Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Klassinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Sello & Ongelmia vibraton soittamisessa
1
Melancholia
10.02.2015 18:00:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen soittanut selloa nuorempana usean vuoden ja nyt päälle kaksikymppisenä aloittanut uudelleen, ja olen havainnut että minulla on suuria vaikeuksia vibraton soittamisessa, aina se on ollut ongelmallista mutta nyt etenkin ja tuntuu etten tiedä miten pääsen ongelmasta eroon.
 
Käytännössä siis vibraattoni on nopea ja hermostunut, ja tuntuu todella työläältä saada se aikaiseski, koko vasen käsi ja sitä kautta myös koko yläselkä tuntuu jumiselta. Vibrato ei kuulosta eikä tunnu hyvältä.
 
Tiedän miten vibrato kuuluisin tehdä teoriassa mutta se ei vain onnistu, aina kun yritän soittaa vibraton käteni menee aivan jumiin eikä liiku pyöreästi lainkaan. Rannevibrato onnistuu mutta se ei kuulu tarpeeksi hyvin eikä selkeästi eikä myöskään tunnu rennolta.
 
Olen ymmärtänyt että vibraton soittamisen pitäisi tuntua ja kuullostaa rennolta ja pehmeältä, mutta en vain onnistu siinä itse.
 
Muita samasta ongelmasta kärsiviä tai vinkkejä??
 
Ongelma vaikuttaa todella negatiivisesti motivaatiooni soittamista kohtaan ja aiheuttanee fyysisiäkin ongelmia jos en saa sitä korjattua.
 
sellisti
10.02.2015 19:37:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Melancholia: Käytännössä siis vibraattoni on nopea ja hermostunut, ja tuntuu todella työläältä saada se aikaiseski, koko vasen käsi ja sitä kautta myös koko yläselkä tuntuu jumiselta. Vibrato ei kuulosta eikä tunnu hyvältä ... aina kun yritän soittaa vibraton käteni menee aivan jumiin eikä liiku pyöreästi lainkaan.
 
Tuo on yleensä merkki siitä, että vasen käsi ei muutenkaan ole ihan rento soittaessa. Syynä siihen voi olla se, että kädessä ei soittotauon jäljiltä ole vielä voimaa niin paljon että soittaminen onnistuisi rennosti. Kuulostaa hassulta, mutta jotta käsi voi olla rento - ja sitä myöten vibratokin - täytyy tiettyjen lihasten jaksaa tehdä töitä jotta toiset lihakset voisivat olla rentona. Tietynlaisen lihasbalanssin kehittäminen on siis välttämätöntä. Muuten soitto tuntuu juuri tuolta kuin kuvailit - että koko käsi on kankea ja juminen. Voima kehittyy ajan kanssa, joten kärsimätön ei kannata olla, vaan tehdä sinnikkäästi voimaa lisääviä sormiharjoituksia, keskittyen koko ajan siihen että vasen käsi ei olisi krampissa. Pikku hiljaa se rentous sieltä tulee.
 
Voit testata vasemman käden voimaa painamalla esim. 2-sormen kiinni A- tai D-kielelle ja tunnustelemalla mistä asti joudut hakemaan voimaa saadaksesi painettua kielen otelautaan asti. Riittävätkö kämmenen lihakset, vai tuntuuko että käsivarren lihakset tarvitaan mukaan? Olkapään ei pitäisi missään tapauksessa olla jännittyneenä. Omien lihasten käyttöä kannattaa tarkkailla tietoisesti, silloin voi havainnoida edistyykö rentouden hakeminen vai ei. Aikaa se joka tapauksessa vie, joten vielä kerran - älä hätäile, äläkä hermostu. :)
 
Vibratoa ei kannata nyt väkisin yrittää soittaa, jos se tuntuu pahalta. Se voi tosiaan krampata kättä vain pahemmin. Rannevibrato ei muutenkaan sellolla ole erityisen toimiva tapa, ennemmin kannattaa keskittyä siihen että koko käsivarsi kyynärpäästä alkaen liikkuisi olisi mukana vibratoliikkeessä ja ranne on tukevana. Silloin liike pysyy varmemmin rentona, eikä se kuormita rannetta niin paljon.
 
YouTubessa näytti olevan montakin englanninkielistä vibrato-apuvideota hakusanoilla "cello vibrato", en nyt linkitä niistä mitään kun en ole niihin sen paremmin tutustunut, mutta niistä voisi olla apua.
 
Metsän laidas munat jäi vetoketjun väliin / Kyllä siinä joutsenemo katsoi hyvin pitkään. -M. A. Numminen
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «