Muusikoiden.net
11.12.2016
 

Klassinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Suositelkaa renessanssimusiikkia
1 2
megatherium
02.09.2008 21:51:31 (muokattu 02.09.2008 21:57:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

William byrd on kirjoittanut: koska laulaminen on niin hyvä asia, toivoisin että kaikki oppisivat laulamaan, lausui 1500-luvulla vaikuttanut englannin ensimmäinen merkittävä madrigaalisäveltäjä, jota pidettiin elisabetin ajan etevimpänä musiikkimiehenä, vaikka luonteeltaan tämä oli kultivoituneisuudestaan huolimatta tyly ja riidanhaluinen mies, ehkä tässä suhteessa Friedemann Bachin tai Wagnerin henkinen sukulainen, mitä näiden herrojen luonteenpiirteisiin tulee. Musiikkinsa ylevän kontemplatiivisessaan kauneudessaan hän oli kuitenkin toista maata, joka antoi ihmisenä hänen henkilökohtaiset puutteensa ja vikansa anteeksi.
 
Mutta myös manner euroopassa tunnettiin tuohon aikaan suuria säveltäjänimiä, kuten Palestrina, lasso ja Victoria jne. ketä heistä pitäisitte suurimpana kaikista mitä musiikin emotionaaliseen vaikutukseen ja kvaliteettehin tulee ei niinkään kontrapunktisen taidon ylivertaisuudella mitattuna.
 
Säveltäjiä näet ei voida asettaa paremmuusjärjestykseen pelkällä tietosansakirjojen palstatilan laajuudella ja tekstiesittelyjen määrällä joka perustuu paljolti subjektiivisiin käsityksiin ei syvään ja objektiiviseen tietoon, joka on nerouden ja objektiivisen käsittämisen ehto. Tämän olen huomannut mm. deliusin tapauksessa varsin huomotiotaherättävän rajoittuneella tavalla suhteessa esim. Griegiin , Shostaan ja Sibeliukseen.
 
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
hörhö
02.09.2008 23:18:55 (muokattu 02.09.2008 23:25:41)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsekin kaipaisin suosituksia tästä osastosta. Renesanssimeiningit ovat jääneet lähes kokonaan kuuntelematta joitain Palestrinan ja Lasson hittejä lukuunottamatta lähinnä siksi, että näitä niin vähän esitetään(en tosin väitä kuuntelevani laulumusiikkia muutenkaan mainittavasti verrattuna soitinmusiikkiin). Olisivat kuitenkin ihan yleissivistyksenkin kannalta mielekästä tuntea, mutta kun perin tylsältä ja puuduttavalta tuntuu ajatus lähteä kantamaan kirjastosta hyllymetrejä levyjä joiden sisältöä ei tunne. Ensisijaisesti kaipaisin suosituksia musasta joka ei ole ihan järkyttävän tylsää. Polyfonia jossa tapahtuu ois kiva kans.
 
"Only sick music makes money today" -Nietzsche (1844-1900)
Wild String Of Voodoo Strat
03.09.2008 08:58:45
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En ole mikään alan asiantuntija, mutta minulta löytyy joka tapauksessa muutama kokeilemisen arvoinen suositus:
 
1. Kokeilkaapa vaikkapa The Hilliard Ensemblen Lassus (Orlando di Lasson musiikkia), Audivi Vocem (monien vähemmän tunnettujen englantilaisten renessanssisäveltäjien musiikkia) ja Mauchaut - Motets (Guillaume de Machautin musiikkia) -levyjä.
 
2. Sibelius-akatemian internetsivuilta löytyy myös Musiikinhistoriaa verkossa -osio, josta löytyy eri aikakausilta hyvin kattavasti informaatiota - myös keskeiset teokset. Lisää suosituksia kannattaa etsiä sitä kautta.
 
"Music must serve a purpose; it must be part of something larger than itself, a part of humanity." - Pablo Caslas
megatherium
04.09.2008 19:57:05 (muokattu 04.09.2008 21:02:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Carlo Gesualdon tyyliä kehutaan väkevän ilmaisuvoimaiseksi joka ei kavahda voimakastakaan dissonanssia. Hän olikin erittäin merkittäväksi tituulaarattu uudistaja.
 
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
jazzmies
04.09.2008 22:22:33 (muokattu 04.09.2008 22:23:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ketä heistä pitäisitte suurimpana kaikista mitä musiikin emotionaaliseen vaikutukseen ja kvaliteettehin tulee ei niinkään kontrapunktisen taidon ylivertaisuudella mitattuna.
 
Säveltäjiä näet ei voida asettaa paremmuusjärjestykseen pelkällä tietosansakirjojen palstatilan laajuudella ja tekstiesittelyjen määrällä joka perustuu paljolti subjektiivisiin käsityksiin ei syvään ja objektiiviseen tietoon, joka on nerouden ja objektiivisen käsittämisen ehto.

 
Mittarit erisuuri kuin musiikin laatu joka tapauksessa. On aina kysymys ainoastaan vastaanottajan emotioista iskeekö biisi tai esitys vastaanottajaan. Perinteisen kurssitutkintojärjestelmän ongelma on siinä, että muutama "asiantuntija" sanoo onko esittäjän taidot mittarilla T1-K5. Eli pohjimmiltaan kysymys on lotosta. Koska koskaan en nähnyt kirjallisesti arviointikriteerejä millä sai ykkösen tai vitosen, alkoi naurattaa koko taidon arviointi asiantuntija-lotto-meiningillä.
 
Sama koskee musiikin arviointia: missä on se kontrapunkti-, satsi-, orkestrointi- tai makumittari, jolla voi millään tavalla vastata kysymyksiin mikä on objektiivisesti parasta?
 
Vastaan ettei missään! Aina on kysymys vain ja ainoastaan subjektiivisesta mutu-mielipiteestä, eli nappako biisi tai skulaus vaiko ei!
 
Oiligi. Aaltonen elämä kans oikeesti kiinnosta. Ronnie Österberg. Muutenki mua kinnosta hirvesti tausta. Henkilökuva on tarkea. - Kailis 2008 -
komppaaja
04.09.2008 22:41:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mittarit erisuuri kuin musiikin laatu joka tapauksessa. On aina kysymys ainoastaan vastaanottajan emotioista iskeekö biisi tai esitys vastaanottajaan. Perinteisen kurssitutkintojärjestelmän ongelma on siinä, että muutama "asiantuntija" sanoo onko esittäjän taidot mittarilla T1-K5. Eli pohjimmiltaan kysymys on lotosta. Koska koskaan en nähnyt kirjallisesti arviointikriteerejä millä sai ykkösen tai vitosen, alkoi naurattaa koko taidon arviointi asiantuntija-lotto-meiningillä.
 
Sama koskee musiikin arviointia: missä on se kontrapunkti-, satsi-, orkestrointi- tai makumittari, jolla voi millään tavalla vastata kysymyksiin mikä on objektiivisesti parasta?
 
Vastaan ettei missään! Aina on kysymys vain ja ainoastaan subjektiivisesta mutu-mielipiteestä, eli nappako biisi tai skulaus vaiko ei!

 
Kuunnelkaa, kun vihainen nuori mies huutaa!
 
sub zero
05.09.2008 12:10:06 (muokattu 05.09.2008 12:11:00)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Monteverdi... tunnetuimpana teoksena "Vespro Della Beata Vergine" ja kahdeksas Madrigaalien setti. Sekä säilyneet oopperat.
 
Vai onko se jo barokkia? Usein hänet liitetään myöhäisrenesanssiin. Ilmeisesti siirtymävaiheen hahmo, jonka musiikki on aika kaukana tunnetuimmista barokkisäveltäjistä. Joka tapauksessa ohittamaton, jos ottaa musiikin vakavasti ("ensimmäinen säveltäjänero").
 
huile alimentaire et la nudité est la paix mondiale
Epämuusikko
05.09.2008 19:24:41
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuunnelkaa, kun vihainen nuori mies huutaa!
 
Voi elämä. Ota plussa, in all good fun.
 
R.I.P Oksanen
komppaaja
05.09.2008 21:36:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voi elämä. Ota plussa, in all good fun.
 
Sarkasmi on mitä ilmeisimmin tuntematon asia kovinkin monelle....
 
Sipilä
06.09.2008 19:44:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ot: http://chat.yle.fi/yleradio1/viewto … id=d3b0b9129cb4de6f27370e4ed0c0b2c0
 
sattumaa?
 
Epämuusikko
07.09.2008 18:13:38
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sarkasmi on mitä ilmeisimmin tuntematon asia kovinkin monelle....
 
Mielestäni tajusin vitsin.
 
R.I.P Oksanen
megatherium
15.09.2008 20:51:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Monteverdi... tunnetuimpana teoksena "Vespro Della Beata Vergine" ja kahdeksas Madrigaalien setti. Sekä säilyneet oopperat.
 
Vai onko se jo barokkia? Usein hänet liitetään myöhäisrenesanssiin. Ilmeisesti siirtymävaiheen hahmo, jonka musiikki on aika kaukana tunnetuimmista barokkisäveltäjistä. Joka tapauksessa ohittamaton, jos ottaa musiikin vakavasti ("ensimmäinen säveltäjänero").

 
Musiikista päätellen Monteverdi seisoi hajareisin syvän histoiallisen siirtymävaiheen yllä, joka kirkasti renessanssin modaalisen tekniikan mystiset vaihtoehdot eräänlaiseksi julkiseksi tyyliksi jossa renessanssin virtaava ja läpikuultava äänikudos sai tukevamman ja ankarammin kontrolloidun harmonisen hahmon ja siksi hänen musiikkinsa ei tunnu vetoavan juurikaan minuun.
 
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
damn u
07.10.2008 15:34:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kokeilkaapa Tinctorista. Nimestään huolimatta ei ole yskänlääkettä. Suppea, mutta tasokas tuotanto, tyytyväisyystakuu.
 
Gesualdo oli kertoman mukaan varsin omaperäinen veijari; rikkaana miehenä kuulemma palkkasi rotevia avustajia pieksämään häntä itseään, ko se olj hänen mielestään niin mukavaa.
Yllätti myös vaimonsa rysän päältä, tappoi hänet, vaimon rakastajan ja kaikki omat lapsensa. Mm. siten että pyöritti yhtä säkissä päänsä päällä niin kauan että henki lähti.
 
Herra G harrasti myös musiikilisia kummallisuuksia, mm. C - E -sointukulkuja.
 
wagneristi
21.02.2013 16:05:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kokeile John Dowlandin luuttumusaa.
 
doppelgänger
23.02.2013 00:39:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

wagneristi: Kokeile John Dowlandin luuttumusaa.
 
....ja lauluja
http://www.youtube.com/watch?v=f7vLOjzG4no
 
"Never argue with a fool,they only lower you down to their level and beat you with experience" -J.R.R Tolkien
kaakari
02.04.2013 21:57:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Allegrin Miserere lienee renessanssiajalta? Ja Machautin Messe de Nostre Dame sekä Palestrinan Missa Papae Marcelli kuuluvat ehdottomasti renessanssimusiikin avainteoksiin.
Renessanssiajan maallisesta musiikista voi suositella vaikkapa Guillaume Dufayn lukuisia chansoneita eli ranskankielisiä lauluja.
 
Bee-äf
26.04.2013 11:05:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

megatherium: ketä heistä pitäisitte suurimpana kaikista mitä musiikin emotionaaliseen vaikutukseen ja kvaliteettehin tulee ei niinkään kontrapunktisen taidon ylivertaisuudella mitattuna.
 
Tuo on vähän absurdi kysymys kun vielä renessanssiaikaan emotionaalista vaikutusta saatettiin pitää merkkinä kelvottomasta musiikista. Taisi joku paavi julistaa vielä 1300-luvulla moniäänisen laulun pannaan.
 
Silloin musiikin päätehtävä oli julistaa jumalan suuruutta. Tietenkin musiikki oikeasti pelaa ihmisen kiihottamisella mutta tuohon aikaan vielä uskottiin että on olemassa jokin korkeampi totuus ja kauneus johon pitää pyrkiä.
 
Kannattaa varmaan keskittyä säilyneeseen maalliseen musiikkiin ja myöhäisrenessanssin/varhaisbarokin uudistajiin, jos haluaa kuulla musiikkia jota perinteisen klassisen musiikin lähtökohdista ylipäätään voi ymmärtää.
 
With one foot in yesterday and the other in tomorrow you end up peeing all over today.
Hauler
26.04.2013 11:19:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bee-äf: Tuo on vähän absurdi kysymys kun vielä renessanssiaikaan emotionaalista vaikutusta saatettiin pitää merkkinä kelvottomasta musiikista. Taisi joku paavi julistaa vielä 1300-luvulla moniäänisen laulun pannaan.
 
Silloin musiikin päätehtävä oli julistaa jumalan suuruutta. Tietenkin musiikki oikeasti pelaa ihmisen kiihottamisella mutta tuohon aikaan vielä uskottiin että on olemassa jokin korkeampi totuus ja kauneus johon pitää pyrkiä.
 
Kannattaa varmaan keskittyä säilyneeseen maalliseen musiikkiin ja myöhäisrenessanssin/varhaisbarokin uudistajiin, jos haluaa kuulla musiikkia jota perinteisen klassisen musiikin lähtökohdista ylipäätään voi ymmärtää.

 
Ensinnäkään 1300-luvulla moniäänistä musiikkia ei julistettu pannaan. Toisekseen suuri keskiaikaa myöhäisemmistä säveltäjistä ja musiikkiteoreetikoista uskoivat korkeampaan totuuteen ja kauneuteen. Kolmanneksi, näin on tietenkin yhä nykyäänkin. Neljänneksi, jos haluaa kuunnella renesanssimusiikkia niin kannattaa kuunnella renesanssimusiikkia eikä varhaisbarokkia. Viidenneksi, en ole ennen nähnyt, että joku olisi väittänyt renesanssi musiikkia mahdottomaksi ymmärtää: suurten teosten tekstit ovat tietenkin uskonnollisia, mutta niin ovat oratorioiden ja messujenkin tekstit myöhemmällä ajalla, joten en vain voi nähdä tässä mitään ongelmaa.
 
miihkali666
19.10.2013 15:27:17 (muokattu 19.10.2013 15:27:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyselisin vinkkejä, sellasta musaa jossa on:
 
naissopraano tahi muu laulu
harpsichord
jouset
 
Bach tai "vastaava" materiaali. :D
 
Ei mitään muita soittimia eikä varsinkaan pianoa missään nimessä. Näitä hienoja klasareita joskus kuulee mutta aina jää tsekkaamatta että kuka ja mitä. Mikähän siinä pianossa mulle tökkii, cembalo taas hivelee korvaa. Tällanen tauti mulla on, mikä musa auttais ?
 
sub zero
19.10.2013 18:45:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

miihkali666: Kyselisin vinkkejä, sellasta musaa jossa on:
 
naissopraano tahi muu laulu
harpsichord
jouset
 
Bach tai "vastaava" materiaali. :D
 
Ei mitään muita soittimia eikä varsinkaan pianoa missään nimessä. Näitä hienoja klasareita joskus kuulee mutta aina jää tsekkaamatta että kuka ja mitä. Mikähän siinä pianossa mulle tökkii, cembalo taas hivelee korvaa. Tällanen tauti mulla on, mikä musa auttais ?

 
Haussa siis barokin (eikä renesanssin) vokaalimusiikkia ilmeisesti. Mitä olet radiosta kuullut niin ehkäpä ne ovat olleet jotain Bachin kantaatteja (tunnetuimmasta päästä numerot 4, 78, 80, 82, 140, 147, 202, 208) tai muita vokaaliteoksia (passiot, joulu-oratorio, magnificat jne.). Bachilla on kyllä myös puhallinsoittimia joskus, mutta toisaalta Bachilla cembalo kuuluu yleensä aika hyvin sieltä taustalta. Muita barokin vokaalimusiikin tunnetuimpia teoksia ovat Vivaldin "Gloria" (RV 589) ja muut kuoroteokset, Händelin "Dixit Dominus", Messias-oratorio ja oopperat. Lisää löytyy tutkimalla, ketkä ovat barokin tunnetuimpia säveltäjiä ja mitä vokaaliteoksia heillä on (Telemann on selvästi yksi tärkeä nimi).
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti