Muusikoiden.net
03.12.2016

Klassinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Richard Wagner
1
wagneristi
03.03.2013 20:44:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ehkä jo nimestäni näkyy, että olen aikamoinen Wagner-fani. Olen ihastunut erityisesti hänen hienoja kuorokohtauksiin sisältyviin oopperoihinsa. Rienzi ja Tannhäuser ovat vailla vertaansa. Parsifal ja Siegfried ovat myös mainitsemisen arvoisia. Hänen puhallinsoittimien käyttönsä on oopperahistoriassa mainitsemisen arvoista. Mitä mieltä te olette? Sanokaa suoraan.

Sulervo
04.03.2013 13:43:26 (muokattu 05.03.2013 13:24:20)

Wagner-oopperoiden esityksissä näkyy nykyään olevan paljon nuorta yleisöä. Ei ihmekään, että esim. Ring kiinnostaa sitä, jota miellyttää Taru sormusten herrasta tai Narnian tarinat, tai Beowulf-elokuva ym. fantasiarymistelyt, tai yleensä satumainen mytologia, jota varsinkin nuorison suosimassa kirjallisuudessa ja elokuvissa on runsaasti. Ringissäkin on paitsi se sormus, myös lohikäärmeitä, jättiläisiä, kääpiöitä, melko kreisejä sankareita, jumalia, pahiksia ym. sakkia. Suorastaan kuin Pratchettin Kiekkomaailmassa. Wagnerin sävelaiheisiinkin on hieman tutustunut, kun on katsonut esim. Iron Skyn.

Lisäys: Joo, pidän kovasti. Täytyy joka tapauksessa ihailla miestä, joka paitsi sävelsi nuo mammuttioopperansa, myös kirjoitti niiden libretot, rakennutti uusia soittimia kun entiset eivät riittäneet ja esityksiä varten oopperatalon. Pojassa oli potkua. Tämän takia häntä ihaili myös Hitler, vaikka ei itse musiikista ilmeisesti mitään ymmärtänytkään. Lisäksi vaikutti Wagnerin juutalaisvastaisuus, joka ei toki ollut sen räikeämpää kuin monilla muillakaan siihen aikaan ja josta ei itse asiassa ole montakaan todistetta. Minä en edes sanoisi juutalaisvastaisiksi niitä tiettyjä Wagnerin kirjoituksia, joita tässä yhteydessä on tapana tuoda esiin. Ranskan tai ranskalaisvaikutuksen vastaiseksi häntä kaiketi voisi sanoa.

levesinet
04.03.2013 14:47:02

Wagner oli taitava orkesteroija ja rohkea harmonian kehittäjä. Siis nero.

sub zero
04.03.2013 15:05:09

Wagner kirjoitti kansan ja taiteen suhteesta kokonaisen oopperan eli ei ehkä välttämättä pitäisi musiikin nykytilanteesta

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti