Muusikoiden.net
05.12.2016
Introducing the Fender Paramount PM-1 Limited Rosewood  

Klassinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Haydn
1
JET
12.09.2010 23:17:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Haydn oli todella luonteva ja suurenmoista kauneutta jälkeensä jättänyt säveltäjä.
 
Jos tarkastellaan musiikin uudistaja- ja pohjatyöhahmoja, nousee Haydn Euroopassa kolmen suuren joukkoon: Bach, hän ja Beethoven.
 
Haydn on wieniläisklassikoista ja jopa säveltäjien historiassa varmin nakki: Jos kuuntelet jousikvarteton tai sinfonian häneltä, et pettyne. Haydn on opistomusikaalista suloa, vaikuttavaa luovuutta ja klassismin ajan henkeä säteilevä taituri, jolle ketjun perustaminen vasta nyt onkin koko Muusikoiden.netin suurin häpeä.
 
baron
12.09.2010 23:54:06 (muokattu 13.09.2010 00:02:37)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, kaikkihan tuntee Haydn'in klassikon:
 
"Papa Haydn's dead and gone
but his memory lingers on.
When his heart was filled with bliss
he wrote merry tunes like this."
 
joka menee sinfonia 94:n alun sävelellä (Sinfonie mit dem Paukenschlag, Rummuniskusinfonia)
ja joka on Aaron ykkösessä.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
sub zero
13.09.2010 00:24:28 (muokattu 13.09.2010 00:33:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Die Schöpfung on minulle tärkein Haydnin teos, minulla on siitä Karajanin levytys. Tästähän löytyy hyviä aarioita ties kuinka monta ja kivoja efektejä resitatiiveissa. Kuuntelen tätä teosta jopa mieluummin kuin matteus-passiota tai Messias-oratoriota.
 
Die Jahrenzeitesta mulla on Gardinerin levytys. Siitä teoksesta mielipiteeni on, että kevät on erittäin korkeatasoinen, mutta muut vuodenajat sitten huomattavasti vähemmän innostavia, tosin löytyyhän niistäkin jotain kivaa, kun jaksaa etsiä (Haydnhan ei pitänyt teoksen libretosta, joten ei ihme, jos inspiraatio vähän loppui).
 
Lontoo-sinfonioista tunnen viisi kuuluisinta (tänään kuuntelin nr. 104). En ihan Mozartin viimeisten sinfonioiden tasolle nosta, mutta about Mozartin Linz-sinfonian tasoa, johdanto-osat varsinkin.
 
Nelson-messu on tietysti komea messu. On genressä parempiakin, mutta ei tästä mitään pahaakaan kehtaa sanoa. Glorian melodia on mukavan iloinen.
 
Trumpetti-konsertosta pidän kans, mukavan kirkasotsainen sävellys
 
Jousikvartetoista tuttuja on Keisari ja Auringonnousu. Ei nää kyllä kovin kolahdelleet, vaikka olen palannut näihin muutamia kertoja tutustumisjakson jälkeenkin. Mutta ihan miellyttävää musiikkia kuitenkin. Aion varmaan vielä palata näihin vielä joskus.
 
Kuuluisimmista teoksista se tunnetuin pianosonaatti sekä sellokonsertto on vielä tutustumatta.
 
en ole kännissä, en elä huumeessa, kirjoitan vaan viestini kovassa kuumeessa / rölötysketjut ovat mulle aika vaikeita, aina ei voi aavistaa moderaattorin aikeita
JET
13.09.2010 13:36:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Haydnin +100-sinfoniaa sisältävässä tuotannossa ensimmäisten kymmenikköjenkin joukossa on aivan helmeä klassismia, esim. sinfonia 15. Eikä taso siitä edes paljoa noussut, Haydn oli valmis jo varhain.
 
Kuinkakohan monen säveltäjän, joka ansaitsisi saada enemmän huomiota, Haydn on jättänyt tunnettuudessaan varjoonsa? Salierista alkaen klassismissa on perushyvästä kerrassaan mainioon tasoon vaitelevia nimiä, jotka eivät ole tuttuja suurelle yleisölle (paitsi Salieri kaikkien fiktiivisten viitausten takia, muttei hänen teoksensa=()
 
Ainakaan Haydn ei ole ali- eikä yliarvostettu, vaan ansaitsee statuksensa.
 
sub zero
13.09.2010 14:48:47 (muokattu 13.09.2010 14:50:34)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JET: Kuinkakohan monen säveltäjän, joka ansaitsisi saada enemmän huomiota, Haydn on jättänyt tunnettuudessaan varjoonsa?
 
Ainakin neljäntoista: kolme Bachia, Boccherini, Boieldieu, Cimarosa, Danzi, Dittersdorf, Field, Krommer, Hummel, Mercadante, Schobert ja Stamitz.
 
En ole noita itsekään kuunnellut.
 
en ole kännissä, en elä huumeessa, kirjoitan vaan viestini kovassa kuumeessa / rölötysketjut ovat mulle aika vaikeita, aina ei voi aavistaa moderaattorin aikeita
Hauler
13.09.2010 16:24:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sub zero: Ainakin neljäntoista: kolme Bachia, Boccherini, Boieldieu, Cimarosa, Danzi, Dittersdorf, Field, Krommer, Hummel, Mercadante, Schobert ja Stamitz.
 
En ole noita itsekään kuunnellut.

 
Sanoisin, ettää syypää on suuremmalti osalta Beethoven ja saksalaiset romantikot. Klassisismia vain soitetaan nykyään liian vähän. Jopa Haydn hädin tuskin esiintyy orkestereiden ohjelmistoissa..
 
sub zero
13.09.2010 16:51:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hauler: Sanoisin, ettää syypää on suuremmalti osalta Beethoven ja saksalaiset romantikot. Klassisismia vain soitetaan nykyään liian vähän. Jopa Haydn hädin tuskin esiintyy orkestereiden ohjelmistoissa..
 
Schumannhan aikanaan taisteli Mozartin ja Beethovenin (myös Haydnin?) teosten puolesta vähemmän merkityksellisiä aikalaissäveltäjiään vastaan. Olisi mielenkiintoista tietää, oliko esim tällä Schumannilla muita suosikkeja klassismin ajalta.
 
en ole kännissä, en elä huumeessa, kirjoitan vaan viestini kovassa kuumeessa / rölötysketjut ovat mulle aika vaikeita, aina ei voi aavistaa moderaattorin aikeita
JET
13.09.2010 21:47:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.C.Bach on kai osin galantti, tai mitä lie, mutta tyylikausista (varsinkin vaikeasti eroteltavista) viis; Christian oli Bachin muusikkodynastian jättiläinen heti J.S.Bachin jälkeen. Mozartiin eniten vaikuttanut Haydnin ohella, enough said!
 
J.C.Bach on niin keskeinen sinfoniankin kannalta, että hän on yksi niistä nimistä (onko muitakin? ehkä) jotka voisi nostaa wieniläisklassikko-asemaan monopoli-kolmikon viereen. Salieri ei ehkä ansaitse samanlaista statusta, mutta oli pätevä säveltäjä. Mitä mieltä muuten olette "myrkyttäjäkonnasta"? :O
 
kaakari
14.09.2010 21:59:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zub zero teki hyvän yhteenvedon Haydnin tunnetuimmista ja parhaimmista sävellyksistä. Onkohan kukaan säveltänyt yhtä paljon laadukasta kamarimusiikkia kuin Haydn? Mielestäni kaikki jousikvartetot op. 50 jälkeen ovat mestariteoksia. Pitää myös muistaa toistasataa barytonitrioa, jotka Haydn teki työnantajalleen ruhtinas Esterhazylle. Suomalainen barytonyhtye on Alballe levyttänyt neljä niistä. Varhaisemmista sinfonioista löytyy mm. sellainen helmi kuin sinfonia nr. 31 "Hornsignal", jossa 4 torvea kajauttelee fanfaareja.
 
Isä Bachin kolmesta muusikkopojasta Carl Philip Emanuel on jo aika hyvin edustettuna levykaupossa. Bis-levymerkki oli ainakin tekemässä kokonaislevytystä C.P.E Bachin cembalokonsertoista, solistina Miklos Spanyi. Johann Christian Bachilta olen kuunnellut pari sinfoniaa ja kamarimusiikkia. Niiden perusteella "Lontoon Bach" osasi ammattinsa. Wilhelm Friedemann Bachin sävellyksiä en ole kuunnellut. Muistelen lukeneeni, että Isä Bach piti tätä hulivilipoikaa musikaalisesti lahjakkaimpana kaikista lapsistaan.
 
Naxos levymerkillä on mainio sarja "1700-luvun sinfonioita", jolla esitellään juuri näitä laiminlyötyjä säveltäjiä, mm. Vanhalia, Dittersdorfia, Stamitz isä ja poikaa, Danzia ym. Hyviä tai ainakin kelvollisia esityksiä, eivätkä levyt maksa maltaita.
 
Hauler
16.09.2010 17:50:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Haluaisin tässä ketjussa tuoda ilmi Haydnin pariisilaissinfoniat, jotka edustavat Haydnin tuotannon kärkeä, ja ovatkin mielestäni mielenkiintoisempia kuin lontoolaissinfoniat, vaikka jälkimmäisiä enemmän soitetaan, liekö kyse anglosentrisyydestä. Oikeastaan ne eivät kalpene lainkaan edes Mozartin viimeisten sinfonioiden rinnalla. Toki jo aikaisemmin mainittu aikaistuotanto kuten pieni g-molli sinfonia ovat helmiä.
 
Jousikvartetoista toissapäivänä kuuntelin ensikertaa "Keisarin", ja se oli kyllä erittäin miellyttävää. Variaatio-osa on varsin mainio.
 
Jostain syystä Haydnin konsertot eivät, torvikonserttoa lukuunottamatta, ole kovinkaan mielenkiintoisia. Haydn oli ehdottomasti parempi sinfonikko kuin konserttosäveltäjä.
 
JET
16.09.2010 22:32:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Entä Haydnin oopperat? Eivät kovin esitettyjä, eivät siten tutuin osa-alue itselleni.
 
Tunnen Haydnilta eniten sinfonoita ja kaikkien kausien Haydn-sinfoniat ovat ainakin hyviä. Myös kamarimusiikki on tuttua tietyin osin, mutta paljon Haydnia koluamatta, tosin kaikesta en ole pitänyt (esim. trumpettikonsertto).
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti