Aihe: Klassinen musiikki muita musiikkityylejä arvokkaampi? | |
---|
|
Epämuusikko: Mikäs sinua sitten estää? t: itsekin viime vuoden ulkomailla musiikkia opiskellen viettänyt "ammattimainen: oon joka tapauksessa ens kesänä lähdössä omilla rahoilla intiaan opiskelemaan hyvin tunnettuun intialaiseen oppilaitokseen pohjois-intialaista klassista laulua. sit mikäli kokemus on positiivinen ehkä muutan valmistumisen jälkeen hollantiin tmv missä kyseistä musiikkia on mahdollista opiskella tosissaan." |
|
Arv. sellisti! Totean näkemyksissäsi ristiriitaisuuksia silloin kun esität, että niillä soittimilla, joilla populaarimusiikki on luontaista, opettajat musiikkiopistoissa ilman muuta osaavat rytmimusiikin kuviot. Väitän, että nimenomaan piano on kaikkein luontaisin populaarimusiikin soitin, ja kun vähän myöhemmin ilmaiset, kuinka monet iäkkäämmät pianonsoiton opettajat eivät hallitse vapaata säestystä esim sointumerkeistä soittamista, osut ongelman ytimeen, nimenomaan rytmimusiikin pedagogiikka on silloin hyvin heikoissa kantimissa musiikkiopistosektorilla. Toinen näkökohta, johon haluan puuttua on se kun ihmettelet, miksi esitin, ettei musiikkiopistot pysty antamaan perusvalmiuksia kaikkeen jatko-opiskeluun. Tiedoksi, että mm. rockmusiikki- eikä jazzbändeissä eivät pelkän klassisen musiikin genren mukaan opiskelleet nuoret pärjää, ja yleinen huuli onkin niissä piireissä: "jouduttiin antamaan sille kanttorille potkut, kun ei se tajunnut tästä hommasta mitään. Nyt etsimme uutta kosketinsoittajaa" Myös keskiasteen opiskeluihin tultaessa on havaittu marssihenkeen kasvatettujen musiikkiopistoissa koulittujen soittajien olevan vaikea omaksua rockmusiikin, jazzmusiikin täysin erilaiseen feelingiin perustuvia, synkopointiin ja fraseeraukseen liittyviä taiteellisia lähtökohtia. He joutuvat siis käytännöllisesti katsoen poisoppimaan suuren osan aikaisemmin opitusta. Se on tosi rankkaa! Tämä on totta. |
|
musamuki: Tiedoksi, että mm. rockmusiikki- eikä jazzbändeissä eivät pelkän klassisen musiikin genren mukaan opiskelleet nuoret pärjää, ja yleinen huuli onkin niissä piireissä: "jouduttiin antamaan sille kanttorille potkut, kun ei se tajunnut tästä hommasta mitään. Jollain jazzleirillä ihailin suunnattomasti klasaritaustaista pianistia jolla oli volumen käyttö tosi hyvin handussa joka jatsiinkiin sopii tyylillä käytettynä enkä aukkoja hänen soitossaan kyllä havainnut. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
|
Äääääääh. Kirjoitin pitkän ja perusteellisen vastauksen musamukille, ja sen aikana sivusto oli kirjannut minut ulos joten kirjoitus hävisi kuin pieru Saharaan kun yritin sitä lähettää. Nyt ei jaksa uudestaan, ehkä huomenna. Kiitos, m.net. "Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -jami |
|
youtube video suomalaisten AMK musiikkiopistojen tasosta: http://www.youtube.com/watch?v=l1L6C1noV48 |
|
ammattimainen: youtube video suomalaisten AMK musiikkiopistojen tasosta: http://www.youtube.com/watch?v=l1L6C1noV48 Tekikö muka musiikissaan virheitä? I'd sell my sister to whorehouse rather than play a Korean guitar. |
|
onhan taide aina viihdettä henkisenä kulttuuriomaiosuutena ja musiikkiperintönä olemisen puhtaana tuloksena ja kukkanma korkeakulttuurina arvokkaampaa. Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa |
|
Pyydän huomauttaa, että viihdekkin ja nimenomaan viihdemusiikki voi olla huomattavan korkeatasoista ja taiteellisesti arvostettavaa. Samoin jazz- ja rockmusiikki tietyissä tyylilajeissaan vaativat esittäjältään korkean ammattitaidon jopa enemmän kuin klassisen musiikin "apinoitsijoilta", jotka vuosikymmenestä toiseen fakki-idioottien tapaan toistavat samoja kyllästymiseen asti soitettuja sävelteoksia. Kiitos ei, elän mieluummin tämän ajan rytmimusiikin piirissä, ja nautin sen pohjalta syntyneistä kehittyneemmistä musiikin muodoista. |
|
hehheh, helvetti tätä musanetin loanheittoa. |
|
musamuki: Pyydän huomauttaa, että viihdekkin ja nimenomaan viihdemusiikki voi olla huomattavan korkeatasoista ja taiteellisesti arvostettavaa. Samoin jazz- ja rockmusiikki tietyissä tyylilajeissaan vaativat esittäjältään korkean ammattitaidon jopa enemmän kuin klassisen musiikin "apinoitsijoilta", jotka vuosikymmenestä toiseen fakki-idioottien tapaan toistavat samoja kyllästymiseen asti soitettuja sävelteoksia. Kiitos ei, elän mieluummin tämän ajan rytmimusiikin piirissä, ja nautin sen pohjalta syntyneistä kehittyneemmistä musiikin muodoista. Klassisen musiikin esittämisessä on jotain samaa kuin näyttelemisessä; tehdään eläväksi useimmiten jonkun toisen kirjoittama teos. Eihän näyttelijöitä muuten syytetä 'apinoinnista' ja siitä että he vain toistavat aina jotain samoja klassikkonäytelmiä? Jos rock-artisti vetää neljä vuosikymmentä samoja hittejä, onko hän jumittunut paikoilleen vai onko kyse vaan hyvistä biiseistä? On kaunaista, harhaista ja kapeakatseista pitää klassista jonain supreme evilinä. |
|
*odottaa velipesosen ränttiä siitä miten hanurista apulanta ja sibelius on* |
|
musamuki: ...klassisen musiikin "apinoitsijoilta", jotka vuosikymmenestä toiseen fakki-idioottien tapaan toistavat samoja kyllästymiseen asti soitettuja sävelteoksia. Anteeksi nyt, mutta tämä argumentti kaikessa junttiudessaan pudottaa yleensä aika tehokkaasti uskottavuuden ja pohjan sanojansa muiltakin argumenteilta. "Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -jami |
|
Aiheesta tulee mieleen että nykymusiikkiväki on jo vuosikymmenten ajan koettanut muokata klassista musiikkikulttuuria vähemmän klassistiseen suuntaan eli toisin sanoen sellaiseksi että soitettaisiin enemmän nykyään sävellettyjä uusia teoksia kuin niitä vanhoja joista monet nauttivat klassikon statuksesta. Nyt kun tätä on yli puoli vuosisataa yritetty välillä innokkaastikin (Pierre Boulez 1970-l, esimerkiksi), niin voi kai todeta hankkeessa epäonnistutun. Ei se ole siitä paljon muuttunut. Mielestäni voisi pohtia mistä tämä pohjimmiltaan johtuu? Minulla on ehdottaa jo vastauskin eli kulttuuri on kuollut eikä sitä henkiin saa, ja vaikka saisikin niin keinot ovat väärät! "Jos Elvis eläisi, hän varmasti kääntyisi haudassaan." - Hannu Nyberg |
|
velipesonen: Aiheesta tulee mieleen että nykymusiikkiväki on jo vuosikymmenten ajan koettanut muokata klassista musiikkikulttuuria vähemmän klassistiseen suuntaan eli toisin sanoen sellaiseksi että soitettaisiin enemmän nykyään sävellettyjä uusia teoksia kuin niitä vanhoja joista monet nauttivat klassikon statuksesta. Nyt kun tätä on yli puoli vuosisataa yritetty välillä innokkaastikin (Pierre Boulez 1970-l, esimerkiksi), niin voi kai todeta hankkeessa epäonnistutun. Ei se ole siitä paljon muuttunut. Mielestäni voisi pohtia mistä tämä pohjimmiltaan johtuu? Minulla on ehdottaa jo vastauskin eli kulttuuri on kuollut eikä sitä henkiin saa, ja vaikka saisikin niin keinot ovat väärät! ööh, klassisessa musiikissa kylläkin nykyaikainen musiikki oli nimenomaan se jota esitettiin eikä monta sataa vuotta vanhoja teoksia. |
|
ammattimainen: ööh, klassisessa musiikissa kylläkin nykyaikainen musiikki oli nimenomaan se jota esitettiin eikä monta sataa vuotta vanhoja teoksia. Paino sanalla "oli". "Jos Elvis eläisi, hän varmasti kääntyisi haudassaan." - Hannu Nyberg |
megatherium 18.01.2012 15:52:31 (muokattu 18.01.2012 15:56:59) | |
|
velipesonen: Paino sanalla "oli". Siihen inhimillisen kulttuurin jatkuvuus juuri perustuu että vanhaan musiikkitraditiioon lisätään jotakin uutta, uusien luovien taiteilijoiden luomusten myötä jotka uudistavat vanhat musiikilliset lait, kieliopin ja harmoniset rakenteet sointuopin lait jne. vanhassa vara parempi. tonaaliset säveltäjät kykenevät aivan yksinkertaisin keinoin saamaan paljon suuremman vaikutuksen kuin atonaalisen musiikin suurimmat mestarit. mutta salosen viulukonserton sateenkaarimaisesti pirskottuneet puhallinsoolot kenttämäisenä näpertelynä kuuluvat klisheinä tähän aikaan vaikka suunnattomasyti emotuionaalisesti merkitsevämpää musiikkia ei vaivauduta suomessakaan esittämään. vastaavan maalaustaiteen arvo pyörisi miljoonissa kun karjalaisia. tuukkasia, pesosia, törneitä, fordelleja, ikosia, saikkoloita harva tuntee edes nimeltä. musiikkipolitiikkaa kerrakseen. Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa |
|
ammattimainen: "ammattimainen: oon joka tapauksessa ens kesänä lähdössä omilla rahoilla intiaan opiskelemaan hyvin tunnettuun intialaiseen oppilaitokseen pohjois-intialaista klassista laulua. sit mikäli kokemus on positiivinen ehkä muutan valmistumisen jälkeen hollantiin tmv missä kyseistä musiikkia on mahdollista opiskella tosissaan." .....niin? "Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1 |
|
Pyydän ystävällisesti, että ne mielipiteenesittäjät, kuten esim. sellisti, jotka eivät itse pysty tuottamaan näkemyksiään, olkoon parjaamatta ja haukkumatta niitä, jotka perustellusti tuovat esiin mielipiteitään. Juuri edellä mainitut ovat niitä paljon puhuttuja "juntteja", joiden herjaukset eivät kestä päivän valoa, ne tulevat niin "syvältä". That´s the Point! |
|
musamuki: Pyydän ystävällisesti, että ne mielipiteenesittäjät, kuten esim. sellisti, jotka eivät itse pysty tuottamaan näkemyksiään, olkoon parjaamatta ja haukkumatta niitä, jotka perustellusti tuovat esiin mielipiteitään. Juuri edellä mainitut ovat niitä paljon puhuttuja "juntteja", joiden herjaukset eivät kestä päivän valoa, ne tulevat niin "syvältä". That´s the Point! ???? Miksi säikeen moderaattoriksi sä oot itsesi nostanut? Sellisti on sentään järkevästi perustellut kirjoituksiaan. Yllämainitulla perusteella sä voisit diskata itsesi! You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
|
musamuki: Pyydän ystävällisesti, että ne mielipiteenesittäjät, kuten esim. sellisti, jotka eivät itse pysty tuottamaan näkemyksiään, olkoon parjaamatta ja haukkumatta niitä, jotka perustellusti tuovat esiin mielipiteitään. Juuri edellä mainitut ovat niitä paljon puhuttuja "juntteja", joiden herjaukset eivät kestä päivän valoa, ne tulevat niin "syvältä". That´s the Point! Älä nyt aikuinen ihminen viitsi. Jos sun "itse tuottamasi" näkemykset pohjautuvat tähän "perusteltuun" mielipiteeseen... ...jazz- ja rockmusiikki tietyissä tyylilajeissaan vaativat esittäjältään korkean ammattitaidon jopa enemmän kuin klassisen musiikin "apinoitsijoilta", jotka vuosikymmenestä toiseen fakki-idioottien tapaan toistavat samoja kyllästymiseen asti soitettuja sävelteoksia. Kiitos ei, elän mieluummin tämän ajan rytmimusiikin piirissä, ja nautin sen pohjalta syntyneistä kehittyneemmistä musiikin muodoista. ...niin mä olen mieluummin jatkamatta keskustelua. Ensimmäistäkään herjausta en ole tässä ketjussa esittänyt, ja mielestäni näkemyksenikin olen kohtalaisen monisanaisesti esittänyt. Eri mieltä voidaan olla asioista, mutta rimanalitus tuli kyllä sinun suunnaltasi, anteeksi vaan. "Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -jami |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|