Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Klassinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kaksi oboeta.
1
jukkajylli
30.10.2016 13:39:06 (muokattu 30.10.2016 13:39:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Orkesteri virittää kuulemma oboen mukaan, koska sitä ei voi, tai sitä on hankala virittää. Näin olen ymmärtänyt. Tyttäreni esitti juuri kysymyksen: miten toimitaan, jos kaksi oboeta on eri vireessä? Vai ovatko ne aina vireessä?
 
Stidi alla.
sub zero
30.10.2016 16:17:14 (muokattu 30.10.2016 16:35:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oboen rooli orkesterin viritysäänen antajana tulee perinteestä, joka juontuu siitä, että oboe oli barokkikokoonpanossa viulua vireeltään stabiilimpi ja äänensävyltään oletetusti selkeämpi. Oboet säilyttivät roolinsa orkesterin virityksessä ehkä siksi, että ne olivat varsin vakaa osa orkestereita, joiden soitinkokoonpanot vaihtelivat aikojen kuluessa (ennen nykymuotoisen sinfoniaorkesterin vakiintumista) paljon. Joskus yhä oboen roolia perustellaan sen selkeänä pidetyllä äänenvärillä.
 
Myös oboen viritystä voi hioa lyhyellä aikavälillä ja ensimmäinen oboisti voi ennen viritysäänen antamista vielä lavalla hioa nopeasti omaa virettään (en tiedä, onko tämä kuitenkaan yleistä). Hänen on toki tärkeää laittaa vire mahdollisimman hyvin kuntoon jo ennen lavalle saapumista, ettei siihen enää mene aikaa yhteisen virityksen alkaessa.
 
Oboet eivät siis ole soittimina niin erikoisasemassa virityksen suhteen, kuten voisi luulla. Jos joku oboisti on mokannut oman virityksensä riittävän pahasti, voivat oboet olla eri vireissä, mutta sama ongelma koskee muitakin soittajia.
 
Jos oboet jostain orkesteriteoksista puuttuvat, saa niiden paikan virityksessä klarinetti ja parempien vaihtoehtojen puuttuessa lopulta konserttimestari (eli viulistien johtaja). Mikäli teokseen kuuluu viritykseltään vielä stabiilimpia soittimia, kuten piano, urut tai muu vastaava, oboistien ykkönen ottaa ensin vireen tältä soittajalta.
 
Maan päältä on Lesbos valinnut minut laulamaan kukitettujen neitsyidensä salaisuudesta
jukkajylli
30.10.2016 16:36:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sub zero: Oboen rooli orkesterin viritysäänen antajana tulee perinteestä, joka juontuu siitä, että oboe oli barokkikokoonpanossa viulua vireeltään stabiilimpi ja äänensävyltään oletetusti selkeämpi. Oboet säilyttivät roolinsa orkesterin virityksessä ehkä siksi, että ne olivat varsin vakaa osa orkestereita, joiden soitinkokoonpanot vaihtelivat aikojen kuluessa (ennen nykymuotoisen sinfoniaorkesterin vakiintumista) paljon. Joskus yhä oboen roolia perustellaan sen selkeänä pidetyllä äänenvärillä.
 
Myös oboen viritystä voi hioa lyhyellä aikavälillä ja ensimmäinen oboisti voi ennen viritysäänen antamista vielä lavalla hioa nopeasti omaa virettään (en tiedä, onko tämä kuitenkaan yleistä). Hänen on toki tärkeää laittaa vire mahdollisimman hyvin kuntoon jo ennen lavalle saapumista, ettei siihen enää mene aikaa yhteisen virityksen alkaessa.
 
Oboet eivät siis ole soittimina niin erikoisasemassa virityksen suhteen, kuten voisi luulla. Jos joku oboisti on mokannut oman virityksensä riittävän pahasti, voivat oboet olla eri vireissä, mutta sama ongelma koskee muitakin soittajia.
 
Jos oboet jostain orkesteriteoksista puuttuvat, saa niiden paikan virityksessä klarinetti ja parempien vaihtoehtojen puuttuessa lopulta konserttimestari (eli viulistien johtaja). Mikäli teokseen kuuluu viritykseltään vielä stabiilimpia soittimia, kuten piano, urut tai muu vastaava, oboistien ykkönen ottaa ensin vireen tältä soittajalta.

 
Kiitos vastauksesta.
 
Stidi alla.
Kefiiri
31.10.2016 06:16:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sub zero: Mikäli teokseen kuuluu viritykseltään vielä stabiilimpia soittimia, kuten piano, urut tai muu vastaava, oboistien ykkönen ottaa ensin vireen tältä soittajalta.
 
Porukka lienee katsellut Haluatko miljonääriksi -kisaa, jossa voitettiin mukava summa tietämällä, että sinfoniaorkesteri virittää oboen mukaan. Yhtenä vaihtoehtona puupuhaltimien seassa oli myös piano, itse olisin valinnut sen. Mutta se olisi ollut väärin. Höh.
 
En ole musiikin asiantuntija.
Antti90
06.11.2016 18:02:35
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jukkajylli: Orkesteri virittää kuulemma oboen mukaan, koska sitä ei voi, tai sitä on hankala virittää. Näin olen ymmärtänyt. Tyttäreni esitti juuri kysymyksen: miten toimitaan, jos kaksi oboeta on eri vireessä? Vai ovatko ne aina vireessä?
 
Ammattioboisteillä vireet heittää enemmän mikrotasolla, jolloin tiettynä viikkona tietty suukappale voi olla suuntaan tai toiseen vialla. Sitä kuitenkin voi ansatsilla, eli huuliotteella, miten sitä suussa pidetään, muokata.
 
Ammattibändit monesti tekevät "oikean" virityksen jo lavan takana, lavalla otetaan sitten vain sellainen akustinen checkaus vaskien, puiden ja jousien kesken.
 
"Never give up."
jukkajylli
08.11.2016 16:55:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Porukka lienee katsellut Haluatko miljonääriksi -kisaa, jossa voitettiin mukava summa tietämällä, että sinfoniaorkesteri virittää oboen mukaan. Yhtenä vaihtoehtona puupuhaltimien seassa oli myös piano, itse olisin valinnut sen. Mutta se olisi ollut väärin. Höh.
 
Itse en telkkaria katso (paitsi kapakassa urheilua), mutta tytär kyllä. Sinänsä hyvä, että sieltä tulee joskus jotain ajatuksia herättävääkin, eikä pelkkää pään puudutusta.
 
Stidi alla.
Kefiiri
08.11.2016 20:05:00 (muokattu 08.11.2016 20:06:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti90: Ammattioboisteillä vireet heittää enemmän mikrotasolla, jolloin tiettynä viikkona tietty suukappale voi olla suuntaan tai toiseen vialla. Sitä kuitenkin voi ansatsilla, eli huuliotteella, miten sitä suussa pidetään, muokata.
 
Ammattibändit monesti tekevät "oikean" virityksen jo lavan takana, lavalla otetaan sitten vain sellainen akustinen checkaus vaskien, puiden ja jousien kesken.

 
Tämä kuulostaa järjelliseltä. Sitähän mä just mietin että jos oboella suoraan aloitetaan tuuttaamalla viritysääni, niin mistä se tietää mihin suuntaan ansatsia pitää korjata. Mutta jos vire on jo tsekattu jostain, niin mikäs siinä sitten.
 
En ole musiikin asiantuntija.
Kefiiri
08.11.2016 20:37:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jukkajylli: Itse en telkkaria katso (paitsi kapakassa urheilua), mutta tytär kyllä. Sinänsä hyvä, että sieltä tulee joskus jotain ajatuksia herättävääkin, eikä pelkkää pään puudutusta.
 
Pakko kommentoida tätäkin... telkkarin katsomattomuudella elvistely on liian vanha vitsi. Sieltähän tulee vaikka mitä kiinnostavaa. Tämä internetissä luuhaaminen se arveluttavaa on.
 
En ole musiikin asiantuntija.
baron
08.11.2016 22:35:38
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Pakko kommentoida tätäkin... telkkarin katsomattomuudella elvistely on liian vanha vitsi. Sieltähän tulee vaikka mitä kiinnostavaa. Tämä internetissä luuhaaminen se arveluttavaa on.
 
Joo, 50-60-lukujen vaihteessa mä olin sitä mieltä että sivistyskodissa ei ole telkkaria ja onnistuin muutamalla vuodella viivyttämään telkkarin hankkimista lapsuudenkotiini.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
sellisti
08.11.2016 23:32:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Tämä kuulostaa järjelliseltä. Sitähän mä just mietin että jos oboella suoraan aloitetaan tuuttaamalla viritysääni, niin mistä se tietää mihin suuntaan ansatsia pitää korjata. Mutta jos vire on jo tsekattu jostain, niin mikäs siinä sitten.
 
Eikös sillä viritysäänen antavalla oboistilla ole yleensä siinä nuottitelineen nurkalla viritysmittari, ja vääntää sitten ansatsin sen mukaan että viisari osuu kohdilleen. En mä mun orkesterikeikoista muista että lavan takana olis hirveesti viritelty. Käytännöt voivat tietysti vaihdella.
 
Metsän laidas munat jäi vetoketjun väliin / Kyllä siinä joutsenemo katsoi hyvin pitkään. -M. A. Numminen
jukkajylli
10.11.2016 23:09:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Pakko kommentoida tätäkin... telkkarin katsomattomuudella elvistely on liian vanha vitsi. Sieltähän tulee vaikka mitä kiinnostavaa. Tämä internetissä luuhaaminen se arveluttavaa on.
 
Niinku mitä mielenkiintoista, mitä ei Areenasta näe?
 
Stidi alla.
blackmore81
11.11.2016 13:10:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jukkajylli: Niinku mitä mielenkiintoista, mitä ei Areenasta näe?
 
Areenastahan näkee kaiken mitä YLE:ltä tulee. Itselle on kyllä riittänyt ne ohjelmat, mitä netin kautta näkyy. Eli pääasiassa Areenasta ja joskus muutama ohjelma Katsomosta.
 
What the hell is wrong with freedom? That's what it's all about
Kefiiri
14.11.2016 16:32:34 (muokattu 14.11.2016 16:39:55)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jukkajylli: Niinku mitä mielenkiintoista, mitä ei Areenasta näe?
 
Sovitaan että ei mitään, en jaksa selvittää mitä Areenasta näkee tai ei näe :)
Hätäisempi laskisi myös Areenasta katsotut tv-ohjelmat television katseluksi, mutta sitähän moinen toiminta tarkkaan ottaen tosiaan ei ole.
 
En ole musiikin asiantuntija.
Kefiiri
14.11.2016 16:35:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sellisti: Eikös sillä viritysäänen antavalla oboistilla ole yleensä siinä nuottitelineen nurkalla viritysmittari, ja vääntää sitten ansatsin sen mukaan että viisari osuu kohdilleen. En mä mun orkesterikeikoista muista että lavan takana olis hirveesti viritelty. Käytännöt voivat tietysti vaihdella.
 
Jaa se menee siis noin. Varmaan oboen sointi sopii tuohon ja vireen saa reaaliajassa kohdalleen mittaria tsiigaamalla. Lopetan aiheen ihmettelyn täältä tähän.
 
En ole musiikin asiantuntija.
sub zero
14.11.2016 23:13:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Internetti väittää, että sellaistakin on maailmalla tehty, että oboistin sijaan käytetään jotain virityskonetta koko orkesterille ...mutta oboisti saa käydä painamassa sen päälle
 
Maan päältä on Lesbos valinnut minut laulamaan kukitettujen neitsyidensä salaisuudesta
blackmore81
15.11.2016 19:26:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sub zero: Internetti väittää, että sellaistakin on maailmalla tehty, että oboistin sijaan käytetään jotain virityskonetta koko orkesterille ...mutta oboisti saa käydä painamassa sen päälle
 
Ja jos ei ole oboistia, niin muut tappelee, että kuka saa painaa virityskoneen päälle :D
 
What the hell is wrong with freedom? That's what it's all about
Antti90
24.11.2016 23:43:23
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sellisti: Eikös sillä viritysäänen antavalla oboistilla ole yleensä siinä nuottitelineen nurkalla viritysmittari, ja vääntää sitten ansatsin sen mukaan että viisari osuu kohdilleen. En mä mun orkesterikeikoista muista että lavan takana olis hirveesti viritelty. Käytännöt voivat tietysti vaihdella.
 
Mittarista se vire katotaan aina, viritettiin sitten bändi lavalla tai takana valmiiksi.
 
"Never give up."
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «