Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Klassinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Soittotekniikan kehityksestä
1
haspeli
19.10.2010 10:01:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hesarissa oli juuri juttua, kuinka Sibelius akatemiassa joiden opettajien soittotekninen osaaminen olisi jäänyt ajasta jälkeen. Kertokaapa, mitä tuo voisi tarkoittaa orkesterisoitinten soittotekniikan osalta.
 
Onko siis esim. viulun, sellon tai pianon soitto kehittynyt viimeisten 20 vuoden aikana (merkittävästi)?
 
Rumpujen (tuplabasaritekniikat) ja (sähkö)kitaran (tapping, sweep picking) osalta ymmärrän paremmin, että kehitystä on tapahtunut selvästi.
 
sellisti
19.10.2010 18:03:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

haspeli: Hesarissa oli juuri juttua, kuinka Sibelius akatemiassa joiden opettajien soittotekninen osaaminen olisi jäänyt ajasta jälkeen. Kertokaapa, mitä tuo voisi tarkoittaa orkesterisoitinten soittotekniikan osalta.
 
Onko siis esim. viulun, sellon tai pianon soitto kehittynyt viimeisten 20 vuoden aikana (merkittävästi)?

 
No ei. Tuskin tuolla jutulla ihan sitä tarkoitettiin. Varmaan enemmänkin yksittäisiä opettajia.
 
Rumpujen (tuplabasaritekniikat) ja (sähkö)kitaran (tapping, sweep picking) osalta ymmärrän paremmin, että kehitystä on tapahtunut selvästi.
 
Ne ovat koko lailla uudempia soittimia, joten ei ole ihmekään.
 
"Remember my neighbour with the burns on 90% of her body? Well, she burned the other 10% now. She was lighting a fart and her bush caught fire." -George Carlin (1937-2008)
Olli-Pekka
20.10.2010 21:50:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lienee selvää että tässä tarkoitetaan moderneja soittotekniikoita joita klassisessa nykymusiikissa tarvitaan. Puhaltimien kohdalla esim. mikrointervallit, multifonit, soittimen äänialan laajentaminen "perinteisestä", pizzicato-kielitykset, kiertoilmahengitys, jne jne, jousten kohdalla tulisi äkkiseltään mieleen joku "circular bowing", pianopuolella taas sisältä soittaminen (eli kielten näppäily), erilaiset muita flyygelin osia hyödyntävät äänentuottamistavat, plektrojen tai klusterilautojen käyttö sun muuta. Niitä on järjettömät määrät näitä "uusia soittotekniikoita" joita säveltäjät teoksiinsa ujuttavat.
 
sub zero
22.10.2010 15:49:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

entäs periodi-soittimet? eikö niiden soittotaito ole myös oma juttunsa?
 
en ole kännissä, en elä huumeessa, kirjoitan vaan viestini kovassa kuumeessa / rölötysketjut ovat mulle aika vaikeita, aina ei voi aavistaa moderaattorin aikeita
sellisti
22.10.2010 17:59:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sub zero: entäs periodi-soittimet? eikö niiden soittotaito ole myös oma juttunsa?
 
On toki, samoin kuin nuo modernit, ei-perinteiset soittotavat. Väittämä sinällään ei kerro sen tarkemmin mistä on kysymys, joten vaikea ottaa kantaa.
 
"Remember my neighbour with the burns on 90% of her body? Well, she burned the other 10% now. She was lighting a fart and her bush caught fire." -George Carlin (1937-2008)
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «