Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Elektroninen ja elektroakustinen musiikki »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Osaisitteko suositella ambienttia?
1 2 3
Ianuarius
11.03.2008 14:09:53
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen ollut tietämättäni tämän genren rakastaja jo pitkään, sillä en vain ole ymmärtänyt, että miksi sitä kutsutaan. Esimerkiksi Slowhill on kolahtanut.
 
Osaisittekohan suositella jotain hyviä levyjä, joita voisin tsekkailla vaikkapa kirjastosta? Jotain sellaista rauhallista olisi kiva saada.. ei haittaa tietenkään, vaikka mukana on vähän beattiakin.
 
Kiitos.
 
Sound is a mirage.
Linnunlaulupuu
11.03.2008 14:35:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Chihei Hatakeyaman Minima Moralia
 
Susumu Yokotan Sakura
 
90-luvun parhaimpia elektrolevyjä: Global Communication - 76 14
 
Ja tietenkin Brian Enon Ambient 1: Music For Airports
 
Sitten on hirveä liuta Jonn Serrietä, Jon Jenkinsiä, Pete Namlookia yms. yms. yms.
 
Be quiet! I'm trying to watch the medium! Go medium... Wish I could talk to ghosts. That would be sweeeeeeet!
Gandhi
11.03.2008 15:02:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Susumu Yokotan Sakura
 
Ja samalta tyypiltä 'Boy and the tree' ja 'Grinning cat'. Kaikissa hieman oma tunnelmansa ja kaikki oikein mainioita levyjä. Tosin itse voin näitä kuunnella vain silloin kun olen yksin, muuten ei pääse tunnelmaan.
 
t-termiitti
11.03.2008 15:16:42
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=7&t=68122&co=60
 
Tuollahan noita suosituksia on pitkä lista - vaikka tiukkapipoisten määritelmien mukaan kaikki tuskin on varsinaista ambientia. Mitäpä väliä sillä on, jos löytyy jotain muuta mukavaa.
 
Pyöveli puhdisti kirveensä terän ja nauroi päälle.
Ianuarius
11.03.2008 15:26:40
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jees, tattista. :)
 
Sound is a mirage.
teknis
12.03.2008 01:52:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Future sound of london, Boards of canada. Parhautta.
 
Linnunlaulupuu
12.03.2008 02:08:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja samalta tyypiltä 'Boy and the tree' ja 'Grinning cat'. Kaikissa hieman oma tunnelmansa ja kaikki oikein mainioita levyjä. Tosin itse voin näitä kuunnella vain silloin kun olen yksin, muuten ei pääse tunnelmaan.
 
Totta, tosin Sakuraan on niin helppo päästä sisään, että miellän sen aika sopivaksi aloituslevyksi. Varsinkin Grinning Cat on melko poikkeava.
Muutenkin ambient sopii parhaiten yksin nautittavaksi, vähän ku hyvä punkku -herkistää miehen.
 
Ja olenko mä ainoa, jota ärsyttää BOCin ainainen tuputtaminen ambientina?
 
Be quiet! I'm trying to watch the medium! Go medium... Wish I could talk to ghosts. That would be sweeeeeeet!
Ianuarius
12.03.2008 08:27:14 (muokattu 12.03.2008 09:03:10)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja olenko mä ainoa, jota ärsyttää BOCin ainainen tuputtaminen ambientina?
 
No miksi se sua ärsyttää?
 
E: Eritoten ehkä etsisin sellaista musaa, joka olisi suht rauhallista ja siinä olisi sellaisia oikeiden soittimien sampleja käytetty... tai ehkä jopa *gasp* oikeita soittimia. Tykkään sellaisista kirkkaan pehmeistä string ensembleistä ja padeista siinä taustalla.
 
Unrealin soundtrack oli aivan mahtava. Itse (tietämättömänä) varmaankin lukisin suurimman osan niistä biiseistä ambientiksi, mutta joku genretietoisempi voinee hieman valaista myös tässä asiassa. Puhun siis siitä PC-pelistä, Unreal. Ihan siitä ekasta.
 
Tässäpä pari biisiä kyseiseltä soundtrackilta, jotka mielestäni edustavat sen parhaimmistoa:
 
Shared Dig
http://www.youtube.com/watch?v=g4z6elrcCnU
 
Surfacing
http://www.youtube.com/watch?v=NApbb_uE1Ck
 
Sound is a mirage.
Linnunlaulupuu
12.03.2008 11:01:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No miksi se sua ärsyttää?
 
En tiedä, varmaankin lapsuuden traumoja. Raivokohtauksia tulee myös siitä, että mikä tahansa nelosbiitti tuntuu olevan technoa.
 
Ehkä pitäisi alkaa murehtia oikeista asioista.
 
Be quiet! I'm trying to watch the medium! Go medium... Wish I could talk to ghosts. That would be sweeeeeeet!
Milkop
12.03.2008 15:02:19 (muokattu 12.03.2008 15:04:08)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Steve Reich on kova jätkä.
 
http://en.wikipedia.org/wiki/Steve_Reich
 
Ja varsinkin tämä levy, Music for 18 Musicians:
http://en.wikipedia.org/wiki/Music_for_18_Musicians
 
E: Elektronista musiikkia ei kylläkään ole, mutta kovaa silti.
 
"I believe that people who are going to commit crimes should not have guns" -- George W. Bush
Kuvataide
Mohla
13.03.2008 15:10:23
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Biosphere toimii aina. Suosittelen alkuun vaikka Substrata -levyä. (kandee muuten olla Twin Peaksist katsottuna, niin tuolta levyltä voi bongailla hyviä juttuja...)
 
Muutkin Biospheren levyt kyllä toimii, esim. Dropsonde ja mitä niitä nyt onkaan...
 
Huom! On suuri todennäköisyys, että ylläoleva kirjoitus on sarkastinen. ...muttei tietenkään välttämättä.
- - - - - - - - -
Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski? -Charli
Torniojaws
15.03.2008 14:43:21
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Viime aikoina on löytynyt kolmekin kovaa tapausta:
 
Desiderii Marginis, erityisesti levy Deadbeat. Hieman tummasävyisempää ja välillä pientä etnoa seassa, mutta pääosin hyvin melodiapitoista ja neoklassiseen päin aavistuksen suuntautuvaa, erityisesti That Which Is Tragic and Timeless. Jos vanha Delerium ja Sephiroth iskee, niin DM toimii taatusti.
 
Atrium Carceri - Seishinbyouin. Hieman "japanilaisempaa" kauhuambienttia Shinjuku Thiefin Medean tyyliin. Ei varmaan kannata yöllä kuunnella, varsinkaan nukkuessa :) Oikein loistava levy.
 
Necrophorus - Underneath the Spirit of Tranquillity. Vähän perinteisempää ambienttia vähän Raison d'Êtren tyyliin, erityisesti The Empty Hollows Unfoldsin ajoilta. Välillä kuitenkin melodiaa löytyy.
 
Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Metal]
Mohla
15.03.2008 15:30:02
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Atrium Carceri - Seishinbyouin. Hieman "japanilaisempaa" kauhuambienttia Shinjuku Thiefin Medean tyyliin. Ei varmaan kannata yöllä kuunnella, varsinkaan nukkuessa :) Oikein loistava levy.
 
Tää vaikuttaa kiinnostavalta. Mullon itselläni ikuisuusprojektina kauhuambient-levy (reiulu 30 minsaa jo olemassa, ajattelin työstää jotain 45 minsaa yhteensä), mutta en ole oikein koskaan löytänyt muita saman genren edustajia.
 
Osaatko suositella muita kauhuambient artisteja / levyjä?
 
Huom! On suuri todennäköisyys, että ylläoleva kirjoitus on sarkastinen. ...muttei tietenkään välttämättä.
- - - - - - - - -
Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski? -Charli
Torniojaws
15.03.2008 17:37:32 (muokattu 15.03.2008 17:38:32)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osaatko suositella muita kauhuambient artisteja / levyjä?
 
Ei ole kovin montaa tullut vastaan noin yleensäkään. Jos et Sephirothia ole vielä kuullut, niin siitä varmaan tykkäisit. Molemmat levyt käyvät ja ovat yhtä hyviä. Cathedron ja Draconian Poetry.
 
Atriumilta kuitenkin löytyy kolme muutakin levyä, mutta niitä en ole vielä päässyt kuuntelemaan.
 
Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Metal]
Mohla
15.03.2008 18:53:06
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei ole kovin montaa tullut vastaan noin yleensäkään. Jos et Sephirothia ole vielä kuullut, niin siitä varmaan tykkäisit. Molemmat levyt käyvät ja ovat yhtä hyviä. Cathedron ja Draconian Poetry.
 
Atriumilta kuitenkin löytyy kolme muutakin levyä, mutta niitä en ole vielä päässyt kuuntelemaan.

 
Sephirtothia löysin levy-yhtiön nettisivuilta neljän biisin verran. Hyvää settiä, tosin huomattavasti aggressiivisempaa kuin tuo mun oma tuotanto. Mulla on meininki vähän kuin Biospheren tyyneys yhdistettynä tuollaiseen Sephiroth henkiseen kauhutunnelmaan. Tuo Sephirothin Heliopolis oli aika lähellä sitä. Tuo Sephiroth kyllä menee paikoin erittäin samoissa tunnelmissa kun tuo mun proggis. Jännää sinänsä kun en ole sitä koskaan aiemmin kuullut :)
 
Voisin vaikka väsätä MySpace sivut tolle mun proggikselle jossain vaiheessa ja linkittää tänne...
 
Tuolta löytyy sitä Sephirothia, jos joku muukin on kiinnostunut:
http://www.coldmeat.se/home.html
 
Huom! On suuri todennäköisyys, että ylläoleva kirjoitus on sarkastinen. ...muttei tietenkään välttämättä.
- - - - - - - - -
Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski? -Charli
Torniojaws
15.03.2008 21:24:03
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oikeastaan voisi sanoa, että Cold Meat Industryn siipien alta löytyy lähes kaikki pitämäni ambient/darkwavebändit :D Aina kun löytyy uusi hyvä bändi niin johan on Cold Meatin sakkia :)
 
Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Metal]
kingdom
18.03.2008 15:29:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osaatko suositella muita kauhuambient artisteja / levyjä?
 
Lustmord.
 
Tsekkaa vaikka levy "Purifying Fire" ja lähde kävelemään pimeään metsään.
 
TÄMÄ EI OLE MAINOS | I'm no fucking buddhist, but this is enlightenment.
MMarin
18.03.2008 20:02:46
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jean Michel Jarren Waiting For Cousteau -albumin nimiraita oli oikein mukava yllätys. Kesäistä ja kiireetöntä tunnelmointia noin 45 minuutin verran.
 
Mohla
19.03.2008 10:00:31 (muokattu 19.03.2008 10:03:34)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lustmord.
 
Tsekkaa vaikka levy "Purifying Fire" ja lähde kävelemään pimeään metsään.

 
Joo, tota Lustmordia oon ennenkin kuullut, mutta se ei jostain syystä iskenyt ihan niin kovaa. Periaatteessa varsin toimivaa kamaa kyllä, mutta ei ihan sitä mitä kaipasin. Pitää ehkä tsekkailla uudemman kerran joskus.
 
MySpace näytteitä kun tässä kuuntelin, niin luultavasti syy miksi ei mulle toiminut on se, että tuo Lustmord on jotenkin jo liian levotonta mun makuun. Siis tarkotan, että siinä tapahtuu kokoajan aika paljon. Vaikee selittää.
Ei se kuitenkaan mitään paskaa ole, toimis varmaan jos hakisin jotain vähän erilaista fiilistä.
 
Huom! On suuri todennäköisyys, että ylläoleva kirjoitus on sarkastinen. ...muttei tietenkään välttämättä.
- - - - - - - - -
Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski? -Charli
Mohla
21.03.2008 15:47:20
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siellä siis:
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=7&t=162179&
 
Huom! On suuri todennäköisyys, että ylläoleva kirjoitus on sarkastinen. ...muttei tietenkään välttämättä.
- - - - - - - - -
Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski? -Charli
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «