Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Klassinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Bachin kierrättämät melodiat
1
sakvaka
05.11.2010 10:57:14 (muokattu 05.11.2010 10:57:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Johann Sebastian Bach on käyttänyt samaa musiikkia hyvin monen eri teoksen osana. Ensimmäisenä minulle tulevat mieleen seuraavat teosparit:
 
Cembalokonsertto F-duuri BWV 1057
Brandenburgilainen konsertto 4 G-duuri BWV 1049
 
Cembalokonsertto F-molli BWV 1056 II Largo
Ich steh mit einem Fuß im Grabe BWV 156 (sinfonia)
 
Cembalokonsertto D-duuri BWV 1054
Viulukonsertto E-duuri BWV 1042
 
Kolmoiskonsertto BWV 1044
Triosonaatti uruille BWV 527 (II osa)
Preludi A-molli BWV 894
 
Viulusonaatti BWV 1006 I Preludio
Wir danken dir, Gott, wir danken dir, BWV 29 (sinfonia)
 
Mitä muita vastaavia osoituksia "inspiraation loppumisesta" (tai miksei yhtä hyvin melodian toimivuudesta) tiedätte?
 
sub zero
05.11.2010 11:15:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sakvaka: Mitä muita vastaavia osoituksia "inspiraation loppumisesta" (tai miksei yhtä hyvin melodian toimivuudesta) tiedätte?
 
Kun otetaan huomioon, kuinka paljon uutta ja hyvää melodiaa Bach sävelsi (ja monien teosten hän kai ajatteli jäävän pois käytöstä ensiesityksen jälkeen kokonaan) niin en ehkä puhuisi inspiraation loppumisesta hänen tapauksessaan.
 
H-mollimessu taitaa perustua lähes kokonaan vanhojen melodioiden käytölle.
 
Oliko tässä nyt tarkoitus puhua nimenomaan Bachista? Jos haluat kuuluisia esimerkkejä, niin Schubert käytti kamarimusiikissaan laulujensa (ja 13. kvartetossa näytelmämusiikkinsa) melodioita.
 
en ole kännissä, en elä huumeessa, kirjoitan vaan viestini kovassa kuumeessa / rölötysketjut ovat mulle aika vaikeita, aina ei voi aavistaa moderaattorin aikeita
sakvaka
05.11.2010 11:21:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sub zero: Kun otetaan huomioon, kuinka paljon uutta ja hyvää melodiaa Bach sävelsi (ja monien teosten hän kai ajatteli jäävän pois käytöstä ensiesityksen jälkeen kokonaan) niin en ehkä puhuisi inspiraation loppumisesta hänen tapauksessaan.
 
H-mollimessu taitaa perustua lähes kokonaan vanhojen melodioiden käytölle.
 
Oliko tässä nyt tarkoitus puhua nimenomaan Bachista? Jos haluat kuuluisia esimerkkejä, niin Schubert käytti kamarimusiikissaan laulujensa (ja 13. kvartetossa näytelmämusiikkinsa) melodioita.

 
Bachia lähinnä ajattelin. "Inspiraation loppuminen" oli vain heitto, koska se on ensimmäinen mieleen tuleva ajatus, kun tunnistaa vanhan teeman uudesta kappaleesta. Tästä tuskin oli oikeasti kysymys.
 
baron
05.11.2010 16:21:21 (muokattu 05.11.2010 16:26:05)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kestäiskö tää säie sen verran off-topicia että törmäsin netissä kysymykseen kuinka monta sinfoniaa Bach (nimenomaan JS) on säveltänyt mutta siihen ei ollut vastausta.
Mä oon ymmärtänyt että Bach sävelsi "sinfonia" nimisiä soolopianoteoksia (?) mutta entä "oikeita"?
 
Edit:
http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20100406161540AAoBNXv
 
Tänään näköjään eka vastaus kysymykseen on tullut.
 
Edit2: Näköjään siellä on runsaasti vastauksia, jostain syystä en stadidesktopilla saanut niitä auki, nyt mökkiläppäri näyttää ne eli tämä oli ihan turha viesti.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
sakvaka
05.11.2010 17:21:27 (muokattu 05.11.2010 17:23:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Kestäiskö tää säie sen verran off-topicia että törmäsin netissä kysymykseen kuinka monta sinfoniaa Bach (nimenomaan JS) on säveltänyt mutta siihen ei ollut vastausta.
Mä oon ymmärtänyt että Bach sävelsi "sinfonia" nimisiä soolopianoteoksia (?) mutta ...
 
Edit2: Näköjään siellä on runsaasti vastauksia, jostain syystä en stadidesktopilla saanut niitä auki, nyt mökkiläppäri näyttää ne eli tämä oli ihan turha viesti.

 
Tuo Yahoon vastaus on aika lailla puutteellinen, sillä Bach kutsui sinfonioiksi paitsi kolmiäänisiä inventioitaan (hei, ne oli tehty cembalolle eikä pianolle!), myös eräiden kantaattiensa ja muiden sooloteosten (cembalopartita BWV 826) alkusoittoja. Ja kantaattejahan Bachilla oli noin 500.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «