Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Elektroninen ja elektroakustinen musiikki »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Ohjeita aloittelevalle ambient muusikolle
1
Trespasser
26.08.2008 21:23:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen erittäin kiinnostunu ambient/dark ambient musiikista ja olen itsekin harkinnut aloittavani projektia tulevaisuudessa. Voisitteko kertoa millä laitteilla ja ohjelmilla pääsisi alkuun? Olen ainakin käsittänyt että sampleri kannattaisi hankkia mutta pitäisikö vielä hankkia kaveriksi esim midi-keyboard? Tarkoitukseni on siis tehdä tunnelmaa luovaa musiikkia eikä mitään ämmien jumppamusaa.
 
t-termiitti
26.08.2008 22:16:46
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pelkällä tietokoneella ja netistä löytyvällä freewarella pääset alkuun. Tarkoititko samplerilla softaa vai rautaa? Ei kannata hankkia mitään ennen kuin tietää, että tarvitseeko sitä. Ja sen, mitä tarvitsee, oppii tuntemaan aloittamalla vain jostain. Samalla setillä voit kyllä tehdä sekä ambientia että jumppamusaa.
 
Pyöveli puhdisti kirveensä terän ja nauroi päälle.
Trespasser
27.08.2008 17:40:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rautaa tarkoitin mutta jos jollakin on kokemuksia hyvästä softasta olisin innokas tietämään siittä
 
t-termiitti
27.08.2008 22:58:12
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

VST-puolella tuota ovat kehuneet: http://www.kvraudio.com/get/1191.html
Itse en ole vieläkään saanut aikaiseksi perehtyä tuohon syvällisemmin. Tämä siis ilmainen.
 
"Yksinään-seisovista" softasamplereistä en nyt äkkiä keksi mistä voisi aloittaa. Niitä taitaa vähemmän olla hyviä tuolla freeware puolella. Hyvät tai "arvostetut" samplerit taitavat olla melko tyyriitä keskimäärin. Niistä toivon mukaan joku osaa keskustella enemmän.
 
Pyöveli puhdisti kirveensä terän ja nauroi päälle.
JPQ
28.08.2008 23:28:27
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla toi kaatui soundfontin latauksen joten ohjelma lähti poistoon.:( ja rautasyninä aika usein vähintään Korgeja ollut.
ja nykyajan softasamplerit ei ole tyyriitä siinä mielessä että sampleja tulee iso kasa mukana ja muutenkin softasynat eivät yleesä kovin kaliita.
 
t-termiitti
28.08.2008 23:53:39
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ja nykyajan softasamplerit ei ole tyyriitä siinä mielessä että sampleja tulee iso kasa mukana
 
Joo, voi ollakin että ovat halventuneet viime aikoina - ainakin ehkä omiin tuloihin nähden tai ottaen huomioon inflaation. Onko 400 euroa paljon vai vähän, niin riippuu siitä, että kuinka paljon sitä tarvitsee. Ei kai sillä kummoista rautaakaan saa. Harrastelun ja puuhastelun nimissä itse olen tyytynyt soveltamaan, rääkkäämään tai väärinkäyttämään halpoja tai ilmaisia virityksiä niin luovasti kuin onnistuu. Lopputulos ei varmaan paranisi hankkimalla parempia ja kalliinpia vermeitä. :-)
 
Pyöveli puhdisti kirveensä terän ja nauroi päälle.
JPQ
30.08.2008 14:28:17
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, voi ollakin että ovat halventuneet viime aikoina - ainakin ehkä omiin tuloihin nähden tai ottaen huomioon inflaation. Onko 400 euroa paljon vai vähän, niin riippuu siitä, että kuinka paljon sitä tarvitsee. Ei kai sillä kummoista rautaakaan saa. Harrastelun ja puuhastelun nimissä itse olen tyytynyt soveltamaan, rääkkäämään tai väärinkäyttämään halpoja tai ilmaisia virityksiä niin luovasti kuin onnistuu. Lopputulos ei varmaan paranisi hankkimalla parempia ja kalliinpia vermeitä. :-)
 
Ymmärrän kyllä koska mullekkin tuntuu ihmeelliseltä joidenkin periaateessa kotistudiot tyyliin 5000euroa... noh ei se muuten mutta että koostuu niin vähistä osista että isoja summia tarvii maksaa kerrasta.
 
Omegano
02.09.2008 19:51:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen erittäin kiinnostunu ambient/dark ambient musiikista ja olen itsekin harkinnut aloittavani projektia tulevaisuudessa. Voisitteko kertoa millä laitteilla ja ohjelmilla pääsisi alkuun? Olen ainakin käsittänyt että sampleri kannattaisi hankkia mutta pitäisikö vielä hankkia kaveriksi esim midi-keyboard? Tarkoitukseni on siis tehdä tunnelmaa luovaa musiikkia eikä mitään ämmien jumppamusaa.
 
Itsekin pidän dark ambientista ja ylipäätään tunnelmamusiikista ja aloitin juuri äskettäin musiikin tekemisen aikalailla tyhjästä. Vaikka en pelkkää ambienttia teekään, niin yksittäiset kappaleet voivat sitä olla ja suurimmassa osassa ainakin osa biisistä on ambientiksi laskettavaa.
 
En usko että midikiipparia, tai mitään muutakaan fyysistä kovin äkkiä tarvitsee tietokoneen lisäksi. Tietty kaikenlaiset soittimet ja esineet joista lähtee erilaista ääntä on aina mukavia monipuolisen metelin saamiseksi, mutta ambienttia voi varmaan ihan hyvin tehdä softa- ja samplepohjalta.
 
Näin äkkiseltään tulee kolme asiaa mieleen jotka musanteko-ohjelmassa olisi kiva olla ambienttia vääntäessä:
 
1) Tuki VST Plugareille. Ilmaisiakin "emo-ohjelman" kautta käytettäviä on todella paljon ja niillä saa kaikenlaisia uusia "soittimia" ja efektejä käyttöön.
 
2) Tuki ainakin wav- ja mielellään mp3 sampleille niin että niitä voi suoraan vaan läntätä haluamiinsa paikkoihin. Aika itsestäänselvää :)
 
3) Riittävästi äänenmuokkausmahdollisuuksia. Eri tavalla käsittelemällä ääntä saa muutettua hyvinkin erilaiseksi kuin mitä se alussa oli ja tämä on mielestäni aika tärkeää kun tehdään musiikkia jossa itse ääni on melodioita tärkeämmässä osassa.
 
Valinnainen neloskohta voisi olla vaikka helppokäyttöisyys. Itselläni tuo tarkoittaa selkeää visuaalista ulkoasua, koska ambientin tekeminen on mulle kuvataidetaustasta johtuen lähinnä "abstraktia äänellä maalaamista". Ajattelen musiikin päässäni suoraan periaatteessa pitkulaisena kuvana, "raitoina" ja aikajanana, joten ohjelma joka näyttää tältä helpottaa kummasti musiikin tekemistä.
 
Suosittelisin aluksi eri ohjelmien demoversioiden kokeilemista.(usein niitä voi vaikka viikon käyttää ilmaiseksi jopa täysillä ominaisuuksilla) Itse käytän lopullisena kokoomisalustana Acoustica Mixcraftia, mutten oikeen tiedä viitsisikö sitä suositella, koska valintaperusteina oli oikeastaan vain helppokäyttöisyys ja jo mainittu selkeä graafisuus. Olen kyllä vielä niin aloittelija, ettei ohjelma ole se ensimmäinen asia joka estää lopputulosta olemasta tarpeeksi hyvä, joten tuo saa kelvata ainakin siksi aikaa kun opin kunnolla hallitsemaan "säveltämisen" ym. perusteet.
 
Jonkinlainen mikrofoni on tietty ihan kätevä. Itsellä ei ole muuta kuin kannettavan täysin susilaatuinen sellainen, mutta jo se auttaa todella paljon kun omasta suustakin saa kaikenlaista mölinää jota voi käyttää ainakin ambientin tekemiseen hyvin vaikkei minkäänlaista laulutaitoa omaisi. Kahvinkeittimen porinasta voisi muokkaamalla saada suht kuumottavaa pörinää, mutta enpä sitä voi kokeilla kun mp3 soittimen hajotessa meni ainoa siirrettävä mikki.(kannettava kiinni stereoissa ja norminäytössä niin sitä ei jaksa liikutella) Ylipäätään äänimaiseman tekeminen on mielestäni aikalailla kiinni ihan vaan mielikuvituksen käytöstä, kaikkea häröä kannattaa kokeilla.
 
Toivottavasti tästä oli edes jotain apua, eli lyhyesti suosittelisin hakemaan yksi kerrallaan eri softastudioiden demoja(mixcraft, fruity ym.) jottei kaikista kulu kokeiluaika kerralla ja sitten vaan opetella päällisin puolin käyttämään niitä samalla äänen käsittelyä ja muita perusjuttuja kokeillen.
 
Täällä ja mikseri.netissä on muuten hyvät ilmaisista vst plugineistä ja mikserissä taitaa olla iso samplesivuketjukin. Niistä kannattaa varmaan katsoa ja hakea niitä, jotka vaikuttavat hyödyllisiltä.
 
JPQ
03.09.2008 01:30:34
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

minä taas ambienteimmat ideat teen soitellen lennosta käsin pätkiä jota nyt kätevästi vois päällekkäis äänitelläkkin viimeksi varsin tein musaa kahdella synalla lennosta
soittaen ja eräs juttu niin että kolmannessa oli sekvenseri (roland sh101 dco? syna) jota ohjailin välillä. muut synat oli yamaha cs1x ja alesis qs6.1 vaikkei ne olekkaan tärkeitä vaan tuo ohjailu...
 
RA
04.09.2008 15:54:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Valinnainen neloskohta voisi olla vaikka helppokäyttöisyys. Itselläni tuo tarkoittaa selkeää visuaalista ulkoasua, koska ambientin tekeminen on mulle kuvataidetaustasta johtuen lähinnä "abstraktia äänellä maalaamista". Ajattelen musiikin päässäni suoraan periaatteessa pitkulaisena kuvana, "raitoina" ja aikajanana, joten ohjelma joka näyttää tältä helpottaa kummasti musiikin tekemistä.
 
http://uisoftware.com/MetaSynth/imageSynth.php
 
:)
 
Omegano
04.09.2008 16:22:19 (muokattu 04.09.2008 16:26:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://uisoftware.com/MetaSynth/imageSynth.php
 
:)

 
Kiitos, näyttää ainakin ideana suht mielenkiintoiselta, menekin tästä lukemaan käyttöohjeita.
 
Edit: Äh, toi onkin vaan mäkille.
 
fidZi
12.09.2008 19:03:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nord Modular on aika kiva jos ihan konkreettisista äänilähteistä puhutaan eikä vain softista.
 
Méfiez-vous, demoiselles!
t-termiitti
12.09.2008 23:22:30
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Edit: Äh, toi onkin vaan mäkille.
 
Tuosta en tiedä, mutta tällainen yleensä vähemmälle huomiolle jäävä sekvenseri voisi sopia ambientien tekoon. Modulaarinen ja graafinen efektien reititys - joten härösoundit saa tarkkaan ja nopeasti säädettyä - mikä nyt voisi ainakin ambientien teossa olla melkoisen olennaista. Ja nuo ohjelman osaset saa toimimaan tarvittaessa myös muissa hosteissa VST-efekteinä tai instrumentteina - joten hukkaan ei tuo pieni raha mene missään nimessä.
 
http://www.energy-xt.com/
 
Pyöveli puhdisti kirveensä terän ja nauroi päälle.
krushing
18.09.2008 12:02:28
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ambient 101:
 
droneja voi tehdä mistä vaan.
 
Snowblind
24.09.2008 19:04:30
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ambient 101:
 
droneja voi tehdä mistä vaan.

 
Ja herra Lustmordin kovasti viljelemä viisaus aloittelijoille: ei se millä tekee, vaan mitä tekee.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «