Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Klassinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Säveltäjä, josta et pidä.
1 2 3 4 57 8 9 10 11
rkellu
12.12.2009 19:00:36
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

velipesonen: Onko se nyt ihme jos ennen oli musiikki parempaa? Nykyisin ihmisillä on muutenkin varaa kaikenlaiseen humpuukiin, mikä ennen oli vain kaikkein joutilaimman yläluokan hupia, jos heidänkään. Onko siis ihme jos musiikkikin on pikkusen humpuukia välillä?
 
no itse olen ainakin kiitollinen siitä että mulla on ylipäätään mahdollisuus tehdä omaa paskaa musiikkia kun todennäköisesti 100+ vee sitten olisin ollut joku nälkää näkevä lukutaidoton puskajuntti jolla ei välttämättä olisi ollut minkäänlaisia mahdollisuuksia tehdä musiikkia kuin hakkaamalla puukalikoita yhteen
 
velipesonen
12.12.2009 19:21:29
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

levesinet: Ja tästä syystä olen kiitollinen kaikille paskoille säveltäjille siitä, että he tarjoavat kontrastin, joka korostaa kaikkea hyvää musaa. Paskaa musaa tarvitaan, jotta voi osoittaa hyvä makua. Kylnäinon! ;)
 
Usein joistain rokki- tai iskelmälevyistä tulee mieleen, että siinä myydään yhtä tai kahta hitiksi tarkoitettua kappaletta ja loput kymmenkunta ovat sitten tarkoituksella vähän "pyöreämpää" tavaraa. Kyllä se varmaan ihan totta on että sellaisellakin konstilla voidaan koukuttaa osa kuuntelijoista niihin hitteihin.
 
Minun mielestäni laadullinen kontrasti on luonteeltaan erilainen asia kuin vaikkapa taideteoksen ilmaisuun kytkeytyvä materiaali- tai intensiteettikontrasti. En minä tarvitse laadullista kontrastia mihinkään. Joskus ennen ostin tarkoituksella muutaman levyn joita tiesin vihaavani koska olin saavinani siitä jonkin ihme vision. Ei siitä mitään muuta saa kuin elämänsä sekaisin jos sitäkään. Oikeastaan jo silloin menee liian pitkälle jos alkaa noteerata huonouden eri asteita. Parempi kun ei noteeraa keskitason alapuolelta yhtään mitään, olkoon oloissansa.
 
Niinpä onkin laatuun liittyvä kontrasti lopuksi harhaa, enemmänkin ero ilmiön ja epäilmiön välillä.
 
Mielestäni hyvä maku on oikeasti tärkeä asia, joka ei ole sidoksissa kulttuuriin tai uskontoon. Jos joku käyttää hyvän maun käsitettä väärin retorisena lyömaseena ja alistamisen välineenä, hän on vain väkivaltainen ihminen, jolla ei todennäköisimmin hyvää makua ole.
 
levesinet
12.12.2009 19:22:02 (muokattu 12.12.2009 23:34:34)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rkellu: kaikki musiikki on oikeasti ohjelmallista SEKÄ abstraktia
 
Sovitaan niin. En malta olla lainaamatta Richard Straussia: "Ei ole olemassa abstraktia musiikkia. On vain hyvää musiikkia ja kehnoa musiikkia. Jos se on hyvää, niin se tarkoittaa jotain. Ja silloin se on ohjelmamusiikkia."
 
velipesonen: Mielestäni hyvä maku on oikeasti tärkeä asia, joka ei ole sidoksissa kulttuuriin tai uskontoon.
 
Mielestäni hyvä maku on melko yksilöllinen ja kulttuurillinen ilmiö.
 
anttipi: myös japanilainen klasari on viehättänyt: maistellaan enemmän ääntä äänenä, kaikuina, pikemminkin syklisenä kuin lineaarisena epäkerronnallisten hetkien jatkumona, "ollaan" samassa tilassa äänen kanssa.
 
Kuulostaa hyvältä ohjelmamusiikilta.
 
Voi itku. Saint-Saëns saattoikin olla rehellinen sanoessaan: "Mikään ei ole vaikeampaa kuin musiikista keskusteleminen."
 
rkellu
12.12.2009 20:14:40 (muokattu 12.12.2009 20:17:35)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

miten hyvän maun voi mitenkään määritellä?
 
jos sä kuuntelet jonkun yleisen määritelmän mukaisesti "paskaa musiikkia" sanotaan 15 vuotta elämäsi ekoina vuosina, niin se jättää väkisin jälkensä sinuun jolloin se ei ole paskaa musiikkia sulle vaan parasta ikinä
erään sävellysmaikkani mukaan esim. kaikki populaarimusiikki on ei-vakavasti otettavaa paskaa lukuunottamatta jazzia
itse en saa jazzista irti yhtikäs mitään mutta pidän joistakin metalliyhtyeistä koska niitä minä aikoinani kuuntelin
 
itselleni käy usein niin että kun keskustelen jonkun kanssa musiikista ja kerron mistä musiikista itse pidän niin sitä useimmiten pidetään pätemisenä tai jonkin sortin valehtelemisena koska emme jaa samanlaista "kielipohjaa" ja siten siis emme jaa samaa kokemusta, koska henkilö joka kokee eri lailla kuin itse on länsimaiselle ihmiselle useimmiten valehtelija/hullu koska muu vaihtoehto on (mukamas) looginen mahdottomuus
 
musiikki = kuin kieli; sä opit sen ja omaksut sen logiikan sillä perusteella mitä olet kasvavassa iässä kuunnellut
 
henkilö joka kuuntelee ikävuosina 0-15 pelkkää wieniläisklassista musiikkia todennäköisimmin muodostaa aivan erilaisen musiikkimaun kuin henkilö joka on nuo ikävuodet kuullut pelkkää rockia ja metallia
 
sama homma myös seksuaalisuuden kanssa...
 
velipesonen
12.12.2009 20:23:25
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvä maku ei olekaan yksi yhteen tekemisissä sen kanssa, mitä pitää hyvänä tai arvostaa.
 
rkellu
12.12.2009 21:08:04
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mitä se sitten on ja miten on ylipäätään mahdollista erottaa se mitä arvostaa siitä mikä on hyvän maun mukaista?
 
velipesonen
12.12.2009 22:07:03
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämä on parempi jättää kertomatta.
 
levesinet
12.12.2009 22:54:20 (muokattu 12.12.2009 22:58:20)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvä maku on sitä, että löytää (musiikkikulttuurilliset) juuret ja ravitsee niitä.
 
musiikki = kuin kieli; sä opit sen ja omaksut sen logiikan sillä perusteella mitä olet kasvavassa iässä kuunnellut
Kyllä. Eri ihmisillä on erilaiset juuret (kulttuuri-identiteettinsä). On yhteisöjä tai alakulttuureita, joilla on omat hyvät makunsa. Yleensä esimerkiksi isovanhempiaan tavatessa täytyy omaksua toisenlainen hyvä maku (ja sosiaalinen rooli) kuin vaikkapa asioidessa joidenkin oman ikäluokan ihmisten kanssa. Yleensä hyvä maku tarkoittaa joitain sellaisia valintoja, joilla on sekä yksilöä että jotain ihmisryhmää eheyttävä vaikutus.
 
Hyvällä maulla voi pyrkiä kestävään kehitykseen.
 
anttipi
13.12.2009 00:00:52 (muokattu 13.12.2009 00:07:54)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

velipesonen: Vähän sama täällä, eli jos se ei ole täysin luontevaa niin se on jo sitten hyvin ärsyttävää. (genreyhdistely)
 
Joo, se pitäisi olla jotenkin orgaaninen ja perusteltu osa kokonaisuutta, joka ei hyppää liikaa korville. Usein se tuntuu olevan sillisalaattia, jonka tarkoituksena on ilmeisesti demonstroida musiikillista ennakkoluulottomuutta, vekkulia yllätyksellisyyttä, hyvää huumorintajua jne.
 
levesinet: Kuulostaa hyvältä ohjelmamusiikilta.
 
Mutta eikö ohjelmamusiikki nimenomaan ole kerronnallista eikä epäkerronnallista? Ts. draaman kaari on paljon selkeämmin hahmottuva.
 
Uusia demoja lisätty 5.2.2008 -> Neptuna's Machine
levesinet
13.12.2009 01:24:50
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

anttipi: Mutta eikö ohjelmamusiikki nimenomaan ole kerronnallista eikä epäkerronnallista? Ts. draaman kaari on paljon selkeämmin hahmottuva.
 
Onhan se. Mutta esimerkiksi Debussyn Pilvet (Nuages) on kappale, jonka olen mieltänyt ohjelmamusiikiksi johtuen luontosymboliikasta, eikä se tarjoa perinteisen oloista kerrontaa tai draaman kaarta, koska luonnonilmiöön ei liity inhimillistä dramatiikkaa. Sama juttu Ravelin Hirsipuussa (Le gibet), joka selvästi viestittää, ettei se mikä huojuu tuulessa ole kovin eläväisessä olotilassa. Tai Kellojen laakso (La vallée des cloches).
 
Minusta kyseiset Debussyn ja Ravelin kappaleet suunnilleen täyttävät nämä tunnusmerkit:
maistellaan enemmän ääntä äänenä, kaikuina, pikemminkin syklisenä kuin lineaarisena epäkerronnallisten hetkien jatkumona, "ollaan" samassa tilassa äänen kanssa.
 
Olen tainnut kirjoittaa liikaa kieli poskella. Tämän keskustelun aikana olen jo joutunut toteamaan itsekseni, että abstrakti ja ohjelmallinen ovat niin epämääräisiä ja epäluotettavia käsitteitä, että aion käyttää niitä jatkossa nirsosti. Tarkemmin ajatellen jotkut sävellykset ovat minulle sittenkin hyvinkin merkityksellisiä ja mielikuvituksellisia vaikka en luokittelisi niitä ohjelmallisiksi.
 
anttipi
13.12.2009 02:02:11 (muokattu 13.12.2009 02:02:55)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

levesinet: Minusta kyseiset Debussyn ja Ravelin kappaleet suunnilleen täyttävät nämä tunnusmerkit
 
Satun muuten tykkäämään Debussystä paljon, tuosta kontrapunktin ylivaltaa ja romanttista pateettisuutta vastaan kapinoineesta äänenvärispesialistien esi-isästä. Ravelilla on myös paljon hyvää (mutta niihin ei lukeudu esim. Bolero).
 
Tämän keskustelun aikana olen jo joutunut toteamaan itsekseni, että abstrakti ja ohjelmallinen ovat niin epämääräisiä ja epäluotettavia käsitteitä, että aion käyttää niitä jatkossa nirsosti. Tarkemmin ajatellen jotkut sävellykset ovat minulle sittenkin hyvinkin merkityksellisiä ja mielikuvituksellisia vaikka en luokittelisi niitä ohjelmallisiksi.
 
Joo, eipä minustakaan tuo luokittelu ole hedelmällistä. Esim. Debussy on kaukana abstraktista. Tosin hänen musiikissaan on piirteitä, jotka ovat innoittaneet myöhempiä, sfääreissä leijuneita ranskalaissäveltäjiä(kin) valtavasti. Ohjelmallisuus ei ole minulle mikään kirosana, pääasia että musiikki kuulostaa minun korviini mielenkiintoiselta - sinänsä ihan sama milloin tai millä motiiveilla se on sävelletty.
 
Uusia demoja lisätty 5.2.2008 -> Neptuna's Machine
rkellu
13.12.2009 15:23:42
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

levesinet: Hyvällä maulla voi pyrkiä kestävään kehitykseen.
 
entä jos ei usko kehitykseen?
 
levesinet
13.12.2009 16:43:17
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rkellu: entä jos ei usko kehitykseen?
 
Olen ymmälläni. Eikö joka päivä ole erilainen kuin edellinen?
 
rkellu
14.12.2009 01:07:35
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kyllä ja ei
 
velipesonen
14.12.2009 08:57:12
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sittenhän pitäisi loogisesti olla myös se "elämän samanlaisin päivä". Sitä ei voi määritellä "vähiten erilaiseksi", koska silloin jouduttaisiin mittaamaan eroja, ja sivutuotteena saataisiin myös kaikkein erilaisin, mikä on tietenkin pannassa. Samanlaisuus ei siis voi olla erilaisuuden vähyyttä. Mitä se sitten on?
 
Aika hyvä biisinnimi olisi "Elämäni samanlaisimmista päivistä keskimmäinen".
 
rkellu
14.12.2009 15:46:48
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jokainen päivä on jossain määrin samanlainen kuin aiemmat päivät ja jossain määrin erilainen
 
baron
14.12.2009 16:07:15
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rkellu: jokainen päivä on jossain määrin samanlainen kuin aiemmat päivät ja jossain määrin erilainen
 
Mulla on kyllä päinvastoin!
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
velipesonen
14.12.2009 16:27:44
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minun päiväni ovat toinen toistaan samanlaisempia, paitsi se yksi, joka on kaikkein samanlaisin, jolloin se on myös täysin erilainen kuin mikään muu päivä.
 
Nykyään kun ollaan virallisesti suvaitsevaisia, juhlitaan erilaisuutta. Suvaitsevaisuuteen luulisi kuitenkin kuuluvan myös tasapuolisuus, jolloin tasapuolisuuden hengessä kuuluisi ehdottomasti juhlia erilaisuuden rinnalla myös samanlaisuutta. Silloin ei yhteiskunnassa olisi muita väliinputoajia kuin ne, jotka katsovat kuuluvansa juuri erilaisuuden ja samanlaisuuden väliin. Heille olisi oma varjofestivaalinsa, joka pyrkisi välttämään sekä erilaisuutta että samankaltaisuutta itse päätapahtuman kanssa.
 
rkellu
14.12.2009 21:06:40
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

velipesonen: Nykyään kun ollaan virallisesti suvaitsevaisia, juhlitaan erilaisuutta.
 
virallisesti ehkä...
 
jani engstrand
16.12.2009 11:30:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

levesinet: Hyvä maku on sitä, että löytää (musiikkikulttuurilliset) juuret ja ravitsee niitä.
 
Kyllä. Eri ihmisillä on erilaiset juuret (kulttuuri-identiteettinsä). On yhteisöjä tai alakulttuureita, joilla on omat hyvät makunsa. Yleensä esimerkiksi isovanhempiaan tavatessa täytyy omaksua toisenlainen hyvä maku (ja sosiaalinen rooli) kuin vaikkapa asioidessa joidenkin oman ikäluokan ihmisten kanssa. Yleensä hyvä maku tarkoittaa joitain sellaisia valintoja, joilla on sekä yksilöä että jotain ihmisryhmää eheyttävä vaikutus.
 
Hyvällä maulla voi pyrkiä kestävään kehitykseen.

 
Kiitos ! Tässä on nerokkaasti sanottu se mitä minäkin ajattelen. Hyvää Joulua.
 
Miten trumpetilla voi soittaa melodiaa, kun siinä on vain kolme näppäintä ?
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 57 8 9 10 11

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «