Muusikoiden.net
04.12.2016
OGRE | Klikkaa tästä lisätietoa ja jälleenmyyjät 

Klassinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Oopperaan tutustuminen
1
StayFrosty
02.11.2013 01:48:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei. Olen innokkaasti kuunnellut mitä monimuotoisempia taidemusiikin teoksia, ja pidän kaikkien vuosisatojen tyyleistä yhtäläisesti, mutta oopperaan en ole vielä "päässyt sisälle." Oopperoista olen tykännyt lähinnä kuunnella vain alkusoittoja, mutta kokonaisuuksina ne (oopperat) tuntuvat jotenkin hankalilta. Osaisitteko suositella jotain helppoa väylää oopperan maailmaan? Mistä aloittaa kuunteleminen (ja katsominen)?
 
sub zero
02.11.2013 13:54:22 (muokattu 03.11.2013 21:46:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oiskohan Wagnerin "Das Rheingold" semmonen, minkä aloittelija vois katsoa helposti läpi ja se menis niinku jonkinlaisena fantasia-näytelmänä. Luullakseni teoksen varsin simppeli juoni tulee dialogeista varsin selkeästi esiin. Kuhan löytyy versio, jossa on tekstitys - ja ainakin itse suosisin alkuperäistyylistä lavastusta ja pukeutumista.
 
Jos lyhyemmät teokset on helpompia kuin pidemmät, niin Leoncavallon "Pajatso" sekä Mascagnin "Cavalleria rusticana" on sieltä lyhyimmästä päästä (en ole tosin itse tutustunut näihin, mutta ei ne pitäis ainakaan erityisen vaikeita teoksia olla).
 
Yksi tapa laskea kynnystä oopperaan, on tietysti kuunnella oratorioita ja passioita ensin. Niistä puuttuu se visuaalinen puoli kokonaan ja musiikkia on muutenkin enemmän. Vielä kevyempi harjoitus oopperan kuunteluun voisi olla esim Bachin kantaatti nr. 208.
 
sellisti
02.11.2013 15:52:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vähän kärjistetysti, oopperassa tavallaan yksinkertainenkin juoni saadaan paisutettua 2-3 tunnin mittaiseksi draamaksi, joten jo lähtökohtaisesti täytyy sietää asioiden hidasta etenemistä ja sitä, että roolihahmo saattaa pohtia yhtä ajatusta 15 minuutin mittaisen kohtauksen ajan. Kokemus ei silti välttämättä muodostu raskaaksi, jos ohjaus ja toteutus muutenkin on hyvä ja sujuva.
 
Myös itse juonesta kannattaa ottaa selvää etukäteen; valtaosa nykyisin suosituista oopperoista käsittelee - jälleen hieman kärjistäen - joko aateliston tai muun väestön rakkaussotkuja ja murhatöihin kulminoituvia kolmiodraamoja tai sitten historiallisia eepoksia ja mytologiaa. Jos tuntuu että joku noista ei aihepiirinä itselle kolahda yhtään, niin sellaisia teoksia kannattaa ehkä välttää; hienosta musiikistakin huolimatta elämys voi silloin olla tylsä. Toisaalta mainittuja aiheita voidaan käsitellä oopperoissa säveltäjästä riippuen joko komedian tai draaman tavoin. Mozartilta löytyy molempia, Verdiltä enimmäkseen vakavaa draamaa, Wagnerilta painokasta eeposta. Kevyet italialaiset kuten Rossini, Donizetti ja Bellini eivät vaadi kovin syvällistä paneutumista, mutta ainakin itselleni ne jäävät aika ohkaisiksi elämyksiksi.
 
Itsekin meinasin ehdottaa noita Cavalleria Rusticanaa ja Pajatsoa; niissä on saatu lyhyeen, vajaan tunnin kestoon tiivistä draamaa ja hienoa musiikkia. Mozartin musiikki nyt ei sinällään varmaan ole kenellekään liian vaikeaa; jotain Taikahuilua on helppo suositella jos ei satumainen juoni vierastuta. Wagnerilta Lentävä Hollantilainen oli itselleni huikea elämys nuorena poikana; jännittävä juoni on mytologiasta monille tuttu ja musiikki tosi hienoa, ei vielä ns. raskasta Wagneria.
 
Ja täytyy kyllä erikseen mainita, että itselleni viime aikojen suurin oopperaelämys oli toissa kesänä Savonlinnassa nähty Brittenin Peter Grimes. Todella raikkaan erilainen teos kuin näiden vakiintuneiden suurnimien oopperat; piinaavan intensiivinen ja jännittävä lähes Agatha Christiemäinen tarina, johon Brittenin värikkään persoonallinen musiikki luo merisuolan tuoksuisen tunnelman suoraan hyytävän viileältä Englannin rannikolta. Voin suositella.
 
Metsän laidas munat jäi vetoketjun väliin / Kyllä siinä joutsenemo katsoi hyvin pitkään. -M. A. Numminen
Hauler
03.11.2013 11:59:50 (muokattu 03.11.2013 12:03:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nojoo, minä ainakin ehdottaisin ensiksi vaikka Mozartilta "Taikahuilun" ja "Don Giovannin", ne varmasti antavat ainakin hyvän kuvan oopperasta. Mutta tuossa yllähän muita mainioita vinkkejä jo onkin.
 
sub zero: --
Yksi tapa laskea kynnystä oopperaan, on tietysti kuunnella oratorioita ja passioita ensin. Niistä puuttuu se visuaalinen puoli kokonaan ja musiikkia on muutenkin enemmän. Vielä kevyempi harjoitus oopperan kuunteluun voisi olla esim Bachin kantaatti nr. 208.

 
Aika jännä. Kun minun näkökulmastani oratoriot ovat oopperaa vaativampia, juuri sen takia, ettei niissä ole visuaalista puolta. Ja libretotkin on laadittu vähän siltä kannalta, että tarina tunnetaan jo etukäteen, mikä ei tänäpäivän itsestäänselvää ole. Passiot ovat tietysti tutumpia.
 
sub zero
03.11.2013 13:45:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hauler: Aika jännä. Kun minun näkökulmastani oratoriot ovat oopperaa vaativampia, juuri sen takia, ettei niissä ole visuaalista puolta. Ja libretotkin on laadittu vähän siltä kannalta, että tarina tunnetaan jo etukäteen, mikä ei tänäpäivän itsestäänselvää ole. Passiot ovat tietysti tutumpia.
 
Noissa ihan tunnetuimmissa oratorioissa on olleet sen verran ohkaiset "juonet", että ei niissä kyllä ole tarvinnut ottaa paineita liiemmin tässä suhteessa.
 
Janus
03.11.2013 14:53:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Don Giovannista lähtisin itsekin liikkeelle.
 
http://www.youtube.com/watch?v=DU4ZlEQ1N5g
 
filtteri
03.11.2013 18:38:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mussorgskyn Boris Godunov on bassoille kirjoitettu ooppera.
 
http://www.youtube.com/watch?v=GE43OdJZ0sk
...Salminen vetää hyvin!
 
miihkali666
04.11.2013 04:32:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aivoni diggavat varsinkin teknisiä naissopraanoja. En ole tarinoista kiinnostunut enkä musiikin tekniikasta, mutta jostain syystä ao musa toimii rauhoittavasti. Esim jos on univelkaa ja on hutera olo ja kuitenkin olisi stressaavaa tekemistä kuten lastenhoito tai veroilmoitus, voin olla huoleti kun laitan korvalappuihin taustalle vaikkapa Magdalena Kozenaa. Youtubesta freestudiolla rippaan -> mp3 ja jos volume on alhaalla, Goldwavella vahvistelen. Nokia 5230 on aika ponneton voluumeiltaan joten näin on joskus toimittava. Maria Callas esimerkiksi on hykerryttävä muusikko, joskin osa tallenteista on menneen aikakauden takia heikohkoja.
 
StayFrosty
05.11.2013 01:09:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Todella paljon kiitoksia kaikille vastaajille. Kyllä nyt kelpaa nauttia oopperasta kotoa käsin, kun tein hedelmällisen visiitin kaupungin kirjastoon.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti