Aihe: Suurimmat säveltäjät top5 | |
---|
|
Mikä on populaarimusiikkia? Mozartin serenadit? Pianosonaatit? Oopperat? Missä määrin Ligetin Aventures tai Nouvelles aventures ei ole viihdettä? Miksi Brian Wilsonin Our Prayer ei olisi "taidemusiikkia"? Tai Princen For You? | |
damn u: Mikä on populaarimusiikkia? Mozartin serenadit? Pianosonaatit? Oopperat? Missä määrin Ligetin Aventures tai Nouvelles aventures ei ole viihdettä? Miksi Brian Wilsonin Our Prayer ei olisi "taidemusiikkia"? Tai Princen For You? Populaarimusiikilla on monta määritelmää. Siitä johtuen musiikki on populaarimusiikkia, jos se on - kansanomaista tai - suosittua tai - sävelletty mekaanista kopiointia varten tai - sävelletty radiosoittoa varten tai - sävelletty jotain tiettyä psykologista tarkotusta, esim. rentoutumista varten tai - tehty käytettäväksi rekvisiittana yleisötilaisuudessa tai seurakunnan kokoontumisessa tai - jonkun väittämän mukaan popmusiikkia; väittäjän olisi kuitenkin hyvä olla koulutukseltaan sosiologi tai - Hindemithin Gebrauchsmusikia tai - säveltäjä on saanut työstään rahallisen korvauksen. Licenced distributor of nothing. | |
velipesonen: - säveltäjä on saanut työstään rahallisen korvauksen. moni taidemusiikin säveltäjä on tehnyt sävellyksensä tilaustyönä mutta ei sitä silti populaarimusiikiksi kutsuta. | |
velipesonen: Populaarimusiikilla on monta määritelmää. Siitä johtuen musiikki on populaarimusiikkia, jos se on - kansanomaista tai - suosittua tai - sävelletty mekaanista kopiointia varten tai - sävelletty radiosoittoa varten tai - sävelletty jotain tiettyä psykologista tarkotusta, esim. rentoutumista varten tai - tehty käytettäväksi rekvisiittana yleisötilaisuudessa tai seurakunnan kokoontumisessa tai - jonkun väittämän mukaan popmusiikkia; väittäjän olisi kuitenkin hyvä olla koulutukseltaan sosiologi tai - Hindemithin Gebrauchsmusikia tai - säveltäjä on saanut työstään rahallisen korvauksen. - Vittulanjänkältä Tämä on jo niin hauskaa että umpisuoli puhkeaa! Tuo viimeinen onkin jo tosi hyvä määritelmä! Mitä on kansanomainen? Kuinka suosittua pitää olla että on populaaria? Elektroakustinen musiikki? Xenakis? Tarkoittaako tämä esim. sitä että kaikki musiikki mikä on sävelletty ennen äänen taltioimisen keksimistä ei voisi olla populaariamusiikkia? No ei tietenkää tarkoita. Kyse ei siis ole musiikin sisällöstä vaan siitä nimestä mikä sille annetaan? No ehkä tästä ei kannata keskustella enää jälleen, vai onko tässä luuta kaluttavaksi? | |
kuten kaikissa asioissa, niin tässäkään ei ole yhtä oikeaa selkeää vastausta. kyse on siitä miten ja mihin tarkoitukseen asian HALUAA määritellä. jos tähän haluaa tosissaan paneutua niin varmaan kannattaa tsekata theodor adornon, keith neguksen ym. kirjoja. | |
rkellu: kuten kaikissa asioissa, niin tässäkään ei ole yhtä oikeaa selkeää vastausta. kyse on siitä miten ja mihin tarkoitukseen asian HALUAA määritellä. jos tähän haluaa tosissaan paneutua niin varmaan kannattaa tsekata theodor adornon, keith neguksen ym. kirjoja. Kyllä kyllä, tämä on vain niin hauska aihe, Adornot on luettu! Ja nimenomaan: mihin haluaa määritellä? Ja kuka määrittelee? | |
damn u: Kyllä kyllä, tämä on vain niin hauska aihe, Adornot on luettu! Ja nimenomaan: mihin haluaa määritellä? Ja kuka määrittelee? niin. itse olen tuohon aiheeseen kenties jo hivenen kyllästynyt. | |
Joku on joskus tullut keksineeksi populaarimusiikki-sanan. Filosofit, musiikkitieteilijät, sosiologit ja mainosmiehet sitten täyttävät sen haluamallaan käsitteellisellä sisällöllä. Käsitteellinen sisältö riippuu siitä, mitä ajatussuuntaa henkilö edustaa, mitä poliittisia päämääriä hänellä on (tärkeää) ja suhtautuuko hän populaarimusiikkiin sellaisena kuin hän sen itse ymmärtää ja määrittelee perusmyönteisesti, peruskielteisesti vai perusneutraalisti. Populaarimusiikin teorian lopullinen muotoilu riippuu siitä, mihin käsitteelliseen kontekstiin ajattelija lopuksi käsitteensä sijoittaa. Hän voi esimerkiksi määritellä populaarimusiikin ainoaksi olemassaolevaksi musiikinlajiksi tai yhdeksi seitsemästä. Nämä voivat mennä päällekkäin tai sitten ei. Populaarimusiikki oli kuuma peruna kylmän sodan aikana, kun esim. meillä Suomessakin kulutettiin paljon varoja itäsaksalaisen popmusiikin tutkimukseen. Eivätkö sakemannit olisi osanneet itse? Poliittiset konnotaatiot ovat ilmiselvät. Kuinka nämä tutkijat määrittelivät populaarimusiikin, en tiedä. Olen henkilökohtaisesti sitä mieltä, että populaari- ja popmusiikin käsitteiden käytön voisi kokonaan lopettaa sekä sosiologisessa, myynnillisessä että musiikkityylillisessä mielessä. Käsite viittaa turhan paljon aikaan, jonka poliittinen painolasti on nykyään vanhentunut ja pitääkin olla. Licenced distributor of nothing. | |
velipesonen: Suomessakin kulutettiin paljon varoja itäsaksalaisen popmusiikin tutkimukseen. no hyi vittu. taas yksi syy lisää olla äänestämättä... | |
SEV-maiden kanssa käyty kauppa perustui hyödykkeiden suoraan vaihtoon ilman rahaliikennettä, joten ehkä derkut tutkivat vastalahjaksi meidän turvallisuusjärjestelmäämme. Emme jääneet siis osattomiksi, joten äänestäminen kannattaa kyllä. Licenced distributor of nothing. | |
vitut, mähän en mitään stanan itä-saksan phil collinsien popularisoimista verorahoillani tue. paskaa, täyttä paskaa, pahempaa ku pesäpallo. | |
Mitä on kansanomainen? http://www.youtube.com/watch?v=kwVrJfNMsrg | |
levesinet: http://www.youtube.com/watch?v=kwVrJfNMsrg Jari Tervo suositteli tätä kappaletta Suomen kulttuuriviennin kulmakiveksi. Tämä näet pitäisi viedä ensimmäisenä pois eikä tuoda takaisin. Licenced distributor of nothing. | levesinet 29.09.2009 20:43:48 (muokattu 29.09.2009 21:06:24) | |
|
megatherium: läähätin ja läkähdyin meriläisen II-kvartettoa kuunnellessani kuin deliusta konsanaan, jota voi sanoa emotionaalisessa vaikutuksessaan sprintin mestarksii. Kerronko, mitä yhteistä on Deliuksella, Schubertilla, Meriläisellä, Melartinilla ja W. A. Mozartilla? Niin, ja Heikki Suolahdella. Mitä mieltä olet hänen Sinfonia piccolastaan? | |
velipesonen: Populaarimusiikilla on monta määritelmää. Siitä johtuen musiikki on populaarimusiikkia, jos se on - kansanomaista tai - suosittua tai - sävelletty mekaanista kopiointia varten tai - sävelletty radiosoittoa varten tai - sävelletty jotain tiettyä psykologista tarkotusta, esim. rentoutumista varten tai - tehty käytettäväksi rekvisiittana yleisötilaisuudessa tai seurakunnan kokoontumisessa tai - jonkun väittämän mukaan popmusiikkia; väittäjän olisi kuitenkin hyvä olla koulutukseltaan sosiologi tai - Hindemithin Gebrauchsmusikia tai - säveltäjä on saanut työstään rahallisen korvauksen. -Valitus ei ole velipesosta kohtaan - Ööh.. eli suosittu taidemusiikki on populaarimusiikkia, Bachin, Händelin, Mozartin ym. kirkkomusiikki, oopperat, ja juhliin yms. tilaisuuksiin suunniteltu musiikki on siis populaarimusiikkia, jne. Ja tuon radiosoittoa varten säveltämisen näkisin yhtälailla populaariseksi elementiksi kuin konserttihalleja, elokuvia, teatteria, tai oopperaa varten säveltämisen, tai mitä tahansa muuta mediaa varten säveltämisen. Alkaa mennä jokseenkin naurettavaksi väännöksi tämä ajatusmalli, kun musiikki joka on sävelletty jotain psykologista tarkoitusta varten on populaarimusiikkia. Tämän mukaanhan taidemusiikkia olisi vain sellainen musiikki, jonka säveltäjä ei ota millään tavalla huomioon tunteisiin vaikuttamista, toisinsanottuna puhtaasti matemaattisesti suunnitellut sävelkulut ainoastaan ovat taidemusiikkia, ja tämäkin vain siinä tapauksessa että säveltäjälle ei ole maksettu apurahoja sävellystyön tukemiseksi. Ja sitten jos joku sosiologi kutsuu tätä populäärimusiikiksi, niin kaikki työ on mennyt ns. hukkaan. Hohhhoijaaa. Populäärimusiikki ei ole sen kummempaa kuin taidemusiikki. Kuten vp sanoi, huipulla ei ole karsinaa, ja sieltähän nämä nykyaikana tunnetut taidemusiikin säveltäjät suurimmaksi osaksi ovat (mitä vanhempaa, sen paremmin tämä pätee) ja satojen vuosien jälkeen parhaat palat nykyajan populäärimusiikista ovat valikoituneet jälkipolville, jotka puhunevat Beatlesista ym. taidemusiikkina, kenties rinnastavat (nykykäsityksen mukaiseen) postmoderniin kirjallisuuteen tai jotain vastaavaa. Tietysti nykyään tietokoneet, Internet, CD:t, mp3-soittimet yms. laitteet hidastavat "huonomman" musiikin unohtumista, mutta kyllä sekin jatkunee, vaikkakin ehkä hitaammin. `°ºø,øº°`°ºø.,~Iron Horse~,.øº°`°ºø,øº°
Lepää rauhassa, Les Paul | |
Tuo "saanut työstään rahallisen korvauksen" on luettelon päättävä puoli-eufemistinen sarkasmi, joka edustaa merkitystä "tehnyt työnsä dollarinkuvat silmissään". Samalla sen on tarkoitus ilmaista että luettelo voisi olla paljon pitempikin. Beatles freak, a serious case. | JET 09.10.2009 18:44:30 | |
|
Jos puhutaan eurooppalaisesta musiikista ja sen osalta vain populaarimusiikista ja klassisesta, niin muoto ja instrumentit jakavat mielestäni selkeästi musiikin aina jompaan kumpaan karsinaan - populaariin tai klassiseen. Popsäveltäjän laulu voi olla Schubertin liedin tavoin säkeistömuotoinen. Mutta tuskin sitä kuitenkaan laulaa klassisesti koulutettu laulaja tai säestä pelkkä piano, kuten Schubertin liedeissä. Konsertto-, kamari- ja sinfoniamusiikissa on aivan erilaiset muotorakenteet (monimutkaisemmat, kekseliäämmät) kuin populaarimusiikissa ja instrumentit tietenkin ihan toiset. Sähköbasso, -kitara ja -piano, syntikat, akustinen ja sähköinen rumpusetti ym. määrittelevät jo melkein yksistään musiikin populaarimusiikiksi. Fagotti, kontrabasso, sello, poikkihuilu, alttoviulu ja patarummut taas kuuluvat kiinteästi klassiseen välineistöön. Pet Sounds on popmusiikkia, jossa käytetään "klassisia soittimia" paikoin sinfonisestikin. Klassisista vaikutteistaan huolimatta se on popmusiikkia. Jos moderni klassinen ottaa vaikutteita tekno- ja konemusiikin välineistä, niin silti se on klassista musiikkia, ei poppia. Ja popmusan määritelmä pitää ikävä kyllä sisällään niin Dylanin kuin Rihannankin musiikin. Ensimmäistä voi ehkä pitää taiteena, jälkimmäinen on viihdettä. Molemmat ovat populaarimusiikkia, kumpikaan EI ole klassista. | JET 09.10.2009 18:54:47 (muokattu 09.10.2009 18:55:33) | |
|
levesinet: Kerronko, mitä yhteistä on Deliuksella, Schubertilla, Meriläisellä, Melartinilla ja W. A. Mozartilla? Niin, ja Heikki Suolahdella. Mitä mieltä olet hänen Sinfonia piccolastaan? Jokainen mainittu nimi on klassinen säveltäjä ja on kirjoittanut mm. sinfoniaa. Toki on ihanaa, että voidaan kyseenalaistaa jokainen kehitetty määritelmä, mutta nämä säveltäjät eivät poikkea toisistaan riittävästi jottei heitä voisi mahduttaa samaan karsinaan. Klassista on niin pitkältä ajalta, että sinne mahtuu todella monenlaista - mutta tottahan Händel ja Saariaho ovat molemmat klassista musiikka, koska molemmat ovat tehneet oopperaa ja oratiota. | |
JET: Jos puhutaan eurooppalaisesta musiikista ja sen osalta vain populaarimusiikista ja klassisesta, niin muoto ja instrumentit jakavat mielestäni selkeästi musiikin aina jompaan kumpaan karsinaan - populaariin tai klassiseen... Ensinnä nimitän sinun määritelmääsi klassisuudesta akatemismiksi. En erota siinä klassisuutta vaan akateemisuuden. En pidä akateemisuudesta edes huumorimielessä. (oppilaitokset saavat olla akatemioita minun puolestani, tämä on eri asia) Toisekseen on tarpeellista kohdistaa huomio varsin useisiin ns. kansanmusiikin l. etnon muotoihin, joissa tapaa upeaa sointivärien, heleyksien ja jopa harmonian käsittelyä. Puhumattakaan siitä että melodiat ovat komeita. Suomi vain tahtoo Karjalaa lukuun ottamatta olla kansanmusiikin kehitysmaa. Authorization by nothing. | JET 10.10.2009 09:08:41 | |
|
Vertailu koski toki pelkästään klasaria ja poppia, kuten sanottiin - ei siis kansanmusiikkia. Ja jos ruvetaan miettimään, mikä on klassikkomaa, jollakin tapaa klassista aineistoa, niin onhan siihen käytössä sanoja tyyliin klassinen pop ja klassinen heavy rock. Sanat ovat sopimuksia, ja miksi koittaa väkisin muuttaa klassisen musiikin määritelmää? Kyllähän ihmiset ymmärtävät mikä musiikki sinne kuuluu: sinfoniat, kvartetot, konsertot, oopperat, liedit, messut ja muut. Jos alamme laskea klassiseen progelevyjä ja rappia, niin homma menee ihan pieleen (monessakin mielessä). Se, mikä on taidemusiikkia, on mielestäni hyvä keskustelunaihe. Muu kuin klassinen voi TIETYSTI olla taidetta. | « edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|
|
|