Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Tanssimusiikki »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: CHA CHA
1
Tanssijapoika
05.07.2016 12:14:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Cha cha -rytmin tärkeimpiä elementtejä ovat pääiskuilla (yks-kaks-kol-nel) soiva lehmänkello sekä tahtien nelosiskuilla soiva kahdennettu rummunisku (nel-jä), johon tanssija voi sovittaa chassén kaksi ensimmäistä askelta. Cha chan rytmiä voisi painotettuna lukea näin: yks-kaks-kol-nel-jä, yks kaks-kol-nel-jä, siis tahtien kakkos- ja nelosiskuja painottaen.
 
Tuossa yllä on lainaus musiikin teoriaa,ja kysyn,että onko cha cha nelosisku voimakkaampi kuin ne 1 2 ja 3,kun siinä on se tuplaisku neloselle.
Jos niin on niin tanssijan riski sotkea ykkönen ja nelonen aiheuttaa alotuksen väärään kohtaan.
 
EP
05.07.2016 12:24:03 (muokattu 05.07.2016 12:26:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tanssijapoika: Cha cha -rytmin tärkeimpiä elementtejä ovat pääiskuilla (yks-kaks-kol-nel) soiva lehmänkello sekä tahtien nelosiskuilla soiva kahdennettu rummunisku (nel-jä), johon tanssija voi sovittaa chassén kaksi ensimmäistä askelta. Cha chan rytmiä voisi painotettuna lukea näin: yks-kaks-kol-nel-jä, yks kaks-kol-nel-jä, siis tahtien kakkos- ja nelosiskuja painottaen.
 
Tuossa yllä on lainaus musiikin teoriaa,ja kysyn,että onko cha cha nelosisku voimakkaampi kuin ne 1 2 ja 3,kun siinä on se tuplaisku neloselle.
Jos niin on niin tanssijan riski sotkea ykkönen ja nelonen aiheuttaa alotuksen väärään kohtaan.

 
Miten ykkösen ja nelosen voi sekottaa kun nelosella on tuplaisku?
 
E: Kiitos kun kirjoitit oikein Cha cha, etkä Cha cha chaa tai tsat tsat saa! :)
 
Tanssijapoika
05.07.2016 17:46:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ymmärränkö oikein jos sanon että kun bändi soittaa musiikkia jota tanssitaan foxina tai fuskuna,niin tahdin ykkös isku on voimakkaampi koska basso rumpuun poljetaan samaan aikaan ja kakkos isku eli parillinen lyödään siihen lautaseen ja kolmosiskulla taas basso mukaan,ja nelonen lautaseen.
Näin ollen ykkös isku on voimakkaampi kuin kakkonen joten ne ei sekoa,mutta jos se nelonen on voimaampi,niin ongelma tulee siitä.
 
Mun teoriani jota koitan muusikoilta kysellä on se että kun pitää alottaa ykkösellä ja jos nelosisku tulkitaan ykköseksi niin se on väärässä rytmissä.
 
Jos soitat tanssimusiikkia lavoilla,niin missään muussa tanssissa ei sekoilla niin paljon, kuin cha cha tanssissa, itse olen syyllistyny samaan,ja yritän tässä ymmärtää miksi niin tapahtuu.
 
EP
05.07.2016 19:10:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tanssijapoika: Ymmärränkö oikein jos sanon että kun bändi soittaa musiikkia jota tanssitaan foxina tai fuskuna,niin tahdin ykkös isku on voimakkaampi koska basso rumpuun poljetaan samaan aikaan ja kakkos isku eli parillinen lyödään siihen lautaseen ja kolmosiskulla taas basso mukaan,ja nelonen lautaseen.
Näin ollen ykkös isku on voimakkaampi kuin kakkonen joten ne ei sekoa,mutta jos se nelonen on voimaampi,niin ongelma tulee siitä.
 
Mun teoriani jota koitan muusikoilta kysellä on se että kun pitää alottaa ykkösellä ja jos nelosisku tulkitaan ykköseksi niin se on väärässä rytmissä.
 
Jos soitat tanssimusiikkia lavoilla,niin missään muussa tanssissa ei sekoilla niin paljon, kuin cha cha tanssissa, itse olen syyllistyny samaan,ja yritän tässä ymmärtää miksi niin tapahtuu.

 
Eikös se selvii samaan tapaan kun soittajillakin kun rumpali laskee, tempon esim:
yks, kaks ja yks kaks kol..
Eihän tuota muuten voi millään yhtäkkiä löytää.
Toisaalta onko se niin kauheeta jos on epäselvää niin ei aloita heti vaan kuuntelee sen ykkösen missä kohtaa on?
 
baron
05.07.2016 23:21:53 (muokattu 05.07.2016 23:24:24)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tanssijapoika:
Mun teoriani jota koitan muusikoilta kysellä on se että kun pitää alottaa ykkösellä ja jos nelosisku tulkitaan ykköseksi niin se on väärässä rytmissä.
 
Jos soitat tanssimusiikkia lavoilla,niin missään muussa tanssissa ei sekoilla niin paljon, kuin cha cha tanssissa, itse olen syyllistyny samaan,ja yritän tässä ymmärtää miksi niin tapahtuu.

 
| chaa, kaks, kol, cha-cha | chaa, kaks, kol, cha-cha | chaa jne
 
Noin menee cha cha rytmi, ykkönen on siinä missä pitkä chaa ja nelonen missä lyhyet cha chat.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
okabass
06.07.2016 05:40:20 (muokattu 06.07.2016 05:46:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sellainen voisi kanssa auttaa, että hommaa kirjastosta nuotin, jossa on sanat. Siitä sitten katsoo, mitkä sanat tulevat ykköselle.
Esmes näin:
http://www.viiri.net/tanssmus/img/koho_keinukanssani.gif
 
EP
06.07.2016 08:54:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin, aika usein Cha cha alkaa kohotahdilla so. sanat ei ala sillä ykkösellä.
 
Mut toi lasku ei petä koskaan, siis jos kuulee sen,
nelosen jälkeen tulee aina se ykkönen!
 
okabass
06.07.2016 14:53:26 (muokattu 06.07.2016 14:56:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EP: Niin, aika usein Cha cha alkaa kohotahdilla so. sanat ei ala sillä ykkösellä.
 
Mut toi lasku ei petä koskaan, siis jos kuulee sen,
nelosen jälkeen tulee aina se ykkönen!

 
Huomattava osa kaikista kipaleksista alkaa kohotahdilla, ei pelkästää dat sat saa.
Mutta nuotista ja sanoista voi etsiä, mikä sana on tahdin ykkösellä.
 
Samoin jos kuulee, missä kolmonen, niin siitä laskee kolme- neljä- YKSI. (Vitsi vitsi)
 
EP
06.07.2016 17:41:05 (muokattu 06.07.2016 17:42:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

okabass: Huomattava osa kaikista kipaleksista alkaa kohotahdilla, ei pelkästää dat sat saa.
Mutta nuotista ja sanoista voi etsiä, mikä sana on tahdin ykkösellä.
 
Samoin jos kuulee, missä kolmonen, niin siitä laskee kolme- neljä- YKSI. (Vitsi vitsi)

 
Joo sorri!! Olin niin ton TSAT TSAT TSAAAAN lumoissa, et muita kipaleksia oliskaa!! (vitsaus) laita hom. hymiö tähän
 
Prophet
06.07.2016 21:24:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alkaa kohdasta 1:26. Neljä upeaa variaatiota.
 
https://www.youtube.com/watch?v=-EMJiovKBY0
 
Tanssijapoika
08.07.2016 14:23:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuka määrää orkesterissa missä on ykkös isku,määrääkö sen rumpali,vai laulusolisti?
 
Olen ymmärtäny että rumpali takoo rytmin jota muut instumentit seuraa.
 
baron
08.07.2016 15:07:32
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tanssijapoika: Kuka määrää orkesterissa missä on ykkös isku,määrääkö sen rumpali,vai laulusolisti?
 
Olen ymmärtäny että rumpali takoo rytmin jota muut instumentit seuraa.

 
Kyllä se on kaikkien soittajien homma, jota laulusolistin on paras noudattaa.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
House Band
08.07.2016 15:11:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tanssijapoika: Kuka määrää orkesterissa missä on ykkös isku,määrääkö sen rumpali,vai laulusolisti?
 
Olen ymmärtäny että rumpali takoo rytmin jota muut instumentit seuraa.

 
Kyllä se on kuule säveltäjä,mikä ykkösen määrää.
 
Soundi painaa,mutta haitari vain painaa.
EP
08.07.2016 15:30:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tanssijapoika: Kuka määrää orkesterissa missä on ykkös isku,määrääkö sen rumpali,vai laulusolisti?
 
Olen ymmärtäny että rumpali takoo rytmin jota muut instumentit seuraa.

 
Olet ymmärtänyt aivan oikein!
 
okabass
08.07.2016 15:41:55 (muokattu 08.07.2016 15:42:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tanssijapoika: Kuka määrää orkesterissa missä on ykkös isku,määrääkö sen rumpali,vai laulusolisti?
 
Olen antanut itselleni ymmärtää -kentältä kuultujen juttujen perusteella- että enenevissä määrin tanssikurssilaiset. Samoin kuulemma tenmpoissa. :)
 
Sax-pappa
08.07.2016 15:45:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

House Band: Kyllä se on kuule säveltäjä,mikä ykkösen määrää.
 
Säveltäjä määrää ykkösen sijainnin ja rumpali missä tempossa se toistuu.
 
House Band
08.07.2016 15:59:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sax-pappa: Säveltäjä määrää ykkösen sijainnin ja rumpali missä tempossa se toistuu.
 
Juuri näin.
Monissa tapauksissa säveltäjä myös määrää sävellykseensä tempon,jota rumpali ja muu orkesteri noudattavat,mikäli sovitus on alkuperäinen.
 
Soundi painaa,mutta haitari vain painaa.
EP
08.07.2016 17:22:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Entäs sitte jos sattuu oleen säveltäjän kanssa riiroissa?
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «