Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Elektroninen ja elektroakustinen musiikki »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Huuliharpun efektit
1
Nikolai II
20.03.2009 00:52:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Neuvokaas, nuoriso, vaaria näissä nykyajan asioissa. Olen vanha jazzmies ja soitan muun ohella kromaattista huuliharppua. (Tiedättehän Toots Thielemansin? Mä en oo se, mutta vähän saman näköinen.)
 
Harpun soundin kannalta on kaksi tärkeää asiaa:
 
Ensinnäkin taajuuskorjaimella pitää vaimentaa jossain 2- 3,5 KHz:n paikkeilla oleva ikävä taajuus, joka rumentaa ääntä ja ja aiheuttaa kiertoa (feedbäkkiä) varsinkin kaiun kanssa. Alempia 800-1200 KHz:n paikkeilla olevia taajuuksia on eduksi jonkin verran vahvistaa.
 
Toisekseen siinä on hyväksi äänen tiivistämisen vuoksi käyttää reverbiä tai delayta. Valinta näiden kesken on paljolti makuasia, mutta sen voi sanoa, että Fenderin jousikaiku ei vielä tuota kovin hyvää tulosta.
 
Niitä on kitaracomboja, joissa löytyy johonkin mittaan mainittuja ominaisuuksia, mutta esim taajuuskorjauksen kriittisille kohdille ei oikein osu säätönappia. (Mixereissä oleva 3-alueinen EQ ei tyydytäalkuunkaan.)
 
Nyt olen etsinyt, jos löytyisi yhdessä purkissa sellainen efekti/taajuuskorjainlaite, joka hoitaisi nämä asiat. Kitaroille löytyy sadoittain erilaisia polkusimia, mutta käsittääkseni ne on tehty erivahvuisille virroille ja impedansseille ja mitäheitä onkaan ohmeja ja millivoltteja. Pitäisi löytää sellaisia purkkeja, joihin voi tökätä mikin suoraan kylkeen. Siis dynaamisen mikrofonin balansoidun kaapelin. Tuntuu siltä, että noiden kaikujen lisäksi jotkut compressorit ja muut noise supressorit saattaavat olla jonkin verran avuksi (Mutta ei chorus, taivas varjelkoon!). Saattaa olla, että parametrinen (jopa 2-alueinen) EQ olisi lineaarista parempi, koska lineaarisessa pitäisi olla hitosti niitä vipuja, jotta osutaan kipupisteisiin.
 
Olen kokeeksi käyttänyt erään digitaalisen multitrackerin ominaisuuksia ja sillä saa ihan mukavan äänen, joten ei tässä mahdottomia tavoitella. Mutta eihän mainittu laite ole tähän tarkoitukseen, eikä sitä oikein viitsisi keikoilla kuljetella.
 
Sitten olisi vielä se näkäkohta, että ei tarttis tulla mukaan hirveetä määrää erilaisia muuntajia ja adaptereita, eli kaikki samassa laatikossa.
 
Tietääks kukaan?
 
Mohla
14.04.2009 11:45:12
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Livepuolesta siis puhutaan? Kysäiseppä tuolta liveäänentoisto- tai kitarakamat puolelta. Siellä saatettaisiin osata neuvoa paremmin kuin täällä.
 

"Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski?" -Charlie McCharthy
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «