Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Klassinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Jelppikerho (kysymykset tänne!!)
1 2 3 4 516 17 18 19 20 21 22 23
sellisti
19.05.2013 01:37:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ThrashGuitarist: Kuinka viululla voi soittaa viisi säveltä sisältävän soinnun? Tällaisia sointuja löytyi Beethovenin 9. sinfonian nuoteista.
 
Yhdellä viululla ei mitenkään, orkesterin viulusektiolla kyllä jakamalla soinnun äänet useammalle soittajalle.
 
Aika erikoiselta kuulostaa, mistä kohdasta tuollainen löytyi?
 
"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -jami
levesinet
19.05.2013 11:57:43
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ehkä sen voi soittaa murtosointuna - mutta tuskinpa se vastauksena tyydyttää.
 
sellisti
20.05.2013 00:13:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

levesinet: Ehkä sen voi soittaa murtosointuna - mutta tuskinpa se vastauksena tyydyttää.
 
No murtosointuna ehkä joo, mutta ei kukaan nyt kirjoita yhdellä viululla soitettavaksi tarkoittaen viisiäänistä sointua kun koko soittimessa on neljä kieltä.
 
"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -jami
Sävis
20.05.2013 09:46:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sellisti: Yhdellä viululla ei mitenkään, orkesterin viulusektiolla kyllä jakamalla soinnun äänet useammalle soittajalle.
 
Aika erikoiselta kuulostaa, mistä kohdasta tuollainen löytyi?

 
Katoin nopeesti läpi ykkös- ja kakkosviulujen stemmat, enkä löytänyt viiden sävelen sointuja. Olisi kyllä aika erikoista.
 
LIP MY STOCKINGS! LIP TEM!!!
TommyG
04.06.2013 12:31:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En oikein tunne klassista musiikkia, mutta aina välillä elokuvia ja televisio-ohjelmia katsoessa sattuu kuulemaan miellyttävää musisointia. Osaisiko joku antaa vinkkejä, mitä musiikkityyliä edustaa ao. linkissä kuuluvat musiikinpätkät? Ajoissa 20s, 1h 23min 53s. Ja vinkkejä tuonkaltaisen msuiikin esittäjiin olisi kiva saada :)
 
http://areena.yle.fi/tv/1882593
 
Sävis
04.06.2013 18:14:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TommyG: En oikein tunne klassista musiikkia, mutta aina välillä elokuvia ja televisio-ohjelmia katsoessa sattuu kuulemaan miellyttävää musisointia. Osaisiko joku antaa vinkkejä, mitä musiikkityyliä edustaa ao. linkissä kuuluvat musiikinpätkät? Ajoissa 20s, 1h 23min 53s. Ja vinkkejä tuonkaltaisen msuiikin esittäjiin olisi kiva saada :)
 
http://areena.yle.fi/tv/1882593

 
Myöhempi pätkä on Puccinin oopperasta Madama Butterfly. Kannattaa tsekata muut Puccinin oopperat, oma suosikkini on Turandot.
 
LIP MY STOCKINGS! LIP TEM!!!
TommyG
06.06.2013 14:08:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jes, kiitokset. Lisääkin vinkkejä samanlaiseen musiikkiin saa laittaa.
 
ThrashGuitarist
27.06.2013 01:16:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mozartin 40. sinfonian ekan osan alussa kuultava viulun päämelodia alkaa tahdin heikolla iskulla, eli ei ensimmäisellä iskulla, mutta silti aivoni pyrkii kuulemaan tuon melodian sellaisena kuin sen ensimmäinen sävel olisi tahdin ensimmäisellä iskulla. Onkohan tuohon sitten jotain "oikeaa" kuuntelemistapaa. Miten te sen kuulette?
 
NHR
27.06.2013 09:56:02
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ThrashGuitarist: Mozartin 40. sinfonian ekan osan alussa kuultava viulun päämelodia alkaa tahdin heikolla iskulla, eli ei ensimmäisellä iskulla, mutta silti aivoni pyrkii kuulemaan tuon melodian sellaisena kuin sen ensimmäinen sävel olisi tahdin ensimmäisellä iskulla. Onkohan tuohon sitten jotain "oikeaa" kuuntelemistapaa. Miten te sen kuulette?
 
En todellakaan ole mikään asiantuntija, enkä tiedä onko "oikeaa" tapaa kuulla tuota (tai yleensä mitään musiikkia) edes olemassa, mutta kyllä minä tuon olen aina kuullut niin, että se tahdin isku olisi siinä kolmannen nuotin kohdalla: "ti-di-DII ti-di-DII ti-di-DII-di..."
 
Mutta ilmeisesti ihan vastaavanlainen "ongelma" minulla oli joskus aikanaan puhelinten piipityssoittoäänien kanssa; erityisesti Säkkijärven polkkaa aivoni eivät koskaan oppineet kuulemaan "oikein", vaan aina oli ensimmäinen nuotti muka iskutahdilla (vaikka eihän se oikeasti ole), jolloin koko kappale muuttui lähes tunnistamattomaksi. Orkesteriversioissa tätä ongelmaa ei tosin koskaan ollut; kenties juuri siksi on kyseinen kappale mieleeni jäänytkin.
 
Beethovenin viidennen alku tuli muuten juuri edellistä kappaletta kirjoittaessa mieleen: meneekö se "TA-ta-ta-taa" vai "ta-ta-ta-TAA" vai jollain muulla tapaa? Alussa kuulen sen aina tuolla ensimmäisellä tavalla, mutta heti kun melodia jatkuu pidemmälle, niin aivoni "hyppäävätkin" tuohon jälkimmäiseen (joka ilmeisesti on se "oikea" tapa?).
 
"Just because you don't have a lot of money to spend is no reason you shouldn't spend what little you have." - George Carlin
sub zero
29.06.2013 09:06:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ThrashGuitarist: Mozartin 40. sinfonian ekan osan alussa kuultava viulun päämelodia alkaa tahdin heikolla iskulla, eli ei ensimmäisellä iskulla, mutta silti aivoni pyrkii kuulemaan tuon melodian sellaisena kuin sen ensimmäinen sävel olisi tahdin ensimmäisellä iskulla. Onkohan tuohon sitten jotain "oikeaa" kuuntelemistapaa. Miten te sen kuulette?
 
Asiaa ehkä helpottaa, jos ajattelee sen vähän hitaammalla temmolla ja ehkä vielä sen säestyksen mukaan. Minusta tuntuu selvältä, että melodian kolmas nuotti on tahdin ensimmäinen. Jos ajattelee mukaan ikään kuin virvelin siihen rytmiin keskelle tahtia, niin viimeistään tällöin tämä ajattelutapa tuntuisi selvästi luontevammalta kuin ajatella tahdin alkavan melodian ensimmäisestä nuotista.
 
Hauler
29.06.2013 11:35:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sub zero: Asiaa ehkä helpottaa, jos ajattelee sen vähän hitaammalla temmolla ja ehkä vielä sen säestyksen mukaan. Minusta tuntuu selvältä, että melodian kolmas nuotti on tahdin ensimmäinen. Jos ajattelee mukaan ikään kuin virvelin siihen rytmiin keskelle tahtia, niin viimeistään tällöin tämä ajattelutapa tuntuisi selvästi luontevammalta kuin ajatella tahdin alkavan melodian ensimmäisestä nuotista.
 
Ainakin minulle toinen säe hahmottuu paljon selkeämmin daktyyliksi kuin ensimmäinen, joka tosiaan kuulostaa pikemminkin vastadaktyyliltä, jossa paino pitkällä nuotilla.
 
NHR: Beethovenin viidennen alku tuli muuten juuri edellistä kappaletta kirjoittaessa mieleen: meneekö se "TA-ta-ta-taa" vai "ta-ta-ta-TAA" vai jollain muulla tapaa? Alussa kuulen sen aina tuolla ensimmäisellä tavalla, mutta heti kun melodia jatkuu pidemmälle, niin aivoni "hyppäävätkin" tuohon jälkimmäiseen (joka ilmeisesti on se "oikea" tapa?).
 
Tässä Harnoncourt korostaa vahvasti ta-ta-ta-TAA:n https://www.youtube.com/watch?v=kPpnK8L-G_o. Ja varmastikin oikea tapa on saada alkuunkin eteenpäin menon tuntu.
 
ThrashGuitarist
30.06.2013 22:33:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikähän mahtaa olla enharmonisesti vähiten käytetty sävel länsimaisessa musiikissa?
 
sellisti
01.07.2013 15:20:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ThrashGuitarist: Mikähän mahtaa olla enharmonisesti vähiten käytetty sävel länsimaisessa musiikissa?
 
No tuolla teoriapuolella taisi olla ketju jossa pohdittiin että onko kaksoisalennettu a asas vai ases, ja joku kommentoi että onko sillä mitään väliä kun ei kyseiseen säveleen törmää ikinä... :D En tiedä onko se vähiten käytetty, ei kai sellaista pysty selvittämään.
 
"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -jami
baron
02.07.2013 18:44:13
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sellisti: No tuolla teoriapuolella taisi olla ketju jossa pohdittiin että onko kaksoisalennettu a asas vai ases, ja joku kommentoi että onko sillä mitään väliä kun ei kyseiseen säveleen törmää ikinä... :D En tiedä onko se vähiten käytetty, ei kai sellaista pysty selvittämään.
 
No mikä muka on Bbdim7 soinnun septimi?
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
sellisti
03.07.2013 23:14:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: No mikä muka on Bbdim7 soinnun septimi?
 
No sehän se... kuinkas paljon löytyy Ces-duurissa tai ces-mollissa meneviä biisejä..? :)
 
"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -jami
Hauler
04.07.2013 15:25:15 (muokattu 04.07.2013 15:25:34)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sellisti: No sehän se... kuinkas paljon löytyy Ces-duurissa tai ces-mollissa meneviä biisejä..? :)
 
Modulaatio ges-duurissa subdominanttiin? ^_^
 
baron
04.07.2013 22:02:53
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sellisti: No sehän se... kuinkas paljon löytyy Ces-duurissa tai ces-mollissa meneviä biisejä..? :)
 
Oon joskus kohdannut h-mollipiisin!
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
sellisti
05.07.2013 23:17:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Oon joskus kohdannut h-mollipiisin!
 
Ootko varma ettei mennyt aisis-mollissa..?
 
"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -jami
ThrashGuitarist
09.07.2013 02:16:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuli mieleen, että miksi klassisen ajan sävellyksissä torvet soittavat lähes aina oktaaveja, kvartteja tai kvinttejä koko sävellyksen ajan? Aivan kuin asteikon muut sävelet olisivat laittomia.
 
sellisti
09.07.2013 09:37:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ThrashGuitarist: Tuli mieleen, että miksi klassisen ajan sävellyksissä torvet soittavat lähes aina oktaaveja, kvartteja tai kvinttejä koko sävellyksen ajan? Aivan kuin asteikon muut sävelet olisivat laittomia.
 
Johtunee aika pitkälti siitä ettei sen ajan torvissa tainnut olla vielä nykyisenlaista venttiilikoneistoa, mikä mahdollistaa helpomman sävelten vaihtamisen. Joku voi korjata jos olen väärässä.
 
"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -jami
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 516 17 18 19 20 21 22 23

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «