Muusikoiden.net
09.12.2016
Into-Luthman | Yli 300 sivua parasta musakamaa 

Klassinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Synkän klassisen sävellys
1
taz_
20.09.2013 14:08:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli haluaisiko joku tietävä henkilö kertoa vinkkejä sellaisen synkän klassisen musiikin säveltämiseen, vähän sellaista goottityylistä ja kauhuklassista. Pitäisi halloweenin kunniaksi tälläistä säveltää, mutta ei pahemmin tälläisessä tyylissä osaamista ole.
 
Dr Dominant
21.09.2013 09:11:19
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mollikolmisointuja suuren terssin tai tritonuksen päästä toisistaan.
 
Esim.
 
Dm - F#m, Bbm
Cm - F#m
 
Tuohon sitten matalilla vaskilla (=käyrätorvet, pasuunat, tuuba) joku synkeä melodia päälle, sillä nyt pääsee heti alkuun.
 
"Dr. Dominant, I presume?"
sub zero
21.09.2013 20:14:41 (muokattu 21.09.2013 20:14:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kromaattisuus lienee tässä yksi avainkäsitteistä eli paljon viereisiä säveliä. Musorgskin "Yö autiolla vuorella" taitaa hyödyntää tätä paljon.
 
Janus
22.09.2013 18:05:55 (muokattu 22.09.2013 21:58:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sub zero: Kromaattisuus lienee tässä yksi avainkäsitteistä eli paljon viereisiä säveliä. Musorgskin "Yö autiolla vuorella" taitaa hyödyntää tätä paljon.
 
Erinomaista tsekattavaa myös orkestroinnin opiskelun kannalta (etenkin Rimski-Korsakovin editoima versio aiheesta). Dominantin mainitsemat matalat vasket on se juttu (älä unohda myöskään kontrastiksi korkeita sävyjä, kuten esim. mallet-soittimet, korkeat puut jne... ostinatot à la Tubular Bells ovat myös toimivia), lisäksi melodialinjoissa voi hakea (mollissa, luonnollisesti) kohtalokkaita sävyjä asteikon 2./9. äänen, tritonuksen (Yö autiolla vuorella-teemasta löytyy jo edellämainitut), alennetun kutosen ja maj-seiskan painotuksilla.
 
EDIT: Lisäksi yllättäviin paikkoihin (mollisoinnut) purkautuvat dominanttiseptimisoinnut voivat lisätä kohtalokasta tunnelmaa. Ajattele dominanttisointua dimisointuna (esim. D7 = ~D#dim7), joka voi purkautua mihin tahansa neljään kohdesointuun (dimisoinnun tritonukset = enharmoniset terssi ja seiska: D#dim7/Ebdim7 => Em, Gm, Bbm, C#m). Danny Elfman käyttää tätä Batman-teemassaan hienosti: Cm-Ab/C-Cm-D7/C-Bbm...
 
megatherium
12.11.2013 18:38:00 (muokattu 12.11.2013 18:42:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

melartinin 6. sinfonia alkaa synkähköllä ja mahtavalla surumarssilla ja klustereille että talo tärisee, sibe on lapsellista nypläystä ja hilipatia, kliseisyydessään lätrsyttävää kitschiä.viileää klassismia ilmanm sisäistä syvää tunneilmaisua. suomen musiikinhistorian on historia tuominnut väärin.saikkolan traagisen sinfonian syvä tragiikka kaatuneiden sotilaiden kunniaksi koskettaa ja riipaisee sydäntäö hehkuvalla melodiselle poltteellaan kun sibe kertoo kolmisävelaiheiden ontolla retoriikallaan joutavuuksia,.
 
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti