Muusikoiden.net
06.12.2016

Tanssimusiikki »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Hanuri mikitys?
1 2 3
Kukko
23.01.2004 10:47:08
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olis ehkä kuulunu muualle, mutta tän palstan asiantuntemus olis lähellä tarkoitusta..niin, parahimmat aseveljet ; minkälainen mikitys teillä on kurtuissanne, aktiivi/passiivi?, langaton?, Vaatii ilmeisesti tee-se-itse kiinnitystä. Entäpä miten liitännät volyymi-polkimeen, xlr? vaiko pelkästään jakilla?? Jos on pasiivi ja plugi liitäntä, voipi voima loppua??Onko kallista vai saako halvalla??
KIITOS!!

"Viihdetaiteilijan työssä on ikävintä, kun joutuu selvinpäin mikrofonin takaa katselemaan, kun amatöörit ryyppää" -Irwin-
poppamies
23.01.2004 11:07:45 (muokattu 23.01.2004 11:09:14)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No toimisiko se että työntäisi sen mikin hanuriin...

No sorry en maltannut, kun tuli mieleen tuo juttu siitä miksi Mikkihiirellä on mustat korvat.
No kun Mikki ja Hessu oli laulamassa karaokea ja tuli Hessun vuoro niin joku yleisöstä huusi että "työnna se mikki perseeseen..."

Toivottavasti joku joka arvostaa haitaria soittimen ansaitsemalla tavalla vastaa sinulle asiallisesti.

Kiitos ja anteeks...

"G-strings are for strippers"
Teemu Tee
23.01.2004 11:38:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olis ehkä kuulunu muualle, mutta tän palstan asiantuntemus olis lähellä tarkoitusta..niin, parahimmat aseveljet ; minkälainen mikitys teillä on kurtuissanne, aktiivi/passiivi?, langaton?, Vaatii ilmeisesti tee-se-itse kiinnitystä. Entäpä miten liitännät volyymi-polkimeen, xlr? vaiko pelkästään jakilla?? Jos on pasiivi ja plugi liitäntä, voipi voima loppua??Onko kallista vai saako halvalla??
KIITOS!!

Myynnissä on valmiita kahden tai kolmen mikin settejä hanuria varten. Tällaisista lähtee yleensä balansoimattomia 6,3mm plugeja, joten siltä pohjalta täytyy ajatella myös liitännät.

Keikkahommissa haitarin mikittäminen esim. viisseiskalla on hiukan ongelmallista kierron takia. Täytyy ainakin hiukan funtsata mikin sijoittamista pois voimakkaittein äänilähteiden edestä.

Tyhjän saa pyytämättäkin
vanhami
23.01.2004 12:11:42

KIITOS!!

Moikka

Mulla on sounder forte mikit. Taitaapi olla ainoa kotimainen kapine. Niitä Asentelee ja tekee Rainer tupola jossain uudella maalla, namibian suunnalla (karkkila) En lähtenyt tuolloin 6 vuotta sitten asentelemaan itse.

Muistaakseni niissä on AKG:n ("valikoidut") kapselit 3 diskanttipuolella ja 1 bassopuolella. Kopan läpi tulee volumet ja äänenvärisäätöpotikat molemmille puolile. Stereo / mono / offkytkin sekä komppi ja soolopikakytkin, jolla saadaan vaihdettua pikaisesti lisää volaa ja enemmän terävyyttä ääneen.

Kopan pohjassa on 5-napainen tavallinen din liitin, josta menee kaapeli "muuntajalle" ja muuntajalta tulee sitten kaksi plugipihaa basso ja diskantti / L ja R.

>Välikommentti sounderin mikkeihin. Saundi on "ihan ok", >eihän pari tuhatta suomalaista hanuripaavoa voi olla kovin >väärässä. Mutta systeemi on perseestä. Piuhat, muuntajat >ym on tosi hempuloita. din liitin rohisee, jos sitä ei vaihda >parin vuoden välein ja huolla kuukausittain.

Plugipiuha, diskantti menee jalkapedaalille. BAssoa ei ole kytketty. Pedaalilta piuha menee pikkumixerile, joka on omassa soittoräkissäni. Siihen mixeriin on kytketty oma kaikulaite ja kompura (joka on nyt vihdon vuoksi irti) haitarille, sekä kahden midimodulin piuhat. Lisäksi siihen saa laulumikin, mutta käytän bändin kanssa päämixeriä.

Haitarin volumepedaali on aina keikalla kiinni silloin, kun en vedä haitarilla. Tämä siksi, että haitari on varsin kiertoherkkä peli. Koppa alkaa herkästi resonoimaan, valrsinkin matalilla äänillä. Joskus kovilla voumeilla soitettaessa saa jalka olla kokoajan pedaalilla kiertorajaa haistellen.

MIDI:t asennutin harmoonikkahuolto Tero Lahdella Tampereella (http://www.harmonikkahuolto.net) Jos olisin nyt ottanut järjestelmän, olisin ottanut koko roskan terolta Musictechin italian ihmettä. Etuna olisi ollut, että koko paska olisi olut saman valmistajan kamaa ja kaikki johdotukset ym olisi mennyt fiksummin (yksi piuha kiinni ja sillä siisti. ) Mutta kun mikit oli jo asennettu, niin ei kannattanut niitä alkaa vaihtamaan.

Langattomia tzydeemejä en ole nähnyt missään kaupattavan ko soittimeen, mutta jos sellainen sopuhintainen löytyisi, joka siirtää 3 kanavaa audiota ja midin ilmassa mixerille, ostaisin heti.

Köyhän miehen vaihtoehto voisi olla joku hyvä (esim AKG:llä oli yksi pätevänoloinen instrumenttimikkimalli) klipsimikki, joka kiinnitetään koppaan. Mutta sekin maksaa jo sen verran, että kannattaa harkita kiinteitä mikkejä. Kiinteissä mikeissä on etu, että, piuha kiinni ja soittamaan. Klipsimikit tökkii aina johonkin ja tippuu kriittisellä hetkellä.

Mutta jos tilaat t-kaupasta esim sen haitarimikkisarjan, älä ala itse asentamaan. On se sen erran vittumainen peli tuo haitari, että ei ihan äkkinäiseltä onnistu asennus. Pitää niin miljoona juttua ottaa huomioon.

Suosittelen, että jos olet hankkimasa mikitysjuttuja, otat yhteyttä vaikka tuohon Mainitsemaani Tero Lahteen, sieltä saa hyvän opastuksen aiheeseen, ja tekee tarkkaa työtä.

Tällaista noin aluksi

Hanuripaavo
Mika

Kukko
23.01.2004 14:18:44

Jee, arvelinkin että palstan aktiivivastaajat on hereillä, Kiitos vinkeistä! Perstuntuma mullakin on että hyvää ei saa halvalla ja hanurin ominainen kierto tietysti lisää asennusproblematiikkaa.
Toisaalta olen vasta tämän soittimen kanssa niin alussa etten usko omaisuuksia vielä satsaavani laitteisiin, sitäpaitsi meillä on keyb. joten midi jutut voi unohtaa..
Olihan se kuitenkin niin että käytetään pääsääntöisesti passiivimikkejä??? Ehkä noi mikan ehdottamat klipsijutut tulis kyseeseen...

"Viihdetaiteilijan työssä on ikävintä, kun joutuu selvinpäin mikrofonin takaa katselemaan, kun amatöörit ryyppää" -Irwin-
vanhami
23.01.2004 14:31:20

Jee, arvelinkin että palstan aktiivivastaajat on hereillä, Kiitos vinkeistä! Perstuntuma mullakin on että hyvää ei saa halvalla ja hanurin ominainen kierto tietysti lisää asennusproblematiikkaa.
Toisaalta olen vasta tämän soittimen kanssa niin alussa etten usko omaisuuksia vielä satsaavani laitteisiin, sitäpaitsi meillä on keyb. joten midi jutut voi unohtaa..
Olihan se kuitenkin niin että käytetään pääsääntöisesti passiivimikkejä??? Ehkä noi mikan ehdottamat klipsijutut tulis kyseeseen...

Niin, siis ainakin se AKG mitä mä katsoin foniin olis ainakin käsittääkseni konkkamikki, eli vaatii phantomin, jos sitä tarkoitit. Muuten hommaan käy "tavallinen mikki" ei tarvita mitään sen kummempia säätöjä, kuin mitä mixerissä on.

Millään tavallisella "laulumikillä" homma ei onnistu. Mikin pitää olla kiinni soittimessa, eikä telineessä. Kurttu on sen verran raskas ja tilaavievä rohjake, että sen kanssa sellaisen telineessä olevan mikin kanssa soitto ei onnistu. joko olet liian kaukana, tai sitten kolisee.

Mika

Kukko
23.01.2004 14:42:20

Niin, siis ainakin se AKG mitä mä katsoin foniin olis ainakin käsittääkseni konkkamikki, eli vaatii phantomin, jos sitä tarkoitit. Muuten hommaan käy "tavallinen mikki" ei tarvita mitään sen kummempia säätöjä, kuin mitä mixerissä on.

Millään tavallisella "laulumikillä" homma ei onnistu. Mikin pitää olla kiinni soittimessa, eikä telineessä. Kurttu on sen verran raskas ja tilaavievä rohjake, että sen kanssa sellaisen telineessä olevan mikin kanssa soitto ei onnistu. joko olet liian kaukana, tai sitten kolisee.

Mika

Juuri näin mäkin arvelin, reeneissä on toki kokeiltu moista kombinaatiota, mutta ei se kyllä keikalla toimi..Aktiivimikki =konkkamikki...

Malungizimo
26.01.2004 18:15:40

Tätä asiaa olen vuosia ihmetellyt. Miksi Hanurit mikitetään sisältä? Se saundihan on aivan hirveä siellä. Minun vankkumaton maalaisjärkeni ei ymmärrä tätä asiaa. Eihän rumpujakaan kovin innokkaasti olla sisältäpäin mikittämässä.

Olen ollut pari kertaa EQ:n varressa kun hanuristi tsekkailee hanuriaan, jossa on ollut tuollaiset "sisäiset" mikit. Se homma ei ole kovinkaan mukavaa.

Omien kokemuksieni perusteella suosittelen juuri tuota aikaisemminkin mainittua AKG:n klippimikkiä. Siinä on yllättävän hyvä saundi ja sopivan kapea suuntakuvio. Eikä sen putoamista kannata pelätä, nimittäin siinä on muistaakseni joku näppärämpikin kiinnityssysteemi.

On totta, että hanurimikit ovat parantuneet viime aikoina. Silti harkitsisin vakavasti external-tyyppistä lähestymistä ko. mikitykseen.

hiltsi
26.01.2004 21:26:47

On totta, että hanurimikit ovat parantuneet viime aikoina. Silti harkitsisin vakavasti external-tyyppistä lähestymistä ko. mikitykseen.

Totta turiset.. ite soittelin viime kesän ulkoisilla kurjenkaula tsydeemeillä ja saundi oli miljoona kertaa parempi kuin sisäisissä omissa mikeissä, vaikka omat sisäiset mikit on vissiin ihan laatutavaraa.. mikäniidenmerkkinytolikaan.. Ei oo liikaa tullu perehdyttyä noihin, soitan vaan.. :) Laiskuuden ja rahan takia en ole ittelle omia kurjenkaulamikkejä hankkinut ja eipä kyllä keikoilla tuu haitarilla soitettua ku parit humpat ja valssit.

acc
25.01.2005 21:53:45

KIITOS!!

Moi,

Mulla on kurttu mikitetty ulkopuolelta AKG:n C416 kurjenkaula mikeillä(xlr), joita saa esim. foniin sillä klipsillä, mutta myös siihen on olemassa sellanen haitarin kylkeen(tai mihin vaan) liimattava teline(ei siis porata reikiä), joka itselläni on. Hyvin on toiminut/pysynyt neljä vuotta keikkakäytössä. Haitarin mikeistä piuhat menee omaan pikkumikseriin, josta sitten piuha kulkee päämikseriin.

Kyllästyin kopan sisäiseen sounderiin, koska halusin haitarista toistettavaksi aidon äänen enkä läppien/vipujen naputusta. Olen ollut tyytyväinen.
Tuon AKG:n hinta oli silloin neljä vuotta sitten jotain 800mk/kpl. Thomannilla näytti nyt olevan 135 euroa. Aika hyvin on hinta pysyny paikallaan :)

Volyymi-liitäntä on mulla vasemmassa ranteessa, kun en midisti ole.

Langaton olisi tietysti ihan kiva, mutta täytyy vielä tässä iässä pystyä piuhojen yli hyppimään ;)

Jani

Erään vapaalehdykkäsoittimen rääkkääjä...
mack the knife
25.01.2005 22:31:01

Mulla kanssa AKG:n konkka, haitarin kylkeen saa pienen adapterin jossa on liima valmiina. Siihen vaan mikki kiinni ja soittamaan. Mulla on pikkumikseri käden ulottuvilla, josta saa volumet kiinni tai auki. Sisämikit oli p...eestä, kiersi ja lotisi niin että ei voinu vetää.
Olen samaa mieltä tuosta, että eihän rumpujakaan sisältä mielellään mikitetä. 160€:hen sain tingittyä tuon AKG:n. Mun mielestä riittää yksi diskanttipuolelle, ottaa ihan tarpeeksi hyvin. Bassopuolta en käytä tietenkään bändin kanssa.

Ei se ole niin justhin.
Janatuinen
26.01.2005 08:40:28

Moikka!

Juu, täällä käytetään myös AKG:n C416L-joutsenkaulamikkiä. Kaikki alkoi siitä kun mä hurinaan hermostuin...

Eli ennemmin kurtussa oli kapselit kopan sisässä, mutta niissä alkoi ilmenemään aika paljon ongelmia. Isoin ongelma oli hurina. Hurinan voimakkuus riippui aika paljon mikseristäkin, mutta minimissäänkin se ärsytti aika pahasti. Juoksutin soitinta parikin kertaa paikallisella gurulla, joka korjaa näitä vehkeitä. Kapselit käytettiin irti, testattiin yksitellen ja käytiin muutenkin tuo systeemi läpi. Piirin jännitettä laskettin ja hurinan voimakkuus pienenikin --->ärsytti silti. Eikä ollut muuten maadoitusongelmakaan.

Tuohon lisättynä se, että kopan sisäisten mikkien soundi ei miellyttänyt korvaa, päätin kokeilla tuota AKG;n mikkiä. Muutaman kerran olen nyt käyttänyt sitä keikalla ja eipä ole vielä valittamista. Nyt alkaa jo haitarikin kuullostamaan haitarilta PA-vehkeissä! Mietin aluksi, että pitäisikö diskanttipuolelle olla kaksi mikkiä, mutta ei se välttämätöntä ole. Eipä tule käytettyä keikalla ihan ylimpiä ääniä, joten mikkiä voi hieman suunnata sille alueelle, jossa pyöritään. Hyvä ostos oli. Ostakaa, veljet!

Sertzo S
26.01.2005 09:08:06 (muokattu 26.01.2005 10:08:08)

Joskus aikoinani, kun soitin vaatimattomilla taidoillani
haetarpeliä, siinä oli Meaz- merkkinen ns. "jäätelömikki" ständissä
kiinni diskanttipuolen edessä. Se oli epäherkkä kierrolle ja siinä oli myös jonkinlainen bassoleikkurikin. Toimi hyvin harmonikan mikkinä joksus 60-luvun lopulla ja 70-luvun alussa. kun muut yritelmät olivat kiertoherkkiä.

Onko kellään piilossa tuo mikkimalli, kysyn vain uteliaisuudesta?

toyopet
26.01.2005 11:46:23

Moikka

Mulla on sounder forte mikit.

>Välikommentti sounderin mikkeihin. Saundi on "ihan ok", >eihän pari tuhatta suomalaista hanuripaavoa voi olla kovin >väärässä.

Langattomia tzydeemejä en ole nähnyt missään kaupattavan ko soittimeen, mutta jos sellainen sopuhintainen löytyisi, joka siirtää 3 kanavaa audiota ja midin ilmassa mixerille, ostaisin heti.

Hanuripaavo
Mika

No heti tuohon soundipuoleen, että se ei todellakaan ole OK sounderin mikeillä. Minullakin on kaksi haitaria molemmat sounderin mikeillä. Tosin pariin vuoteen en ole niitä käyttänyt muualla kuin harkoissa.
Meinasin ostaa sen AKG:n joutsenkaulan mitä monessakin tekstissä on mainostettu mutta sitten iski nuukuus ja ostin t.bone mikä lie malliltaan joutsenkaula, 52?kpl. Ostin kaksi kun meinasin kahdella laittaa mutta yllättäen yksikin riittää keskelle. Ja sounderiin verrattuna ääni on mahtava, casotossa. suorassa 4äk:ssa toimii taasen paremmin tuo AudioTechnican konkkamikki (en muista mallia, vanha), jonka taajuustoisto sopii sille paremmin. Eli voitaneen sanoa, että kannattaa testata mikä mikki sopii omaan korvaan ja haitariin parhaiten.

Langattomia systeemeitä on ollut markkinoilla. Ei midiä mutta mikkejä. Sennheiserin härveleillä. Siinä oli 4 mikkiä yhteensä vai olisiko ollut 3 ja master volume. Kuitenkin tulitikkurasian kannen kokoinen lätkä haitarin koppaan muutaman millin paksu ja siinä 4 liukua, joista mikkien balanssit sai säädettyä. Matti Luomala Kyyjärveltä ainakin 10 vuotta sitten markkinoi kyseistä systeemiä.

Ja jos tässä jossain vaiheessa saisi tuon oman mikkiprojektin siihen valmiiseen vaiheeseen, niin siihen tulee ainoastaan diskanttipuolelle 2 dynaamista mikkiä ja koppaan XLR-liitin, mikit rinnan kytkettyinä (toimii, on testattu). SIihen voi sitten joko tökätä piuhan suoraan tai sitten laittaa langattoman lähettimen, joita saa suht edulliseen hintaan. Oikeastaan puuttuu vain se varakoppa, kun ei tuota alkuperäistä viitsi rei'ittää. Niin no puuttuu ne mikkikapselitkin mutta on sentään jo malli tiedossa.

M.i.k.key
26.01.2005 11:47:06

Kyllä se olis Rolandin mallintava haitarisysteemi mikä pitäis hankkia!
http://www.roland.fi/New%20Pages/news/FF2004/FR-7_5.htm

Mä lopetan nää hommat!
Sertzo S
26.01.2005 11:56:57

Kyllä se olis Rolandin mallintava haitarisysteemi mikä pitäis hankkia!
http://www.roland.fi/New%20Pages/news/FF2004/FR-7_5.htm

Sepäs se peli olisi Sertzo-sedällekin leikittäväksi nänneillä varustettuina!

KoskPaavo
26.01.2005 13:27:13

Tuo nännipeli tulee tänne Lahteen päin helmikuussa. Siinä se taas alkaa uus kina aidosta ja epäaidosta.

Soittaja selviää aina.
vanhami
26.01.2005 15:05:07

Jees, tässä odottelen juuri vastausta yhdestä ( tai siis useammasta ketjutetusta ) puhetilaisuuden pa / miksauskeikasta, jos se nasahtaa, saan syyn ostaa pari langatonta järjestelmää.

Katselin tossa noita akg:n settejä ja siinä olikin juuri sopiva setti, missä oli se C451 ( muistaakseni ) ja tikitaalinen diversiolähetinvastaanotin pari viiden sadan kannikassa. Kyllä mää nyt sitte ehkä saattasin siirtyä siihen yhden mikin järjestelmän puoleen jos saisin sen langattomana toimimaan.

Lahden Terolla mansessa olis sitte sitä langatonta midiäkin tarjolla. Maksaa, mutta voisin siihen jopa nöyrtyä.

Langattomuudesta olisi kyllä monessa asiassa iloa.

Siis mahdollistahan on ihan kaikki, kun vaan daadelia olis.

Se tikitaali nännirolandi pitäis kyllä päästä testaamaan. Ilmoittele milloin ja missä sellainen ihme on...

Mika

Sertzo S
26.01.2005 15:10:50

Se tikitaali nännirolandi pitäis kyllä päästä testaamaan. Ilmoittele milloin ja missä sellainen ihme on...

Mika

Minä näin demon paikallisessa musaliikkeessä.
Se on syntikka haitariksi naamioituneena, mutta lähempi tarkastelu on kyllä itse suoritettava soundeineen, kunhan sellainen tilaisuus tulee. Digitaali on aina kuitenkin digitaali.

PL
26.01.2005 15:25:56 (muokattu 26.01.2005 15:27:54)

Jees, tässä odottelen juuri vastausta yhdestä ( tai siis useammasta ketjutetusta ) puhetilaisuuden pa / miksauskeikasta, jos se nasahtaa, saan syyn ostaa pari langatonta järjestelmää.
.
.
.
Langattomuudesta olisi kyllä monessa asiassa iloa.

Siis mahdollistahan on ihan kaikki, kun vaan daadelia olis.

Mika

Langattomista sen verran, että tilaisuuden epäonnistumisen todennäköisyys kasvaa vähintään 100 %:lla kun siirryt moisia käyttämään. Ja kuitenkin pitää olla ne langalliset varamikit kytkettynä.

Siitä dikikurtusta:

http://www.rytmi.com/rytmi504/504Roland.html

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti