Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Klassinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Suht helppoja kappaleita kitaralla
1 2
taz_
06.12.2010 18:01:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli tietäiskö ketään jotain suht helppoja klassisia kappaleita kitaralle?
 
sickboy
06.12.2010 21:42:11
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Carcassin etydit on aika simppeleitä. Itse olen ihan rokkari, mutta soitonopettajilta olen saanut jonkin verran klassista kamaa treenattavaksi.
 
Samaten Leo Brouwerilla on kivoja teoksia.
 
18is9
08.12.2010 13:02:57 (muokattu 08.12.2010 13:03:27)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikös se Francisco Tarregan Lagrima ole aika klassikko tällä saralla?
 
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
efnian
09.12.2010 17:29:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

taz_: Eli tietäiskö ketään jotain suht helppoja klassisia kappaleita kitaralle?
 
Brouwerin tai Tarregan teokset tai Carcassin etydit ei liene ihan aloitusmatskua.
 
Mel Bay Graded Repertoire for Guitar Book One (ja Two) sekä Modern Times Volume I (Chanterelle) (ja muut osat)
 
ovat musiikillisesti erittäin hyviä, tyylillisesti vaihtelevia ja hyvin sormitettuja. Suosittelen.
 
18is9
10.12.2010 09:33:31
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

efnian: Brouwerin tai Tarregan teokset tai Carcassin etydit ei liene ihan aloitusmatskua.
 
Totta, aloittajan pitäisi varmaan vähän tarkemmin speksata että onko minkäänlaista kitaransoittotaustaa aiemmin. Itsellä taisi ensimmäinen biisi olla mitä soitin tuo Lagrima, mutta alla oli muutama vuosi sähkökitaran varressa.
 
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
taz_
10.12.2010 13:52:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

18is9: Totta, aloittajan pitäisi varmaan vähän tarkemmin speksata että onko minkäänlaista kitaransoittotaustaa aiemmin. Itsellä taisi ensimmäinen biisi olla mitä soitin tuo Lagrima, mutta alla oli muutama vuosi sähkökitaran varressa.
 
Juu siis on vähän yli vuosi sähkökitaran soittoa takana, eli rokkia, bluessia ja ihan raskasta heviiki. Mutta sitte loppui vähä into tämmöisen musiikin soittamiseen ja tykästyin klassiseen soittoon. Ja tuo Lagrima on itse asiassa melko helppo. Eka kappale jonka opettelin oli Greensleeves ja sitten olen Malaguenan opetellu osittain.
 
sickboy
12.12.2010 23:39:03
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

efnian: Brouwerin tai Tarregan teokset tai Carcassin etydit ei liene ihan aloitusmatskua.
 
Juu, itselle Carcassi ja Brouwer on ollut helposti lähestyttävää matskua etydien lyhyiden kestojen takia. Ja pidemmissä toistuu samat teemat...
 
18is9
13.12.2010 08:29:11
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sickboy: Juu, itselle Carcassi ja Brouwer on ollut helposti lähestyttävää matskua etydien lyhyiden kestojen takia. Ja pidemmissä toistuu samat teemat...
 
Kyllä kait noita molempia kannattaa kokeilla. Brouwerilta kannattaa pitäysyä niissä etydes simples -kokoelman alkupään biiseissä, loppupään simppelit harjoitukset eivät kyllä minusta mitenkään kovin simppeleiltä vaikuttaneet.
 
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
Zeeboo
18.12.2010 19:54:34 (muokattu 18.12.2010 20:21:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://dirk.meineke.free.fr/
 
Tuolla on kaikkea & kaiken tasoista. Kappaleet on arvioitu vaikeuden perusteella, ja niistä on useimmista lyhyet kuvaukset. Suurimmasta osasta saatavana on ilmaisella TefView-ohjelmalla aukeava nuotti/ tab, josta kappaletta voi kuunnella haluamassaa tempossa. Tämä on iso apu, jos ja kun kappaleet eivät ole tuttuja ja jos ja kun nuotinluku ei ole vielä ihan täysin hallussa. Suosittelen.
 
Ohjelma löytyy:
http://www.tabledit.com/tefview/download.shtml
 
Tällä pystyy siis valkaamaan haluaako nuotin standardinotaationa, tabeina vai molempina. Kappaletta voi kuunnella haluamassaan tempossa, haluamallaan soittimella, nuotin pystyy printtaamaan jne. Netti tursuaa sivustoja, joissa on tällä ohjelmalla aukeavia kappaleita eri genreistä
 
White men can't Monk
guitar_freak15
20.01.2011 21:09:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

taz_ , ootko kokenu vai alottelija? ite vasta alotin ja sain opettajalta harjotus biisiks : hämä-hämähäkki... kerron nuotit ja sanat. sen oppii nopee.
 
biisi menee näin:
 
NUOTIT:
________________________________
 
C - C - C - D - E - E - D - C - D - E - C
________________________________
 
E - E - E - F - G - G - F - E - F - G - E
________________________________
 
c - c - c - H - H - A - A - A - A - G
________________________________
 
C - C - C - D - E - E -D - C - D - E -C
________________________________
 
SANAT:
 
____________________________________
 
hä - mä - hä-mä - häk-ki kii-pes lan-gal-le.
____________________________________
 
sa-de tu-li rank-ka , hä-mä-hä-kin vei.
____________________________________
 
au-rin-ko ar-mas kui-vas sa-te-hen.
____________________________________
 
hä-mä-häk-ki kii-pes uu-del-leen.
____________________________________
 
Hauler
20.01.2011 21:44:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

guitar_freak15: taz_ , ootko kokenu vai alottelija? ite vasta alotin ja sain opettajalta harjotus biisiks : hämä-hämähäkki... kerron nuotit ja sanat. sen oppii nopee.
 
Tämä on klassisen musiikin palsta. Täällä puhutaan vakavasta taidemusiikista. Painoin varoitusta.
 
taz_
20.02.2011 15:33:00 (muokattu 20.02.2011 15:33:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hauler: Tämä on klassisen musiikin palsta. Täällä puhutaan vakavasta taidemusiikista. Painoin varoitusta.
 
Olen kyllä täysin samaa mieltä, ei mitkää hämikset tänne kuulu, ja vastaus edelliseen kysymykseen, olen hieman hämähämähäkkiä kokeneempi... :)
Romance ja greensleeves on helpot jo, ja oonki asturiasta ja lagrimaa opetellu tovin tässä.
 
samueld
20.02.2011 16:47:11
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

taz_: Olen kyllä täysin samaa mieltä, ei mitkää hämikset tänne kuulu, ja vastaus edelliseen kysymykseen, olen hieman hämähämähäkkiä kokeneempi... :)
Romance ja greensleeves on helpot jo, ja oonki asturiasta ja lagrimaa opetellu tovin tässä.

 
Tärkeää on olla oikea nuotinnos tuosta Romanssista.
 
http://www.classicalguitarreview.co … anuscript-of-romanza-discovered/464
 
I'd sell my sister to whorehouse rather than play a Korean guitar.
Sergei Fallinen
20.02.2011 18:01:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

samueld: Tärkeää on olla oikea nuotinnos tuosta Romanssista.
 
http://www.classicalguitarreview.co … anuscript-of-romanza-discovered/464

 
mä jotenkin tykkään tosta "use technical difficulty to guide use of rubato", onkohan kukaan käyttänyt tollasta oikeesti missään sävellyksessä?
 
efnian
21.02.2011 10:53:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sergei Fallinen: mä jotenkin tykkään tosta "use technical difficulty to guide use of rubato", onkohan kukaan käyttänyt tollasta oikeesti missään sävellyksessä?
 
En usko, sillä tekninen vaikeus on hyvin subjektiivista, jolloin osaavemmilla olisi vähemmän rubatoa.
 
Mutta toisaalta tämän viereltä olisi esitysohje joka hakee (virtuositeettisessa kohdassa) äänelle ja fraasille kamppailevaa kvaliteettia. Affettato?
 
18is9
21.02.2011 14:53:11 (muokattu 21.02.2011 14:59:06)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

taz_: oonki asturiasta ja lagrimaa opetellu tovin tässä.
 
Jos se asturias mitä meinaat on tuo minkä tuosta linkistä näet niin tuo ei todellakaan ole mikään helppo aloittelijan biisi vaan sitä pidetään "virtuoosikappaleena" jolla sitten tyylitajuttomat kovat jätkät brassailee konserttinsa encoressa... Tyylitajuiset vetää jonkun Lagriman ;)...
 
http://www.youtube.com/watch?v=Nx7vOb7GNBg
 
Oikeasti, tuon soittaminen vaatii julmetusti töitä ja erikoistekniikkojen hallintaa. Aika harva kovakaan jätkä soittaa niitä kohtia missä vedetään sointu sinne tikutuksen lomaan kovinkaan puhtaasti. Tuo typy selviää kyllä mallikkaasti!
 
EDIT: mutta mikäänhän ei estä sitä treenailemasta, hauskaahan se kyllä on!
 
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
efnian
21.02.2011 15:17:50 (muokattu 21.02.2011 15:20:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

18is9: Jos se asturias mitä meinaat on tuo minkä tuosta linkistä näet niin tuo ei todellakaan ole mikään helppo aloittelijan biisi vaan sitä pidetään "virtuoosikappaleena" jolla sitten tyylitajuttomat kovat jätkät brassailee konserttinsa encoressa... Tyylitajuiset vetää jonkun Lagriman ;)...
 
badcompany
25.02.2011 10:34:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaikki Luigi Legnanin kapriisit ovat helppoja!!!:).
 
http://www.youtube.com/watch?v=IFtwF498qnE&feature=related
 
efnian
26.02.2011 01:01:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

badcompany: Kaikki Luigi Legnanin kapriisit ovat helppoja!!!:).
 
http://www.youtube.com/watch?v=IFtwF498qnE&feature=related

 
Huumori sikseen, jotkin niistä todella ovat, ja varsinkin numero 1 tulee äkkiä mieleen rentona ja mukavana kappaleena.
 
taz_
09.03.2011 14:19:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

18is9: Jos se asturias mitä meinaat on tuo minkä tuosta linkistä näet niin tuo ei todellakaan ole mikään helppo aloittelijan biisi vaan sitä pidetään "virtuoosikappaleena" jolla sitten tyylitajuttomat kovat jätkät brassailee konserttinsa encoressa... Tyylitajuiset vetää jonkun Lagriman ;)...
 
Oikeasti, tuon soittaminen vaatii julmetusti töitä ja erikoistekniikkojen hallintaa. Aika harva kovakaan jätkä soittaa niitä kohtia missä vedetään sointu sinne tikutuksen lomaan kovinkaan puhtaasti. Tuo typy selviää kyllä mallikkaasti!
 
Joo on se asturias melko (helvetin) vaikee, että itekki tykkään kuunella vaa sitä nykyää ku soitto ei suju.. tai hetken pysyn mukana mutta en kauaa :) ja lagrima on loistava ;)
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «