Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Tanssimusiikki »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Uuden iskelmä-/tanssibändin perustaminen
1
kotoilija
06.06.2017 11:22:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei, olen tällä palstalla kokonaan uusi, koska kiinnostukseni iskelmään ja tanssimusiikkiin on kunnolla herännyt vasta tänä vuonna. Aiemmin olen enemmänkin salaa pitänyt yksittäisistä näiden genrejen kappaleista. Kuitenkin minua on alkanut kiinnostaa oman iskelmävetoisen bändin perustaminen. Soitan siis kitaraa ja sen lisäksi laulan. Haluaisin soittaa pääasiassa covereita, mutta mahdollisesti jonkin verran omaa materiaaliakin. Teen siis lauluja paljon, mutta ne ovat lähinnä laulaja-lauluntekijätyylisiä ja ajattelin tehdä ja soitella niitä yksikseni mies ja kitara -tyyppisesti. Bändin haluaisin kuitenkin koota nimenomaan iskelmä- ja tanssimusiikin soittamiseen. Ongelma on se, että oma bändikokemukseni ja siten bändin perustamis -kokemukseni on vähäistä. Musiikkiopistolla soitin klassista kitaraa ryhmässä ja teimme muutaman keikan ulkomaillakin, mutta se oli kuitenkin musiikkiopiston puolelta alkunsa saanut ryhmä. Siksi kaipaisinkin neuvoja. Yhdestä ketjusta löysin tällaisen listan:
 
1: Kasaa ohjelmisto
2: Tee / teetä mapit kuntoon.
3: Hommaa laulukamat
4: Kasaa bändi.
 
Ohjelmistoa olen itse asiassa jonkin verran jo miettinyt. Perinteisempien iskelmä- ja tanssikappaleiden lisäksi haluaisin tehdä joistain popimmista kappaleista hieman iskelmään päin kallellaan olevia sovituksia. Nuotitkin voisin kerätä ja koota valmiiksi. Laulukamatkin voin mielelläni hankkia. Lisäksi ajankohtaiseksi tulisi ehkä hankkia jokin hyvä kitaracombo, koska sellaista ei vielä löydy, vaan soittelen Eleven Rackin läpi, koska asun kerrostalossa. Myös treenikämppä olisi oleellinen ja tiedän niiden hankkimisen voivan olla hankalaa. Lähinnä tuo bändin kasaaminen mietityttää. Löytyyköhän pääkaupunkiseudulta soittajia, joita voisi kiinnostaa tällainen ja miten heidät löytää? Wanted-sivuilla ei ainakaan pari päivää sitten juurikaan löytynyt tästä genrestä kiinnostuneita muusikoita. Olisiko teillä vinkkejä miten lähteä liikkeelle?
 
Musiikkiaiheista bloggausta: musiikkiajamuuta.blogspot.fi
EP
06.06.2017 14:50:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tääkin kuuluis "Jelppi -palstalle".
Sen verran vois sanoo, että aivan siis sairaan kova homma!!
Kannattaa ehkä unohtaa koko juttu?
 
nimim. "kokemusta on!"
 
riff
06.06.2017 15:15:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, älä unohda niinku tuo vatipää neuvoo. Jos jokin asia jotakuta kiinnostaa, siitä vaan ja tsemppiä!
Onhan siinä sarkaa mutta pikkuhiljaa. Yks hyvä neuvo olis käydä katsomassa/kuuntelemassa alan bändejä keikoilla. Seurata sitä touhua, laitteistoa, laittaa ohjelmiston runkoa vaikka lapulle ylös jne jne. Keikoilla voi myös kysyä neuvoja jos tauolla sattuu jonkun vetäjän tapaamaan. Monet varmaan kertoo mielellään vinkkejä ja jotkut eivät.
 
Nyt sitten vain odotellaan milloin tämäkin ketju muuttuu siihen, onko tanssibändin pyörittäminen tänäpäivänä kannattavaa taloudellisesti. Se on mun mielestä täysin eri asia kuin mitä ketjun aloittaja viestissään tarkoitti...;-)
 
Kyynisyys on realismia.
EP
06.06.2017 15:37:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

riff: Joo, älä unohda niinku tuo vatipää neuvoo. Jos jokin asia jotakuta kiinnostaa, siitä vaan ja tsemppiä!
Onhan siinä sarkaa mutta pikkuhiljaa. Yks hyvä neuvo olis käydä katsomassa/kuuntelemassa alan bändejä keikoilla. Seurata sitä touhua, laitteistoa, laittaa ohjelmiston runkoa vaikka lapulle ylös jne jne. Keikoilla voi myös kysyä neuvoja jos tauolla sattuu jonkun vetäjän tapaamaan. Monet varmaan kertoo mielellään vinkkejä ja jotkut eivät.
 
Nyt sitten vain odotellaan milloin tämäkin ketju muuttuu siihen, onko tanssibändin pyörittäminen tänäpäivänä kannattavaa taloudellisesti. Se on mun mielestä täysin eri asia kuin mitä ketjun aloittaja viestissään tarkoitti...;-)

 
Sitähän tässä just mittaillaan. :D
 
https://pbs.twimg.com/media/CRB8nm6WsAAv73F.jpg
 
Jucciz
06.06.2017 17:27:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu tosiaan, jos elanto on mielessä, kannattaa suosiolla suunnata katse jonnekin ihan muualle. Sen sijaan jos homma kiinnostaa muista syistä, ei kai siinä.
Sax-pappa
06.06.2017 18:17:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Juu tosiaan, jos elanto on mielessä, kannattaa suosiolla suunnata katse jonnekin ihan muualle. Sen sijaan jos homma kiinnostaa muista syistä, ei kai siinä.
 
Kannatta miettiä tavoite:
 
a) soitella omaksi iloksi
b) edellisen lisäksi keikkailla satunnaisesti
c) saada merkittävää lisäansiota
d) pääasiallinen elanto bändihommalla
 
Tavoite pitäisi olla kaikilla jäsenillä sama.
 
Kaikesta huolimatta kokeile ihmeessä jos se on sun juttusi
 
Jucciz
07.06.2017 12:18:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tällä hetkellä moni kovan luokan ammattilainen miettii ammattimuusikkouden lopettamista, koska ajat on niin kovat, töitä ei yksinkertaisesti ole ja päivätyön ohella keikkailevat bändit polkevat hintoja ja vääristävät siten räikeästi kilpailua. Jos haluaa varmistaa, että soittaminen on mukavaa ajanvietettä - okei, ylipäätään mukavaa - ei sille kannata asettaa suuria taloudellisia odotuksia tällä hetkellä.
Ukko
07.06.2017 20:42:45
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Orkan myyminen on myös oma lajinsa, ja melkoisesti aikaa sekä taitoa vievää touhua.
 
COVS jäsen nro 6
KoskPaavo
07.06.2017 22:33:24 (muokattu 08.06.2017 14:12:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eiköhän TV-julkisuus ole se ainut tie?
 
"Quidquid Latine dictum sit, altum videtur."
Sax-pappa
07.06.2017 23:05:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

riff:
 
Nyt sitten vain odotellaan milloin tämäkin ketju muuttuu siihen, onko tanssibändin pyörittäminen tänäpäivänä kannattavaa taloudellisesti. Se on mun mielestä täysin eri asia kuin mitä ketjun aloittaja viestissään tarkoitti...;-)

 
Oikeassa olit. Ei tarvinnut kauaa odotella : )
 
TiVe
08.06.2017 11:00:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Musiikki on erittäin hyvä ja hienoa harrastus. Suosittelen bändin kasaamista jos asiaan on poltetta. Harkkaaminen on hauskaa ja keikat on homman suola.
 
2+2=~5, hyvin suurilla kakkosen arvoilla.
Kefiiri
08.06.2017 11:13:06 (muokattu 08.06.2017 11:25:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Positiivinen ajattelu on aina hyvästä :)
 
En ole musiikin asiantuntija.
Tami
09.06.2017 13:38:13 (muokattu 09.06.2017 13:38:53)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Positiivinen ajattelu on aina hyvästä :)
 
Juu, vaikkei se tälle palstalle kuulukkaan! Mitä pidempään ja hartaammin soittoniekat ovat maata kierrelleet, sen ky*piintyneempiä ja kyynisempiä kommentit ovat. No pakkohan ei ole mitään duunia tehdä, ja samalla tavalla se hitsaajakin leipääntyy omaan hommaan. Kovasti on vaan happamanoloisia tämän palstan kokeneet hemmot näissä kommenteissa.. ehkäpä se >20v humppaa tekee tehtävänsä kuten Simollekin kävi...
 
Mun mielestä on kivaa käydä töissä ja tienata sieltä elanto, ja sitten harrastella musaa siinä sivussa..... ja soittaa sillointällöin muutama keikka hintoja polkien :-)
 
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
WanhaWetäjä
09.06.2017 15:30:40 (muokattu 09.06.2017 22:19:03)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tami: Juu, vaikkei se tälle palstalle kuulukkaan! Mitä pidempään ja hartaammin soittoniekat ovat maata kierrelleet, sen ky*piintyneempiä ja kyynisempiä kommentit ovat.
Jep, itse ole juurikin kuvaamasi vittumainen realisti/kyynikko.
Olen ollut lähes tähän päivään asti kiinnostunut alan epäkohdista, enää ei jaksa, mennään samalla sapluunalla kuin (lähes) kaikki muutkin, vitut eläkkeistä, vitut mistään, pääasia että keikasta jää käteen mahollisimman paljon.
 
Omakohtaisesti on helppo olla jälkiviisas eli olis pitänyt tajuta lopettaa ammattimainen kiertäminen ajoissa ja hankkia joku OIKEA ammatti ja soitella vain viikonloppusin.
Nyt se on mulle ja monelle muulle tekemätön paikka...
Mä olen kohta 60v, jostain ihmeen syystä vieläkin joku kyselee keikoille ja niitä on tosi kiva tehä kun ei ole ns vakibandissa enää. Joutuu tai paremminkin saa treenata uusia biiseja ja soittaa pro-soittajien kanssa. Se on jotain ihan muuta kuin raksuttaa vuosikausia samoissa kuvioissa samoja biiseja.
Lisäksi akustisessa pub-kuviossa soittaminen on kivaa vaihtelua sekin, 2 x 45 min ja sama raha kun 5 x 45 tanssivedoissa.
 
No pakkohan ei ole mitään duunia tehdä, ja samalla tavalla se hitsaajakin leipääntyy omaan hommaan. Kovasti on vaan happamanoloisia tämän palstan kokeneet hemmot näissä kommenteissa.. ehkäpä se >20v humppaa tekee tehtävänsä kuten Simollekin kävi...
Joo, näinhän se menee, tosin mulla on keikkataustaa jo vuodesta 76...vääränlainen rutiini iskee hommassa kuin hommassa ennenpitkää, esim tietyillä laivoilla soittaminen joka päivä lähes tyhjälle salille pistää aina miettimään MIKSI näitä ylipäätään on? Toki se on kun lomalla olisi, ei tarvi roudata, hyvät safkat, omat hytit ja sinänsä helppo soitto.
No joo, laivayhtiöt ovat tämän noteeranneet ja varsinkin triokeikat ovat vähentyneet radikaalisti tältäkin alueelta eli tuottamattoman työn teettämisen järjettömyys on tajuttu. Viimesen parin vuoden aikana moni lihapatoihin ja helppoon hommaan tottunut soittaja on joutunut totuuden eteen, pudotus jostain 100-150kpl laivavetoja/vuosi johonkin 30-50/vuosi on aikamoista, korvaavia keikkapaikkoja ei maista löydy, perinteinen ravintolamuusikkous on menyttä aikaa kuten myös perinteiset tanssiravintolat.
 
Mun mielestä on kivaa käydä töissä ja tienata sieltä elanto, ja sitten harrastella musaa siinä sivussa..... ja soittaa sillointällöin muutama keikka hintoja polkien :-)
Pitää olla hyvä päiväduuni että on varaa käydä keikoilla, ja sitähän amatöörit tekevät mielellään, rahasta viis, pääasia että saa olla kotoa poissa ;-)
Se että harrastelijahinnapolkijat tekevät samoja keikkoja kuin vielä ammattimaisesti tai sivutöinä tekevät, se on perseestä jos mikä. Tarkoitan sitä ryhmää joka tekee vuositasolla keskimäärin 1-3 keikkaa/kk, on autot ja hienot kamat ja leikitään pro-bandia...kuitenkaan kukaan bandista ei ole ammatiltaan tai koulutukseltaan muusikko ja soittotaitokin on usein sen mukaista, ei toki aina.
 
No tämä nyt meni itse aiheen ohi, soittaminen jos mikä on kiva harrastuksena, tanssibandin kasaaminen NOLLAPISTEESTÄ kamoineen, autoineen, treenikämppineen, ohjelmistoineen ja mahdollisine keikkoineen (jos joku myy) on kuitenkin liian iso pala kerralla haukattavaksi kelle vaan. Mutta jos intoa riittää niin pikkuhiljaa rakentamaan, kuten kollega Riff totesi, hyvä alku genreen tutustumiseen on käydä tanssibandien keikoilla, Hesan päässä ainakin Pavilla, Ruusilinnassa, Puistokulmassa ja Hyvinkään Järjestötalolla.
 
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
EP
09.06.2017 17:06:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tami: Juu, vaikkei se tälle palstalle kuulukkaan! Mitä pidempään ja hartaammin soittoniekat ovat maata kierrelleet, sen ky*piintyneempiä ja kyynisempiä kommentit ovat. No pakkohan ei ole mitään duunia tehdä, ja samalla tavalla se hitsaajakin leipääntyy omaan hommaan. Kovasti on vaan happamanoloisia tämän palstan kokeneet hemmot näissä kommenteissa.. ehkäpä se >20v humppaa tekee tehtävänsä kuten Simollekin kävi...
 
Ei se nyt ihan aina noinkaan ole!
Vaatii uuden asenteen hommaan, elämänmuutoksen tms.
ja Simohan on hyvässä vedossa, nuorikkokin.. :)
 
markus16
09.06.2017 19:38:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sen 1-3 keikkaa keskiarvolla joskus vetäneenä toistaitoisena rämpyttelijänä mua harmitti eniten oikeastaan se, ettei yleisö edes tajunnut ettei noi jätkät osaa soittaa. Ja sitten se kuinka huono musiikkimaku ihmisillä oikeastaan onkaan, niiden mukaan kun oli setti kasattava.
 
Hintoja ei poljettu ikinä! :)
 
Jos jotain ei voi kapitalistilta oppia, niin ei mitään. -Skywriter
Urkupaavo
10.06.2017 12:28:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos ohjeita haluat, niin käy katsomassa täystyöllistettyjen bändien keikkoja. Ne tekee asioita hiukan eritavalla, kuin naapuri, joka saattaa olla taidollisesti edellä, mutta keikkakalenteri on tyhjä. Niiltä keikoilta voi oppia paljonkin.
 
harpist
10.06.2017 21:33:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hiukan vertauskuvannollisesti;
 
Oisko tanssibändin perustaminen tänä päivänä vähän sama asia kuin yrittäisi avata "yleistä saunaa" ?
 
Käyttäjäsukupolvet ovat huvenneet, kukaan ei tunnu uskovan enää hankkeen kannattavuuteen, ulkopuolisia on vaikea saada kiinnostumaan palvelusta vaikka kuinka satsaisi "löylyn laatuun", tulot eivät tule kattamaan menoja ........ mutta ajatuksena - "saunaillat kaveripiirissä" - riittäisi toteuttamaan hankkeen.
 
" Soittaa tunteella - tarvittaessa vähemmän " ....... soittotaitoa sekin.
Epämuusikko
11.06.2017 14:36:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

markus16: Sen 1-3 keikkaa keskiarvolla joskus vetäneenä toistaitoisena rämpyttelijänä mua harmitti eniten oikeastaan se, ettei yleisö edes tajunnut ettei noi jätkät osaa soittaa. Ja sitten se kuinka huono musiikkimaku ihmisillä oikeastaan onkaan, niiden mukaan kun oli setti kasattava.
 
Hintoja ei poljettu ikinä! :)

 
Mullekin eräs nuoruudessaan paljon tanssikeikkaa tehnyt kaveri totesi: "se meidän liksa oli taitotasoon nähden näin jälkeen päin katseltuna ihan liikaa".
 
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «