Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Elektroninen ja elektroakustinen musiikki »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Darude
1 2 3
Jabbe
17.05.2003 18:29:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Katsoiko joku tuon dokumentin mikä tuli juuri äsken MTV3:lta? Mitä mieltä olette Darudesta, artistina ja ilmiönä?
 
Vähän sekavia tunteita herättää. Toisaalta ärsyttää että näin yksinkertaista musaa tekevällä menee näin hyvin, ja että tämä on Suomen ykkösvientituote musiikin alalla. Toisaalta taas pitää antaa respektiä että noinkin hyvin on mennyt.
 
Mutta kun Virtasen studiota katsoo niin rupeaa häpeämään omaansa. Tai no onhan mullakin tämä rm1x toki. :)
 
Pitäisiköhän ruveta tekemään trancea..?
Wuf
17.05.2003 19:11:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Katsoiko joku tuon dokumentin mikä tuli juuri äsken MTV3:lta? Mitä mieltä olette Darudesta, artistina ja ilmiönä?
 
Jooh, katsoin. Minulle ainakin tuli sellainen fiilis, että pakkoko sitä on aina niin monimutkaisesti kaikkea tehdäkään, ihan hyvin menee jos jengi viihtyy. Eli ei ärsytä. Ja ihan viksusti tyyppi hommaansa suhtautuu, ei väännä turhan vakavalla asenteella. Respektiä respektiä.
 
Ja kyllä tuo Daruden hardwarekokoelma minullekin kelpaisi :)
 
"Jos yleisö ei viihdy, niin biisejä voi vähän lyhentää".. Heh. Yksinkertaista looppien ja riffien pyörittelyähän tuo on, mutta livenä varmasti rokkaa ihan kympillä.
 
"Between the dog and wolf / Bared fangs met in intercourse...."
Jabbe
17.05.2003 19:40:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niinhän tuo sanoi jotain tyyliin: "Ei tässä mun musassa mitään sanomaa ole, pääasia että voi hyppiä mukana". Siinäpä se. Siihen tarkoitukseen varsin oivaa tuo Darude.
kaljaah
17.05.2003 20:18:05 (muokattu 17.05.2003 20:19:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä en kyllä oikein älyä miten näiden Daruden uusien (esim. Next to You, Music) kappaleiden aikana tanssitaan. Ok, olen hölmö, ai nou.
 
edit: (off-topic: lähes jokaviestissä painan editiä.. pelottavaa!) . Niin, ja hyppimiseenkin kyllästyy ja siinä väsyy nopeasti.
 
Juho L
18.05.2003 19:15:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä en kyllä oikein älyä miten näiden Daruden uusien (esim. Next to You, Music) kappaleiden aikana tanssitaan.
 
En älyä minäkään. Ehkä siinä on tarkoitus vain heilua idiottimaisesti ja tehdä itsestään pelle.
 
"You got exhilation, an' you got inhilation. But they're two different things, man. You screw up, you got mutilation." - Jackson Jeffrey Jackson, the trumpet player
Jabbe
18.05.2003 20:07:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En älyä minäkään. Ehkä siinä on tarkoitus vain heilua idiottimaisesti ja tehdä itsestään pelle.
 
Hienoa Juho. Olet löytänyt elämän tarkoituksen!
Hequ
18.05.2003 22:46:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joillekkin trance aukeaa samallalailla kuin jokin rock, pop, etc. jollekkin toiselle. Minä kuulun tuohon ensimmäiseen joukkoon, siis joille trance on sitä parasta musiikkia. Itse kyllä ymmärrän myös niitä jotka sanovat että: "tämähän on pelkkää päätöntä paukutusta", niin se ei kuitenkaan ole. Ongelma vain on siinä, että kuuntelija ei osaa kuunnella musiikkia. Mielestäni kenenkään, joka tekee musiikkia, tai on musiikin todellinnen harrastaja, ei pitäisi sanoa ääneen: "tämä on paskaa". Ongelma on juuri siinä, että kyseistä musiikkia ei ole kuunnellut tarpeeksi, ja täten ei näe siinä sitä mikä on sen perusajatus. Kuunnellessa paljon erilaista musiikkia, ehkä loppujen lopuksi alkaa ymmärtää sitä, mikä siinä musiikissa on se jippo joka saa kuuntelijan pitämään musiikista. Mutta se siitä pikaisesta avautumisesta. On vain ikävä lukea tuollisia kommentteja, joita jotkut laukoo täällä ihan itsestäänselvyyksinä.. :/
 
Jabbe
18.05.2003 22:48:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joillekkin trance aukeaa samallalailla kuin jokin rock, pop, etc. jollekkin toiselle. Minä kuulun tuohon ensimmäiseen joukkoon, siis joille trance on sitä parasta musiikkia. Itse kyllä ymmärrän myös niitä jotka sanovat että: "tämähän on pelkkää päätöntä paukutusta", niin se ei kuitenkaan ole. Ongelma vain on siinä, että kuuntelija ei osaa kuunnella musiikkia. Mielestäni kenenkään, joka tekee musiikkia, tai on musiikin todellinnen harrastaja, ei pitäisi sanoa ääneen: "tämä on paskaa". Ongelma on juuri siinä, että kyseistä musiikkia ei ole kuunnellut tarpeeksi, ja täten ei näe siinä sitä mikä on sen perusajatus. Kuunnellessa paljon erilaista musiikkia, ehkä loppujen lopuksi alkaa ymmärtää sitä, mikä siinä musiikissa on se jippo joka saa kuuntelijan pitämään musiikista. Mutta se siitä pikaisesta avautumisesta. On vain ikävä lukea tuollisia kommentteja, joita jotkut laukoo täällä ihan itsestäänselvyyksinä.. :/
 
Aivan. Tässä on juuri se pointti ja olen täsmälleen samaa mieltä.
 
Trance oli mulle eka konemusatyyli mistä innostuin. Nyt olen päässyt sisälle moneen muuhunkin tyyliin ja trance unohtui jo pari vuotta sitten, joten kertoisitko mikä trancessa on se pääajatus? Ja toteutuuko se Darudessa?
Hequ
18.05.2003 22:59:52 (muokattu 18.05.2003 23:06:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Trance oli mulle eka konemusatyyli mistä innostuin. Nyt olen päässyt sisälle moneen muuhunkin tyyliin ja trance unohtui jo pari vuotta sitten, joten kertoisitko mikä trancessa on se pääajatus? Ja toteutuuko se Darudessa?

 
Itse tykkään Trancesta ja myös Hard Trance on viimeaikoina lisääntynyt omalla soittolistallani. Trancessa parasta on sen melodinen puoli, ja se ei aina ole hirveän nopeaa tykitystä, joten sitä voi bileissä soittaa hyvin ja se saa usein myös ihmiset tanssimaan. Hard Trancea jos haluaa, niin kannattaa katsastaa Nukleuz:in Hard Trance levy, ja myös muukin Nukleuz:n tuotanto on hyvää.
 
Darudesta sanoisin, että sen uusi levy, juuri nuo biisit Music ja Next To You, ovat mielestäni menneet parempaan suuntaan. Siis tarkoitan, että levy on enemmän trancea, kuin mitä daruden ensimmäinen levy. Jossain kuulin sanottavan, että "jääkö darude vain yhden hitin ihmeeksi", pah! minusta esim. nuo kaksi uutta jo äsken mainitsemaani biisiä ei edes ole mitään perinteistä radio-kamaa, vaan ne on ihan täyttä clubi-musaa. Ja kyllä minusta daruden kuulemani biisit ovat trancea ja ainakin itseni ne saavat hyvälle tuulelle ja bile-fiiliksille!
 
//lisätty
 
Niin ja trancen pääajatuksena pitäisin sen juuri tuota melodista puolta. Yleensä melodia on kohtalaisen yksinkertainen looppi, joka jää päähän soimaan uskomattoman tiukasti. Jos haluaa hyvän esimerkin Trance:sta niin kannattaa jostain bongata sellainen levy, kuin: Tunnel Trance Force ja siitä kuiunnella levyä 2.
 
Juho L
19.05.2003 08:18:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulle tuo perinteinen kikkelitrance ei oikein iske. Jotenkin tuntuu siltä, että kaikki artistit vain polkevat paikallaan ja kierrättävät vanhaa. TB303, TR909 ja hooverit ovat edelleen huolestuttavan yleisessä käytössä, vaikka kyseiset soundit ovat uskomattoman kuluneet. Samat maneerit toistuvat kappaleesta toiseen ja innovatiivisuus on vain pahasta. Trance ei välttämättä ole täyttä roskaa, se vain ei osaa uudistua. Notta nyt työn pariin.
 
"You got exhilation, an' you got inhilation. But they're two different things, man. You screw up, you got mutilation." - Jackson Jeffrey Jackson, the trumpet player
krushing
19.05.2003 12:12:28
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minäkään en kyllä jaksa antaa Darudelle propseja siitä että äijällä on käyny tuuri - silkan subjektiivisen näkemyksen perusteella biisit ovat aikamoista ryönää (joskaan en trancea jotain lyhyttä Hallucinogen-vaihetta lukuunottamatta ole koskaan juuri kuunnellutkaan), jota ei tee mieli kuunnella tanssilattialla saatika sitten kotona. Joo, herra Virtasesta on helppo sanoa että "semmosta mainstream-paskaa", mutta vaikka itse en koe olevani kovin kärkäs tuommoista sanomaan (ts. yritän välillä vähän liikaakin etsiä mansikoita sieltä paskasta), niin kai se voi paikkansakin pitää? Omalla pikkuisella subjektiivisella tasollani tietenkin.
 
teknis
19.05.2003 13:12:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Trance ei välttämättä ole täyttä roskaa, se vain ei osaa uudistua.
 
oisko se pointti just siinä, eipä tartte liikaa funtsia kun vaan pmppii mukana ja porukalla on hauskaa. mitä noista kliseistä kunhan vaan kokonaisuus toimii, eihän sitä tunnistais tranceksi jos siinä olis jotain mielenkiintoista ja uudistuvaa :D
 
Juho L
19.05.2003 13:55:17 (muokattu 19.05.2003 13:57:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oisko se pointti just siinä, eipä tartte liikaa funtsia kun vaan pmppii mukana ja porukalla on hauskaa. mitä noista kliseistä kunhan vaan kokonaisuus toimii, eihän sitä tunnistais tranceksi jos siinä olis jotain mielenkiintoista ja uudistuvaa :D
 
Tancella olisi paikka ei-nyt-mikään-hyvä-mutta-en-myöskään-inhoa-kategoriassa, jos kappaleet edes vähän pyrkisivät eroamaan toisistaan.
 
Itse en juurikaan kuuntele musiikkia periaatteella "sitä vain on niin hyvä tanssia". Musiikki pitää olla hyvää kunneltavaa. Musiikin pitää tarjota tunnelmaa ja tunteita. Samaa looppia jauhava jumputus ei jaksa innostaa.
 
No vaikuttaa tosiaankin siltä, että trance ei ole trancea, jos se eroaa edellisestä trance kappaleesta.
 
"You got exhilation, an' you got inhilation. But they're two different things, man. You screw up, you got mutilation." - Jackson Jeffrey Jackson, the trumpet player
Hequ
19.05.2003 17:31:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näin tässä mietin, kun nyt on ilmoille noussut mielipide, että eikö se trance voisi hieman mennä eteenpäin. Mietin asiaa siltä kannalta, että jos trance alkaa saamaan vaikutteita muista musiikkityyleistä, artistit tekevät paljon erilaisia kikkoja tähän musiikkiin ja kun se vielä saa innovatiivisia (olipa hieno sana, liekkö edes tiedän sen tarkoitusta) vaikutteita ja musiikki vielä kehittyisi eteenpäin, niin onko se enään sitä itseään eli trancea? Eikös Nu-Metal:kin ole aika paljon eteenpäin mennyttä rock:ia, johon on yhdistynyt vaikutteita rap:ista ja muista musiikkityyleistä, joten siitä on muodostunut ihan oma genrensä, eikä se ole enää rockia.
 
Tosin tottahan on sekin, että ei montaa samanlaista biisiä halua kuunnella peräkkäin. On mukava kuulla vaihtelua, ja parasta olisikin, että dj on kohtalaisen monipuolinen, joka soittaisi saman illan aika usemmanlaista musiikkityyliä, niitä sopivasti yhdistellen. Tosin silti haluan tässä korostaa jo mainitsemaani asiaa, että jokaisen tulisi suhtautua musiikkiin positiivisesti, _vaikka_ tietäisikin että _jokulaite-300xct_ onkin vanha ja kyseisellä vehkeellä väännetyt samplet sun muut on omasta mielestä täyttä kuraa. PISTE.
 
(huomaathan, että osa tekstistä on -mutua- ja jos joku kohta ottaa päähän, voit ihan hyvin hypätä sen yli seuraavaan lauseeseen)
 
Jean
20.05.2003 07:00:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tosin tottahan on sekin, että ei montaa samanlaista biisiä halua kuunnella peräkkäin. On mukava kuulla vaihtelua, ja parasta olisikin, että dj on kohtalaisen monipuolinen, joka soittaisi saman illan aika usemmanlaista musiikkityyliä, niitä sopivasti yhdistellen.
 
No, jos clubi-scenestä puhutaan, niin mielestäni ei välttämättä ole tarpeen se että yksi dj soittaa montaa eri tyyliä setissään. Siksi bileissä onkin useita levynpyörittäjiä. Kukaan ei kykene pysymään perässä, saati sitten ostaa monen eri tyylin uusia julkaisuja. Yhdessäkin tyylissä on liikaa useimmille. Dj:n setti voi kehittyä biisi kerrallaan. Pikkuhiljaa temmoltaa nopeampaan tai vain alalajiltaan erilaiseen matskuun. Esim minä housea soittaessani aloitan kevyemmällä n.125 bpm:n matskulla. Alkuun tulee jazz:ahtavampaa, gruuvia matskua. Paljon perkussion soittimia, puhaltimia... Pikkuhiljaa eteenpäin mentäessä soundit raskastuvat ja nopeus kohoaa hiljalleen hieman 130 bpm:n yläpuolelle. Max tuohon 135bpm:ään.
 
Mielestäni olisi kornia soittaa monen erityylin levyjä keskenään sekaisin. Millaista sillisalaattia siitä syntyisikään!? ERI asia onkin sitten rafla/disco/yökerho/räkälä/pubi/teinidisco-soitot. Tän tyyppisissä paikoissa soittaessa on TIETENKIN soitettava eri tyylejä. Tämähän on itsestään selvyys.
 
Mutta, palatakseni tuohon alun jorinointiini... En todellakaan näe että se olisi kovinkaan miellyttävä kokemus, että kuulisi yhden ja saman Dj:n soittavan housesta tranceen ja siitä d`n`b:n kautta HardHouseen ja HardTranceen. Ja siitä siirryttäisi technon kautta chilliin ja downtempoon... Tietenkin, pitkällä (tooooooodella pitkällä) aikavälillä tuollainen toimis jossakin perähikiän pikkuclubissa jossa ei ole varaa ottaa ns. "nimidj:tä" soittamaan. Mutta, kuten sanoin, yksi tyyppi ei voi pysyä kunnolla perässä joka tyylissä... Ja, jokaisessa musiikkityylissä on omat soittoniksinsä ja kikkansa. Näiden hallitsemiseen menee oma aikansa ja jos pitäisi kaikki hallita... Huh huh.
 
Kuljen useimmilla forumeilla nimellä Daniel Braun Joten älä ihmettele, jos tutuhkoa juttua tulee... ;)
att0r
20.05.2003 10:36:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


 
Pitäisiköhän ruveta tekemään trancea..?

 
älä sekota trancea ja darudea. Trancea on vaikka kuinka ja minkälaista. Ja "oikea" trance on yleisesti hitaampaa ja ei mitään tanssikamaa. Darude on enemmänkin teknoa tai jotain vastaavaa.
 
ennenkaikkea trance on hyvin tunnelmallista. Darude ei ole.
tulipas monta kertaa sana trance mutta en jaksa korjata
 
Juho L
20.05.2003 11:33:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ennenkaikkea trance on hyvin tunnelmallista.
 
Onko minua huijattu jo vuosia? Mikä on esimerkiksi tätä tunnelmallista trancea?
 
"You got exhilation, an' you got inhilation. But they're two different things, man. You screw up, you got mutilation." - Jackson Jeffrey Jackson, the trumpet player
Vteich
23.05.2003 20:03:52 (muokattu 23.05.2003 20:04:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Onko minua huijattu jo vuosia? Mikä on esimerkiksi tätä tunnelmallista trancea?

 
Nyt pitäisi taas hieman erotella, eikä vain niputtaa kaikkea trancea samaan kastiin. En voi väittää olevani mikään asiantuntija trancen suhteen, mutta minunkin korvani tekevät kyllä aika selkeän eron esim. Daruden (kiksua), Hallucinogenin (psytrancea) ja vaikkapa Sashan, Timo Maasin tai BT:n joidenkin tuotosten (progressiivista trancea) välille.
 
Genrerajathan nyt on aina vähän sellaisia veteen piirrettyjä viivoja. Periaatteessa on hölmöä vain niputtaa, että se ja se artisti tekee trancea ja sillä siisti. Aina siihen musiikkiin tulee jokaiselta jotain omaa mukaan. Vaikka jostain kiksusta sitä ehkä saattaakin olla vaikea löytää. :)
 
Juho L
23.05.2003 21:21:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt pitäisi taas hieman... Arr... Jargon... tuotosten (progressiivista trancea) välille.
 
Notta kyllä minä nyt helkkuri soikohon tiedän trancen alalajikkeista, mutta edelleenkään ei tule mieleen tunnelmallista trancea.
 
"You got exhilation, an' you got inhilation. But they're two different things, man. You screw up, you got mutilation." - Jackson Jeffrey Jackson, the trumpet player
waldemarx
26.06.2003 19:09:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Darude on hyi! Mun mielestä mainstreamia.
 
waldemarx
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «