Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Tanssimusiikki »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Tanssiopetus ei ole teitä vastaan!
1
Ope
11.04.2003 04:25:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lueskelin näitä sivuja ja totesin, että nyt on joillakuilla hivenen vääriä käsityksiä tanssinopetuksesta. Niinpä niitä korjaamaan!
 
Tanssia opetetaan (ainakin minä opetan) sen vuoksi, että lavakulttuurilla olisi tulevaisuutta ja muusikoilla tanssiva yleisö. Tanssin opetuksella ei pyritä siihen, että lavoilla esiinnytään tai kuittaillaan muusikoille.
 
Tanssikoulut tai -opet eivät säädä oppilaitaan tanssimaan vain tiettyjä nopeuksia. Itse ainakin pyrin opetuksessa soittamaan eri nopeuksisia kappaleita ja tietysti pyrin soittamaan pääsääntöisesti lajityypillistä nopeutta.
 
Jos joku tanssii lavoilla jenkkamusiikkiin jotakin swingtanssia, ei häntä siihen kukaan tanssiope ole opastanut. Kyseessä on todennäköisesti "joululahjailmiö". Tiedättehän, että pikkupoika, joka on saanut joululahjaksi autoradan, ajaa sillä taatusti koko aattoillan, vaikka muiden mielestä voisi keskittyä vaikkapa jouluruokaan. Uusi laji vaan on oppijalleen niin kiintoisa, että sitä on kokeiltava, ei siitä kannata muusikon hermostua, kyllä se alkuinnostus ohi menee..
 
Kursseillani opetan myös lavaetikettiä. Tanssia tulee niin, että muillekin tanssijoille, siis kaikentasoisille, jää tilaa tanssia. Tanssietikettihän on laaja, eikä siitä tässä pidempään..
 
Musiikintuntemus sitten. Itse olen tanssimusiikkiin perehtynyt ja tunnen sen tanssijan näkökulmasta täysin. Olen yrittänyt perehtyä musiikiin myös muusikon näkökulmasta, vaikka en itse muusikko olekaan. Nyt on syytä huomioida, että tanssija ja muusikko puhuvat hivenen eri kieltä. Tanssijalle tärkeitä ovat tanssilajit, muusikolle tanssirytmit. Nyt sitten esim. kaksi eri tanssirytmiä voivat olla tanssijalle yksi ja sama tanssi. Tässä sitten joudutaan sille törmäyskurssille. Toinen vaikeus ovat ne nopeudet. Niiden säätäminen on hankalaa, kun pitäisi pyrkiä sellaiseen kaikille sopivaan nopeuteen. Itse olen tehnyt yhteistyötä muusikoiden kanssa ja opastanut heitä hyvässä hengessä kohti yhä tanssittavampaa musiikkia. Ja hyviä tuloksia on saavutettu.
 
En halua vastakkain asettelua. Haluan, että pelaamme samassa joukkueessa. Molempien tavoitteena on saada iloisia, hauskaa pitäviä ihmisiä tanssilavoille.
 
Valitettavasti usein on niin, että tanssija alkutaipaleellaan luulee osaavansa enemmän kuin osaakaan (tämä kai on tyypillistä oli kyse mistä vaan lajista) ja siten muusikon tulee oppia löytämään siitä suunnattomasta palautemäärästään se palaute, josta on oikeasti hyötyä ja jonka antaja oikeasti tietää, mistä puhuu. Mutta kyllä te sen tiedätte!
 
T. Ope
 
Emäntä
11.04.2003 08:10:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En halua vastakkain asettelua. Haluan, että pelaamme samassa joukkueessa. Molempien tavoitteena on saada iloisia, hauskaa pitäviä ihmisiä tanssilavoille.
 
Niin mutta katso kun nämä sivut toimii muusikoitten keskinäisenä kanavana, jossa pitää saada vähän ryöpyttää tanssijoita että sitten taas jaksaa soittaa (hyvää?) tanssimusiikkia.
 
Meikäemäntäkin on joskus pahoillaan, että näin kamalaako meille on soittaa. Mutta sitten pikkulinnut lauloi että ei se pidäkään paikkaansa, että meille on ihan hienoo soittaa mutta kunhan nää muusikot nyt täällä vaan vähän tuulettelee.
 
Niinhän se on, että suomalaiset kertoo ruotsalaisvitsejä ja muusikot kertoo jivejalkavitsejä. Eiksvaan.
 
R.W. Piuha
11.04.2003 11:09:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaikaa soittaisit omasta mielestäsi JUURI oikeaan tempoon esim. jonkun lattarin,niin aina se on jonkun mielestä liian hidas tai liian nopea,VAIKKA rumpali ottaisi tempon metronomilta,tempo on tietysti tarkistettu esim. eri tanssinopettajilta yms.niin SILTI se ei kaikille passaa!Tää kuuluu samaan sarjaan kun bandia pyydetään joskus laittamaan lisää liukastetta lattialle,ikäänkuin se ois meidän asia!Eli koskaan ei voi olla kaikille mieliksi,ja aina on joku yleensä keski-ikäinen pariskunta joka pilaa fiiliksen näillä turhilla tempo/liukaste/ettekö te osaa soittaa jenkkaa -vittuiluillaan(sori)ei semmosta bändiä ookkaan joka kaikkia miellyttäis,eikä sellasta tanssi-iltaa jossa joku ei naukuisi jostakin bändille,kai se on niin että kun turakainen ostaa sen kalliin lipun niin se suo oikeuden vaikka mihin!ja siihen kimmastunut soittaja saattaa tokaista:"et sä meitä määrää,..tanan ....kainen,"tällästä tällä kertaa!!
 
sormunen
11.04.2003 15:32:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Musiikintuntemus sitten. Itse olen tanssimusiikkiin perehtynyt ja tunnen sen tanssijan näkökulmasta täysin.

 
Vahva statementti. Toivoisinpa voivani sanoa jostain asiasta samaa... Tai no en, koska silloin jne. No se siitä.
 
Nyt on syytä huomioida, että tanssija ja muusikko puhuvat hivenen eri kieltä.
 
Tähän vähän vakavammin. Mulla ei ole mitään muuta tekemistä tekemistä kyseisen genren kanssa, mitä olen reissuissa (laivoilla, hotlissa ja fifty/fifty -liitereissä) nähnyt.
 
Kumminkin olen mielenkiinnolla katsonut tätä keskusteluvääntöä ja mua on koko ajan hämännyt se, että miksi ihmeessä pitää sitten käyttää vallan jossain muussa merkityksessä jo vakiintuneita termejä?
 
Ettei vain olisi kyseessä sama efekti, mitä tavoitellaan, kun muotinäytöksissä mallien dallailua kutsutaan koreografiaksi?
 
Jami
11.04.2003 19:48:34
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Emäntä on ihan oikeilla jäljillä. Muusikothan kirjoittaa tänne ja massuttelee niillä kaikkein korneimmilla kokemuksillaan. Niistä on mukava kertoa. Kun jollekulle soittajalle on käynyt näin hullusti niin pääsee sanomaan että eihän tuo mitään mutta mulle kävi näin hullusti jne.
 
Mä kun pääasiassa oon soittanu näille Pohjanmaan junteille niin kokemukset on vähän toisenlaiset kuin etelässä. Täällä ei juurikaan tanssikoulun käyneitä lavoilla näy. No paranee Tangomarkkinoiden tuoman koulutusbuumin kautta kyllä.
 
Tosiasiassa yks mukavimpia keikkoja oli jollain järvenrantalavalla joka oli täynnä etelän kesälomalaisia. Kuulemma omistivat paljon mökkejä kyseiseltä järveltä ja tulivat paikalliselle lavalle tanssimaan.
 
Se sakki ei moittinut mitään soittamaamme. Soitti mitä tahansa niin lattia oli täynnä. Runsaat ablodit saatteli joka biisiä. Ja kyllä oli hieno kattella hitaan valssin aikaansaamaa lattiantäyteistä keinuntaa. Porukka tosiaan osas ja soittajakin tunsi osaavansa. Ainakaan silloin ei jivejalat snobbaillu yhtään. Hieno keikka.
 
Että kehutaan nyt vähän tanssikoulut käyneitä lavojen hengissäpitäjiä. Ilman heitä koko ainutlaatuinen lavakulttuuri on vaarassa kuolla. Eikä tätä palstaa kannata lukea kuin piru raamattua.
 
Tulin muuten luvanneeksi Kunnarin yhtyeessä tuurauskeikalle huomenna Tanhuhoviin. Saas nähdä kehuinko tanssijat liian aikaisin? Mulla kuitenkin tulee hieno keikka kun ostin kolmannen grassin. Puuttui välistä 16" paiste line fullgrass. On se kuin kirkonkelloja soittelis. Että sopii yrittää pilata mun keikkaa. On tämä senverran välineurheilua kuiteski.
 
Ope
11.04.2003 23:05:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, kyllä olen kuullut ja huomannut asiaa seuranneena, että muusikot saavat jatkuvasti sontaa niskaan yleisöltään... Voi hyvin olla niin, että tanssien jälkeen joku tulee valittaan, että soititte liikaa humppaa ja hetken päästä toinen valittaa, et soititte liian vähän humppaa. Koskaan ei ole mieliksi. Niin se vaan on, valitettavasti, vaikka päällään seisoisi. Niin se kyllä on monessa muussakin ammatissa.
 
Ymmärrän kyllä sen turhautumisen, enkä kiellä, etteikö osa tanssijoista voisi parantaa käytöstään ja vähän miettiä juttuja ja joskus vaikka antaa bändille sitä positiivistakin palautetta. Niinhän se on, että suomalainen ei herkästi kehu, jos se on hiljaa, se on niinkuin kehut..
 
Ehdotankin bändeille, että ottakaa palaute ihmisiltä, joiden koette olevan oikeassa. Muu palaute on sitten sitä "roskapostia", toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Ei kaikkia ole tarpeenkaan miellyttää, eikä se ole mahdollista ja sen tietävät kaikki. Sitten, kun juttu on teidän mielestä ok, niin jos jotain ei miellytä, menköön muiden keikoille. Uskokaa siihen, mitä teette!
 
Se lattialiukastejuttu on hyvä esimerkki siitä, mikä minua tanssijana on ärsyttänyt monesti. Porukka vaatii liukastetta, (niin ja vielä bändiltä, vaikka ei bändin hommiin edes kuulu!), kun fakta on se, että hyvän tanssitekniikan omaava tanssija ei liukautta tarvitse kuin äärimmäisen vähän! Liukkaus on vaan tapartumia varten!!
 
Hyvää ne ihmiset tarkoittavat, kun tulevat antamaan palautetta, kaikki eivät oikeasti vaan tiedä, että heidän oma heikko musiikin tuntemus aiheuttaa rajallisen näkökannan heille itselleen. Ajatelkaa niin, että te muusikkoina olette lopulta sen musiikin asiantuntijoita.
 
Sitten vielä siitä termistöstä.. Olen samaa mieltä, että on aivan älytöntä, että tanssijoilla on tietyille musiikin termeille omat termit. En tiedä, kuka ne on repinyt ja mistä, mutta itse nykyään opetuksessani käytän rinnan sekä tanssijoiden termiä, että muusioiden termiä ja aina sitä pahoittelen, että joku tanssija on joskus hieman huolimattomasti lukenut musiikin termistöä ja siitä nyt sitten kärsitään...
 
Niin ja päätin just, et tulen kehumaan, jos hyvin soitatte!
 
Jami
11.04.2003 23:25:23
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin ja päätin just, et tulen kehumaan, jos hyvin soitatte!
 
Eli taas on turha kehuja odottaa. hähähähhäähäh.
 
Liika konsensus on liikaa. Eli: tanssijat vois opetella äänestämään jaloillaan. Menkää niihin tansseihin missä soittaa bändi joka teitä palvelee. Pelkkä paikka ei takaa mieleistänne musaa. Vaikka siihen tietysti pyrkiikin. Mieleisten bändien suosiminen tuo heille tilin ja heidät taas uudestaan teitä tanssittamaan. Toki uusiinkin pitäis voida tutustua.
 
Ja. Soittajat vois mukautua muutokseen. Eli opetelkaa ne tanssit lajeina ja tahteina joita tanssikoulut opettaa ja joita tanssisaleissa halutaan tanssia. Siellä on tulevaisuus ja soittajalta tullaan kuitenkin vaatimaan näiden rytmien hallinta. Ainakin meikäläinen tuntee erittäin huonosti tanssikoulujen annin ja rytmit. No mä oon eläkkeellä tanssitouhuista. Ja juuri siksi tiedän parhaiten nämä hommelit.
 
Ope
12.04.2003 03:57:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jami puhuu asiaa! Uskokaa Jamia.
 
Muistathan kertoa meille, kuinka kävi sit siellä tuurauskeikalla, kun se on ohi..
 
Ukko
12.04.2003 09:36:32
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lueskelin näitä sivuja ja totesin, että nyt on joillakuilla hivenen vääriä käsityksiä tanssinopetuksesta. Niinpä niitä korjaamaan!
 
Sen mitä minä olen kuulostellut, suuri osa tanssijoista haluaa tanssit juuri sillä tempolla, millä tanssin opettaja on ne heille opettanut. Menevät raukoilla muuten jalat sekaisin.
 
Rock n
12.04.2003 16:16:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja. Soittajat vois mukautua muutokseen. Eli opetelkaa ne tanssit lajeina ja tahteina joita tanssikoulut opettaa ja joita tanssisaleissa halutaan tanssia.
 
Jostain syystä muusikot ovat ottaneet haukkumisen kohteeksi ns. "jivejalat". Eivät varmaan tiedä, että juuri näiltä jivejaloilta vääntyy musiikki kuin musiikki ja kaikilla mahdollisilla tempoilla. Joskus kun bändi on vinkannut luokseen ja kysynyt, että missä on oikein vika kun noita valittajia on aika paljon. Näissä tapauksissa on joutunut vain toteamaan että jatkakaa samaan malliin ei missään ole mitään vikaa. Kokemukseni mukaan valittajat ovat laahustustanssien harrastajia, joilta ei oikein muut sitten kulekaan. Joidenkin muusikoiden kanssa olen kijoitellut tanssimusiikista niin yksi yllätys heille on mm. se että ylinopeasti soitettu Rock 'n' Roll on tanssina usein sama kuin nopea foksi tai fusku. Eräs muusikko kysyi, että mihin tempoon se BW pitäisi sitten soittaa. Vastasin siihen että aluksi voisi kokeilla 130 iskua minuutissa Rock 'n' Rollia. Tähän tuli sitten vastaus suurinpiirtein siihen suuntaan että toihan on Bluesia eikä mitään Rock 'n' Rollia. Jätkät ilmeisesti kuiten harjoittelivat jonkun 40-luvun Big Joe Turnerin ja sitten tuli vaan toteamus, että hyvin toimii ja kansa tykkää ja näille biiseille tulee parhaat ablodit.
 
Mistähän muusikot ovat saaneet sellaisen käsityksen että tanssikouluissa opetetaan tanssit vaan jollakin tietyllä tempolla. Olen ollut kursseilla joilla Jiven tempo vaihtelee 120 - 240 iskua minuutissa. BW hieman alle 120 - 200 iskua minuutissa. Bugg 120 - 180 iskua minuutissa. Näille temmpoalueille sopii lisäksi Lindy-Hop ja Easy-Jive. Foksit 30 - 60 tahtia minuutissa. Kuinka laajoilla tempoalueilla tanssijoiden tulisi tanssilajeja hallita, että muusikot olisivat tyytyväisiä.
 
Älkää ihmeessä opetelko soittamaan tanssimusiikkia jonkun vakiorytmin tai soundin mukaisesti. Kyllä tanssijat arvostavat myös monipuolisuutta bändien välillä. Ainakin me tanssikoulujen kasvatit.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «