Aihe: klassisia kitarkappaleita | 1 |
---|
|
Tuo una limosna por amor de dios eli ultima tremolo on vaihteleva ja haastava - ykköskappaleeni. Chaconne on vuoden projekti työn alla, siinä on melkein rokkaava keskiosa sointuvaihteluineen, joka puree kunnolla. Mitenkähän sen parhaiten muistaisi ja oppisi ?? | |
pelimannihv: Tuo una limosna por amor de dios eli ultima tremolo on vaihteleva ja haastava - ykköskappaleeni. Chaconne on vuoden projekti työn alla, siinä on melkein rokkaava keskiosa sointuvaihteluineen, joka puree kunnolla. Mitenkähän sen parhaiten muistaisi ja oppisi ?? Tyvestä puuhun, vähän kerrallaan, hitaasti ja keskittyen. Metronomi tikuttamaan, jotta 1) pysyt tempossa ja 2) et vähitellen kiihdytä tempoa ja päädy tilanteeseen, jossa valmiutesi eivät riitä. Ja ennen kuin soitat säveltäkään, teet itsellesi analyysin kappaleesta: millaisista paloista se on koottu ja mitä kussakin osassa oikeastaan tapahtuu. Analyysi auttaa hahmottamaan kokonaisuutta ja eri osien aseman ymmärtäminen kokonaisuudessa helpottaa muistamista. Eikä sen analyysin tarvitse olla musiikkiopistoteoriaan perustuvaa, vaikka se on kyllä pahuksen hyvä väline... Yleisesti ottaen ja myös itseäni koskien: edes ajoittaiset soittotunnit olisivat hyväksi. Ensinnäkin opettaja voi hiukan arvioida oppilaan valmiuksia ja antaa palautetta ja tarjota soitettavia kappaleita, vaikka aivan viikottaisiin tunteihin ei olisikaan mahdollisuksia. Toisekseen uskon myös kokeneiden, jopa mestarien, hyötyvän tunneista. Silloin kyse on vertaisarviosta, keskustelusta ja kenties joidenkin piintyneiden maneerien kitkemisestä tai uusien ideoiden kehittämisestä. Musiikkitiede on meidän epämusikaalisten lohtu | « edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|
|
|