Muusikoiden.net
17.12.2017

Klassinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Klassinen kitara: Angostura (Lauro) apoyando (rest stroke)?
1
Rambling Man
11.05.2017 01:43:29 (muokattu 11.05.2017 01:50:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen itseopiskellut klassisten kappaleiden soittoa, teräskielisen ja myös sähkökitaransoiton ohessa.

Erilaisia tekniikoita on siinä tullut myös opeteltua. Soitin kuitenkin aika pitkään melkeinpä pelkästään tirando:a (free stroke) käyttäen myös klassiset kitarakappaleet. Ajanmyötä aloin enemmän painottaa melodioita apoyando:lla (rest stroke). Mainittakoon tästä eteenpäin fs = free stroke ja rs = rest stroke.

Nopeimmat juoksutukset olen soittanut fs, koska se on minulle nopeampi tekniikka soittaa kuin rs. Kysyisinkin nyt:

Onko ammattillaisilla nopeuden suhteen sama kummalla tekniikalla soittaa ja onko suotavaa, että skaalatyyppiset nopeat juoksutukset soitettaisiin yleisesti ottaen aina rs:a käyttäen?

Joskus on myös epäselvää mitä säveliä rs:llä painotetaan kappaleessa. Esimerkkinä otan otsikon kappaleen Angostura. Laurolla on muutamia varsin hyvin kitaralla soivia kappaleita (Angostura, Carora, Venezuelan vals 1 & 2). Käsittääkseni nuo pitäisi pyrkiä soittamaan laulavasti, sujuvasti ja melodia kulkeekin usein arpeggioiden sisällä.

Itse pystyn em. kappaleita paljon paremmin soittamaan,tyylillisesti oikein, käyttäen fs:a. Sormet soljuvat huomattavasti sujuvammin näin. Toki on mahdollista soittaa myös korostaen rs:lla ns. melodasäveliä, mutta silloin en tavoita kappaleen em. tyyliä täysin. Tässä kappaleessa arpeggiot ja melodia sekoittuvat keskenään ja eikä aina välttämättä hiffaa jokaista nuottia, jota säveltäjä on halunnut korostaa, ellei sitä nuotinnoksesta huomaisi.

Onko siis niin, että ne kappaleen nuotinnoksen sävelten nuotit, joiden varsin on ylöspäin vastaavat Angosturassa melodia? Varmaankin näin, mutta:

Miten ammattilainen Angosturan soittaisi? Korostetaanko kaikki nuotit, joiden varret ovat ylöspäin rs:lla?

Rest stroke- tekniikan hyvä hallinta lienee tuiki tärkeä väline klassisen kitaran soitossa, joka myös usein erottaa ammattilaisen harrastelijasta?

Kuten aiemmin maintisin, niin olen lisännyt rs:n käyttöä nylonkielisellä soittaessani ja nykyään jo usein korostan melodiasäveliä 'automaattisesti'., mutta pitäisi vihdoinkin viimeistellä kitaransoittotekniikkani myös tämän viimeisen ison ongelman, rest stroken osalta, joten plussia on nyt tarjolla! :)

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2017, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti