Aihe: Dietrich Fischer-Dieskau on kuollut | 1 |
---|
sub zero 18.05.2012 20:08:33 (muokattu 18.05.2012 20:12:48) | |
|
Mies, joka todellakin sai Schubertin ja Müllerin luoman lyyrisen taikamaailman eloon 1900-luvun ääni ainakin minulle. Parhaiten taidot tulevat esille ehkä Erlkönigissä (minulle on tuttu joku 1950-luvun levytys), jossa jokainen neljästä hahmosta saa oman äänensävynsä - täydellisen hillittyä teatraalisuutta. Ooppera-kamaa tosin en ole kuunnellut. Klempererin Ein Deutsche Requiem ja Kubelikin johdolla Lieder des Fahrenden Gesellen ovat myös tärkeitä levytyksiä minulle. Vielä voisi mainita Szellin Des Knaben Wunderhornin. |
|
Oma suosikkini Fischer-Dieskaun lukemattomista levytyksistä on yhdessä Gerald Mooren kanssa tehty Winterreisen-levytys vuodelta 1963. Fischer-Dieskau oli tuolloin 37-vuotias, ja äänellisesti aivan huippuiskussa. Hänen äänensä on lämmin, vahva ja syvä. Lauluista kuuluisimmassa der Lindenbaumissa, Fischer-Dieskaun ääni ympäröi sanoja hellästi, kuin äiti kapaloisi lapsensa. Fischer-Dieskau on ilman muuta kaikkien aikojen suurin liedlaulaja. Hän juuri teki liedistä suositun taiteenlajin laajoilla kiertueillaan ympäri maailmaa. Hän lauloi kyllä paljon muutakin kuin liediä, esimerkiksi hänen tulkintojaan Bachin bassokantaateis-ta "Ich habe genug" ja "Ich will den Kreuzstab gerne tragen" on vaikea ylittää. Hienon laulajan maailma menetti. Osanottoni Julia Varadylle. |
LesPaul70 21.05.2012 08:49:40 (muokattu 21.05.2012 09:07:26) | |
|
DFD on hyvin tunnistettava ääni, ja häntä on joskus pidetty maailman teknisesti täydellisimpänä laulajana. Vaikka miehen ura oopperan parissa on valtavan laaja, ehdottomasti parhaimmillaan hän oli juuri liedin parissa. Esimerkiksi Schubertin tulkitsijana hän oli aikanaan niin dominoiva, että jokseenkin kaikki muut tulkitsijat (etenkin matalat miesäänet) tulivat väkisinkin aina verratuiksi Dietrich Fischer-Dieskauhun. Oopperan parissa DFD:n ura ei ollut ihan yhtä yksiselitteinen menestys. Hänen äänensä oli hieman liian kuivakka, väritön ja "soinniton" italialaisiin Verdi-rooleihin, joita hän kyllä esitti ja levytti (esim. Rodrigo Don Carlossa ja Falstaffin nimirooli). Soinnikkaampiin bel canto -ääniin tottuneet spagettioopperan ystävät moittivat - sinänsä ihan ymmärrettävästi - Fischer-Dieskauta "haukahtelijaksi". Toisaalta saksankielisen oopperan perusohjelmistoon DFD:n lyyrinen baritoni oli hieman kevyehkö (tyypilliset Wagner-"baritonit" ovat samoja hemmoja, jotka italialaisessa oopperassa laulavatkin bassorooleja), eikä sopivia rooleja ollut helppo löytää. Fischer-Dieskau levytti mm. Mestarilaulajien avainroolin, Hans Sachsin (Jochum, DG), ja sai moitteita juuri siitä, että hänen äänensä kuulosti liian kevyeltä ja nuorelta - sekä, yllätys yllätys, myös liian kuivalta ja soinnittomalta. Toki mukaan mahtui mahtavia onnistumisiakin. Esimerkiksi Jumalten tuhon Guntherista (Solti) ja Lohengrinin Telramundista (Kempe) DFD onnistui luomaan hyvin uskottavia ja moniulotteisia henkilökuvia puhtaasti tulkinnallisin keinoin, ja äänen suhteellinen keveys vain korostaa kummankin hahmon henkistä heikkoutta. DFD on kiistatta 1900-luvun keskeisiä laulajia omassa äänityypissään. Monipuolinen ja älykäs tulkitsija, jonka perintö näkyy tänäkin päivänä vahvana niin liedin kuin oopperankin parissa. |
|
Upea taiteilija, ehkä viimeinen lajissaan. "Jos Elvis eläisi, hän varmasti kääntyisi haudassaan." - Hannu Nyberg |
megatherium 23.05.2012 18:27:09 (muokattu 23.05.2012 18:30:05) | |
|
velipesonen: Upea taiteilija, ehkä viimeinen lajissaan. disu-fisukaan ei koskaan levyttänyt läheskään kaikkia schubertin liedejä hänkun ei baritonina laulanut sopraanoäänelle kirjoitettuja lauluja mutta ei myöskään kaikkia miesäänille kirjoitettuja kuten monia tenoriäänelle sopivia ei löydy dg 4 boxin albumista. hyperion on levyttänyt ne kaikki keskenreräisiä myöten. froilaan aariat oopperassa alfonso ja estrella hän tulkitsee ihailtavalla lyyrisellä hehkulla. Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa |
|
Olen sitä mieltä, että Dieskaun tulkinta Schubertin Erlköningistä on historian, ja ainakin 1900-luvun paras. Hän selvästi suhtautui tähän kappaleeseen ehkä enemmänkin kuin tosissaan... ...hyvällä tavalla |
|
Äänellisesti DFD oli mielestäni parhaimmillaan 1950-luvun alusta 1960-luvun puoliväliin. Kun kuuntelee hänen 1970-luvun alussa tekemäänsä Winterreise levytystä, huomaa kuinka paljon ohuempi ja värittömämpi Fischer-Dieskaun ääni tuolloin oli kuin huippukaudellaan. Ja Fischer-Dieskaun 1980-luvulla tekemät levytykset ovat kyllä aika surullista kuultavaa; ääni on varjo entisestään. Moni muu laulaja on säilyttänyt äänensä voiman ja notkeuden pidempään kuin Fischer-Dieskau. Esimerkiksi meidän Matti Salmisemme. |
|
En väitä vastaan mutta Salminen on huonompi kuin DFD. "The more the music sounds like The Who the better it becomes."
- Ludwig van Beethoven |
Sulervo 22.12.2013 14:54:00 (muokattu 22.12.2013 14:54:53) | |
|
kaakari: Oma suosikkini Fischer-Dieskaun lukemattomista levytyksistä on yhdessä Gerald Mooren kanssa tehty Winterreisen-levytys vuodelta 1963. Minua miellyttää vieläkin enemmän se levytys, jonka DFD teki Jörg Demusin kanssa vuonna 1965. Tuo talvinen matka on todella surunvoittoinen ja hypnoottinen, ja Demusin lyömät soinnut helähtävät kuin jääpuikot. Levytys on julkaistu uudelleen DG:n The Originals-sarjassa. Samaten Demusin kanssa ja samana vuonna tehty Schumannin Dichterliebe on minusta paras tuon teoksen levytys niistä yhdeksästä mitä levyhyllystäni löytyy, selvästi parempi kuin Christoph Eschenbachin kanssa tehty levytys kymmenen vuotta myöhemmin. Tässä jälkimmäisessä levytyksessä on DFDn ääneen tullut vilpittömyyden tilalle imelää kailotusta, ilkeästi sanoen. |
|
Fischer-Dieskauta on myös moitittu monista tulkintamaneereista uran loppupuolella. Erityisesti hänen taipumustaan matustella jokainen liedin sana erikseen kokonaisuuden kustannuksella. Tässä suhteessa Fischer-Dieskaun tulkintatyyli lienee passe nykylaulajien keskuudessa. |
|
velipesonen: En väitä vastaan mutta Salminen on huonompi kuin DFD. Makuasioista ei sovi kiistellä. Salminen on suurenmoinen Wagner-rooleissaan, ennenkaikkea Hagenina Götterdammerungissa. |
|
kaakari: Makuasioista ei sovi kiistellä. Salminen on suurenmoinen Wagner-rooleissaan, ennenkaikkea Hagenina Götterdammerungissa. Kyllä. GötterdÄmmerung. "The more the music sounds like The Who the better it becomes."
- Ludwig van Beethoven |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|