Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Klassinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Wolfgang Amadeus Mozart (1756 - 1791)
1 2
ThrashGuitarist
08.05.2012 02:53:32 (muokattu 08.05.2012 02:53:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En onnistunut löytämään Mozart-aihetta joten pystytän sellaisen. Pidän itse häntä parhaana klassisen musiikin säveltäjänä.
 
Omia Mozart-suosikkejani ovat muun muassa 25. ja 29. sinfonia, pianokonsertto K466 #20 ja pianosonaatti K545 (erityisesti kolmas osa.)
 
Mitä mieltä te olette Wolfiesta?
 
sellisti
09.05.2012 09:42:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ovathan ne kypsän kauden parhaat teokset melkoista loistavuutta. Sinfoniat 39-41, viimeiset pianokonsertot, Taikahuilu & Don Giovanni, jousikvartetot C-duuri ("Dissonanssi") ja d-molli jne. Requiemkin niiltä osin kuin se on Mozartin kynästä. Nuoruuden (lapsuuden) töistä löytyy paljon aika naiivia ja epäkiinnostavaa tavaraa, mutta ei sitä nyt 10-vuotiaalta voi odottaa suurta taidetta. On se kuitenkin aika ainutlaatuinen tapaus ollut, ja mitä olisi vielä syntynytkään jos olisi saanut elää edes 5-10 vuotta pitempään. Harmi että kuolo korjasi juuri kun tyyli ja taidot olivat parhaimmillaan.
 
"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -jami
kaakari
09.05.2012 20:06:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mozartin parhaat teokset ovat kyllä messevää kunneltavaa: monet pianokonsertot, Haydn-kvartetot, loppuvaiheen sinfoniat, Serenata Notturna, Postitorviserenadi, Requiem. Mutta Mozartilla mestariteosten ja tavallisten teosten kuilu tuntuu suuremmalta kuin esim LVB:llä. Tuottelias kapellmeister sävelsi paljon helposti kuunneltavaa ja helposti unohtuvaa musiikkia.
 
sellisti
11.05.2012 00:35:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kaakari: Mutta Mozartilla mestariteosten ja tavallisten teosten kuilu tuntuu suuremmalta kuin esim LVB:llä. Tuottelias kapellmeister sävelsi paljon helposti kuunneltavaa ja helposti unohtuvaa musiikkia.
 
Totta, ja varmaan vähän sama homma kuin meidän Sibbellä että pakko jotain suoltaa että saa leipää pöytään, vaikkei Janne nyt ihan niin nälkätaiteilija ollut. Onneksi se tuotannon huippu on kuitenkin parhautta.
 
"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -jami
Jonte
02.06.2012 23:46:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ThrashGuitarist: En onnistunut löytämään Mozart-aihetta joten pystytän sellaisen. Pidän itse häntä parhaana klassisen musiikin säveltäjänä.
 
Omia Mozart-suosikkejani ovat muun muassa 25. ja 29. sinfonia, pianokonsertto K466 #20 ja pianosonaatti K545 (erityisesti kolmas osa.)
 
Mitä mieltä te olette Wolfiesta?

 
Onhan siinä 1700- luvun yksi top kolmosesta. Don Giovannia vedettiin Weimarissa vuonna 2011, missä tyttäreni oli roolissa. Minä tykkäsin kaikesta siinä.
 
-jonte
 
Jonte: "Soittu on parhain askare minkä mä oon tehny housut jalas".
Jonte
05.08.2012 02:14:46 (muokattu 05.08.2012 02:16:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ThrashGuitarist: En onnistunut löytämään Mozart-aihetta joten pystytän sellaisen. Pidän itse häntä parhaana klassisen musiikin säveltäjänä.
 
Omia Mozart-suosikkejani ovat muun muassa 25. ja 29. sinfonia, pianokonsertto K466 #20 ja pianosonaatti K545 (erityisesti kolmas osa.)
 
Mitä mieltä te olette Wolfiesta?

 
Komppia tuolle vielä uudemman kerran. Harmi että tätä juttua ei juuri ole kommentoitu. Mielipiteeni johtuu tietysti osittain siitä, että tyttäreni on, kuten aikaisemmin olen kertonut, esiintynyt Weimarissa Zerlinana Don Giovannissa. Mutta kyllä... Itse pidän juuri näistä oopperoista, varsinkin tuosta Donista, Taikahuilusta ja Cosi Fan Tuttesta. Ja sinfonia nro 40 on aina kuuntelemisen arvoinen.
 
-jonte
 
Jonte: "Soittu on parhain askare minkä mä oon tehny housut jalas".
sub zero
13.08.2012 19:41:35 (muokattu 13.08.2012 19:42:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sinfonia nr. 35:ssä se alkuosa on kans aivan ihana. Myös 36. ja 38. ovat minun kirjoissa 40. edellä. Prahalainen saattaa olla jopa toiseksi paras sinfonia. 39. on jotenkin maaginen, vaikka kalpenee toki 41:n rinnalla.
 
C-molli-messu ("grosse") on itselleni hyvin tärkeä teos. Sen credo on varmaan musiikin historian stimuloivimmat kolme minuuttia. Osannaa edeltävä "intro" on erittäin komea. Teoksen paras kohta on kuitenkin heti alussa (Kyrie). Melkein kaikki teoksen kohdat ovat kivoja, kunhan niihin pääsee sisään. Incarnatuksessa on mieleenpainuva sopraanon ja kahden oboen soolo lopussa.
 
Don Giovannin aarioita olen yrittänyt kuunnella, mutta en ole löytänyt niistä mitään. Patsas-kohtaus lopussa on tosin tuttu ja se on tietysti aivan maaginen. Taikahuilussa parasta on Taminon ensimmäinen aaria.
 
Kamarimusiikista tietysti nämä tunnetuimmat eli klarinettikvintetto, jousikvintetto nr. 4 sekä jousikvartetto nr. 19 (dissonanssi) on huippuja. Itse satun tosin pitämään Haydnin quinten-kvartetosta enemmän kuin Mozartin jousikvartetoista tai kvintetoista.
 
Pianokonsertoissa parasta on tietysti 22.:n finaali, joka voisi olla oma teoksensa.
 
Puhallinserenadit tuo mukavaa vaihtelua soundiin. Tuohon mainittuun post horn -serenadiin pitäisi kai vielä tutustua.
 
Hauler
22.08.2012 10:23:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sub zero, oletko kuunnellut koko oopperan? Jos et, niin suosittelen ehdottomasti; ensimmäiset kymmenen minuuttia - jotka ovat kenties tehokkainta musiikkia mitä on koskaan sävelletty - suorastaan vangitsevat kuulijan otteeseensa.
 
Niistä sinfonioista mitä olen kuullut niin paras on ehdottomasti 40., "Prahalainen" selkeänä kakkosena. Ensimmäisen osan "jatkokehittely" on aivan julmetun hieno, saa aina ihoni kananlihalle, ja loput osat muodostavat yhtälailla mahtavan kokonaisuuden. Viimeinen sinfonia ei jostain syystä minua niin hirveästi sytytä (ainakin Karajanin johtamana viimeinen osa tosin on aivan mahtava). Mozartin sinfoniat ovat siinä mielessä mielenkiintoinen tapaus, että parhaissa sinfonioissaan hän ylittää toisinaan jopa Haydnin mutta "heikommat" niistä jotka olen kuullut eivät taas saavuta Haydnin keskimääräistä tasoa.
 
Osaakos joku suositella muita Mozartin messuja kuin tuota c-molli -messua (eikös yhtä kutsuta "Kruunajais-messuksi")?
 
wagneristi
20.02.2013 15:57:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse pidän kanssa paljon Mozartista. Oma suosikkini on Requiem. Sinfonioita on vaan niin paljon, etten ole niitä ehtinyt sisäistää
 
Sulervo
24.02.2013 16:06:49 (muokattu 24.02.2013 16:07:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Katson Mozartin kuuluvan säveltäjistä suurimpiin, mikä tietenkin kuulostaa yhtä lattealta kuin sanoa pitävänsä Leonardoa todella suurena taiteilijana. Mutta Mossen monet pianokonsertot, neljä suurta jousikvintettoa ja Es-duuritrio ovat minusta kyllä huippuhienot, monia muita nyt mainitsematta. Kuten kaikki todella merkittävät sävellykset ne ovat minusta jotakin suurempaa kuin "kaunista musiikkia". Tietysti nekin ovat "tönend bewegte Formen", mutta ilmentävät myös mm. sitä miten ihmisajatus tehokkaimmillaan toimii.
 
kaakari
02.04.2013 21:48:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä yhteydessä en voi olla kehumatta parasta Mozartista suomeksi kirjoitettua teosta, Kai Maasalon kirjaa Mozart ja hänen pianokonserttonsa. Se sisältää paitsi erittäin innostavan ja asiantuntevan Mozartin pianokonserttojen erittelyn myös luotettavan Mozartin elämänvaiheiden esittelyn konserttojen valmistumisajalta. Kannattaa napata omaan hyllyyn jos teos tulee antikvariaatissa vastaan!
 
ThrashGuitarist
13.04.2013 21:20:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kaakari: Tässä yhteydessä en voi olla kehumatta parasta Mozartista suomeksi kirjoitettua teosta, Kai Maasalon kirjaa Mozart ja hänen pianokonserttonsa. Se sisältää paitsi erittäin innostavan ja asiantuntevan Mozartin pianokonserttojen erittelyn myös luotettavan Mozartin elämänvaiheiden esittelyn konserttojen valmistumisajalta. Kannattaa napata omaan hyllyyn jos teos tulee antikvariaatissa vastaan!
 
Oho, sattumoisin olenkin lukenut tuota kirjaa varuskunnan kirjastossa inttiaikanani ja voin kyllä todeta, että tuo on mahtavaa luettavaa. Etenkin kun olen nimenomaan Mozartin pianokonserttojen fani.
 
megatherium
18.04.2013 21:53:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kaakari: Tässä yhteydessä en voi olla kehumatta parasta Mozartista suomeksi kirjoitettua teosta, Kai Maasalon kirjaa Mozart ja hänen pianokonserttonsa. Se sisältää paitsi erittäin innostavan ja asiantuntevan Mozartin pianokonserttojen erittelyn myös luotettavan Mozartin elämänvaiheiden esittelyn konserttojen valmistumisajalta. Kannattaa napata omaan hyllyyn jos teos tulee antikvariaatissa vastaan!
 
gouldilla on varsin erilainen näkemys mozartin c-molli konsertosta sen suurenmoisesti rakennettua orkesterituttia lukuunottamatta pianonb ensiummäisaen sisäänbtulon myötä moduloidessaan vähemmän yleville seuduille pianon hyväillessä materiaalia joka ala arvoista suurenmoiseen alkuun verrattuna juuttuessaan epätoivoisesti es-duuriin.
 
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
kaakari
09.05.2013 08:07:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Maasalon kirjasta tulee selkeästi ilmi Mozartin talousongelmien perimmäinen syy: ääretön tuhlaavaisuus. Rahaa tuli ovista ja ikkunoista, mutta sitä meni vielä enemmän.
Myöhemmin meidän Sibbellä oli sama kadehdittava lahjakkuus laittaa sileäksi kaikki mitä ansaitsi.
 
JET
14.05.2013 14:49:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sub zero: Sinfonia nr. 35:ssä se alkuosa on kans aivan ihana. Myös 36. ja 38. ovat minun kirjoissa 40. edellä. Prahalainen saattaa olla jopa toiseksi paras sinfonia. 39. on jotenkin maaginen, vaikka kalpenee toki 41:n rinnalla.
 
Oletko tietoinen muista osista g-mollissa? Finaali, kolmas osa ja toka osa ovat Mozartin parasta orkesterimusiikkia.
 
JET
14.05.2013 14:52:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hauler:
Niistä sinfonioista mitä olen kuullut niin paras on ehdottomasti 40., "Prahalainen" selkeänä kakkosena. Ensimmäisen osan "jatkokehittely" on aivan julmetun hieno, saa aina ihoni kananlihalle, ja loput osat muodostavat yhtälailla mahtavan kokonaisuuden. Viimeinen sinfonia ei jostain syystä minua niin hirveästi sytytä (ainakin Karajanin johtamana viimeinen osa tosin on aivan mahtava). Mozartin sinfoniat ovat siinä mielessä mielenkiintoinen tapaus, että parhaissa sinfonioissaan hän ylittää toisinaan jopa Haydnin mutta "heikommat" niistä jotka olen kuullut eivät taas saavuta Haydnin keskimääräistä tasoa.

 
Mitkä ovat sinusta Haydnin parhaat sinfoniat?
 
sub zero
14.05.2013 15:11:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JET: Oletko tietoinen muista osista g-mollissa? Finaali, kolmas osa ja toka osa ovat Mozartin parasta orkesterimusiikkia.
 
Jostain syystä eivät ole minuun niin suurta vaikutusta tehneet. Finaali muistuttaa kyllä sävyltään vähän Haydnin quinten-kvarteton finaalia, josta pidän paljon.
 
Hauler
14.05.2013 23:56:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JET: Mitkä ovat sinusta Haydnin parhaat sinfoniat?
 
Aijai, enpä ole pitkään aikaan taas kuunnellut. Mainitaanpa vaikka kymmenen mitä tulee mieleen: 44, 45, 78, 82, 83, 84, 86, 87, 94, 103.
 
megatherium
03.11.2019 15:18:34 (muokattu 04.11.2019 13:34:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hauler: Sub zero, oletko kuunnellut koko oopperan? Jos et, niin suosittelen ehdottomasti; ensimmäiset kymmenen minuuttia - jotka ovat kenties tehokkainta musiikkia mitä on koskaan sävelletty - suorastaan vangitsevat kuulijan otteeseensa.
 
Niistä sinfonioista mitä olen kuullut niin paras on ehdottomasti 40., "Prahalainen" selkeänä kakkosena. Ensimmäisen osan "jatkokehittely" on aivan julmetun hieno, saa aina ihoni kananlihalle, ja loput osat muodostavat yhtälailla mahtavan kokonaisuuden. Viimeinen sinfonia ei jostain syystä minua niin hirveästi sytytä (ainakin Karajanin johtamana viimeinen osa tosin on aivan mahtava). Mozartin sinfoniat ovat siinä mielessä mielenkiintoinen tapaus, että parhaissa sinfonioissaan hän ylittää toisinaan jopa Haydnin mutta "heikommat" niistä jotka olen kuullut eivät taas saavuta Haydnin keskimääräistä tasoa.
 
Osaakos joku suositella muita Mozartin messuja kuin tuota c-molli -messua (eikös yhtä kutsuta "Kruunajais-messuksi")?

 
Kyllä kruunajaismessu C duuri kv 317, ehkä salzburgissa sävelletyistä missa breviksistä se merkittävin.
 
Lisänimestään huolimatta kruunajaismessua on tuskin sävelletty salzburgin lähellä maria am plainissa sijaitsevan wallfarts kirkon uskottuja ihmeitä aikaan saavan maria patsaan pyhäinkuvan kruunajaisseremonioita varten kuten on otaksuttu. Tähän viittaa paitsi teoksen laaja soitinnus myös sen kruunajaisseremonioita ajatellen selvästi varhaisempi sävellysajankohta. Kirkon ahtaat puitteet eivät olisi olleet riittävät messun edellyttämälle suurelle orkesterikoneistolle.
 
muita maininnan arvoisia messuja ovat missa solemnis kv 337, credo messu, C duuri kv 257 ( colin davisin johtamana tulkintana)joka on saanut lisänimensä credo sanan ylettömästä toistamisesta, spaur messu kv 258, F duuri messu kv 192, dominicus messu joka sävelletty 13 vuotiaana ja orpokotimessu c molli 12 vuotiaana ja missa longa kv 262 sekä B duuri messu kv 275.
 
Heikompia messuja ovat spatzen messu kv 220 demonstratiivisessa lyhyydessään kuten urkusoolomessukin kv 259 lukuunottamatta sen kaunista agnus dei osaa joka puhuu selvää kieltään mozartin halusta säveltää ooppera ennakoidessaan ehkä kreivittären aariaa porgi amor (?) kuten 337, D duuri kv 194 jonka säestyksenä säästeliäs kirkkotrio ja jota joku on pitänyt mozartin messuista ainoana soveliaana liturgiseen käyttöön ja d molli messu kv 66 ja ensimmäinen messu kv 49 ja missa in hororem sanctissimae trinitatis kv 167. sitten on lukuisia
katkelmalllisia messun osia kyrieitä etc
 
suosittelen lisäksi kahta sarjaa vespereitä, kv 321 ja 339 sekä loretan ja sakramenttilitanioita kv 195 ja 243 ja dixit et magnificat kv 193.
 
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
megatherium
04.11.2019 12:43:34 (muokattu 04.11.2019 12:47:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hauler: Aijai, enpä ole pitkään aikaan taas kuunnellut. Mainitaanpa vaikka kymmenen mitä tulee mieleen: 44, 45, 78, 82, 83, 84, 86, 87, 94, 103.
 
Franz joseph Haydn meni joskus orkesteriin ja näytti mitä parilla rumpupalikalla saattoi saada aikaan vaikka viulu olikin hänen pääsoittimensa. patarummulla on haydnin sinfonioissa muutakin tehtävää kuin paukutella trumpettien aksentteja. esim. yllätys tai rummuniskusinfoniassa 94 äkillisen rummuniskun on andante osasssa tarkoitus herättää torkkuvat kuulijat. kuuluisa on myös sinfonian 103 aloittava rummunpäristys josta sinfonia on saanut lisänimensä. ja haydn oli beethovenin opettaja joka jätti korjaamasta eräitä virheitä beethovenin harjoitusvihossa. Tätä laiminlyöntiä ei beethoven voinut antaa anteeksi.
 
Haydnin ura tuntuu lähtökohtia ajatellen aivan uskomattomalta musiikin tuhkimotarinalta ja todellisen sisun ja sitkeyden osoitukselta haydnin ollessa pitkälti itseoppinut säveltäjänä saadessaan nuoruudessaan kokea opettajiensa kaltoinkohtelua, haydn lahjakkuuden epäämistä ja suoranaista pahoinpitelyä mm kepillä hakkaamisen muodossa joutuen äänenmurroksen tultua tekosyyn varjolla kuorostakin erotetuksi ja vailla asuntoa wienissä puiston penkillä nukkuen ja kuitenkin hän tarmonsa ja uutteruutensa voimalla hankki itselleen töitä säestäjänä ja soitonopettajana saaden myös sävellystilauksia sekä vuokraamassaan huoneessa opiskellen fuxin gadus ad parnassumia kontrapunktin oppikirjaa tietojaan kartuttaen kunnes kamarimusiikkia harrastavan hallltusneuvos von fyrnbergin kannustamana sävelsi musiikinhistorian ekat jousikvartetot seitsemäntoisraviiskytviis joiden välittömyydestä vaikuttuneena tämä suositti haydnia kreivi morzinille joka pestasi hänet kapellimestariksi palvelukseensa ja jonka tilalla lucavecissa haydn sävelsi musiikinhistorian miltei ekan sinfonian seitsemäntoistaviiskytysi toimen vaihtuessa vieläkin huomattavampaan kreivi esterhazyn luona eisenstadissa jossa haydn loi valtavan tuotannon sinfonioita ja kvartettoja linnan juhlia varten esiintyen ja johtaen musiikkiaan hopeisin napein koristellussa sinisessä takissa ja sävelsi oopperoita mm joku improvviso, kuun maailma il mondo della luna, autio saari, orlando, l infidelta delusa, armida, fedelta premiata, kalastajattaret, la vera costanza ja lo speziale linnan teatteria varten.
 
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «