Muusikoiden.net
11.12.2016
Introducing the Fender Paramount PM-1 Limited Rosewood  

Klassinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Sähköviululla alkuun?
1
Rojekti
18.12.2010 20:24:09
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soitteluni perustuu itseopiskeluun ja koko musikaalisen elämäni olen tuntenut vetoa jousisoittimiin. En ole ikinä niitä kuitenkaan tutkinut sen kummemmin. Viime kuukausina olen tuntenut erityistä vetoa viuluun..

Modernina ja humanistisena ihmisenä kiinnostaisi sähköisyys mitä viuluun tulee.

Viulun soitto siis: kiinnostaisi aloittaa. Kuinka mystistä se on. Kitaran ja pianon oppii "helposti" itseopiskelemallakin: ovatko viulun perustekniikat yhtä "yksinkertaisia"?

Ja lisäksi: jos investoin parisataa euroa halpaan sähköviuluun, ei se varmasti ole laadullisesti hyvä, mutta niin pianonkin kanssa lähdettiin. Ensin halpoja kiippareita, nyt alla euromörkö.

Ovatko halvemmat sähköviulut täysin susia? Ehkä ovat, mutta en ole ikinä koskenutkaan viuluun saati kuunnellut sitä seitsemää metriä lähempää. Impulsiivinen elämä vaatii impulsiivisia toimia jonka vuoksi ajattelin, että tilaan sähköviulun suoraan kotiin ja olkoon se ensi kosketukseni viuluun. Joka tapauksessa olen varma että viulun soittaminen on kiehtovaa.

Sinulla ja Yodalla on yhteistä vain koko ja sosiaalinen ulosanti. Ureasynteesissä maksa muodostaa pissaa ilman mitään näkyvää syytä. Munuainen sitten ottaa kuset talteen, tärkeä mies kun on.
sellisti
20.12.2010 18:41:58 (muokattu 20.12.2010 18:42:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rojekti: Viulun soitto siis: kiinnostaisi aloittaa. Kuinka mystistä se on. Kitaran ja pianon oppii "helposti" itseopiskelemallakin: ovatko viulun perustekniikat yhtä "yksinkertaisia"?

Vaikea verrata eri soitinten vaikeustasoja, mutta ei se ainakaan yksinkertaista ole. Alkaen jo siitä, että sävelpuhtaus täytyy tuottaa itse, viulussa ei ole nauhoja kuten kitarassa vaan ajan kanssa täytyy vaan oppia laittamaan sormet oikealle paikalle ettei kuulosta epäpuhtaalta. Tuskin on mahdotonta opiskella viulua itse, mutta yleensä olen kyllä jousisoitinten aloittajille suositellut ainakin neuvojen kysymistä instrumentin taitajalta mm. soittoasennoissa, jottei tule tehtyä asioita perusteellisen väärin ja turhan vaikeasti.

Neuvokoon joku viulisti tarkemmin. :)

"Remember my neighbour with the burns on 90% of her body? Well, she burned the other 10% now. She was lighting a fart and her bush caught fire." -George Carlin (1937-2008)
Rojekti
20.12.2010 22:59:00

Joo, olenkin lueskellut jo jonkun matkaa touhusta. Kiinnostus on noussut aste asteelta ja nyttemmin olen ollut suorastaan malttamaton. Sävelkorvaa löytyy; toivottavasti löytyy viululle jaettavaksi.

Soittoasennot ovat kyllä vissiinkin näiden vehkeiden kanssa astetta tärkeämmät.. täytynee sekin saada jostain selville.

Lisäksi, jos joku tietää puhua sähköviulujen tekniikasta jotain niin olisi hauska kuulla; mitä eroja noissa eri pickupeissa on? Pietsoa, passiivista ja aktiivista, nanoflexiä..?

Sinulla ja Yodalla on yhteistä vain koko ja sosiaalinen ulosanti. Ureasynteesissä maksa muodostaa pissaa ilman mitään näkyvää syytä. Munuainen sitten ottaa kuset talteen, tärkeä mies kun on.
Rojekti
15.01.2011 15:17:47

Tilasin lopulta sellon jolla olen nyt "treenannut" kaksi päivää. En ole ikinä koskenut selloon, mutta tämä tuntuu mukavalta. En "malta odottaa", että opin soittamaan tuolla.

huom. mainittakoon, että kyseessä on halpa-harleyn sähkösello. Äänenlaadusta en tiedä juuri mitään, mutta korvaani kuulostaa ihan hyvältä. Ehkä joskus omistan akustisen sellon joka kuulostaa upealta.

Kesti kauan ennenkuin sain ääntä ulos. En lukenut juurikaan minkäänlaisia ohjeita joten olin kummissani kun ääntä ei kuulunut. Kiristin jopa A-kielen katki, heh heh. Pian opin, että hartsiahan siinä täytyy vähän hinkkailla.

Jokseenkin vaikeaa saada sello vireeseen! Kiehtovaa, lisäksi.

Oletan ettei soitto kuulosta muulta kuin kidutukselta ennen kuin opin löytämään sävelet otelaudalta. Löysin jo karttoja aiheesta.

Onko vaarallista pitää selloa "vireessä" ilman A-kieltä?

Sinulla ja Yodalla on yhteistä vain koko ja sosiaalinen ulosanti. Ureasynteesissä maksa muodostaa pissaa ilman näkyvää syytä. Munuainen ottaa kuset talteen, tärkeä mies kun on. Olennaista on se, että molemmilla sukilla on sama tekijä (MrsJones, 2010
sellisti
28.01.2011 20:27:30 (muokattu 28.01.2011 20:28:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rojekti: Onko vaarallista pitää selloa "vireessä" ilman A-kieltä?

En ole sähkösoittimista ihan varma, jännitys jakautuu tietenkin hieman epätasaisesti kaulaan kun yksi kieli puuttuu, mutta en tiedä onko siitä varsinaisesti haittaa. Hienoa että soitto on alkanut soida..! :) Kyllähän siinä aikansa menee ennen kuin sävelten paikat otelaudalla alkaa saada lihasmuistiin mutta harjoituksella se kyllä paranee kerta kerralta. Toisaalta yhtä lailla jousikättä pitää treenata, äänenlaatu on vähintään yhtä paljon siitä kiinni.

"Remember my neighbour with the burns on 90% of her body? Well, she burned the other 10% now. She was lighting a fart and her bush caught fire." -George Carlin (1937-2008)
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti