Muusikoiden.net
15.12.2018
 

Klassinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: kuinka nero luo teoksensa?
1 2 3 4
megatherium
25.11.2016 03:47:33 (muokattu 26.11.2016 20:52:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gary Enfield: Ennen nero ja muut säveltäjät hankkivat sulkakynän, mustetta ja nuottipaperia. Nykyään taitavat suosia jonkinlaista nuotinnussoftaa muistiinpanovälineenä.
 
Mutta ennen tuota orkesteripartituuriin kirjoitettua muistiinmerkitsemistä säveltäjän tiedoitsemisen puhtaan subjektin tahtomisen ulos tajunnasta tunkeneessa älyssä on oltava yhtenäinen orgaaninen ja intuitiivinen visio artefaktista, joka esityksessä realisoituvana nuottikirjoituksen staattisena elementtinä edustaa tiedoitsevien olioiden metafyysisen olemassaolon transsendentaalista ydintä jotta hänen musiikkinsa jäisi repertoaariin ja kykenisi puhtaan mielteen alueelle heijastuneita tahdonliikkeiden älyn mukaisia vastineita kiihdyttäen kommunikoimaan yleisönsä kanssa.
 
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
megatherium
02.12.2016 14:55:51 (muokattu 04.12.2016 22:56:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mozartin, melartin tai vaikka fougstedtin sinfoniat absoluuttisena soitin-ja orkesterimusiikin muotona eivät ole millään tavoin yhteismitallisia jonkun vähäpätöisen ja mitättömän surkean popmusiikkityylisen iskelmäkappaleen kanssa joka sanoitettuna ja laulettuna viihdemusiikin lajityyppinä edustaa tendensseiltään ohjelmallista musiikkia mutta triviaalimusiikkina sen musiikillisilta kvaliteeteiltaan heikointa alakulttuurista alalajia. Sinfoniat sävellysmuotona edustavat lähes poikkeuksetta inhimillisen psyyken korkeimpia huippuja ja länsimaisen säveltaiteen suurimpia saavutuksia.
 
Klassinen musiikkikin käsittää laulettuja vokaalisävellyksiä kuten liedejä jotka ovat taiteellisesti äärettömästi korkeatasoisempi ja laadukkaampi vokaalimusiikin jalo lajimuoto kuin ainutkaan rahvaan iskelmä, kuten jokainen monumentaalista sinfonista muotoarkkitehtuuria edustava sinfoninen luomuskin on musiikillisesti suvereenisti korkealuokkaisempi ja kunnianhimoisempi artefakti kuin ainutkaan iskelmämusiikkia edustava kevyt musiikillinen rutiinituote vailla syvää totuudellisuutta huokuvaa metafyysistä komponenttia ja laajamittaisella rakenteelle ominaista muodon arkkitehtonista monumentaalisuutta ja harmonisen struktuurin kompleksisuutta. Rokkipoppi se vasta ala-arvoista kuraa onkin.
 
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
jazzmies
02.12.2016 18:30:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

megatherium: Mozartin sinfonia absoluuttisena soitin-ja orkesterimusiikin muotona ei ole millään tavoin yhteismitallinen jonkun vähäpätöisen ja mitättömän surkean popmusiikkityylisen iskelmäkappaleen kanssa joka sanoitettuna ja laulettuna viihdemusiikkin lajityyppinä edustaa tendensseiltään ohjelmallista musiikkia ja triviaalimusiikkina sen heikointa alalajia. Klassisessa musiikissakin on laulettua vokaalimusiikkia kuten liedejä jotka ovat äärettömästi korkeatasoisempi ja laadukkaampi vokaalimusiikin jalo muoto kuin mikään rahvaan iskelmä.
 
Minä vaadin megatherium, että kuuntelet upouuden levyni https://open.spotify.com/album/2oEEOijcoRwxATIilH9hk1 ja annat siitä palautetta ja anayysin. Mihin luokittelet tämän? Popiksi vaiko klassiseksi, jazziksi vaiko etnoksi? Neroudeksi vaiko vähäpätöiseksi? Suoraa puhetta kiitos! Jos ei ole spotifyta, niin tervemenoa hankkimaan se!
 
"Ego on kuin hattu. Olisi aina kohteliasta ottaa hattu pois päästä aina kun tapaa toisia ihmisiä."
Texel
10.12.2016 16:47:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jazzmies: Minä vaadin megatherium, että kuuntelet upouuden levyni https://open.spotify.com/album/2oEEOijcoRwxATIilH9hk1 ja annat siitä palautetta ja anayysin. Mihin luokittelet tämän? Popiksi vaiko klassiseksi, jazziksi vaiko etnoksi? Neroudeksi vaiko vähäpätöiseksi? Suoraa puhetta kiitos! Jos ei ole spotifyta, niin tervemenoa hankkimaan se!
 
Saako muut kommentoida? Tykkäsin kyllä kovasti, mutta sain melkein sydänkohtauksen, kun luulin, että Kate Bush kävi laulamaan kipaleella 15 Years. Ei saa pelotella!
 
Selvää jazzia tämä ainakin minun kirjoissani on.
 
megatherium
12.12.2016 23:51:23 (muokattu 13.12.2016 03:18:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mulla ei ole spotifyta enkä tiedä kuinka se hankitaankaan. Eikä kiinnostaisikaan hankkia jos siellä ei ole mieleistä suomalaisten säveltäjien musiikkia pois lukien ainolan sikari.
 
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
jazzmies
13.12.2016 00:38:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

megatherium: mulla ei ole spotifyta enkä tiedä kuinka sen hankitaankaan. Eikä kiinnostaisikaan hankkia jos siellä ei ole mieleistä suomalaisten säveltäjien musiikkia pois lukien ainolan sikari.
 
Se siitä sitten.
 
"Ego on kuin hattu. Olisi aina kohteliasta ottaa hattu pois päästä aina kun tapaa toisia ihmisiä."
megatherium
13.12.2016 03:37:53 (muokattu 17.12.2016 14:51:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jazzmies: Se siitä sitten.
 
voihan sen spotifyn joskus vaikka hankkiakin, mutta se on kyllä käsittämätöntä ja suoraan sanottuna sivistymätöntäkin että aivan liian monien suomalaisten säveltäjien kunnianhimoisempaa ja laajamuotoisempaa klassista taidemusiikkia esmes sinfonioita ja kuoro-ja orkesteriteoksia ei ole ladattu tuubiinkaan olemassaolevaa tuttua ja hyvin kapeata ohjelmistoa enempää, kun sen sijaan muiden pohjoismaisten säveltäjien, tuntemattomampienkin, jotka eivät kuulu repertoaariinkaan, musiikkia on levytetty ja ladattu tuubiin lähes ylenpalttisella hartaudella, uutteruudella ja tunnollisuudella, josta suomalaiset levy-yhtiöt ja yle voisivat ottaa oppia.
 
Suomi tuntuu olevan sellainen köyhä ja surkea pikku takapajula ja ryysyranta jossa panostetaan vain alakulttuuriseen ja sekundaan pop-musiikkiviihteeseen hienostuneen ja vaikuttavan korkeakulttuurisen taidemusiikin sijaan, mikä pätee ainakin suomen omien säveltäjien tuotoksiin varsin sattuvasti.
 
Eipähän tarvitse ostella uusia levyjä, kun mitään kiinnostavaa ostettavaakaan ei ole tarjolla, toisin sanoen kun tuukkasen, saikkokan, aaltosen, fougstedtin, rannan, karjalaisen, pesosen, pesolan ym. Sinfonioista ja orkesteriteoksista ei ole tehty vielä kokonaislevytystä yksittäisestä sellaisesta nyt puhumattakaan
 
Ajatellaan, että postromantikot ovat pois muodista eikä yleisö ole kiinnostunut heidän musiikistaan, ranta kylläkin sävelsi myös paljon aikanaan hyvin moderniakin musiikkia joka on jostakin käsittämättömästä syystä kadonnut repertoaarista.
 
Tutustuin viime viikolla esmes ruotsalaisen hugo alfven's 5. A-duuri sinfoniaan vuodelta -53, joka duurimollitonaalisena teoksena on paljolti taaksepäin katsova, tyyliltään varsin vanhanaikainenkin teos, johdanto osan ilmeeltään lyyrisessä tunnelmassaan ja vaikutelmassaan, sillä lauri ikosta ja jaakko pullia lukuunottanatta juuri kukaan muu suomessakaan ei tohtinut enää kirjoittaa sävellajissa tuohon aikaan, 50 luvulla tai sen jälkeen, modernismin aallon pyyhkäistessä yli koko skandinavian, mitä nyt schönberg leikki uudelleen tonaalisuudella, esmes ode to napoleon, melodraama, joka viittaa tonaaliseen keskukseen vain ratkaisuhetkillään ja esmes urkumuunnelmat jotka ovat tukevasti d-mollissa, schönbergin lempisävellaji, (jaakko pullin g-molli sinfonia on vuodelta -69), vaikka erkki salmenhaaran tapaisia uusromantikkojakin ilmestyi aika ajoin näyttämölle, jotka käyttivät jälleen kolmisointuharmoniikkaa, sekvenssein etenevää äänenkuljetusta ja etumerkein merkittyjä sävellajeja teoksissaan. Yhtä hyvin tuukkasta tai aaltostakin voitaisiin kutsua tonaalisiksi säveltäjiksi mitä he epäilemättä teknisesti ottaen ovatkin.
 
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
megatherium
15.12.2016 00:54:51 (muokattu 26.12.2016 22:53:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mozart on ihmiskunnan tunnetun historian suurin nero, mutta Lauri Ikosen, joka ei hennonnut koskaan luopua kansallisromanttisesta tyyli-ideaalista pysyen sille yleisromantikkona uskollisena koko luovan sävellysuransa ajan, tyyliltään klassisromanttinen duurimollitonaalinen vieläkin julkisesti esittämätön 6. Sinfoniakin jo mainitulta 50 luvulta kokosävelisine aineksineen on tukevasti e-mollissa.
 
Ikosen ehkä kauneimpia soitinsävellyksiä on grieg-vaikutteinen viehättävä varhainen g-molli viulusonaatti, jonka viulistit kernaasti ottaisivat ohjelmistoonsa jos säveltäjä ollsi hitusenkaan verran tunnetumpi suuruus kuin mitä hänen statuksensa musiikinhistoriamme suurmiesten rinnalla unohdettuna sinfonikkona edellyttää.
 
Ikosen laulu-ja kuorosävellysten kauneutta kiistää tuskin kukaan. Kuitenkaan hän, kuten eivät monet muutkaan laulusäveltäjämme, kuten ranta, ole saavuttaneet musiikinhistoriassamme sitä statusta ja populariteettia, joka heille kuuluisi ja jonka he ansaitsisivat ja josta kuula varsin suppealla laulutuotannollaankin on saanut nauttia ylenpalttisesti.
 
Ikosen lauluissa tavataan myös impressionistisia vaikutteita, tunnelmia ja sävyjä, joita sinfonioissa ei juuri esiinny. Siksi useimpien kommentaattorien mielestä painopiste ikosen tuotannossa onkin juuri hänen vokaalisävellyksissään. Lauluja ylistivät vuoroin madetoja ja atterberg, joka kutsui häntä erittäin lahjakkaaksi suomalaiseksi säveltäjäksi. Joskin kilpisen nerolle liedsäveltäjänä atterberg varasi korkeimman mahdollisen tunnustuksen.
 
Aah kuinka äsken haukoin henkeä kun melartin 3. Sinfonian intohimon kielet lauloivat sielun pakahduttavaan ekstaasiin ja taivaalliseen hurmioon vaikuttaen äkisti tunteisiin, intohimoihin ja affekteihin muuttaen näitä heti toiseen hurmioituneeseen vireeseen kuin ihmettä todistaisi kohottaen haltioituen ylös häikäiseviin korkeuksiin alun fantastisesti kohoavassa nousussa valtaisan kliimaksin saavuttaen musiikin henkeäsalpaavassa herooisessa ja unelmoivan säteilevässä melodiakulussa valtavasta emotionaalisesta musertavasta voimasta ja kromaattisista intohimoisista vyöryistä pakahtuen fantastisesti kohoavan melartin ylivertaisen 3. Sinfonian avauksessa. Tähän ei siba koskaan pystynyt. Melartin on voittaja.
 
Klassisen taidemusiikin korkeakulttuuriset saavutukset ja Mozart edustavat ihmisälyn korkeimpia saavutuksia koko ihmiskunnan historiassa kun sen sijaan kaikki ääliömäinen, infantiili, amatöörimäinen ja paranoidinen Pop-musiikki on surkeinta alakulttuurista sekundaa, psykoottisinta ja harhaisinta skeidaa ja paska kuraa, monotonisessa älykääpiömäisessä jumputuksessaan, mitä maailmanhistoriassa on koskaan tehty. Vain kultivoituneet älyköt ymmärtävät korkeata taidemusiikkia.
 
Räppi on homoapinoiden saastaisen mielisairasta paskamusaa perseenreiäsiä jota vain hullut ääliöt kuuntelee
 
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
jazzmies
31.12.2016 10:53:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Texel: Saako muut kommentoida? Tykkäsin kyllä kovasti, mutta sain melkein sydänkohtauksen, kun luulin, että Kate Bush kävi laulamaan kipaleella 15 Years. Ei saa pelotella!
 
Selvää jazzia tämä ainakin minun kirjoissani on.

 
Niin minunkin mielestäni levy on jazzia. On muuten hassua, että jazztyypit taas eivät ole oikein omaksuneet levyäni jazzina, koska siellä on peukaloitu jazzin sisältöjä ja esityskulttuuria. Eniten näyttää häiritsevän se, että kappaleet ovat hyvin eri pituisia ja teemat ja kappaleet eivät tähtääkään pitkään improvisointijaksoon. Mukana on myös aika lailla stevereichmaista minimalistista rakentelua. Ainoa "jazzkappale", se blues, perustuu dodekafoniseen riviin, mikä osaltaan pyrkii muhevoittamaan hyvin tyypillistä muotoa ennalta-arvaamattomaan suuntaan. Turquoise-kappale perustuu motiivin kehittelyyn ja rapuliikkeeseen ja siitä muodostuvaan kaanonmaiseen polyfoniaan.
 
Tämmöiseksi on päässyt jazzini, joka aikanaan oli pophuttua klassisen musiikin tavoin.
 
"Ego on kuin hattu. Olisi aina kohteliasta ottaa hattu pois päästä aina kun tapaa toisia ihmisiä."
Texel
03.01.2017 18:28:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Megan kannattaa ehdottomasti kirjautua Spotifyyn. Sieltä löytyy Melan sinfonioiden lisäksi myös 50centin liedit. Pääsee tekemään näppärästi vertailua.
 
PVC
05.03.2017 15:47:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En halua paljastaa nerouteni salaisuutta.
 
musamies
14.04.2017 16:12:54 (muokattu 14.04.2017 16:28:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

megatherium: Suomi tuntuu olevan sellainen köyhä ja surkea pikku takapajula ja ryysyranta jossa panostetaan vain alakulttuuriseen ja sekundaan pop-musiikkiviihteeseen hienostuneen ja vaikuttavan korkeakulttuurisen taidemusiikin sijaan, mikä pätee ainakin suomen omien säveltäjien tuotoksiin varsin sattuvasti.
 
Homma on kiinni siitä miten eri musiikkityyleillä on käyttöä, jossa löytyy kuulijoita ja maksajia. Toisaalta siitäkin syntyykö kiinnostavaa uutta sisältöä. Nykyiset kanavat, joissa uusi sisältö tai säveltäjä voisi nousta esiin, ei ehkä suosi sinfonioita ja esittäjän pärstäkerroin vaikuttaa myös.
 
Hyvä puoli on kuitenkin jokainen voi itse päättää onko oma hengentuote sellainen, että sen voisi laittaa Tuubiin kaikkien ihmeteltäviksi. Täällä muusikoiden.net:issä on sellainen havainto tehtävissä, jos joku duunaakin taiteellisesti vähän kiinnostavampaa materiaalia, ei niitä ainakaan tässä kanavassa tuoda esiin - harvalukuisia poikkeuksia lukuunottamatta. Ehkä juuri joku jazztouhu on taiteellisesti haastavinta mitä voi omatoimiduunata ja esittää käytännön syistä.
 
megatherium
04.05.2017 19:45:23 (muokattu 04.05.2017 20:55:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

musamies: Homma on kiinni siitä miten eri musiikkityyleillä on käyttöä, jossa löytyy kuulijoita ja maksajia. Toisaalta siitäkin syntyykö kiinnostavaa uutta sisältöä. Nykyiset kanavat, joissa uusi sisältö tai säveltäjä voisi nousta esiin, ei ehkä suosi sinfonioita ja esittäjän pärstäkerroin vaikuttaa mytunnetun historian kenties suurin nero mozartös.
 
Hyvä puoli on kuitenkin jokainen voi itse päättää onko oma hengentuote sellainen, että sen voisi laittaa Tuubiin kaikkien ihmeteltäviksi. Täällä muusikoiden.net:issä on sellainen havainto tehtävissä, jos joku duunaakin taiteellisesti vähän kiinnostavampaa materiaalia, ei niitä ainakaan tässä kanavassa tuoda esiin - harvalukuisia poikkeuksia lukuunottamatta. Ehkä juuri joku jazztouhu on taiteellisesti haastavinta mitä voi omatoimiduunata ja esittää käytännön syistä.

 
korkealulttuurista taidetta joka edustaa koko ihmiskunnan jaloimpia saavutuksia ja korkeinta luovaa musiikillista älyä tahtomisen ulos tajunnasta tunkevan älyn suvereenilla painolla kuten ihmiskunnan tunnetun historian kenties suurin nero mozart ym. joiden transkendentaalisia transsinomaisia korkeammanasteisia psykofyysisiä tiloja reprsentoivaan yli inhimillisiä kokemuksia tarjoilevaan taiteeseen verrattuna uskontojen harhaiset ja naiviit sadut ja pop ja räp ovat mitätöntä ja kevyttä alakulttuurista rytmistä puhelaulu hömppäviihdettä jota ei pitäisikään tukea yhtä paljon kuin ihmiskunnan arvokkainta sävelaarteistoa jonka varassa koko kulttuurimme sivistys eksistoi sinfonian ollessa länsimaisen taiteen korkein muotoilmentymä.
 
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
PVC
04.05.2017 20:07:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"korkealulttuurista taidetta joka edustaa koko ihmiskunnan jaloimpia saavutuksia "
 
Muita ihmiskunnan jaloimpia saavutuksia:
- luonnon pilaaminen saasteilla
- ilmakehän CO2-pitoisuuden nopea nostaminen niin suureksi että koralliriutat ovat pian kuolleet ja meristä katoaa kaikki elämä. Jäljelle jää haisevaa hapanta liejua.
- muiden eläinlajien joukkohävittäminen sukupuuttoon
 
Sitä paitsi kiinnostus klassiseen musiikkiin johtaa leipäjonoon ja/tai masennuslääkekoukkuun.
 
Mozartissa yms. ei siis ole mitään jaloa.
 
megatherium
04.05.2017 20:54:03 (muokattu 04.05.2017 21:18:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PVC: "korkealulttuurista taidetta joka edustaa koko ihmiskunnan jaloimpia saavutuksia "
 
Muita ihmiskunnan jaloimpia saavutuksia:
- luonnon pilaaminen saasteilla
- ilmakehän CO2-pitoisuuden nopea nostaminen niin suureksi että koralliriutat ovat pian kuolleet ja meristä katoaa kaikki elämä. Jäljelle jää haisevaa hapanta liejua.
- muiden eläinlajien joukkohävittäminen sukupuuttoon
 
Sitä paitsi kiinnostus klassiseen musiikkiin johtaa leipäjonoon ja/tai masennuslääkekoukkuun.
 
Mozartissa yms. ei siis ole mitään jaloa.

 
Mozartissa todellakin on jotain jaloa jos missä. Hänkin kuuluu siihen harvalukuisaan älyn ylimäärän omaavien nerojen sukuun jonka musiikillinen äly antautuu koko ihmiskunnan palvelukseen kuin aurinko joka ilmaisee maailman olemuksen, siis korkeimpia totuuksia joita vain ja ainoastaan suuri taide voi ilmaista. Olemisen puhtaana tuloksena joka ylittää inhimillisen käsityskyvyn ne ovat ehdottomasti ihmiskunnankorkeimpia ja jaloimpia saavutuksia jotka eivät ole lähtöisin tarkoitusperästä tai mielivallasta kuten vaikka uskonnot tarkoitettuna epälukuisalle joukolle joka ajatteluun ja kontemplaatioon kykenemättömänä ei tajuaisi milloinkaan korkeimpia totuuksia joita mozart, taide ja esmes filosofian nerot tarjoavat.
 
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
PVC
04.05.2017 20:59:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"Mozartissa todellakin on jotain jaloa jos missä"
 
Kissassani on jotain jaloa jos missä. Kissahan on pienois-leijona ja leijonaa sanotaan jalopeuraksi.
 
Kissaani ei kiinnosta Mozart yhtään. Nyt kun ei ole saalistuspuuhaa tarjolla, se nukkuu 23 tuntia vuorokaudessa. Kissat eivät ole saastuttaneet luontoa yhtään.
 
Minuakaan ei kiinnosta Mozart yhtään. Onhan tuossa nuo Casadesuksen levytykset parhaista pianokonsertoista, mutta mitäs niistä.
 
megatherium
04.05.2017 21:29:40 (muokattu 05.05.2017 17:05:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PVC: "Mozartissa todellakin on jotain jaloa jos missä"
 
Kissassani on jotain jaloa jos missä. Kissahan on pienois-leijona ja leijonaa sanotaan jalopeuraksi.
 
Kissaani ei kiinnosta Mozart yhtään. Nyt kun ei ole saalistuspuuhaa tarjolla, se nukkuu 23 tuntia vuorokaudessa. Kissat eivät ole saastuttaneet luontoa yhtään.
 
Minuakaan ei kiinnosta Mozart yhtään. Onhan tuossa nuo Casadesuksen levytykset parhaista pianokonsertoista, mutta mitäs niistä.

 
Korkeampi taide ei aina jaksa kiinnostaakaan koska se vaatii kuulijalta niin paljon aivoenergiaa kyetäkseen vastaanottamaan ja samastumaan superälyn psykofyysisiin kokemuksiin jotka hän on kokenut teostaan inspiraation vallassa luodessaan luoden musiikkiinsa samalla tavoittamattomuuden ja saavuttattomuuden tunnun.
 
Joku on sanonut että olemassaolomme maailmassa ei ole täydellistä mutta mozart on. Voi olla että hän edustaa jotakin elämän transkendentaalista ydintä sen perimmäistä tarkoitusta. En kykene sovittamaan hänen sävellysprosessinsa näennäistä helppoutta siihen syvälliseen, yhtenäiseen ja orgaaniseen visioon joka hänen musiikkiinsa sisältyy. Joten en ihmettele ettei sinuakaan kiinnosta. Jalo on vaativaa.
 
Mozartin omana aikanakaan kun hän oli menettässä jo yleisön suosiota myös vaativien kamarimusiikkiteostensakin saralla jotka eivät olleet ylläpitäviä vain keskinkertaisesti esitettynä eivätkä kustantajat julkaisseet moniakaan niistä koska kukaan ei halunnut olla sielua järkyttävän musiikin kanssa missään tekemisissä kriitikoiden kirjoittaessa haydnillekin omistetuista kvartetoista että hän todella kauniissa osassaan kohoaa liian korkealle luodakseen uutta kvartettojen ollessaliian vahvasti maustettuja. Einstein puhuu g molli kvinteton kohdalla viiltävästä kivusta jne.
 
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
musamies
07.05.2017 01:07:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

megatherium: Korkeampi taide ei aina jaksa kiinnostaakaan koska se vaatii kuulijalta niin paljon aivoenergiaa kyetäkseen vastaanottamaan ja samastumaan superälyn psykofyysisiin kokemuksiin jotka hän on kokenut teostaan inspiraation vallassa luodessaan luoden musiikkiinsa samalla tavoittamattomuuden ja saavuttattomuuden tunnun.
 
Aivoenergian käytön osalta olen mahdollisesti samoilla linjoilla, mutta en tavoittamattomuuden tai saavuttamattomuuden osalta. Hyvä musiikki tai muu taide välittää tunnelmaa tehokkaasti ja eri ihmisillä vaikuttaa eri tavoin.
 
Me emme itse kuitenkaan ole Mozarteja, mutta voimme olla esimerkik kuuntelijoita tai jossain aktiivisemmassa roolissa.
 
Oletetaan, että olisimme kiinnostuneet rakennusalasta... Vertaan tilannetta Eiffel-tornin rakentamiseen. Joku voisi olla sitä mieltä, että se oli hienoa rakentamista 1800-luvun loppupuolella ja haluaisimme olla itse yhtä osaavia - tehdä hienoa työtä. Elämme kuitenkin eri aikana ja jos menisimme nyt rakennustyömaalle, siellä olisi eri haasteet. Mitä jos kukaan ei tilaa uusia Eiffel-torneja?
 
Kaikki ei ole välttämättä kovin kiinnostuneita eurooppalaisesta klassisesta taidemusiikista. En tiedä mitä kiinalaiset tuumisi jos sanottaisiin, että heidän perinnemusiikki on skeidaa ja Mozart kovaa kamaa?
 
Toisaalta siitä olen samaa mieltä, että ennen tehtiin parempaa musaa jos katson vaikka jotain euroviisutouhuja. Tähän vaikuttaa kuitenkin se kun epäkiinnostavaa musiikillista tuotantoa on karsiutunut aikojen saatossa. Jos itse suunnitteliin vaikka koko illan radio-ohjelman, jossa soisi omasta mielestä kiinnostavin musiikki, siellä olisi mukana aika paljon muutakin kuin Mozartia. Kiinnostusta pyrkisin lisäämään kertomalla jotain esitettävien sävellysten taustoista. Klassisella musiikilla on huono tilanne siinä mielessä kun on paljon sävellyksiä, joilla ei ole kiinnostavaa ja mieleen painuvaa nimeä. Unohtuvat helpommin.
 
megatherium
07.05.2017 16:01:46 (muokattu 07.05.2017 18:26:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

musamies: Aivoenergian käytön osalta olen mahdollisesti samoilla linjoilla, mutta en tavoittamattomuuden tai saavuttamattomuuden osalta. Hyvä musiikki tai muu taide välittää tunnelmaa tehokkaasti ja eri ihmisillä vaikuttaa eri tavoin.
 
Me emme itse kuitenkaan ole Mozarteja, mutta voimme olla esimerkik kuuntelijoita tai jossain aktiivisemmassa roolissa.
 
Oletetaan, että olisimme kiinnostuneet rakennusalasta... Vertaan tilannetta Eiffel-tornin rakentamiseen. Joku voisi olla sitä mieltä, että se oli hienoa rakentamista 1800-luvun loppupuolella ja haluaisimme olla itse yhtä osaavia - tehdä hienoa työtä. Elämme kuitenkin eri aikana ja jos menisimme nyt rakennustyömaalle, siellä olisi eri haasteet. Mitä jos kukaan ei tilaa uusia Eiffel-torneja?
 
Kaikki ei ole välttämättä kovin kiinnostuneita eurooppalaisesta klassisesta taidemusiikista. En tiedä mitä kiinalaiset tuumisi jos sanottaisiin, että heidän perinnemusiikki on skeidaa ja Mozart kovaa kamaa?
 
Toisaalta siitä olen samaa mieltä, että ennen tehtiin parempaa musaa jos katson vaikka jotain euroviisutouhuja. Tähän vaikuttaa kuitenkin se kun epäkiinnostavaa musiikillista tuotantoa on karsiutunut aikojen saatossa. Jos itse suunnitteliin vaikka koko illan radio-ohjelman, jossa soisi omasta mielestä kiinnostavin musiikki, siellä olisi mukana aika paljon muutakin kuin Mozartia. Kiinnostusta pyrkisin lisäämään kertomalla jotain esitettävien sävellysten taustoista. Klassisella musiikilla on huono tilanne siinä mielessä kun on paljon sävellyksiä, joilla ei ole kiinnostavaa ja mieleen painuvaa nimeä. Unohtuvat helpommin.

 
mozartin ikään kuin ulkopuolelta tuleva nero on luonut teoksiinsa saavuttamattomuuden tunnun joka johtuu paitsi siitä mittaamattomasta syvyydestä joka hänen parhaimpaan musiikkiinsa kätkeytyy, hänen musiikkinsa objektiivisuudesta, täydellisestä klassisesta muodonhallinnasta ja tahtomisen, siis konkreettisesti minuuden , ulos tajunnasta tungetuksi tulemisen edellyttämän älyn mukaisten tahdonliikutusten vastineiden stimuloimisen ja niiden puhtaan mielteen alueelle heijastumisen vaatimasta vastaanottajan älyn suuresta energisyydestä samastua luomisaktin produsoimiin korkeammanasteisiin transsinomaisiin transkendentaalisiin psykofyysisiin tiloihin.
 
Kyllähän sitä muidenkin hyvien säveltäjien teoksia on stimuloivaa kuunnella joiden musiikki tuottaa voimakkaita emotionaalisia hurmioitumisen ja haltioitumisen kokemuksia jotka voittavat viihdetarkoituksessa sepitetyn alakulttuurisen sekundan räpin ja popin
 
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
musamies
07.05.2017 17:56:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

megatherium: mozartin ikään kuin ulkopuolelta tuleva nero on luonut teoksiinsa saavuttamattomuuden tunnun joka johtuu paitsi siitä mittaamattomasta syvyydestä joka hänen parhaimpaan musiikkiinsa kätkeytyy, hänen musiikkinsa objektiivisuudesta
 
Jos mä saisin pitää sellaista radio-ohjelmaa, jossa tulee hyvää musaa edes yhden illan verran, niin silloin voisit olla kertomassa vaikka parista erilaisesta Mozartin sävellyksestä, että mikä juuri niissä kolahtaa.
 
Verrataan vielä siitä näkökulmasta ja Mozartilla on sävellyksiä, jotka on kuin shampanjaa, niin mielenkiintoa tulee siitä, että kaikki juomat ei ole shampanjaa, vaan on olemassa esimerkiksi sahtia - eri tilanteeseen eri juoma.
 
Kyllähän sitä muidenkun hyvien säveltäjien teoksia on stimuloivaa kuunnella joiden musiikki tuottaa voimakkaira emotionaalisia hurmioitumisen ja haltioitumisen kokemuksia jotka voittavat viihdetarkoituksessa sepitetyn alakulttuurisen räpin.
 
Siitä ollaan varmaan samaa mieltä, että uudemmassa musiikissa on tarjolla enemmän niitä vaihtoehtoja, joissa ei ole mitään kiinnostavaa. Räp:iin ei ole kyllä tullut paljoakaan perehdyttyä, mutta osa jonkinlaisista musiikillisista esityksistä perustuu vaikkapa enemmän sanoihin ja sitä ei ehkä ole syytä verrata samasta näkökulmasta kuin johonkin muuhun perustuvaa musiikkia.
 
Jos ajatellaan, että jollakulla muusikolla pääsoitin on piano, kiinnostavuuteen vaikuttaa myös voiko sävellyksiä soittaa omalla soittimella mielekkäästi. Itsellä mielenkiinto tulee sitä kautta, että irtoaisi mahdollisimman paljon erilaisia tunnelmia ja on opeteltavissa lisää.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2018, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti