Muusikoiden.net
06.12.2016
 

Klassinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Sotaa, taisteluja, tuhoa
1 2
Henkka370
21.11.2008 12:48:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heitelkääs jotaan klassista musiikkia, mistä tulee mieleen sodat. Kunnon tuhon sinfonioita haetaan siis.
 
Mitäs löytyy?
 
ralliolli
21.11.2008 13:00:25 (muokattu 21.11.2008 13:09:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heitelkääs jotaan klassista musiikkia, mistä tulee mieleen sodat. Kunnon tuhon sinfonioita haetaan siis.
 
Mitäs löytyy?

 
Holstin Mars tuli heti mieleen, mutta sinfonia se ei ole, ja kaikkihan tämän tietävätkin.
 
PS: http://www.youtube.com/watch?v=F4oDDmoWf1M
 
PPS: Ai niin, Sostakovitsilla on noita sotasinfonioita. Kokeile vaikka kahdeksannetta.
 
sub zero
21.11.2008 13:08:28 (muokattu 21.11.2008 16:34:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Brucknerilla on varmaan paljon sopivaa matskua. Esim 8. sinfonian finaalista vois löytyä. Ja sen muista sinfonioista.
http://www.youtube.com/watch?v=DQaFHakTrGY
 
Mahlerilta 2. sinfonian eka osa on melodisempi, mut myös hyvin apokalyptinen. Ja jos haluaa kunnon surumarssin niin Mahlerin 5. sinfonian eka (ja ehkä tokakin) osa.
http://www.youtube.com/watch?v=ENP9Y79mQRA
http://www.youtube.com/watch?v=d6idPaGqvV8 (alkaa 1:00 kieppeillä)
 
small print: osamaksuerien viivästyessä teille lankeaa 99 prosentin suuruinen viivästyskorko, joka on maksettava yhden vuorokauden kuluessa ulosmittauksen, vangitsemisen ja kuohitsemisen uhalla.
HarriP
21.11.2008 16:15:19
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Shostakovichin 5. sinfonia käynee hyvin.
Mikä tahansa Krzysztof Pendereckin biisi. (jösses näitä nimiä...).
 
Henkka370
21.11.2008 17:49:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja jos haluaa kunnon surumarssin
 
Surumarssi... not.. Nyt pitää marssia sotaan ja tappaa ja raivota ja tuhota
 
osaamaton
21.11.2008 19:18:07 (muokattu 21.11.2008 19:29:54)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tsaikovskin 1812-alkusoittohan on klassinen meluisa sotakuvaus:
 
http://www.youtube.com/watch?v=lzMGzBKRttU
 
Hieman militaristisempana: http://www.youtube.com/watch?v=w-4SRvGUtn8 :)
 
Mahlerilta 2. sinfonian eka osa on melodisempi, mut myös hyvin apokalyptinen.
 
Jos Mahlerin kakkosesta puhutaan, niin apokalyptisyyttä löytyy myös sen finaalista, suorastaan hurjia kuvauksia. Dies irae ja silleen. Tosin finaali päättyy voitokkaasti.
 
sellisti
24.11.2008 14:19:18 (muokattu 24.11.2008 14:39:58)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos Mahlerin kakkosesta puhutaan, niin apokalyptisyyttä löytyy myös sen finaalista, suorastaan hurjia kuvauksia. Dies irae ja silleen. Tosin finaali päättyy voitokkaasti.
 
Mahlerin 1. sinfonian finaalikin on melkoista tykitystä.
 
E. Eli tämä:
 
http://www.youtube.com/watch?v=cZSO-tPz3lc (osan alku-...)
http://www.youtube.com/watch?v=0Ca3oFumxyM (...ja loppupuoli)
 
Etenkin ihan osan alun ja lopun pitäis toimia kysyjälle. :) Ei muuta kun kajarit isolle. (jälkimmäinen linkki kohdasta 5:11 -> loppuun... huh!)
 
"Musiikki ei ole sitä mikä soi. Musiikki on sitä, miksi se mikä soi, soi niin kuin se soi silloin kun se soi." (Leif Segerstam) --- "Musiikki on kuin huumori. Toisille sitä ei kannata selittää, toisille ei tarvitse." (Kari Suomalainen)
ralliolli
24.11.2008 18:23:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Saattaisit pitää, vaikka alkuperäinen ohjelma ei liitykään sotaan, Bela Bartokin Ihmeellisestä mandariinista. Orkestrointi on mielestäni riittävän julmaa kuvaamaan niin sotaa kuin katuväkivaltaakin.
 
http://www.youtube.com/watch?v=G-nyyv9fYJo&feature=related
 
Katso myös tämä: http://beyondthescore.org/main.taf?p=0,7,1#mandarin
 
megatherium
24.11.2008 21:55:34 (muokattu 24.11.2008 21:58:55)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Prokofjevin ooppera Sota ja Rauha ja sittenhän löytyy tätä Elgarin edwardiaanista tai vikoriaanisen aikakauden sotarehvastelua kun Deliuskin oli pasifisti kuten pakana-Requiemistakin voi kuulla. Beethovenin Wellingtonin voitto. Ivesin The Fourth July maalailee eteemme kollaasin Pohjois-Amerikan sisällissodan melskeisistä taisteluista polytonaalisin,-rytmisin ja atonaalisin keinovaroin tai Schönbergin melodraama Eloonjäänyt Varsovasta eri kielisin dialogein.
 
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
Cliffies
25.11.2008 08:56:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-Respighi: Rooman Pinjat (viimeinen osa alkaa lupaavan mollihenkisesti mutta ehkä sun tarkoitukseen liian duurihenkinen...)
 
http://www.youtube.com/watch?v=dzLLuw8uqtQ
 
-Bach: Herr unser Herrscher (ei löytynyt tubesta mieleistäni versiota, mutta vaikka tuo)
 
http://www.youtube.com/watch?v=QIGy2x2KhCg&feature=related
 
-Perinteinen Musorgsky: Yö autiolla vuorella http://www.youtube.com/watch?v=V8Ca_edg6RE&feature=related (pakko laittaa tämä versio, ei musiikillisesti paras, mutta mielenkiintoinen Disney-piirretyksi... :D Musorgskylla löytyy kyllä sulle sopivia vaihtoehtoja lisää)
 
-Ja lisää perinteistä, Orff:Carmina Burana (http://www.youtube.com/watch?v=szxZr6jPhdI&feature=related)
 
-Mahler: 6.sinfonia (toinen osa, vähän liian hidashttp://www.youtube.com/watch?v=IWU-UKUdw8M)(kerrankin asiallinen lyömäsoitin! http://www.youtube.com/watch?v=2J3BE30cVAI&feature=related)
 
-Halo: Theme (http://www.youtube.com/watch?v=M0mQk7JEVq4)
 
-Shostakovitsin sinfonioista löytyy vaikka mitä, esim. Sinfonia 11. 2.osa (http://www.youtube.com/watch?v=tG6xMyrrF1I)
 
Muita vastaavia löytyy aiemmista threadeista, vaikka klassista äijille tms. Olennaista olisi ettet kuuntele liikaa youtubesta vaan haet levyn ja kuuntelet kunnollisella äänentoistolla, sinfoniaorkesterin dynaaminen skaala on liki kuulemattomasta reippaasti päälle sadan. (Kollegan korvan vierestä mitattiin treeneissä yli 110 desibeliä, eikä silloin vielä kukaan soittanut täysillä.). Parasta tietysi että menisit konserttiin niin saisi sen oikean kuulokuvan.
 
Mmmmm, unexplained bacon...
megatherium
03.12.2008 20:00:07 (muokattu 03.12.2008 20:01:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Schubertin Alfonso ja Estrella oopperan III-näytöksen alkusoitto sisältää jo itsessään dramaturgialtaan vaikuttasti rakennetun taistelukohtauksen sapelien kalinasta tykkien jylyyn ja samankalktaista herkkua voi kuulla myös siellä täällä muualla mestarin oopperoiossa kuten melodraaman Taikaharpun huipennuksessa
 
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
Herrah
08.12.2008 17:23:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun tää on kuitenkin lähellä aihepiiriä, niin tällanen untuvikko klassisen taiteen saralla etsisi oikeen mollivoittoista ja eeppisen synkkää musiikkia.
 
fidZi
10.12.2008 14:35:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Benjamin Britten: War Requiem.
 
Méfiez-vous, demoiselles!
ralliolli
10.12.2008 18:45:22 (muokattu 10.12.2008 18:55:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun tää on kuitenkin lähellä aihepiiriä, niin tällanen untuvikko klassisen taiteen saralla etsisi oikeen mollivoittoista ja eeppisen synkkää musiikkia.
 
Saattaisit pitää Wagnerista. Älä vain aloita Mestarilaulajista. Äläkä kyllästy heti. Wagner vaatii kärsivällisyyttä ja mielellään librettoon perehtymistä.
 
Muutenkin tuntuu, että eeppisyyttä kaipaavat saavat eniten tyydytystä oopperasta, jossa voidaan musiikissa huoletta käyttää sellaisia keinoja, jotka konserttisalissa kuulostaisivat kitschiltä. Elokuvamusiikki on tässä suhteessa vielä huomattavasti suvaitsevampi, mausta riippuen joskus jopa liiallisuuksiin asti.
 
sub zero
10.12.2008 18:51:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun tää on kuitenkin lähellä aihepiiriä, niin tällanen untuvikko klassisen taiteen saralla etsisi oikeen mollivoittoista ja eeppisen synkkää musiikkia.
 
Ongelma kun melkein kaikki tunnetut teokset on semmosia, joissa on niinkun synkkiä että sitten myös valoisia vaiheita.
 
Tietty sinfonioista voi poimia niitä synkkiä osia, esim brahmsin ekan eka osa, ylempänä mainitut mahlerin tokan eka osa, mahlerin viidennen kaks ekaa osaa. beethovenin kolmannen toinen osa.
 
Wagnerin oopperoita en uskalla suositella melkein kellekään, kun se vaatii kuitenkin aika paljon työtä päästä niihin sisään. Oopperoiden alkusoitot toimii paremmin.
 
small print: osamaksuerien viivästyessä teille lankeaa 99 prosentin suuruinen viivästyskorko, joka on maksettava yhden vuorokauden kuluessa ulosmittauksen, vangitsemisen ja kuohitsemisen uhalla.
ralliolli
10.12.2008 19:01:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ongelma kun melkein kaikki tunnetut teokset on semmosia, joissa on niinkun synkkiä että sitten myös valoisia vaiheita.
 
Nykymusiikista ei tällaisia kontrasteja välttämättä löydä. Täten suosittelen Pendereckiä, joka käyttää horisontaalisesti hurjan paljon surullisia puolisävelaskelia, lamentoja. Mitään teosta en osaa oikein suositella, koska omat suosikkini ovat kaukana eeppisyydestä, mutta ehkä joku muu voisi auttaa.
 
ralliolli
23.12.2008 12:10:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun tää on kuitenkin lähellä aihepiiriä, niin tällanen untuvikko klassisen taiteen saralla etsisi oikeen mollivoittoista ja eeppisen synkkää musiikkia.
 
Suosittelinkin tuossa yllä jo Pendereckiä, mutta nyt kun parhaimmillaan hänen Joulusinfoniaansa kuuntelen niin ehdotan sitä. Ei pidä pelästyä pelkän nimen perusteella: maestro luopui varhaisemmasta, omalaatuisesta modernismistaan ja siirtyi synkkään uusromantiikkaan, jossa pääpaino on pienen sekunnin ja tritonuksen mudostamilla melodioilla. Pitemmän päälle se käy kyllä tylsäksi, mutta tämä on juuri sitä mitä haet.
 
fidZi
19.02.2009 22:52:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aiempaa merkintääni muuten täydennän Einojuhani Rautavaaran Sotilasmessulla (puhallinorkesteriteos). Siinä on aika tuoksinaa ja pieksentää.
 
Méfiez-vous, demoiselles!
Askr
24.02.2009 23:04:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sub zero: Wagnerin oopperoita en uskalla suositella melkein kellekään, kun se vaatii kuitenkin aika paljon työtä päästä niihin sisään. Oopperoiden alkusoitot toimii paremmin.
Voiko kysyä, että mihikäs tää epäilys perustuu? Itsellä kun on sellainen tuntuma, että nimenomaan Wagnerin oopperat on varsin kolisevaa kamaa ihan taviksellekin - joka itsekin olen. Siihen on tietenkin syynä osittain niiden populaari käyttö elokuvissa, alkaen tietenkin Ilmestyskirjasta, mutta myös se, että eihän sitä nyt kaikkea hienoutta ja tasoja tarviikaan ymmärtää ja tavoittaa pystyäkseen nauttimaan teoksesta. Wagner on siinä mielessä kiitollinen, siinä on se pauhaava ja helpoosti omaksuttava osansa ja sitten ne loput jotka aukeaa jos aukeaa. Ja tosiaan, vaikka klassinen laulu on kynnyskysmys monille, niin niillekin saattaa Wagner oman kokemuksen mukaan upota, kun on niin komeat kuorot ym.
 
sub zero
24.02.2009 23:12:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Askr: Voiko kysyä, että mihikäs tää epäilys perustuu?
 
itselleni hankaluuksia on tuottanut juuri tuo, kun on niin paljon sitä resitatiivimaista ainesta, niin on vaikea erottaa, missä kohti pitäisi löytyä sitä hyvää sävelystä ja mitkä kohdat taas on vain juonta eteenpäin vievää sävellyksenä ei-niin-kiinnostavaa osuutta (rheingoldin kakkoslevystä löytyi tuskin mitään, vaikka kuuntelin sen jotain seittemän kertaa). ja mulla oli kotona cd:ltä kuuntelevan näkökulma. oopperassa ne menee varmaan paremmin.
 
keväästä on tulossa kuuma, kostea, hikinen - tänä vuonna toimii kikka joka ikinen!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti