Muusikoiden.net
04.12.2016
Into-Luthman | Yli 300 sivua parasta musakamaa 

Klassinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: onko tinnitus yleoistä muusikoille?
1
megatherium
19.09.2014 12:27:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

käyttävätkö orkesterimuusikot tai kaput korvatulppia konserteissa? aiheuttaako runsas konsertointi tinnnitusta esim. pianisteille? onko tinnitus yleistä muusikoille?
 
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
baron
20.09.2014 10:54:31
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

megatherium: käyttävätkö orkesterimuusikot tai kaput korvatulppia konserteissa? aiheuttaako runsas konsertointi tinnnitusta esim. pianisteille? onko tinnitus yleistä muusikoille?
 
Olen ollut joskus musiikkilääketieteen yhdistyksen seminaarissa jossa käsiteltiin lähinnä klasarimuusikoiden ammattitauteja.
- Tinnitusta esiintyy ja aiheuttaa työkyvyttömyyttä. Ilmoitetttiin siellä prosentitkin mutta en enää muista.
- Kuulosuojaimia ei ole tapana käyttää
- Muusikot jotka ovat torvisektion (vaskien) edessä ovat suurimmassa vaarassa.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
sellisti
20.09.2014 17:13:30 (muokattu 20.09.2014 17:15:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itellä ei onneksi ole, mutta muistan että jo opiskeluaikoina oli kavereita jotka jostain esiasteesta kärsivät ja joutuivat käyttämään korviin valettuja tulppia. Vähän päälle parikymppisinä, aika kurjaa.
 
Onhan sitä väitetty (ja oliko jopa ihan tutkittu?) että sinfoniaorkesterin soittajalla on kuulo isommassa vaarassa kuin rockbändin soittajalla. Orkesterissa tulee niitä teräviä korkeita ääniä ja muita paukahduksia sekä ylipäätään niitä voimakkaita piikkejä enemmän kuin suht tasaisella volyymillä soittavalla bändillä, vaikka äänenvoimakkuus siinä suuri onkin. Nykyäänhän näkee monilla puhaltajilla mm. RSO:ssa jo niitä erikoistuoleja, joiden selkänojasta lähtee se sellainen "kuulosuojainkupu", jonka väliin saa pään kun nojaa taaksepäin, ja sinne voi mennä välillä piiloon sieltä takaa tulevia voimakkaimpia ääniä. En nyt löytänyt tähän hätään sen kuvaa mistään, mutta tällaisia pleksilasiviritelmiäkin näköjään jossain käytetään: http://stringvisions.ovationpress.c … content/uploads/2011/08/shield4.jpg
 
E. Asiaan liittyen: http://i.imgur.com/XAtCCiN.gif
 
Ei tuossa käy kateeksi puhaltajaraukkoja. Tosin kyllä tuo jysähdys varmaan ihan riittävän lujaa kuuluu jousisoittajillekin.
 
Metsän laidas munat jäi vetoketjun väliin / Kyllä siinä joutsenemo katsoi hyvin pitkään. -M. A. Numminen
LesPaul70
09.10.2014 09:52:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vastailua omasta kokemuksesta ja lopussa vähän taustalukemistoa asiasta kiinnostuneille.
 
Kyllä - tinnitusta esiintyy klassisilla muusikoillakin. Jos dynamiikkamerkinnät vedetään äärimmilleen, eli ppp tuskin kuuluvasti ja fff niin paljon kuin soittimesta irtoaa, niin kyllä ihan akustiset instrumentit pystyvät melkoisiin äänenpaineisiin. Piikit helposti ylittävät 120 dB (erityisesti linkit 1 ja 2 alla). Pahimmat syylliset todellakin löytyvät vaskiosastolta ja lyömäsoittimista, mutta tarkentaisin sen verran Baronin vastausta yllä, että tässä yhteydessä ei pidä yleisterminä puhua "torvista", sillä monille orkesterimuusikoille "torvi" tarkoittaa käyrätorvia, ja käyrätorvet ovat sentään vaskisektion ns. siedettävin soitin useimpien kanssasoittajien korville. Pasuunat ja tuuba mökäävät paljon kovempaa kuin torvisektio, ja käyrätorvien soundi on muutenkin pehmeämpi ja miellyttävämpi etenkin läheltä kuultuna. Pahin vaskisoitin kuitenkin vaikuttaisi olevan trumpetti, vaikka se ei desibeleissä yllä lähellekään pasuunoita tai tuubaa, sen korkea ja terävä soundi on niin pistävä ja läpitunkeva, että se usein saa korvat soimaan moninverroin pahemmin kuin sinänsä äänekkäämmät matalat vasket.
 
Tai ihan empiirisenä havaintona: niissä orkestereissa, missä minä olen soittanut, yleensä sattumoisin juuri trumpettisektion edessä istuvat soittajat pitävät erilaisia muusikon korvatulppia ja yrittävät ottaa turvallista välimatkaa takana soittaviin trumpetisteihin siirtämällä pulttinsa niin kauas kuin mahdollista. Tietysti voi johtua myös siitä, että ko. orkestereissa on ollut vähän liian "innokkaat" trumpetistit...
 
Toinen seikka mikä kannattaa huomata vaskipuhallinten kohdalla on se, että ääni kulkee enimmäkseen tötteröstä ulos POISPÄIN soittajasta, eikä vaskipuhaltajan OMA kuulo siinä kovinkaan pahasti vaarassa - vaarassa ovat enemmänkin ne, joilla on epäonnea istua suoraan soittimen kellon edessä (eikä takana niinkuin puhaltaja itse). Tästä myös johtuu se, että vaskipuhaltaja ei aina edes itse osaa arvioida, koska soittaa "liian kovaa" tai niin kovaa, että edessä istuvan kuulo on vaarassa - etenkin jos hänen itsensä on vaikea edes erottaa oman soittimensa ääntä, kuten kovaäänisemmilläkin vaskisoittimilla voi käydä, koska heidän soittimiaan työllistetään ahkerimmin juuri niissä ff(f) tutti-kohdissa. Ja kun vielä lisätään soppaan monien vaskipuhaltajien helmasynti eli mieltymys siihen upeaan metalliseen soundiin, joka heidän puhaltimestaan syntyy, kun siihen puhalletaan kovaa, niin soppa on valmis.
 
Alkuperäisen kysymyksen pianistit pääsevät itse asiassa vähemmällä kuin monet orkesterimuusikot. He esiintyvät usein pienempien kokoonpanojen kanssa (kamariorkesteri, "vanhantyylinen" sinfoniaorkesteri ilman romantiikan aikana yleistynyttä massiivista vaskisektiota), ja silloinkin kun on kyseessä täysi moderni sinfoniaorkka, pianosolisti pistetään usein istumaan turvallisen välimatkan päähän pahimmista möykkääjistä, eli lähemmäs kapua kuin vaskia ja lyömäsoittimia.
 
Yleisestikin kamarimusiikissa desibelitaso pysyy yleensä siedettävän rajoissa paljon helpommin kuin ison romantiikan ajan suurorkesterin kanssa. Soittajia on vähemmän, pahimmat metelöitsijät puuttuvat ja muutenkin tekstuuri on aika erilaista, eli ei haeta adrenaliinpiikkiä mahtipontisen massiivisista fortissimoista vaan käytetään hienovaraisempia ilmaisukeinoja.
 
Sitten vähän lisälukemistoa aiheesta:
 
Hearing Loss and Orchestra: http://www.oem.msu.edu/userfiles/file/News/v11n4.pdf
sisältää yhden mittauksen eri soittimien desibeleistä (hauska pdf:n nimi muuten tuossa linkissä, kun numerot lukee kirjaimiksi)
 
FAQ on "noise" levels in an orchestra:
http://www.yeodoug.com/resources/faq/faq_text/noiselevels.html
vaskiammattilaisen näkemys aiheesta, sisältää myös desibelimittauksia
 
Sound Exposure of Musicians in a Pit Orchestra: http://peutz.fr/lacoustique/articles/travail/in02_344-JG.pdf
mittaus ammattimuusikoiden päivittäisestä melurasituksesta
 
The Shushing of the Symphony: http://www.nytimes.com/2004/01/11/a … e-symphony.html?src=pm&pagewanted=1
yleisartikkeli aiheesta
 
Laudoista takki päälle vaan, sitten sä kelpaat manalaan.
baron
09.10.2014 11:06:45
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LesPaul70:
Toinen seikka mikä kannattaa huomata vaskipuhallinten kohdalla on se, että ääni kulkee enimmäkseen tötteröstä ulos POISPÄIN soittajasta, eikä vaskipuhaltajan OMA kuulo siinä kovinkaan pahasti vaarassa - vaarassa ovat enemmänkin ne, joilla on epäonnea istua suoraan soittimen kellon edessä (eikä takana niinkuin puhaltaja itse).

 
Tää nyt ei liity klasarimusaan mutta meidän humppabändissä oli trumpetisti joka oli ylpeä siitä että ei tarvitse lappuja ja kun kuitenkin tarvitsi niin tuli lukemaan mun kiipparilappuja ja samalla tuuttasi suoraan mun korvaan mikä aiheutti ristiriitoja ja hankin hänelle ikioman nuottitelineen jota käytti tai oli käyttämättä mutta ei mun lappuja tullut lukemaan.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
sellisti
09.10.2014 12:22:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LesPaul70: (hauska pdf:n nimi muuten tuossa linkissä, kun numerot lukee kirjaimiksi)
 
:D Ihan muusikkojuttuun sopiva.
 
LesPaulille erittäin ansaittu plussa, tosi paljon asiaa tuli siinä viestissä.
 
Eikös se ylipäätään niin ole, että voimakkaat korkeat äänet ovat haitallisempia kuulolle kuin voimakkaat matalat..? Joskus soitin jossain musiikkileirillä isossa orkesterissa missä tarvittiin piccolohuilua, ja vaikken ollut edes lähellä soittajaa niin aina tietyissä kohdissa väänsi kyllä naaman irveeseen kun ei oman soiton lomassa pystynyt laittamaan käsiä korville kun piccolisti vislasi menemään. Takuulla tuubastakin lähti ihan miehekkäät desibelit, muttei se ollut yhtään niin epämiellyttävää, että siihen olisi kiinnittänyt edes huomiota.
 
Hiukkasen aiheen vierestä - sello on varmaan yks ergonomisimpia soittimia. F-aukot ovat kaukana soittajan korvista toisin kuin viulisteilla, ja ääniala muutenkin vähemmän korvia rasittava, vaikka toki välillä pitää korkeeltakin tiluttaa. Kun soittoasento on vielä sellainen että jousikäsi on suht alhaalla ja lepää oman painonsa varassa jousella eikä sitä tarvi kannatella korkeella ilmassa, eikä vartalon tai käsien kiertoakaan juuri tule, niin täytyy olla tyytyväinen soitinvalintaan. On toki sellisteilläkin rasitusvaivoja, mutta varmaan keskimäärin vähemmän kuin monen muun soittimen soittajilla.
 
Metsän laidas munat jäi vetoketjun väliin / Kyllä siinä joutsenemo katsoi hyvin pitkään. -M. A. Numminen
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti