Aihe: Valssin painotus ja aksentointi | |
---|
|
Mainitsinkin tästä jo aiemmin tuolla Huoneessa mutta laitetaanpa julkiseksi. Tuli semmonen mitä ihmettä-olo kun katsoin Rockwayn erästä kurssia ja siellä sanottiinkin että valssissa tulisi painopiste olla tahdin toisella iskulla, eli yy-KAA-koo, kun oon ite oppinut että paino olisi ensimmäisellä. Toinen juttu mitä ihmettelin, oli että rumpalin ei tarvitse välttämättä soittaa basaria ollenkaan tai enintään hyvin kevyesti. Tanssimuusikon käsikirjassa taas opetetaan painottamaan ykköstä. Ketä tässä enää uskoo? Itse asiassa suurimmassa osassa noita tanssikappaleita muuten sanottiin ettei basaria käytetä, tai erittäin varoen. Mitäs te ootte mieltä? "Ei mitään hätää! Kyllä se ehitään soundcheckissä harjotella!" |
|
Misiu: Mainitsinkin tästä jo aiemmin tuolla Huoneessa mutta laitetaanpa julkiseksi. Tuli semmonen mitä ihmettä-olo kun katsoin Rockwayn erästä kurssia ja siellä sanottiinkin että valssissa tulisi painopiste olla tahdin toisella iskulla, eli yy-KAA-koo, kun oon ite oppinut että paino olisi ensimmäisellä. Toinen juttu mitä ihmettelin, oli että rumpalin ei tarvitse välttämättä soittaa basaria ollenkaan tai enintään hyvin kevyesti. Tanssimuusikon käsikirjassa taas opetetaan painottamaan ykköstä. Ketä tässä enää uskoo? Itse asiassa suurimmassa osassa noita tanssikappaleita muuten sanottiin ettei basaria käytetä, tai erittäin varoen. Mitäs te ootte mieltä? No laitetaan sama vastaus kuin Huoneeseen eli kuuntele levytyksiä äläkä usko sokeasti MITÄÄN opetusmateriaalia, varsinkaan noita tanssimuusikon "raamattuja", niissä on paljon hyvää mutta myös ihan tuubaakin. Lähtökohtaisesti ns persiistä on joidenkin tyyli eli se että poljetaan basaria ykköselle ja samalla aksentoidaan pellillä, ja koko biisi läpi, ei noin! Ei tarvi kuunella montakaan levytettyä valssia niin oivaltaa mistä on kyse, se miten sitä soveltaa pienelle bandille onkin sitten eri asia, kevyempi tatsi basarille, tai kanava vallan kiinni ja vispilät kätösiin on yks vaihtoehto. Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla! |
EP 06.03.2017 12:37:54 | |
|
Minäkin kopsaan omani niin päästään oikein kunnolla tap.. keskustelemaan! :) "Oliko kitaristin näkökulmasta? En oo noita seurannu mutta kitara näkys olevan usein mainoksissa. Eihän se bassorumpu kyllä mikään tarpeellinen olekaan." |
|
EP: Minäkin kopsaan omani niin päästään oikein kunnolla tap.. keskustelemaan! :) "Oliko kitaristin näkökulmasta? En oo noita seurannu mutta kitara näkys olevan usein mainoksissa. Eihän se bassorumpu kyllä mikään tarpeellinen olekaan." Juu, kato kun EI OLE haitaristin näkökulmaa tässä, ei ;-) Kitara, varsinkin särö...sehän se on jossain syvässä menneisyydessä seilaavien umpihumppaturakaissoittajien mielestä kaiken pahan alku ja juuri. Paree siis pysyä poissa Rockwayn yms sivustoilta. Eiköhän se ole kuitenkin oma järki, tyylitaju ja korvat millä mennään, epäilen vahvasti että joidenkin kohdalla näitä avuja ei ole haitaksi asti siunaantunut. Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla! |
|
Jos mä vastaan "suulla suuremmalla": Metsäketo-Rehnström: Komppia ikä kaikki. Vain basso soittaa ykköselle, rummut sudeilla tai kevyesti kapuloilla 2-3:lle, basari vain korostuksissa. Kitara kakkoselle ja kolmoselle, kakkosta painottaen. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Timi 06.03.2017 13:59:24 | |
|
WanhaWetäjä: Juu, kato kun EI OLE haitaristin näkökulmaa tässä, ei ;-) Kitara, varsinkin särö...sehän se on jossain syvässä menneisyydessä seilaavien umpihumppaturakaissoittajien mielestä kaiken pahan alku ja juuri. Paree siis pysyä poissa Rockwayn yms sivustoilta. Eiköhän se ole kuitenkin oma järki, tyylitaju ja korvat millä mennään, epäilen vahvasti että joidenkin kohdalla näitä avuja ei ole haitaksi asti siunaantunut. Heh!Just oikea näkökulma.Valssi pitää oikeasti rummuilla soittaa!Ei pelkästään kompata. Jos käy vaikka Viikkarilla ja kuuntelee monimiehisen bändin ja naispuolisen laulajan versioita hienosti soivista ja aikasharvoista.Tosin väkinäisistä valsseista.Saati jostain tangosta?Joku kotimainen porukka tietää miten ne oikeesti vedetään! Vaikea.Mutta varma! |
EP 06.03.2017 14:41:04 (muokattu 06.03.2017 14:53:53) | |
|
baron: Jos mä vastaan "suulla suuremmalla": Metsäketo-Rehnström: Komppia ikä kaikki. Vain basso soittaa ykköselle, rummut sudeilla tai kevyesti kapuloilla 2-3:lle, basari vain korostuksissa. Kitara kakkoselle ja kolmoselle, kakkosta painottaen. Jep ja auta armias ku joskus se basari pitää vielä mikittääkin VALSIIN!! Kuulostaa aivan karmealta! E: Mitä tulee haitariin niin sehän kuuluu tanssimusiikkiin, sähkis ei niinkään. Oikeammin on kyse kokonaisuudesta ei vain yksittäisestä soittimesta, siis pändissä. |
|
baron: Jos mä vastaan "suulla suuremmalla": Metsäketo-Rehnström: Komppia ikä kaikki. Vain basso soittaa ykköselle, rummut sudeilla tai kevyesti kapuloilla 2-3:lle, basari vain korostuksissa. Kitara kakkoselle ja kolmoselle, kakkosta painottaen. Ja sitten ne kakkoset ja kolmoset juuri oikeaan paikkaan, ei matemaattiseen, vaan tyyliin kuuluvaan. |
öl m 06.03.2017 16:51:02 | |
|
Sax-pappa: Ja sitten ne kakkoset ja kolmoset juuri oikeaan paikkaan, ei matemaattiseen, vaan tyyliin kuuluvaan. Joskus olen kuullut rumputaiteilijoilta mielenkiintoisia tulkintoja kakkosten ja kolmosten oikeista, epämatemaattisista paikoista. Varsinkin kakkonen vedettiin todella eteen, miltei tahdin toiselle kahdeksasosalle. Tavallisesti kolmonen osui "oikealle" paikalle tahdin kolmannelle neljäsosalle, mutta yleensä jokseenkin sleepaten. Pakko myöntää, että ennemmin kuuntelin vaikka metronomia kuin kyseistä kompuroivaa nilkutusta. "Voidaan varmaankin olla yhtä mieltä siitä, että te tarvitsette tällaisen laitteen." |
EP 06.03.2017 17:54:57 | |
|
öl m: Joskus olen kuullut rumputaiteilijoilta mielenkiintoisia tulkintoja kakkosten ja kolmosten oikeista, epämatemaattisista paikoista. Varsinkin kakkonen vedettiin todella eteen, miltei tahdin toiselle kahdeksasosalle. Tavallisesti kolmonen osui "oikealle" paikalle tahdin kolmannelle neljäsosalle, mutta yleensä jokseenkin sleepaten. Pakko myöntää, että ennemmin kuuntelin vaikka metronomia kuin kyseistä kompuroivaa nilkutusta. Erilaisia iskutuksia saattaa esiintyä jos jazzia soitetaan mutta ei tanssimusiikissa. |
|
öl m: Joskus olen kuullut rumputaiteilijoilta mielenkiintoisia tulkintoja kakkosten ja kolmosten oikeista, epämatemaattisista paikoista. Varsinkin kakkonen vedettiin todella eteen, miltei tahdin toiselle kahdeksasosalle. Tavallisesti kolmonen osui "oikealle" paikalle tahdin kolmannelle neljäsosalle, mutta yleensä jokseenkin sleepaten. Pakko myöntää, että ennemmin kuuntelin vaikka metronomia kuin kyseistä kompuroivaa nilkutusta. Juu, ei nyt ole kysymys kahdeksasosista, vaan niistä pienistä eroista, jotka erottavat koneen ja ihmisen. Toki koneen kuuntelu on OK jos siitä tykkää ja niitähän löytyy. |
|
baron: Jos mä vastaan "suulla suuremmalla": Metsäketo-Rehnström: Komppia ikä kaikki. Vain basso soittaa ykköselle, rummut sudeilla tai kevyesti kapuloilla 2-3:lle, basari vain korostuksissa. Kitara kakkoselle ja kolmoselle, kakkosta painottaen. Tämä on just tätä "raamattu"osastoa johon voi joko uskoa sokeasti tai jopa kyseenalaistaa tietyt asiat..kaikkia kunnia edesmenneelle muusikolle mutta silti on hyvä pitää oma järki ja korvat mukana näissä. Vain basso soittaa ykköselle on jo sen luokan yleistys että huh huh... On aivan eri asia soittaa valssia esim triolla jossa ei ole kuin kiipparit basso ja rummut kuin kvartetilla jossa on myös kitara, puhumattakaan isommista kokoonpanoista. Se on todettu jo moneen kertaan että kakkosen soittaminen eteen on vaarallinen alue, menee helposti överiksi ja se jos mikä on hirveetä kuultavaa. Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla! |
öl m 06.03.2017 18:27:49 | |
|
Sax-pappa: Juu, ei nyt ole kysymys kahdeksasosista, vaan niistä pienistä eroista, jotka erottavat koneen ja ihmisen. Jep, esimerkkini olikin äärimmäisin kohtaamistani variaatioista. Toinen ääripäähän on se klikki tai rumpukone. Itsekin mieluiten suosin jotain sieltä välimaastosta: inhimillinen fraseeraus, mutta tasaista peruspulssia kunnioittaen. "Voidaan varmaankin olla yhtä mieltä siitä, että te tarvitsette tällaisen laitteen." |
|
Entä miten Swing valssi.. Tanssiajat tykkää vetää väliin sellaisen Vauhtikuvion spinneillä ja siihen on hyvä lähtee rumpalin antamasta vauhdista. |
|
No voihan joka valssin tulkita niinkuin ääh eri teos. Esim noin https://www.youtube.com/watch?v=5xH2A6MOGTY Tuossa on veijolainetta yms https://www.youtube.com/watch?v=PLZ2mcwLoHw&list=RDPLZ2mcwLoHw Erkki Melakoski Jos ei ns kaalia ole niin voihan tehdä toisin. "Quidquid Latine dictum sit, altum videtur." |
|
WanhaWetäjä: haitaristin ... särö... se on sitten vähän erilainen valssi https://www.youtube.com/watch?v=sxNclPRUu8c |
|
KoskPaavo: No voihan joka valssin tulkita niinkuin ääh eri teos. Esim noin https://www.youtube.com/watch?v=5xH2A6MOGTY Tuossa on veijolainetta yms https://www.youtube.com/watch?v=PLZ2mcwLoHw&list=RDPLZ2mcwLoHw Erkki Melakoski Jos ei ns kaalia ole niin voihan tehdä toisin. On itse esittäjä Laila K. tai kuka vaan niin kyllä tuo vi-tut-taaa vi-tut-taaa aksentointi kompissa alkaa aina vähän vituttaan. Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla! |
|
WanhaWetäjä: On itse esittäjä Laila K. tai kuka vaan niin kyllä tuo vi-tut-taaa vi-tut-taaa aksentointi kompissa alkaa aina vähän vituttaan. Voisitko pistää linkin valssiin jossa sun mielestä on komppi kohdallaan? Ihan opintomielessä. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
baron 07.03.2017 09:25:33 (muokattu 07.03.2017 09:26:25) | |
|
Taas "raamattusiteeraus": Jukka Puranen: Humppaavat rummut. "Valssia soitetaan maltillisella volyymilla, joten rumpali voi harkita sutien käyttöä. Metsäketo ja Rehnström (2011, 26-37) suosittelee, että bassorumpua ei käytetä valssissa joka tahdin ykköselle, ettei komppi tule liian raskaaksi. Oma mieltymykseni poikkeaa tästä näkemyksestä, sillä tanssilavoja kiertäessäni ja orkestereita kuullessani olen tottunut kuulemaan bassorummun joka tahdin ykkösellä. Tämä auttaa mielestäni kokemattomiakin tanssijoita löytämään perussykkeen." You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
|
baron: Voisitko pistää linkin valssiin jossa sun mielestä on komppi kohdallaan? Ihan opintomielessä. Lähes mikä tahansa levytetty valssi lienee ok, tuossa randomisti muutamia.... https://www.youtube.com/watch?v=_d5ur5Znm7k https://www.youtube.com/watch?v=ZgA_tC0x1j4 https://www.youtube.com/watch?v=ZgA_tC0x1j4 https://www.youtube.com/watch?v=w_B6EQj1XKw Ei tuo ole mitään rakettitiedettä vaan aikalailla tasasta yks-kaks-kol, onhan noissa luonnollisesti pieniä vivavde-eroja ja livetilanteessa soitto elää tietenkin vähän enemmän ja kokoonpano vaikuttaa myös lopputulokseen, trio on eri asia kuin kvintetti. https://www.youtube.com/watch?v=asi3NFf0zpM tässä on sitten jo vähän tuota puskemista ykköselle jota kuulee livebandeillä aika usein. Toki tämä on usein tarpeen että turakainen löytää sen ykkösen. Vähän hienostuneempaa https://www.youtube.com/watch?v=qW_OHK_bmbo Tämä ....https://www.youtube.com/watch?v=g2EICEmZdFk ..no niin...tässä vi-tut-taaaa jo melko lailla ;-) JOS rumpali soittaa ns päin persettä joko marssimaisesti helvetisti ykköstä korostaen basarilla ja peltiin lyömällä TAI kakkosta liikaa eteen soittamalla niin siitä voi ja pitää sanoa. Sen olen huomannut että rockpiireistä tulleilla ikänsä nelijakoista musaa soittaneilla raskaskätisillä rumpaleilla on ollut suurimmat vaikeudet valssin soitossa. Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla! |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|