Muusikoiden.net
03.12.2016
Musamaailma.fi - Soittimet helposti netistä 

Klassinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Pekka Kostiainen
1
JET
19.02.2012 14:27:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä mieltä?
 
Karva-apina
09.04.2012 19:31:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JET: Mitä mieltä?
 
Kovaa settiä!
 
sellisti
12.04.2012 07:52:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä nyt vähän olen tullut tutustuneeksi niin Kostiaisen musa on hyvin soivaa, ammattimaisesti tehtyä ja sävelkieleltään ihan mielenkiintoista. Viime syksynä soitettiin kvintetto kitaralle ja jousikvartetille, se oli hyvä biisi. Jotain kuoroteoksia sen lisäksi lähinnä tunnen.
 
"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -jami
fidZi
27.05.2012 09:55:18 (muokattu 27.05.2012 09:55:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen laulanut nuorempana Musica-kuorossa jonkin aikaa, ja täten tunnen miehen jotenkuten...Jyväskylän musiikkielämässä on Kostiaiselta vaikea välttyä, onhan mies säveltänyt kaupungin kuoroille ja orkestereille, johtaa tai on johtanut niitä (Vox Aurea, Musica) ja opettanut yliopistolla parikin vuosikymmentä. Persoonaan en ota julkisesti kantaa, mutta Musica-kuoron saa kyllä soimaan erittäin hyvin.
 
Kostiaisen musiikki taas - välillä kaikesta paikoittaisesta anakronistisuudesta huolimatta erittäin mielenkiintoista kuunneltavaa. Triduum Paschale on esimerkiksi vaikuttava, hienosti kasattu kokonaisuus - olisin ollut eilen sitä keikkalaulajana esittämässä, ellei ääni olisi juuri lähtenyt muutamaa päivää aiemmin. Muutamat varhaisemmat työt, kuten kuorokappaleet Evankeliumimotetti tai Näätkö kuinka hennon yrtin sisältävät kiintoisia juttuja. Puhumattakaan kansainvälisestä kuorohitistä, Jaakobin pojista! Mater Nostra -levyn kappaleet on myös tonaalisuudestaan huolimatta sävelletty mielenkiintoisiksi, koskettaviksikin; esimerkkeinä Kyrie, Rakkaus on kärsivällinen tai Autuaita ovat ne.
 
Kansanmusiikkiaiheiset teokset ovat välillä hieman mitäänsanomattomia, ja pääosin aiempaa materiaalia kierrättänyt toinen sinfonia aikanaan aikamoinen pettymys. Sävellystekniikat miehellä on hallussa, ja etenkin polyfonian ja kontrapunktin käsittelystä (jotka säveltäjä itsekin kokee tärkeiksi) voi ottaa oppia.
 
The more I give, the less I get.
JET
01.06.2012 12:27:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fidZi:Sävellystekniikat miehellä on hallussa, ja etenkin polyfonian ja kontrapunktin käsittelystä (jotka säveltäjä itsekin kokee tärkeiksi) voi ottaa oppia.
 
Onko Kostiaisella muuten fuugia?
 
sellisti: Mitä nyt vähän olen tullut tutustuneeksi niin Kostiaisen musa on hyvin soivaa, ammattimaisesti tehtyä ja sävelkieleltään ihan mielenkiintoista.
 
Mitä erityisesti tarkoitat hyvin soimisella?
 
sellisti
02.06.2012 00:53:27 (muokattu 02.06.2012 00:54:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JET: Mitä erityisesti tarkoitat hyvin soimisella?
 
No esim. kamarimusiikissa se liittyy siihen minkälaista tekstiä kullekin soittimelle kirjoittaa, ja toisaalta siihen minkälaista satsia syntyy kun stemmat yhdistää. Toki kokoonpanollakin on vaikutusta. Tuossa mainitsemassani kitarakvintetossa säveltäjä oli osannut kirjoittaa kullekin soittimelle (kitara + jousikvartetti) luontevaa soitettavaa, ja toisaalta rakentaa kokonaissatsin sellaiseksi että se oli hyvin balanssissa eikä liian paksua/ohutta. Kitara ei ollut selkeästi solisti jota jouset olisivat vain kompanneet, vaan se muodosti oman soinnillisen ja rytmisen osan kudoksesta. Lopputuloksena oli vapaasti, raikkaasti ja elävästi soivaa musiikkia. Kostiaisen sävelkielihän on pohjimmiltaan aika tonaalista, mikä tietysti tavallaan auttaa koska soivuudessa on pitkälti kyse siitäkin, mitä intervalleja kulloinkin soi yhtaikaa. Tosin onhan niitä dissonanssejakin sekä hyvin että huonosti soivia.
 
"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -jami
JET
02.06.2012 20:04:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sellisti: No esim. kamarimusiikissa se liittyy siihen minkälaista tekstiä kullekin soittimelle kirjoittaa, ja toisaalta siihen minkälaista satsia syntyy kun stemmat yhdistää. Toki kokoonpanollakin on vaikutusta. Tuossa mainitsemassani kitarakvintetossa säveltäjä oli osannut kirjoittaa kullekin soittimelle (kitara + jousikvartetti) luontevaa soitettavaa, ja toisaalta rakentaa kokonaissatsin sellaiseksi että se oli hyvin balanssissa eikä liian paksua/ohutta. Kitara ei ollut selkeästi solisti jota jouset olisivat vain kompanneet, vaan se muodosti oman soinnillisen ja rytmisen osan kudoksesta. Lopputuloksena oli vapaasti, raikkaasti ja elävästi soivaa musiikkia. Kostiaisen sävelkielihän on pohjimmiltaan aika tonaalista, mikä tietysti tavallaan auttaa koska soivuudessa on pitkälti kyse siitäkin, mitä intervalleja kulloinkin soi yhtaikaa. Tosin onhan niitä dissonanssejakin sekä hyvin että huonosti soivia.
 
Lienee yleishyvä luonnehdinta Kostiaisesta, vaikken kitarakvintettoa ole kuullut. Mies käyttää myös kuoroa todella pätevin ottein.
 
Oppi ja luovuus lyövät kättä. Klassisen musiikin isompia sävelmuotoja on vaikea saada natsaamaan soinnillisesti ilman kunnon ahkeraa koulutusta - onko historiassa paljoakaan poikkeuksia?
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti