Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Tanssimusiikki »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Taustoja MD:ltä
1 2 3
isojussi
11.04.2003 17:45:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

.....soittotaito ei ainakaan kartu näiden vempaimien kanssa,ei tarvi välittää taimista,sinne hässäkkään voi heitellä sointuja miten sattuu....
 
Niin, tähän kyllä piti kommentoida, että ne toisaalta vaatiikin: sleeppaus ja paska time paljastuu auttamatta, enkä mä usko, että jos heittelet "mitä sattuu sointuja", niin se kuulostaa hyvältä....
 
Tosin jos teet itse taustat alusta loppuun, kaikki raidat itse sisään soittamalla, se itse asiassa kehittää soittotaitoa.
 
Mitä isompi torvi - sitä isompi torvi!
C7
12.04.2003 10:27:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

soittotaito ei ainakaan kartu näiden vempaimien kanssa,ei tarvi välittää taimista,sinne hässäkkään voi heitellä sointuja miten sattuu,tai voi pistää vallan hanat kiinni!Kyllä kone soittaa
Ei, ei, ei, ystävä hyvä...juuri tuo on väärä käsitys.Nimenomaan taimista tarvitsee välittää, se on välttämätöntä, muuten ei kiipparit pysy mukana alkuunkaan ja koko homma menee käsille. Paras on myöskin pitää huolta, että ei heittele sointuja miten sattuu..jos haluaa toistekin keikalle:-)
 
vanha, mutta edelleen elossa!
R.W. Piuha
12.04.2003 13:01:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

C7!Sä et lukenut mun juttuani ajatuksella;mä oon toki kuullut ja TIEDÄN että on toimivia koneosastoja,mutta valitettavan usein on juuri päinvastoin:jos soittaa lähes valmiiden taustojen kaa,niin kyllä sinne voi heitellä niitä sointuja(oikeita)aika lailla ad libitum.ei sitä jengistä moni huomaa,ja jos soittaja on viälä tämmönen vanhempi kossumarinoitu ravintolasoittaja niinkuin usein on,ei enää JAKSA tai viitti soittaa oikeesti,eli EI PYSTY edes triosoittoon,väitän että näitä on ja paljon??!! Enkä mä väitä että koneen kanssa on helppo soittaa,olen sitä senverran itsekin tehnyt,kitaralla ja kiippareilla,mutta,korostan sanaa TYYLITAJU,se on se juttu!Ja sitten kaikkein karuin osasto on nää solobändit.ykskin vanhempi heebo vain nojailee Casioonsa(kädet eivät ole edes koskettimilla!)ja tulkitsee siitä sitten mitä tulkitsee,ei saatana.tää on niitä karaoken aikaansaannoksia,luulisin,eli nykyään voi tehdä keikkaa käytännössä osaamatta soittaa ollenkaan,odotan mielenkiinnolla puolustustasi tähän,C7,niin,tai sitten on duoja joissa esim mies hoitaa koneita,akka laulaa,karua,KARUA!!!!ei nyt mä taisin jo hermostua,mussa on VIÄLÄ sitä vanhaa soittajaa senverran,toisaalta eihän noi tommoset duot kunnon soittajan leipää vie,vai???
 
isojussi
12.04.2003 13:29:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toisaalta on ihan oikein, että hyvä duo vie keikat paskalta triolta! Muistetaanpa taas, minkä takia se bändi lopunperin siellä soittaa!
 
Mitä isompi torvi - sitä isompi torvi!
C7
12.04.2003 13:47:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei tämän takia kannata hermostua, kaikille on tilaa ja tilaus. Se mitä tehdään, tehdään hyvin, siitä kai ollaan samaa mieltä. Ei väliä onko se one-man-band, duo, trio...konetaustoilla, tai live, pääasia, että se palvelee yleisöä hyvin ja porukka tykkää. Mukavaa viikonloppua:-)
 
vanha, mutta edelleen elossa!
R.W. Piuha
12.04.2003 14:24:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niinpä,Isojussi,minkä takia se bändi siellä oikeen on??Jotkut on sen takia että saa olla kotoo pois,jotkut tekee sitä ihan työkseen,ja näiden VIIMEKSI mainittujen puolesta mua vituttaa nää paskat duot,triot.solobandit tai vaikkapa kvartetit joiden ei ainakaan rahan takia tarvi keikkailla,toisaalta ne mestat on usein niitä mihin ei hintansa puolesta ammattibändit ees "pääse",luojan kiitos siitä!Onko teillä muuten duo keskenänne,Isojussi ja C7???Ei vais,se mitä mä oon yrittänyt ehkä sanoa on se että myös soittajissa on musikaalisia ja epämusikaalisia ihmisiä ja jos meen kapakkaan ja nään että lavalla on vain rummut ja kosketinesalla on joku säestysmylly,ei näy bassoa,ei kitaraa,ei torvea,tai muuta soolosoitinta,niin siinä vaiheessa mietin,KUULEMATTA tahtiakaan bändistä,että pitäsköhän mennä johonkin muualle??!!PS mä omaan itse erittäin hyvän ja tarkan korvan,mistä oon kyllä näissä kuvioissa joutunut kärsimään,sanoppa,Isojussi,kun oot noita puhaltajia(?),eikö esim. trumpetti kuullosta usein aika ylävireiselta jopa kovienkin (Miles Davis)heebojen soittamana?Eli mua rassaa nää vireosastot,etenkin JUURI näissä tehosekottomissa on kyllä eri saundien keskinäisissä vireissä toivomisen varaa,ja oon huomannu että monet kiipparistit eivät asiaan kiinnitä ees huomiota,mutta on vittumaista soittaa esim. kitaraa.jos on vaikka ihan ok piano,mutta siihen on päälle laitettu joku epävireinen matto,ottaa korvaan!!!Eli tästä vireasiasta vois varmaan taittaa peistä enemmänkin?!
 
isojussi
12.04.2003 17:30:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niinpä,Isojussi,minkä takia se bändi siellä oikeen on??Jotkut on sen takia että saa olla kotoo pois,jotkut tekee sitä ihan työkseen
 
Ihan työkseni mäkin soolobändillä teen keikkaa, mutta pyrin hoitaan homman niin, että se varmasti kinnostaa enemmän, kuin tavanomainen "Tapio Tympeä & Leipiintyneet"
 
Miks just esimerkiks puhaltimet on niitä, jotka voi "korvata" koneilla - ihan yhtä hyvin basson tai rummut!
 
eikö esim. trumpetti kuullosta usein aika ylävireiselta jopa kovienkin (Miles Davis)heebojen soittamana
 
Enpä ihan heti menis Milesin virettä moittimaan - pitänee tarkistaa. Toisaalta oikeat akustiset soittimet, kuten puhaltimet, tuottavat joka äänelle yläsävelsarjan jota eivät synat ja kitarat pysty tuottamaan. Tuon yläsävelsarjan matkiminen on koneilla pahuksen vaikeaa, ehkä rumpujen kohdalla helpointa. Se voi sun korvaaskin häiritä.
 
Mitä isompi torvi - sitä isompi torvi!
Speedy
13.04.2003 14:38:53
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siis eikö puhaltimet soi hertsillä 442, kitarat (tai niitten virittimet) on 440Hz, mutta taas sinffonia orkesteri soi vireellä 443Hz
 
Nykyään kuulema viritetään myös kitarat yms. 442-443Hz Joskus satoja vuosia sitten viritys taso on ollu huomattavasti matalampi, en nyt juuri muista kuin paljo, mut kumminki..
 
Tästä siis varmaan johtuu useinkin, että jos oikeet, ja synä brassit soittaa yhtäaikaa, se kuullostaa aika härskille, jos siis virettä ei ole tasattu..
 
"All I think abaut is time and groove" J. Porcaro
isojussi
13.04.2003 21:23:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siis eikö puhaltimet soi hertsillä 442, kitarat (tai niitten virittimet) on 440Hz, mutta taas sinffonia orkesteri soi vireellä 443Hz
 
????? Mistä lienet moisen käsityksen saanut? Mä pyrin aina käyttään 440:tä - puhallinhan on siis paljon nopeemmin viritettävissä kuin esim. kitara, vai pystyykö joku kitaristeista muuttaan koko soittimensa virettä vaikka lennossa kesken biisin? OK: jotkut klassisella puolella haluu vetää jopa 444, mutta se on musta leikkimistä
 
Nykyään kuulema viritetään myös kitarat yms. 442-443Hz Joskus satoja vuosia sitten viritys taso on ollu huomattavasti matalampi, en nyt juuri muista kuin paljo, mut kumminki..
 
Tämä on tavallaan totta tähän nykyviretasoon on tultu jostain vähän päälle 430:stä. Ongelma on se, että aina kun viretaso asettuu vähän ylemmäs, on siitä pirun hankala tulla enää alas.
 
Tästä siis varmaan johtuu useinkin, että jos oikeet, ja synä brassit soittaa yhtäaikaa, se kuullostaa aika härskille, jos siis virettä ei ole tasattu..
 
Siis tommonen toimintahan on naurettavaa amatöörimäistä puuhastelua! prrrklll!!!!!
 
Tosin viittaan aikaisempaan tekstiini yläsävelsarjoista ja lisäksi muistutan, että täysin absoluuttinen viretaso on koneitten ongelma ja tekee bändin saundista mauttoman kliinisen - nyt puhun sitten parin sadasosahertsin vire-eroista.
 
Jos teidän bändissä torvien ja kitaroiden ero on tosiaankin toi 2Hz, niin pysykää kotona! siihen verrattuna retuperän VPK:kin kuulostaa jo Wienin Filharmonikoilta...;-)
 
Mitä isompi torvi - sitä isompi torvi!
Speedy
14.04.2003 00:02:45
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No kyl mä oon ton kaikilta puhaltajilta yleisesti ottaen kuullu.. ja tohon tärmäsin koulussakin..(amk) Ja soittokunnassa ollessani oli näin, ja muuallakin bändihommissa on ollu näin.. siis että puhaltajat on yleensä 442Hz:n vireessä.. Voi tietty olla sitten että se on pop-jazz puolella eri asia, ku klassisella.. en tiedä..
 
"All I think abaut is time and groove" J. Porcaro
Roadari
14.04.2003 09:35:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kerran kävi niin että pääsin/jouduin miksaamaan erästä nimekästä kotimaista naispuolista artistia. Hällä oli kovalevy tallennin mukana. Minulle tuotiin lappu, jossa oli biisijärjestys ja toisella puolella luki että missä biisissä tulee nauhalta mitäkin. Maksimissaan nauhalta tuli neljä eri stereomatskua. Rumpu/Perc loop, Brass, Kööri ja key&brass. Voin sanoa että köörit kuulosti tosi makeelte kun mimmi oli ite laulanu omat taustat. Tosin koko bändi oli niin pro että...
 
Roadari
 
"Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa."
El Condor
14.04.2003 12:09:14 (muokattu 14.04.2003 12:10:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siis eikö puhaltimet soi hertsillä 442, kitarat (tai niitten virittimet) on 440Hz, mutta taas sinffonia orkesteri soi vireellä 443Hz
 
Tämähän on ihan sopimusjuttu. Puhtaissa puhallinorkestereissa viritetään yleensä tuohon 442 hertsiin. Poppisbändeissä soitettaessa puhaltimet viritetään sitten useimmiten tuohon 440:een. Mutta ei se tosiaankaan ole muuta kuin vakiintunut käytäntö. Puhaltimille (ainakaan trumpetille) tuo vire-ero ei tuota ongelmia, vaan siitä selviää ihan pienellä viritysputken liikautuksella. Mutta sellaista, että samassa bändissä viritettäisiin soittimia eri hertsilukemille, en ole kuullut (enkä toivottavasti ihan heti kuulekaan). Olkoon viritys sitten vaikka 472 Hz, kunhan koko bändi virittää samalla lailla.
 
Tästä siis varmaan johtuu useinkin, että jos oikeet, ja synä brassit soittaa yhtäaikaa, se kuullostaa aika härskille, jos siis virettä ei ole tasattu..
 
Yhteen aikaan oli yleistä, että esimerkiksi levyille otettiin brassit synasta, ja sitten otettiin yksi "elävä" soittaja soittamaan liidistemmaa ja näin hieman elävöittämään lopputulosta. Itsekin tein tämmöisiä hommia muutaman kerran. Se vasta on maailmanlopun touhua, kun ei nimittäin synan ja trumpetin viremaailmat ihan helpolla kohtaa...
 
Trumpetti ja puhaltimet yleensäkin ovat muuten lähtökohtaisesti niin pirun epävireisiä kapistuksia, että ei ole ihme, jos kovienkin jätkien levyillä kuulee joskus pieniä epävireisyyksiä. Kärjistetysti voidaan sanoa, että jos trumpetilla virittää esimerkiksi yksiviivaisen Bb:n paikalleen (tätä käytetään yleensä trumpetissa viritysäänenä), niin siinä torvessa on sitten tasan yksi ääni tarkasti paikallaan. Melkein kaikkia muita ääniä joutuu sitten manipuloimaan joko huulilla, puhalluksella, eri viritysputkilla eli triggereillä tai sitten vaihtoehtoissormituksilla. Hyvissä soittimissa ongelmat ovat pienimpiä kuin huonoissa, mutta pientä säätöä joutuu koko ajan tekemään. Lisäksi vireeseen vaikuttavat torven lämpötila, huulten väsymisaste, promillemäärä... Joten ei ole helppoa kellään.
 
edit: pari kirmotusverhettä
 
Speedy
14.04.2003 14:46:17
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Esitin asiani aikasemmin ehkä vähä epäselvästi, mutta siis tietenkin kaikki soittimet on samassa vireessä samassa bändissä.. (poikkeuksiakin on=/..)
 
Mutta yleisesti ottaen absoluuttinen sävelkorva on 440Hz, joten siis puhaltimet kuullostaa pahalle (puhallin musiikki)..
 
Tietenkin ne on sopimus kysymyksiä, ihan niinkun kitaran voi virittää E:stä D:hen, niin samallalailla voi virittää puhlatimet pari hertsiä alemmaks..
 
Vaikkakin mitä mä oon kuullu, nii yhä enenemässä määrin viritetään kaikki soittimet 442, tai 443 jopa.. Mutta tässäkin voi olla erikäitäntöjä "ammatti-kulttuureittain". Ihan pro-ammattilaiset virittää kaiken tonne 442:teen, mutta ns. rivi-ammattilaiset pitää sen edelleen 440:ssä..
 
Mutta kuten sanottua, sopimus kysymys..=I
 
"All I think abaut is time and groove" J. Porcaro
Rantsu
14.04.2003 15:40:35 (muokattu 14.04.2003 15:41:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Riffi-lehden numerossa 3/2002 oli jutun "Puhutaan pianosta" yhteydessä ns. laatikko, jossa näitä virityskysymyksiä selvitettiin lyhyesti ja ytimekkäästi... :)
 
isojussi
14.04.2003 17:11:36 (muokattu 14.04.2003 17:12:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mutta yleisesti ottaen absoluuttinen sävelkorva on 440Hz, joten siis puhaltimet kuullostaa pahalle (puhallin musiikki)..
 
Jos näin on (tuskin), on meikäpuukorva ymmärtänyt koko absoluuttisen sävelkorvan ihan päin.....
 
Hyvin sanottu ja kuvailtu, Condor (my fellow brass player..=-)), mutta kuinka monen puhaltimen pystyy ilman modifiointia kylmänä virittämään 472:een? (Ok, ok taisit "vähän" liioitella)
 
Tsekkaas muuten Online trombone Journalin keskustelufoorumista keskustelu jossa pasunistivelho Sam Burtis neuvoo venttiilipasuunan virittämistä.
 
http://www.trombone.org/cgi-bin/ubb … tebb.cgi?ubb=get_topic;f=9;t=001180
 
Mitä isompi torvi - sitä isompi torvi!
Speedy
14.04.2003 17:46:35 (muokattu 14.04.2003 17:47:07)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Jos näin on (tuskin), on meikäpuukorva ymmärtänyt koko absoluuttisen sävelkorvan ihan päin.....

 
No ihan sama... ei kiinnosta.. oli miten oli..
 
Toi vire homma, ni son puhaltajien ja tuottajien ongelma..
 
"All I think abaut is time and groove" J. Porcaro
R.W. Piuha
15.04.2003 14:03:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olin lauantaina MD keikalla,osa biiseistä tuli MD:ltä.suurin ongelma on kait se että MD:tä ei juurikaan voi miksata livetilanteessa,eli ei sieltä oikeen kaikki tuu selkeesti.se on vähän semmosta "mössöä"!Ehkä toimii one man/duo/trio,mutta ei se kyllä oikeen kvartetille istunut...tosin keikka oli "kootut teokset"pohjalta,eli soitettiin vähän mitä kukin .eli oli se aika hirveetä suoraansanottuna,mutta kun solistin osuus oli suurimmaks osaks MD -kamaa,niin jotain siihen päälle piti soittaa!Eli ne pohjat pitäs tehdä tosi huolella ja jättää tilaa muillekkin,se on vähä siinä ja siinä soittaa esim. bassoa MD taustoihin,joissa on jo basso,varsinkaan jos ei oo nuotin nuottia biiseistä!Isojussille:se Milesin biisi on joku Cindy Louperin "time after time"eli jostain 82-jotain,eiks se Miles kans tehnyt jossain vaiheessa näitä "iskelmiä"levyllisen...siinä trumppa kuulostaa tosi pahalta,soittaa sordiinolla niinkun yleensä!Ja onhan näitä muitakin:Mamas&Papas "California Dreamin´"huilusoolo, tosi epävireinen,Santanan mikä tahansa alkuaikojen juttu mm. Samba pa ti,Black magic woman,onhan niitä...
 
isojussi
15.04.2003 17:29:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olin lauantaina MD keikalla,osa biiseistä tuli MD:ltä.suurin ongelma on kait se että MD:tä ei juurikaan voi miksata livetilanteessa,eli ei sieltä oikeen kaikki tuu selkeesti.se on vähän semmosta "mössöä"!Ehkä toimii one man/duo/trio,mutta ei se kyllä oikeen kvartetille istunut...tosin keikka oli "kootut teokset"pohjalta,eli soitettiin vähän mitä kukin .eli oli se aika hirveetä suoraansanottuna,mutta kun solistin osuus oli suurimmaks osaks MD -kamaa,niin jotain siihen päälle piti soittaa!Eli ne pohjat pitäs tehdä tosi huolella ja jättää tilaa muillekkin,se on vähä siinä ja siinä soittaa esim. bassoa MD taustoihin,joissa on jo basso,varsinkaan jos ei oo nuotin nuottia biiseistä!
 
Ei kyllä käy kateeks... mutta ei tommosessa touhussa mitää järkee ookkan - osunko oikeaan, jos veikkaan, että solistinne ei ollut itse tehnyt taustojaan?
 
Toivottavasti oli edes vähän huono omatunto jälkeenpäin....
 
Isojussille:se Milesin biisi on joku Cindy Louperin "time after time"eli jostain 82-jotain,eiks se Miles kans tehnyt jossain vaiheessa näitä "iskelmiä"levyllisen...siinä trumppa kuulostaa tosi pahalta,soittaa sordiinolla niinkun yleensä!Ja onhan näitä muitakin:Mamas&Papas "California Dreamin´"huilusoolo, tosi epävireinen,Santanan mikä tahansa alkuaikojen juttu mm. Samba pa ti,Black magic woman,onhan niitä...
 
Nyt rauhotutaan.... mä en kyllä sanois noita pahasti epävireiseks... en tosin omista näistä mitään, mutta kuullut olen kaikki moneen kertaan. Olisi todella mielenkiintoista kuulla, mikä on susta hyvä levytys, jos noi on epävireistä paskaa....Your call!
 
Mitä isompi torvi - sitä isompi torvi!
R.W. Piuha
15.04.2003 17:59:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sinänsä ihmeellistä,mutta nää taustat OLI solistimme tekemiä,ihan sequlla,jollain Korgin perussyntsalla,mutta se on just kun niitä ei voi miksata keikalla,ja hommaa ei oltu harjoteltu!Näistä epävireisistä biiseistä...en mä toki niitä mielestäni paskaksi oo haukkunut,päinvastoin biisithän ovat ikivihreitä ehkä tuo "time after time" poislukien!Onko mulla sitten vaan liian tarkka korva,vai johtusko se siitä,että soitin tossa pari vuotta sellasen "trumpettitaiteilijan"bändissä että alko ottaan korvaan noi epävireiset soittimet,joista trumpetti on ehkä kauhein,jos se on oikeen pielessä!Ja taiteilijan keikkakunnosta riippuen soiton tasokin oli sangen vaihtelevaa,jonain iltana vaan huulet tuntuivat olevan aivan eri paria,eli soitosta tullut mitään!Mutta kansa kohisi,onko tuossa nyt se uusi Jorgen??Vaan ei ollut eikä tullut...kuunteles nyt Isojussi sitä Milesiä sillä korvalla,eihän niissä levytyksissä mitään vikaa oo,onko se sitten ne yläsävelet vai mitkä saa trumpetin kuulostamaan joskus epävireiseltä/ylävireiseltä?Onhan jopa laulajaguru(?)Olavi Virrankin esityksissä paikoin lievää ylävirettä esim. "tähti&meripoika"...
 
Speedy
15.04.2003 18:20:10
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heitän taas tänne tyhmiä komenttejani, mutta live musiikin "clue" ole se, että se ei oo tempollisesti ja vireellisesti millisekunnin tarkkuudella ja sadasosa hertsin kohdillaan.. Se musta tekee live musiikista oikeaa musiikkia.. Kannattaa kuunnella esim. Darudea (mistäköhän toiki tuli mieleen??) jos haluaa, että kaikkia on just presiis kohdallaan..
 
"All I think abaut is time and groove" J. Porcaro
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «