Muusikoiden.net
08.12.2016
 

Klassinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Beethovenin sinfoniat romantiikkaa?
1
StayFrosty
13.11.2014 20:27:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ovatko Beethovenin sinfoniat nro. 3-9 tyyliltään enemmän romantiikan vai klassisen kauden musiikkia? Brahmsin sinfoniat ovat selkeästi romantiikan ajan ja Mozartin sinfoniat selkeästi klassisen ajan musiikkia, mutta entäs Beethoven?
 
filtteri
14.11.2014 16:33:42 (muokattu 14.11.2014 16:35:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

StayFrosty: Ovatko Beethovenin sinfoniat nro. 3-9 tyyliltään enemmän romantiikan vai klassisen kauden musiikkia? Brahmsin sinfoniat ovat selkeästi romantiikan ajan ja Mozartin sinfoniat selkeästi klassisen ajan musiikkia, mutta entäs Beethoven?
 
Beethovenin katsottiin aloittaneen romantiikan aikakauden, joten kyllä nuo romantiikan ajan musiikiksi mielestäni lasketaan. Muistaakseni joku iso musiikkitieteilijä sanoi, että Mozartin viimeisiä sinfonioita voidaan pitää romanttisina. Beethovenin alkupään teokset oli tietty klassista tyyliä.
 
sellisti
14.11.2014 18:25:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

StayFrosty: Ovatko Beethovenin sinfoniat nro. 3-9 tyyliltään enemmän romantiikan vai klassisen kauden musiikkia? Brahmsin sinfoniat ovat selkeästi romantiikan ajan ja Mozartin sinfoniat selkeästi klassisen ajan musiikkia, mutta entäs Beethoven?
 
Kyllähän ne viimeiset ilmaisultaan ovat selkeästi jo romanttisesti ajattelevan mielen tuloksia, vaikka keinot ovat vielä monin paikoin klassismin puolelta tuttuja. Mutta samaan aikaan elänyt - ja toisena siirtymäkauden säveltäjänä pidetty - Schubert on keinoiltaankin paljon romanttisempi.
 
Metsän laidas munat jäi vetoketjun väliin / Kyllä siinä joutsenemo katsoi hyvin pitkään. -M. A. Numminen
megatherium
10.12.2014 17:19:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

beethoven ei ollut romantikko vaan johti sillan koko romanttisen tradition yli schönbetgin motiivisiin kompleksisuuksiin ja konstruktioihin vaikka hön teki vaikutuksen moniin romantikkoihin ja vasta schubertia voidaan pitää romantiikan airueena siinä määrin klassinen objektiivisuus vielä hakkitsee edellisen tuotantoa
 
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
LesPaul70
11.12.2014 09:32:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sellisti: Kyllähän ne viimeiset ilmaisultaan ovat selkeästi jo romanttisesti ajattelevan mielen tuloksia, vaikka keinot ovat vielä monin paikoin klassismin puolelta tuttuja.
 
Jokseenkin noin minäkin asian näen. Beethovenin myöhemmät sinfoniat, etenkin sellaiset teokset kuin 6. sinfonia, olivat merkittävässä osassa katalyyttina koko romantiikan tyylisuunnalle. Niin monet merkittävät romantikot ammensivat inspiraatiota noista teoksista, että voidaan aina spekuloida, olisiko koko romantiikasta tullut aivan yhtä isoa juttua - tai ainakaan samanlaista - ilman Beethovenin vaikutusta.
 
Beethoven oli ehdottomasti yksi tyylisuunnan merkittävistä innoittajista. Mutta tyylillisesti silti enemmänkin vedenjakajalla klassisismin ja romantiikan välissä kuin mikään puhdas romantikko.
 
Sitten taas toisaalta...
 
megatherium: vasta schubertia voidaan pitää romantiikan airueena siinä määrin klassinen objektiivisuus vielä hakkitsee edellisen tuotantoa
 
samaten schubertia vioudaab buidää jazzin minimalisbim 12-säveljärjestelmän mikkrointerwallien uusaasiallisuuden death metallin ja hip hopin suvereenina aireueena joka dodekafonisoi diskreetisti agogisten kontrapunktien fluksuatiivisessa pantonaalisessa isorytmiikassa indusoiden apaattista katatoniaa
 
Laudoista takki päälle vaan, sitten sä kelpaat manalaan.
megatherium
12.12.2014 01:14:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

duurin ja mollin sävellajituntua karttavana pandiatonisuus tuskin olisi voinut kuulua Schubertin musiikillisiin keinovaroiihin vielä 1800-luvun alkupuolella yhä lukuisempien sävellajivaihdiosten alkaessa horjuttaa sävellajituntua vasta myöhemmin täys ja myöhäisromantiikan aikana Wagneriin, regeriin ym. kulminoituen systemaattisella toonikan kiertämisellä ja funktionaalisesta soinnunkäytöstä luopumisella kun schubertin soitinteokset ovat voimakkaan tonaalisia sävellajikutsimukseltaan.
 
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
jazzmies
14.12.2014 18:38:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ehdottoman romanttista ohjelmamusiikkia. Kaukana klassismin protoabsoluuttisesta tekemisestä. Parhaiten klassismin ja romantiikan eroittaa siitä, että romantiikan musiikki ei kuulosta klassismilta, esim. Beethovenin V saati saman ajan Egmont alkusoitto.
 
"Ego on kuin hattu. Olisi aina kohteliasta ottaa hattu pois päästä aina kun tapaa toisia ihmisiä."
megatherium
15.12.2014 00:37:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

amatöörimäisten kyhyiden miotiiviensa puolesta kuten tunnettu 3 g-sävelen iskua ja es-urkuoiste yhdistettynä kujaan kkassiseen muotorakenteesen joissa beethiven hallitsee sonaaatti-allegro voimavaransa loogisena äärimmäisyysajattelijana saadessaan koko osan läpivievän käsittelyn ei salli tuota romantiikalle ominaista rönsyilyä ja muodon rapsodisuutta saati pirkälinlljaisen romanttisen lauluteeman ideaalia jossa teemat ovat heti kerralla jatkuvampia ja kompleksisempia vaan jatkaa muotoiluperiaatteiltaan hyvin klassisia idiomeja
 
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti