomattavasti enemmän vapaamuurareille joista merkittävin teos on maurriche trauermusik orkesterille kantaattien ollessa musiikillisesti hiekompia sillä mozartilta ei luonnistunut sanan ihmisyys säveltäminen niin vaivattomasti kuin isolta beeltä. Tutkija cowderyn mukaan meistermusik kuorolle ja orkesterille on tämän teoksen ensimmäinen versio sävellettynä vierailevan vapaamuurariveljen von königin kunniaksi. Tekstinä on osia jeremiaan valitusvirsistä.

 
Mendellssohnin kiistaton paremmuus mozarttiin verrattuna alkoi jo lapsena. Tiesitkö mikä oli Kirsten Flagstadin valinta aution saaren levyksi? No se oli Mendiksen kesäyön unelma beechamin johtamana.
 
megatherium
20.11.2017 02:13:54 (muokattu 20.11.2017 05:43:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PVC: Mendellssohnin kiistaton paremmuus mozarttiin verrattuna alkoi jo lapsena. Tiesitkö mikä oli Kirsten Flagstadin valinta aution saaren levyksi? No se oli Mendiksen kesäyön unelma beechamin johtamana.
 
Höpsistä. Tyyliltään homofonista äitelän imelän siirappimaista sentimento hattara suklaanappi toffeekarkki romantiikkaahan se felixkin vain edustaa subjektiivissa mutta perin pinnallisessa saksalaisessa varhaisromantiikassaan kun mozart edustaa objektiivista klassismia. Mutta jos haluat jonkin bachin polyfoniaa ajatellen tasavertaisen kontrapunktikon joka ei tainnut merikannollekaan kontrapunktin ohella juuri muuta opettaa kokeile max regeriä.
 
Reger on musiikinhistorian teknisesti taitavimpia säveltäjiä joka tietoisesti palasi ison been ja bachin musiikilliseen perintöön ja tyylipyrkimyksiin. Richard straussiakin voidaan sanoa kontrapunktisesti ajattelevaksi säveltäjäksi mutta reger oli abstaktisen musiikin henkilöitymä. Hän oli bachin polyfonian edustaja joka toi vanhoista muodoista esiin yhä uusia toccatoja ja passacaglioita.
 
Monimutkaisimmatkin musiikin muodot olivat regerille lasten leikkiä. Reger valmisti fuugia ja yhä vain fuugia kuten suutari valmistaa kenkiä. Hän ei halunnut loistaa sävellyksillään vaan asettaa itselleen dilemman tai probleeman johon hän tyydytyksekseen kykenikin löytämään ratkaisun. Reger tukahdutti musiikkinsa ja melodiansa liikaan nuottien paljouteen. Jos hän havaitsi kontrapunktissa rakoilua hän tilkitsi sen kahdella tai kolmella kolmaskymmeneskahdesosa nuotilla, jos melodia kulki yksinkertaisena hän kaksinkertaisti sen ja jos soinnussa oli vain neljä säveltä hän lisäsi kaksi.
 
On sanottu että regerin pienimpiinkin detaljeihin ulottuva tarkkuus oli hänen suurin vikansa säveltäjänä sanoen kaiken mikä voidaan sanoa uuvuttaen kuulijan jo ennen kuin on ammentanut aiheensa tyhjiin
 

 
Niin tosiaan yhdeksän vuotias mozart myötäilee tuhatviisisataaluvun englantilaista renesanssipolyfoniaa motetissaan God is our refuge joka kuitenkin suuresti muistuttaa hänen aikalaiskollegansa jonathan battishillin psalmia jonka mozart on saattanut lontoossa kuulla kaupungissa vierailtuaan vaikka batti edustanee ajanmukaisempia tyylivirtauksia Mutta kuvittele: isä leopold lahjoitti motetin käsikirjoituksen muiden siihan saakka painettujen pikku mozartin nuottien kanssa peräti British museumin joka otti nämä kiitollisuudella vastaan. Siis tuolloin jo tajuttiin se että ollaan pienen ihmemiehen kanssa tekemisissä joka vartuttuaan täyteen kypsyyteensä kasvoi jumalaksi. Felikskin tiedoitsi ettei hän ole mitään mozartin rinnalla.
 
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
PVC
20.11.2017 11:31:48 (muokattu 20.11.2017 11:48:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

megatherium: Höpsistä. Tyyliltään homofonista äitelän imelän siirappimaista sentimento hattara suklaanappi toffeekarkki romantiikkaahan se felixkin vain edustaa subjektiivissa mutta perin pinnallisessa saksalaisessa varhaisromantiikassaan kun mozart edustaa objektiivista klassismia. Mutta jos haluat jonkin bachin polyfoniaa ajatellen tasavertaisen kontrapunktikon joka ei tainnut merikannollekaan kontrapunktin ohella juuri muuta opettaa kokeile max regeriä.
 
Reger on musiikinhistorian teknisesti taitavimpia säveltäjiä joka tietoisesti palasi ison been ja bachin musiikilliseen perintöön ja tyylipyrkimyksiin. Richard straussiakin voidaan sanoa kontrapunktisesti ajattelevaksi säveltäjäksi mutta reger oli abstaktisen musiikin henkilöitymä. Hän oli bachin polyfonian edustaja joka toi vanhoista muodoista esiin yhä uusia toccatoja ja passacaglioita.
 
Monimutkaisimmatkin musiikin muodot olivat regerille lasten leikkiä. Reger valmisti fuugia ja yhä vain fuugia kuten suutari valmistaa kenkiä. Hän ei halunnut loistaa sävellyksillään vaan asettaa itselleen dilemman tai probleeman johon hän tyydytyksekseen kykenikin löytämään ratkaisun. Reger tukahdutti musiikkinsa ja melodiansa liikaan nuottien paljouteen. Jos hän havaitsi kontrapunktissa rakoilua hän tilkitsi sen kahdella tai kolmella kolmaskymmeneskahdesosa nuotilla, jos melodia kulki yksinkertaisena hän kaksinkertaisti sen ja jos soinnussa oli vain neljä säveltä hän lisäsi kaksi.
 
On sanottu että regerin pienimpiinkin detaljeihin ulottuva tarkkuus oli hänen suurin vikansa säveltäjänä sanoen kaiken mikä voidaan sanoa uuvuttaen kuulijan jo ennen kuin on ammentanut aiheensa tyhjiin
 

 
Niin tosiaan yhdeksän vuotias mozart myötäilee tuhatviisisataaluvun englantilaista renesanssipolyfoniaa motetissaan God is our refuge joka kuitenkin suuresti muistuttaa hänen aikalaiskollegansa jonathan battishillin psalmia jonka mozart on saattanut lontoossa kuulla kaupungissa vierailtuaan vaikka batti edustanee ajanmukaisempia tyylivirtauksia Mutta kuvittele: isä leopold lahjoitti motetin käsikirjoituksen muiden siihan saakka painettujen pikku mozartin nuottien kanssa peräti British museumin joka otti nämä kiitollisuudella vastaan. Siis tuolloin jo tajuttiin se että ollaan pienen ihmemiehen kanssa tekemisissä joka vartuttuaan täyteen kypsyyteensä kasvoi jumalaksi. Felikskin tiedoitsi ettei hän ole mitään mozartin rinnalla.

 
Sibben mukaan felix oli bachin jälkeen paras kontrapunktikko. Vissiin sibbe oli tutustunut felixin urkukappaleisiin joissa on kuulas, mietiskelevä, jylhä ilmapiiri. Pidän niistä.
 
Eilen kuuntelin Bachin pääsiäisoratorion. Minusta se on bachin kantaateille tyypillinen neronleimaus eikä mozart yhtään yllä samaan osaamiseen tylsillä maallisilla batti bateillaan. Bachin parhaat neronleimaukset taitavat piillä hänen kantaateissaan jotka minulla on Harnoncourt/Leonhardtin mainioina 1970-luvun levytyksinä. Taidankin kuunnella ne seuraavaksi, noin 60 CD-levyä.
 
Minä joten kuten tiedän Regerin ja omistan 2 hänen levyään. Yhdellä 1980-luvun levyllä soittaa rudolf serkin jonkin regerin pitkän pianokappaleen. Toisella levyllä soittaa lionel rogg regerin vissiin suosituimmat urkubiisit. Pitääkin kuunnella ne taas, ei ne huonoja ole. Minulla on myös urkulevy jolla on ernst peppingin kontrapunktista neoklassista musiikkia. Vähän tunnettu 1900-luvun säveltäjä Pepping on ihan hyvä kanssa. Kontrapunkti perustuu nähdäkseni sävelten vastakohtiin kuten nimestä käy ilmi. Fuuga vissiin perustuu toisiaan takaa ajaviin säveliin, samoin kaanon. Polyfonia lienee yhtaikaa soivien sävelten muuttuvaa harmoniaa. Jos ajatellaan laajemmin, kaikki perustuu vastakohtiin. On miestä ja naista, aikaa ja avaruutta, iloa ja surua, elämää ja kuolemaa. Sähkö perustuu plus ja miinus napoihin, kuten myös maapallo jossa on pohjois-ja etelänapa.
 
megatherium
20.11.2017 16:15:32 (muokattu 21.11.2017 05:22:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PVC: Sibben mukaan felix oli bachin jälkeen paras kontrapunktikko. Vissiin sibbe oli tutustunut felixin urkukappaleisiin joissa on kuulas, mietiskelevä, jylhä ilmapiiri. Pidän niistä.
 
Eilen kuuntelin Bachin pääsiäisoratorion. Minusta se on bachin kantaateille tyypillinen neronleimaus eikä mozart yhtään yllä samaan osaamiseen tylsillä maallisilla batti bateillaan. Bachin parhaat neronleimaukset taitavat piillä hänen kantaateissaan jotka minulla on Harnoncourt/Leonhardtin mainioina 1970-luvun levytyksinä. Taidankin kuunnella ne seuraavaksi, noin 60 CD-levyä.
 
Minä joten kuten tiedän Regerin ja omistan 2 hänen levyään. Yhdellä 1980-luvun levyllä soittaa rudolf serkin jonkin regerin pitkän pianokappaleen. Toisella levyllä soittaa lionel rogg regerin vissiin suosituimmat urkubiisit. Pitääkin kuunnella ne taas, ei ne huonoja ole. Minulla on myös urkulevy jolla on ernst peppingin kontrapunktista neoklassista musiikkia. Vähän tunnettu 1900-luvun säveltäjä Pepping on ihan hyvä kanssa. Kontrapunkti perustuu nähdäkseni sävelten vastakohtiin kuten nimestä käy ilmi. Fuuga vissiin perustuu toisiaan takaa ajaviin säveliin, samoin kaanon. Polyfonia lienee yhtaikaa soivien sävelten muuttuvaa harmoniaa. Jos ajatellaan laajemmin, kaikki perustuu vastakohtiin. On miestä ja naista, aikaa ja avaruutta, iloa ja surua, elämää ja kuolemaa. Sähkö perustuu plus ja miinus napoihin, kuten myös maapallo jossa on pohjois-ja etelänapa.

 
sinä nyt et taida muutenkaan ymmärtää musiikista mitään kun tuollaisia sammakoita suustasi päästelet. En jaksaisi enää todistella mozartin ylivertaisuuden puolesta monotoniseen bachin barokkimusiikkiin verrattuna jos ei kirjoituksista ole jo selvinnyt mozartin musiikin aikaansaamat täysin ylivertaisten psykofyysisten tilojen kokemusten tuottamat ihmeet johon verrattuna kaikki muu on kalpeata varjoa eikä bachilla ole mitään jakoa mozartin puhtaasti objektiivisen neron älyn
tuotteille typerillä kirkkokantaateillaan jossa on ikävystyttävän samaa toistava ja syntejään katuvan uskovaisen armoa ruikuttava kaava. Minä olen vastaanottavaisempi älyllisesti korkeammalle filosofiselle pohdiskelulle ja kontemplaatiolle kuin naiivile satuilulle vailla objektiivisen totuuden häivääkään.
 
Juuri hetki sitten totesit ettet kuuntele renesanssin kirkkomusiikkiakaan teologisten vaan puhtaasti musiikillisten syiden takia ja että jumalat ovat satuolentoja kuten tietenkin ovatkin paitsi hölmöläisten ja skitsojen mielestä. Ja nyt kuitenkin kritisoit zerlinan valloittavaa batti batti aariaa maallisuutensa vuoksi. Jumaluuden ilmestystä on batti batti aariakin .
 
Ei yhden aarian perusteella voida koskaan arvioida oopperan draamallista arvoa psykologisena draamana ja taideteoksena olkoon tämä kuinka vaikuttava tai "tylsä" tahansa kuten teet ja sanot vaan se edellyttää oopperan kokonaisuuden omaksumista draamallisena teoksena.
 
On ymmärrettävä kohtauksen sisäinen logiikka ja sen asema draamallisessa kontekstissa. Voidaan laskea yhden käden sormilla ne säveltäjät joille on suotu kyky antaa musiikin absoluuttinen muoto henkilöiden psyykkisille impulsseille ja toiminnan motiiveille. Mozart oli heistä ensimmäinen. Bachilla ja hänen lyyrisillä kantaateillaan tai edes draamallisilla passioillakaan ei ole mitään asiaa siihen musiikkidramaatikoiden aatelisten joukkoon.
 
Itse olen absolutisti ja ateisti joka palvoo mieluimmin sören kierkegaardin tavoin mozartia joko korkeimpana oliona tai pelkästään häntä vaikken minä melartinia vanhempaa musiikkia ole vuosikymmeniin aktiivisesti ja kokemushakuisesti kuunnellutkaan kuten silloin ennen kun klassinen soi päivät ja illat pitkät stereoilta joko istuvaltaan marantzin kolmitiekaiuttimilla tai makuulla sennheisereilla sitä kuunnellen. Nykyään olen siinä suhteessa huomattavasti laiskistunut.
 
Juuri filosofi kiergekaard piti don giovannia kaikkien aikojen suurimpana taideteoksena. Hän kuunteli oopperan mieluiten lämpiössä koska oli kyllästynyt katselemaan don juan hahmoa pönkkähousuineen ja pujopartoineen näyttämöllä.
 
Don giovannioopperan musiikillisen luonnehdinnan suurenmoisimpia numeroita eivät olekaan aariat vaan ensemblekohtaukset joissa mozart antaa jokaisen äänen kehkeytyä oman luonteensa mukaisesti jokaisen avautuessa syvimpiä syövereitään myöten.
 
Mutta aivan sydäntälämmittävän kaunis tuo maalaistyttö zerlinan batti batti aaria on kun sen jälleen kerran nautin googlettamalla.
 
Mozart ja beethoven edustavat taidemusiikin korkeinta huipentumaa mutta kyllä schubert, haydn ja melartin ja tuukkanenkin ovat bachin intohimottoman staattista, monotemaattista ja monorytmistä barokkiarkkitehtuuria vaikuttavampaa musiikkia säveltäneet.
 
En yhtään ihmettele ettei sinun älylläsi mozartia ymmärretä. On se vaan niin suurta ja sen visioiden ja efektien jäännöksetön käsittäminen edellyttää täydellistä sulautumista absoluuttiin, oman minuuden menettämistä, koko muun maailman kadotessa tajunnasta mozartin musiikin sisimmän olemuksen muodostuessa ainoaksi realiteetiksi valtaisana emotionaalisena hehkuna ja hengenpalona kuulijan tajunnassa, sydämessä ja aivoissa. Mutta voihan siitäkin tietenkin pienempiäkin emotionaalisia kokemuksia saada vaikka ei pohjaan asti menisikään.
 
Goethen jälkeen saksan kenties merkittävin runoilija eduard möriken mukaan mozartin don giovannioopperan tuottama katharsis kun meidät nostetaan pois tavanomaisesta minästämme tuottaa kenties puhtaimman ylpeyden minkä milloinkaan saamme kokea.
 
Sen lisäksi voisit lukea mitä K pichler ja hugo von hoffmanstahl ovat mozartista kirjoittaneet. Edellinen puhuu valtavista mielikuvitusmaailmoista ja jälkimmäinen meidän aikamme todellisesta ja iättömästä musiikista mozartiin viitaten.
 
Nyt kun ryhdyin kuuntelemaan mozartin vaikuttavaa meistermusik kuoroteosta maureriche trauermusikin ekaa versiota löysin sattumalta tuupista hämmästyttävän määrän minulle entuudestaan tuntemattomia mozartin tai mozartin nimiin pistettyjä aitoina pidettyjä teoksia kv deest jotka eivät ole ehtineet köchelin luettelin uusimpaankaan painokseen mukaan mutta joista aivan kaikki eivät sittenkään taida olla mozartin aitoja sävellyksiä tai ovat tunnetumpien teosten heikompia jäljitelmiä tai varhaisversioita mutta esmes pitkä kenties kirkolliseen käyttöön tarkoitettu koloratuuriaaria venti fulgura kv deest vaikuttaa lupaavalta toisin kuin esmes klarinettikvinteton tematiikkaan yhtymäkohtia osoittavat muunnelmat kahdelle klarinetille tai varsinkin kömpelön amatöörimäinen alkusoitto Es duuri ja lähinnä tyylillisten seikkojen perusteella venti fulguran voi ajoittaa verrattain varhaiseksi enintään yhdeksäntoista ikäisenä sävelletyksi teokseksi joka tyylillisesti erehdyttävästi muistuttaa mozartin tuon ajan sävelkieltä ja ryhtykäämme puolustamaan sen autenttisuutta sillä siinä määrin säveltäjä on valanut teokseen objektivoitua tunnetta.
 
Löydöt käsittävät myös pianosonaatteja ja puhallinmusiikkia, pianokonserttokatkelmia ja klarinettikonserton kanssa lähes identtisen basettitorvikonserton ja musiikkia kahdelle harpulle sekä aarioita ym kiintoisaa ja myös entuudestaan tuttua pianoduettimusiikkia larghetto ym.
 
Aiemmin mainitsematta jääneisiin lyhyisiin kirkkomusiikkiteoksiin kuuluvat myös epäilyksen alaiset ergo interest, sub tuum praesidium ja pari varhaista kyrietä sekä nyt löytyneet salve regina ja regina coeli kv deest jotka ovat vähintään epäilyttäviä sinänsä kauniista viuluobligatostaan huolimatta tai mm sen vuoksi. Muutamia merkittäviä litanioita ja vespereitä mozart sävelsi messujensa ohella.
 
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
PVC
21.11.2017 17:48:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

megatherium: sinä nyt et taida muutenkaan ymmärtää musiikista mitään kun tuollaisia sammakoita suustasi päästelet. En jaksaisi enää todistella mozartin ylivertaisuuden puolesta monotoniseen bachin barokkimusiikkiin verrattuna jos ei kirjoituksista ole jo selvinnyt mozartin musiikin aikaansaamat täysin ylivertaisten psykofyysisten tilojen kokemusten tuottamat ihmeet johon verrattuna kaikki muu on kalpeata varjoa eikä bachilla ole mitään jakoa mozartin puhtaasti objektiivisen neron älyn
tuotteille typerillä kirkkokantaateillaan jossa on ikävystyttävän samaa toistava ja syntejään katuvan uskovaisen armoa ruikuttava kaava. Minä olen vastaanottavaisempi älyllisesti korkeammalle filosofiselle pohdiskelulle ja kontemplaatiolle kuin naiivile satuilulle vailla objektiivisen totuuden häivääkään.
 
Juuri hetki sitten totesit ettet kuuntele renesanssin kirkkomusiikkiakaan teologisten vaan puhtaasti musiikillisten syiden takia ja että jumalat ovat satuolentoja kuten tietenkin ovatkin paitsi hölmöläisten ja skitsojen mielestä. Ja nyt kuitenkin kritisoit zerlinan valloittavaa batti batti aariaa maallisuutensa vuoksi. Jumaluuden ilmestystä on batti batti aariakin .
 
Ei yhden aarian perusteella voida koskaan arvioida oopperan draamallista arvoa psykologisena draamana ja taideteoksena olkoon tämä kuinka vaikuttava tai "tylsä" tahansa kuten teet ja sanot vaan se edellyttää oopperan kokonaisuuden omaksumista draamallisena teoksena.
 
On ymmärrettävä kohtauksen sisäinen logiikka ja sen asema draamallisessa kontekstissa. Voidaan laskea yhden käden sormilla ne säveltäjät joille on suotu kyky antaa musiikin absoluuttinen muoto henkilöiden psyykkisille impulsseille ja toiminnan motiiveille. Mozart oli heistä ensimmäinen. Bachilla ja hänen lyyrisillä kantaateillaan tai edes draamallisilla passioillakaan ei ole mitään asiaa siihen musiikkidramaatikoiden aatelisten joukkoon.
 
Itse olen absolutisti ja ateisti joka palvoo mieluimmin sören kierkegaardin tavoin mozartia joko korkeimpana oliona tai pelkästään häntä vaikken minä melartinia vanhempaa musiikkia ole vuosikymmeniin aktiivisesti ja kokemushakuisesti kuunnellutkaan kuten silloin ennen kun klassinen soi päivät ja illat pitkät stereoilta joko istuvaltaan marantzin kolmitiekaiuttimilla tai makuulla sennheisereilla sitä kuunnellen. Nykyään olen siinä suhteessa huomattavasti laiskistunut.
 
Juuri filosofi kiergekaard piti don giovannia kaikkien aikojen suurimpana taideteoksena. Hän kuunteli oopperan mieluiten lämpiössä koska oli kyllästynyt katselemaan don juan hahmoa pönkkähousuineen ja pujopartoineen näyttämöllä.
 
Don giovannioopperan musiikillisen luonnehdinnan suurenmoisimpia numeroita eivät olekaan aariat vaan ensemblekohtaukset joissa mozart antaa jokaisen äänen kehkeytyä oman luonteensa mukaisesti jokaisen avautuessa syvimpiä syövereitään myöten.
 
Mutta aivan sydäntälämmittävän kaunis tuo maalaistyttö zerlinan batti batti aaria on kun sen jälleen kerran nautin googlettamalla.
 
Mozart ja beethoven edustavat taidemusiikin korkeinta huipentumaa mutta kyllä schubert, haydn ja melartin ja tuukkanenkin ovat bachin intohimottoman staattista, monotemaattista ja monorytmistä barokkiarkkitehtuuria vaikuttavampaa musiikkia säveltäneet.
 
En yhtään ihmettele ettei sinun älylläsi mozartia ymmärretä. On se vaan niin suurta ja sen visioiden ja efektien jäännöksetön käsittäminen edellyttää täydellistä sulautumista absoluuttiin, oman minuuden menettämistä, koko muun maailman kadotessa tajunnasta mozartin musiikin sisimmän olemuksen muodostuessa ainoaksi realiteetiksi valtaisana emotionaalisena hehkuna ja hengenpalona kuulijan tajunnassa, sydämessä ja aivoissa. Mutta voihan siitäkin tietenkin pienempiäkin emotionaalisia kokemuksia saada vaikka ei pohjaan asti menisikään.
 
Goethen jälkeen saksan kenties merkittävin runoilija eduard möriken mukaan mozartin don giovannioopperan tuottama katharsis kun meidät nostetaan pois tavanomaisesta minästämme tuottaa kenties puhtaimman ylpeyden minkä milloinkaan saamme kokea.
 
Sen lisäksi voisit lukea mitä K pichler ja hugo von hoffmanstahl ovat mozartista kirjoittaneet. Edellinen puhuu valtavista mielikuvitusmaailmoista ja jälkimmäinen meidän aikamme todellisesta ja iättömästä musiikista mozartiin viitaten.
 
Nyt kun ryhdyin kuuntelemaan mozartin vaikuttavaa meistermusik kuoroteosta maureriche trauermusikin ekaa versiota löysin sattumalta tuupista hämmästyttävän määrän minulle entuudestaan tuntemattomia mozartin tai mozartin nimiin pistettyjä aitoina pidettyjä teoksia kv deest jotka eivät ole ehtineet köchelin luettelin uusimpaankaan painokseen mukaan mutta joista aivan kaikki eivät sittenkään taida olla mozartin aitoja sävellyksiä tai ovat tunnetumpien teosten heikompia jäljitelmiä tai varhaisversioita mutta esmes pitkä kenties kirkolliseen käyttöön tarkoitettu koloratuuriaaria venti fulgura kv deest vaikuttaa lupaavalta toisin kuin esmes klarinettikvinteton tematiikkaan yhtymäkohtia osoittavat muunnelmat kahdelle klarinetille tai varsinkin kömpelön amatöörimäinen alkusoitto Es duuri ja lähinnä tyylillisten seikkojen perusteella venti fulguran voi ajoittaa verrattain varhaiseksi enintään yhdeksäntoista ikäisenä sävelletyksi teokseksi joka tyylillisesti erehdyttävästi muistuttaa mozartin tuon ajan sävelkieltä ja ryhtykäämme puolustamaan sen autenttisuutta sillä siinä määrin säveltäjä on valanut teokseen objektivoitua tunnetta.
 
Löydöt käsittävät myös pianosonaatteja ja puhallinmusiikkia, pianokonserttokatkelmia ja klarinettikonserton kanssa lähes identtisen basettitorvikonserton ja musiikkia kahdelle harpulle sekä aarioita ym kiintoisaa ja myös entuudestaan tuttua pianoduettimusiikkia larghetto ym.
 
Aiemmin mainitsematta jääneisiin lyhyisiin kirkkomusiikkiteoksiin kuuluvat myös epäilyksen alaiset ergo interest, sub tuum praesidium ja pari varhaista kyrietä sekä nyt löytyneet salve regina ja regina coeli kv deest jotka ovat vähintään epäilyttäviä sinänsä kauniista viuluobligatostaan huolimatta tai mm sen vuoksi. Muutamia merkittäviä litanioita ja vespereitä mozart sävelsi messujensa ohella.

 
Oo höpsimäti. Mozart kelpaa korkeintaan viemään Bachin jätepussin.
 
" Minä olen vastaanottavaisempi älyllisesti korkeammalle filosofiselle pohdiskelulle" minä taas olen kehittänyt upean filosofisen teorian joka selittää luomisen, painovoiman ja kaiken siltä väliltä. Se menee suunnilleen sillä tavalla että se mitä sanomme maailmankaikkeudeksi onkin pelkkä mitätön kvanttimekaanisen superposition osa, jonka aivotoiminta on erottanut. Ja se mitä sanomme mieleksi on pelkkä jumalan mielen osa, jonka aivotoiminta on erottanut.
 
" jumalat ovat satuolentoja kuten tietenkin ovatkin paitsi hölmöläisten ja skitsojen mielestä" toisaalta platoninen matemaattinen maailma on sir roger penrosen mukaan paitsi todellisempi kuin se aika-avaruus mitä sanomme maailmankaikkeudeksi, myös todellisempi kuin ne hölmöläisten ja skitsojen mielet. Joten ne jumalat osoittautuvatkin todellisiksi olennoiksi ja hölmöläiset, skitsot, mozart, sinä ja minä satuolennoiksi.
 
Olet siis pelkkä satuolento etkä voi todistaa ettet ole.
 
"makuulla sennheisereilla sitä kuunnellen" minulla on sennheiser hd-600 kuulokkeet ja teac ha-501 kuulokevahvistin jonka olen yhdistänyt vovoxin kaapeleilla yamaha cd-s2000 cd-soittimeen. Hyvin kuuluu.
 
megatherium
21.11.2017 20:48:13 (muokattu 22.11.2017 04:36:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PVC: Oo höpsimäti. Mozart kelpaa korkeintaan viemään Bachin jätepussin.
 
" Minä olen vastaanottavaisempi älyllisesti korkeammalle filosofiselle pohdiskelulle" minä taas olen kehittänyt upean filosofisen teorian joka selittää luomisen, painovoiman ja kaiken siltä väliltä. Se menee suunnilleen sillä tavalla että se mitä sanomme maailmankaikkeudeksi onkin pelkkä mitätön kvanttimekaanisen superposition osa, jonka aivotoiminta on erottanut. Ja se mitä sanomme mieleksi on pelkkä jumalan mielen osa, jonka aivotoiminta on erottanut.
 
" jumalat ovat satuolentoja kuten tietenkin ovatkin paitsi hölmöläisten ja skitsojen mielestä" toisaalta platoninen matemaattinen maailma on sir roger penrosen mukaan paitsi todellisempi kuin se aika-avaruus mitä sanomme maailmankaikkeudeksi, myös todellisempi kuin ne hölmöläisten ja skitsojen mielet. Joten ne jumalat osoittautuvatkin todellisiksi olennoiksi ja hölmöläiset, skitsot, mozart, sinä ja minä satuolennoiksi.
 
Olet siis pelkkä satuolento etkä voi todistaa ettet ole.
 
"makuulla sennheisereilla sitä kuunnellen" minulla on sennheiser hd-600 kuulokkeet ja teac ha-501 kuulokevahvistin jonka olen yhdistänyt vovoxin kaapeleilla yamaha cd-s2000 cd-soittimeen. Hyvin kuuluu.

 
Bach kelpaa korkeintaan nuolemaan mozartin kengänpohjat koiran kakasta.
 
Objektiivinen maailma on olemassa vain mielteenämme eikä milloinkaan sen ulkopuolella sillä kukaan ei voi poistua omasta itseydestään samastuakseen välittömästi muiden olioiden kanssa koska vain tajunta on välitön ja annettu ja kaikki muu on vasta sen edellyttämää ja niin muodoin siitä riippuvaista kaiken tuntemamme sisältyessä tajuntaamme jumalien ollessa vain merkityksettömiä äänneyhdelmiä epämääräisinä toivekuvitelmien ideoina joka ei edellytä objektiivista olemista ulotttuvaisena ja tlaa täyttävänä jollekin toiselle saati olion sinänsä metafyysistä olemista johon ei tarvita mitään subjektia.
 
Satuolennot eivät tunne kipua ja tuskaa kuten reaaliset yksilöt mutta syö ne psykoosilääkkeet ettet puhu hölynpölyä.
 
Kristinusko on vertauskuvallista ja naiivin ääliömäistä luusereiden ruikuttamista ja harhaisia ja valheellisia toivekuvitelmia tekaistujen ja keinotekoisten oppirakennelmien ja opin kappaleiden puitteissa jotka eivät perustu subjektiivisesti tiedoittuun mielteen maailmaan ja olemassaolevaan havaintojen maailmaan, objektiiviseen todellisuuteen, tahi vielä vähemmän neron puhtaasti objektiivisen älyn havaintoon kuten nerouden teoreettiset saavutukset vaan luonnon laeista piittaamattomiin järjettömiin ideoihin jotka ovat sen aineksena.
 
Kaikki oliot kuuluvat osana luonnon kiertokulkuun ja objektiiviseen maailmaan Vaikka objektiivinen maailma on riippuvainen myös tiedoitsevasta subjektista
 
mozartin teosten köchelin luettelo on ainutlaatuinen tieteellinen saavutus. Se luetteloi kaiken valmiista teoksista keskeneräisiin vain parin tahdin mittaisiin katkelmiinkin ja pallottelee epäilyttäviä teoksia liitteestä toiseen .
 
Tein tänään uskomattoman löydön. Fuuga finaali d duuri sinfoniaan kv kaksi yhdeksän yksi joka on kuitenkin osoitettu michael haydnin säveltämäksi ja siksi poistettu luettelosta. Huikeaa musiikkia, kaveri on nero. Mozart olisi ylpeä tuollaisesta finaalista. Se kohottaa michaelin sinfonikkona veljensä franz josephin tasolle vaikkei syvyysperspektiivistä tarkasteltuna ylläkään esmes mozartin kaksysi finaaliln tasolle jossa motiivit ajavat toisiaan takaa välillä ahtoutuen kontrapunktiseen kudokseen.
 
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
PVC
22.11.2017 10:52:32 (muokattu 22.11.2017 12:29:41)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

megatherium: Bach kelpaa korkeintaan nuolemaan mozartin kengänpohjat koiran kakasta...
Satuolennot eivät tunne kipua ja tuskaa kuten reaaliset yksilöt mutta syö ne psykoosilääkkeet ettet puhu hölynpölyä.

 
Oliko mozartilla tylsämielisen kikatuksen lisäksi tapana kävellä koiran kakassa? Kiinnostavaa.
 
Kyllä satuolento tuntee kipua jos se lyö vasaralla peukaloonsa. Olen nähnyt aku-ankan huutavan tuskasta tv:ssä. Satuolento kuten aku tai mikki ei tajua olevansa satuolento mutta kipu on satuolennolle todellista vaikka satuolennon kipu ei olekaan ihmiselle todellista. Ihminen ei tajua todellista olemustaan mutta ihmisen kipu on ihmiselle todellista, tosin vain jos se kipu on subjektiivisesti koettua. Jos sinä lyöt vasaralla peukaloosi, minuun ei satu yhtään mutta se ei ole todiste siitä etteikö ihminen tuntisi kipua.
 
Joten ihminen on satuolento ja maailmankaikkeus on tv, jossa esitetään satuja. Me satuolennot esiinnymme niissä saduissa.
 
Kun sanot että satuolennot eivät tunne kipua ja tuskaa kuten reaaliset yksilöt, väität samalla että omenat eivät ole todellisia. Omenathan eivät tunne kipua ja tuskaa kun niitä syödään. (Ainakaan mitään todisteita omenien sanattomasta kärsimyksestä ei ole vaikka omenan voidaan katsoa olevan elollinen olento, onhan se orgaanista alkuperää oleva omenapuun jälkeläinen. Omenan vääjäämätön putoaminen omenapuusta ja sitä seuraava mätäneminen (ellei mätänemistä keskeytetä syömällä omena) vaikuttaa todistavan omenan kaiken käyttäytymisen noudattavan yleistä suhteellisuusteoriaa joka on nykyinen painovoimateoria.)
 
megatherium
22.11.2017 18:54:14 (muokattu 22.11.2017 20:43:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PVC: Oliko mozartilla tylsämielisen kikatuksen lisäksi tapana kävellä koiran kakassa? Kiinnostavaa.
 
Kyllä satuolento tuntee kipua jos se lyö vasaralla peukaloonsa. Olen nähnyt aku-ankan huutavan tuskasta tv:ssä. Satuolento kuten aku tai mikki ei tajua olevansa satuolento mutta kipu on satuolennolle todellista vaikka satuolennon kipu ei olekaan ihmiselle todellista. Ihminen ei tajua todellista olemustaan mutta ihmisen kipu on ihmiselle todellista, tosin vain jos se kipu on subjektiivisesti koettua. Jos sinä lyöt vasaralla peukaloosi, minuun ei satu yhtään mutta se ei ole todiste siitä etteikö ihminen tuntisi kipua.
 
Joten ihminen on satuolento ja maailmankaikkeus on tv, jossa esitetään satuja. Me satuolennot esiinnymme niissä saduissa.
 
Kun sanot että satuolennot eivät tunne kipua ja tuskaa kuten reaaliset yksilöt, väität samalla että omenat eivät ole todellisia. Omenathan eivät tunne kipua ja tuskaa kun niitä syödään. (Ainakaan mitään todisteita omenien sanattomasta kärsimyksestä ei ole vaikka omenan voidaan katsoa olevan elollinen olento, onhan se orgaanista alkuperää oleva omenapuun jälkeläinen. Omenan vääjäämätön putoaminen omenapuusta ja sitä seuraava mätäneminen (ellei mätänemistä keskeytetä syömällä omena) vaikuttaa todistavan omenan kaiken käyttäytymisen noudattavan yleistä suhteellisuusteoriaa joka on nykyinen painovoimateoria.)

 
Siihen koirankakkaan astumisessa on hyvät mahdollisuudet jos pitää koiraa lemmikkinä kuten mozartin perheessä salzburgissa yliopistoanaukiolla sijaitevassa barokkityylisessä talossa tapana oli kanarianlintujen lisäksi ellei sitä ole kasvatettu sisäsiistiksi josta emme tiedä mitään ja koiraa ulkoilutettaessa sen jätöksiin astuminen ei ole temppu eikä mikään vielä tuon aikakauden heikot hygieniatottumukset huomioon ottaen kun pyykki pestiin käsin eikä ollut nykyisen vessan kaltaista sisäkäymälää pidee-käsisuihkuineen, wc pönttöineen ja lavuaareineen wc paperista ja viemäriputkistosta nyt puhumattakaan vaan ulosteet saatettiin kärrätä kaupungin kaduille ja kujille kuten pariisissa joka oli sen ajan mittapuunkin mukaan likainen ja löyhkäävä kaupunki.
 
Kasveilla kuten ehkä biologina tiedät ei ole tuntoaistia ja keskushermostoa siihen liittyvine ääreishermostoineen joten niiden kivuntuntemattomuus ei johdu satuolentomaisuudesta vaan biologisen organismin luonteesta.
 
Nykytiede on kuitenkin kuulemma jo todistanut että kasveillakin on tuntoaisti, jonka hämärästi jotenkin olin muistavinanikin mutta mihin se perustuu hernoratojen puuttuessa, en vielä ehtinyt kunnolla perehtyä netissä julkaistuun tiede artikkeliin otsikkoa pidemmälle. Psykologit ovat eri mieltä mutta ehkä heidän tietonsa on vain vanhentunutta eikä nykytutkimuksen tasolla.
 
Siitä menen valalle että Aku kuitenkin on vain piirretty fiktiivinen hahmo eikä reaalinen biologinen organismi joten akulla ei ole omaa tahtoakaan saati älyä eikä se siksi voi tuntea kipuakaan aivojen puuttuessa.
 
Puhutaanpas välillä musiikistakin ja seurataan jumalaksi kehittymisen vaiheita pikku mozartin uralla. Jumalan sormi salzburgin yllä kuten se goldschmittin kirja alkaa.
 
Viimeistä edellisessä italialaiseen alkusoittokaavaan sävelletyssä Mozartin Es duuri sinfoniassa musiikki kehittyy adagiossa siihen asti ennen tuntemattomaan polyfoniseen rikkauteen johtaakseen mestarillisesti konstruoituun kontrapunktiseen finaaliin perinteisen marssirytmisen alun jälkeen ja kaikki tämä vain nipin napin seitsentoistavuotiaana sävellettynä kuten pienempi g molli sinfonia ja seuraava G duuri sinfoniakin muutaman muun sinfonian ja sävellyksen lisäksi.
 
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
PVC
22.11.2017 20:31:16 (muokattu 22.11.2017 20:36:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

megatherium: Siihen koirankakkaan astumisessa on hyvät mahdollisuudet jos pitää koiraa lemmikkinä kuten mozartin perheessä salzburgissa yliopistoanaukiolla sijaitevassa barokkityylisessä talossa tapana oli kanarianlintujen lisäksi ellei sitä ole kasvatettu sisäsiistiksi josta emme tiedä mitään ja koiraa ulkoilutettaessa sen jätöksiin astuminen ei ole temppu eikä mikään vielä tuon aikakauden heikot hygieniatottumukset huomioon ottaen kun pyykki pestiin käsin eikä ollut nykyisen vessan kaltaista sisäkäymälää pidee-käsisuihkuineen, wc pönttöineen ja lavuaareineen wc paperista ja viemäriputkistosta nyt puhumattakaan vaan ulosteet saatettiin kärrätä kaupungin kaduille ja kujille kuten pariisissa joka oli sen ajan mittapuunkin mukaan likainen ja löyhkäävä kaupunki.
 
Kasveilla kuten ehkä biologina tiedät ei ole tuntoaistia ja keskushermostoa siihen liittyvine ääreishermostoineen joten niiden kivuntuntemattomuus ei johdu satuolentomaisuudesta vaan biologisen organismin luonteesta. Aku on vain piirretty fiktiivinen hahmo eikä reaalinen biologinen organismi joten akulla ei ole omaa tahtoakaan saati älyä eikä se siksi voi tuntea kipuakaan aivojen puuttuessa.
 
Puhutaanpas välillä musiikistakin ja seurataan jumalaksi kehittymisen vaiheita pikku mozartin uralla. Jumalan sormi salzburgin yllä kuten se goldschmittin kirja alkaa.
 
Viimeistä edellisessä italialaiseen alkusoittokaavaan sävelletyssä Mozartin Es duuri sinfoniassa musiikki kehittyy adagiossa siihen asti ennen tuntemattomaan polyfoniseen rikkauteen johtaakseen mestarillisesti konstruoituun kontrapunktiseen finaaliin perinteisen marssirytmisen alun jälkeen ja kaikki tämä vain nipin napin seitsentoistavuotiaana sävellettynä kuten pienempi g molli sinfonia ja seuraava G duuri sinfoniakin muutaman muun sinfonian ja sävellyksen lisäksi.

 
Miten sitten Akulla on räpylät jos sillä ei kerran ole aivoja? Star trekissä varastettiin kerran spockin aivot ja vietiin toiselle planeetalle. spock tuli kuntoon kun aivot laitettiin takaisin
 
Kuuntelin tänään Dmitri Hvorostovskin laulamina Mussorgskin kuoleman laulut ja tanssit. ajankohtainen levy
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2017, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti