Muusikoiden.net
10.12.2016

Tanssimusiikki »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Parhaimmat iskelmätekstit
1 2
Eläkeläissoittaja
24.11.2014 08:12:59 (muokattu 24.11.2014 08:13:58)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyselläänpä nyt näinkinpäin iskelmiksi luokiteltujen laulujen teksteistä. Onko niitä hyviä iskelmätekstejä olemassakaan ilman niiden useiden ns. ranteet auki tai muiden itsesäälirakkausrypemistarinoiden ohella. Löytyykö muita upeita tarinoita, joihin on saatu kiteytettyä koskettavasti elettyä elämää vaikkapa kolmeen minuuttiin asti tai hieman tuon ajan ylikin? Koskettaako mikään iskelmälaulu teksteineen kokeneita ja kyynisiä tanssimuusikoita ja muitakin keikkasoittajia mitenkään:)

"Lippu korkealla ja tanko liukkaana" (Maantiesusi)
KanttoriPiiparinen
24.11.2014 10:25:11 (muokattu 24.11.2014 10:28:24)

Silloin kun Saimaan Norppa oli suosionsa huipulla pirahti J.Vainion puhelin:

-Päivää. Täällä puhuu Nestori Miikkulainen Saimaan rannalta.

Junnu tietysti mietti, että bändin jätkät soittelee montusta ja ovat erittäin viisaita. Mutta jatkossa tämä Miikkulainen kertoi omistavansa omakotitalon Saimaan rannalta, ei siis pikkuista torppaa saaressa ja soittavansa haitaria. Ei huuliharppua.

Uskottavahan se oli.

Otin tämän Junnun ensimmäisenä mieleen tulleena sanoittajana tähän säikeeseen. Vainiolla oli kyky kuvata kipeitäkin asioita lämpimällä huumorilla:

-Tarkka tutka tullimiehen
taittaa matkan puolitiehen.

-Mies kun tulee tiettyyn ikään,
niin ei sillä pelaa mikään.

Näin kerran paikallisen pappimme tilaavan nipun "Yksinäistä Saarnipuuta"
rippikoululeirille, joten moneen suuntaan ovat miehen sanoitukset kelvanneet.

Junnun käymän koulun poikien vessan seinälle oli ilmestynyt teksti:

-Istun taikka kävelen,
perse soittaa sävelen.

Junnu istui kertomansa mukaan kaksi tuntia, vaikka näyttöä rikoksesta ei ollut, eikä edes tunnustanut.

Nuotin vieressä on aina tilaa...
Sax-pappa
24.11.2014 11:37:08

Minuun on osunut lausahdus: Mies kun liikoja luulee, niin laituri haaveeksi jää...

En kyllä muista mikä biisi on kyseessä.

Eläkeläissoittaja
24.11.2014 11:46:13

Piiparisen kanssa samoilla linjoilla ollaan Junnun tuotannosta ja upeista teksteistään. Miehen tapasinkin muutaman kerran keikka-aikoinani ja juteltua sekä säestettyäkin tuli miestä. Hyvin ovat nuo kohtaamiset vielä muistissani.

Teranssi
24.11.2014 13:27:23

Eläkeläissoittaja: Piiparisen kanssa samoilla linjoilla ollaan Junnun tuotannosta ja upeista teksteistään. Miehen tapasinkin muutaman kerran keikka-aikoinani ja juteltua sekä säestettyäkin tuli miestä. Hyvin ovat nuo kohtaamiset vielä muistissani.

Minullakin oli kunnia säestää Junnua kertaalleen. Mieleen jäi, kuinka hän esitteli kosketinsoittajamme kertomalla yleisölle, että kosketinsoittajamme on sukua sekä Toivo Kuulalle että Toivo Kärjelle ja nimeltään Toivo Kuulakärki. Sitten kosketinsoittajamme aloitti tangon E-mollista jollain sillä hetkellä keksimällään introlla ja Junnu lauloi kolme säkeistöä ja keksi samalla tilanteeseen sopivat sanat. Mukava muisto ja mukava tyyppi :)

KanttoriPiiparinen
24.11.2014 13:50:18

Teranssi: Minullakin oli kunnia säestää Junnua kertaalleen. Mieleen jäi, kuinka hän esitteli kosketinsoittajamme kertomalla yleisölle, että kosketinsoittajamme on sukua sekä Toivo Kuulalle että Toivo Kärjelle ja nimeltään Toivo Kuulakärki. Sitten kosketinsoittajamme aloitti tangon E-mollista jollain sillä hetkellä keksimällään introlla ja Junnu lauloi kolme säkeistöä ja keksi samalla tilanteeseen sopivat sanat. Mukava muisto ja mukava tyyppi :)

-Juu. Junnu sanoi että "Soita D-mollista jotain eteen" ja lauloi tangon sen hetkisistä asiakkaista sekä henkilökunnasta. Olimme Sally albatrossilla jossa:

Laivapoliisikin kulkee tyynen hiljaa hymyillen,
käynyt varmaan soittajien salongissa.

Kertosäkeessä paljastui sen kertaisen tangon nimi: Tango Alkoperäinen.

Nuotin vieressä on aina tilaa...
ferodoz
24.11.2014 13:53:47
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sax-pappa: Minuun on osunut lausahdus: Mies kun liikoja luulee, niin laituri haaveeksi jää...

En kyllä muista mikä biisi on kyseessä.

Vesterinen Yhtyeineen - Kukaan ei koskaan

Just a face in the crowd.
Eläkeläissoittaja
24.11.2014 15:11:46

Ensikosketus Junnuun ja hänen kykyynsä tehdä biisi välittömästi oli, kun eräisiin juhliin jouduin Täällä Savonlinnassa ravintolasoittokeikan jälkeen lähtemään 70-luvulla "käskystä" säestämään häntä kurtulla. Kyseessä oli paikallisen lasiliikkeen juhlat aamuyölle asti.

Tilaajan mielikappale oli tuolloin Vanha salakuljettaa Laitinen, joka sitten vedettiinkin aluksi, kunhan sain ensin esiteltyä itseni J. Vainiolle kurttu jo sylissäni. Hyvin se meni. Jonkin ajan kuluttua Junnu tokaisi minulle, että nyt teemme tangon ja otappa intro Cm-sävellajista. Sekunti aikaa ajatella, kun Vainio jo laski tempoa. Sitten mentiin ja Lasimestarin tango syntyi oitis -ja hyvä tango olikin riimeineen. Tilaaja oli siis lasiliikkeen omistaja, joka sai tuolloin kuulla oman uniikin tangonsa hetkessä tehtynä. Sain kiitosta häneltä ja lisäksi 300 mk rahaa sekä tilatun taksikyydin pändikämpällemme. Junnua näin tuon tapahtuman jälkeen muutaman kerran myöhemminkin ja tarinoittiin kerran mm. Joensuusssa Hotelli Karelian keittiön helkilökunnan huoneessa kahvitellen. Nuo tapahtumat sijoittuivat 70-80-luvuille.

EP
24.11.2014 16:03:28 (muokattu 24.11.2014 16:08:31)

Tossa Junnu jo mainittiinkin niin.. tämä tuli ny äkkiä mieleen:

Virginia
es. Vuokko Hovatta

(sanat: Anna Viitala)

E: Chisu: mm. Sabotage

Mariska: mm. Liekki

Naiset on aika kovia tekeen hyviä tekstejä.

Musiikissa nimenomaan laatu ratkaisee, eikä määrä. (Lasse Mårtenson)
Eläkeläissoittaja
24.11.2014 18:05:03

EP: Tossa Junnu jo mainittiinkin niin.. tämä tuli ny äkkiä mieleen:

Virginia
es. Vuokko Hovatta

(sanat: Anna Viitala)

E: Chisu: mm. Sabotage

Mariska: mm. Liekki

Naiset on aika kovia tekeen hyviä tekstejä.

Jep! Mimmit ovat nykyisin kovia tuolla sanoitussektorillakin, kuten esim. jo yllä mainittu Mariska. :)

okabass
24.11.2014 19:21:35 (muokattu 24.11.2014 19:47:48)

Yö on aivan synkän musta
On mulla päässä...kuva susta

Innasta, jos ei joku sivistymätön tunnistanut.

Ps. Ja helmi duuri-sävellajissa.

" Sinä kun petit mun, sitä kestänyt en, narun hankin mä hamppuisen, ja tullessa illan syksyisen tein solmun mä köytehen. Nyt tuuli mun varjoa heiluttaa, mä tanssien tahtia lyön, viima vinkuva nurkissa tuivertaa, kuljen yksin mä haamuna yön.

Varo vain, varo vain sinä petturi, varo vierellä vierahan, minä saavun sun luoksesi haamuna, suon sulle mä suudelman. Niin kylmä ja synkkä on tummuva yö, ei taivaalla tähtiä näy, sormi luiseva iskeepi ikkunaan, kello kahtatoista kun käy.

Siinä vierelläs sitten maatessani minä sinua syleilen, ja kalvenneilla huulillani minä sinua suutelen, saat tuntea kylmä on haamun suu ja kylmä sen luinen käs, ja kun aamulla silmäsi aukaiset, kasa luita on vierelläs."

(sori, oli pakko laittaa)

In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
Eläkeläissoittaja
24.11.2014 19:53:50 (muokattu 24.11.2014 19:54:12)

Taitaapa olla mullakin kokoelmissani Martti Innasen tuotannosta tuokin ralli. Koko Innaskokoelmani on digitalisoitumassa C-kaseteilta uuteen formaattiin eräällä pajalla, joita ralleja ja tarinoita odotan saavani lähiaikana, kunhan ovat valmiit. :)

pekkajau
25.11.2014 00:19:23

Kyllä J. Vainion: "Yksinäinen Saarnipuu" on aika hyvä.

Hätä keinot keksii!
Eläkeläissoittaja
25.11.2014 07:30:30

pekkajau: Kyllä J. Vainion: "Yksinäinen Saarnipuu" on aika hyvä.

Ehdottomasti!

WanhaWetäjä
25.11.2014 11:51:30
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eläkeläissoittaja: Taitaapa olla mullakin kokoelmissani Martti Innasen tuotannosta tuokin ralli. Koko Innaskokoelmani on digitalisoitumassa C-kaseteilta uuteen formaattiin eräällä pajalla, joita ralleja ja tarinoita odotan saavani lähiaikana, kunhan ovat valmiit. :)

Toivottavasti et joudu paljoa maksamaan, tuon homman kun voi tehdä ihan itse jos omistaa tietokoneen ja kasettidekin. Tietty jos tallenteet ovat kovin huonokuntoisisa niin
siihen tarvitaan joku korjailusofta, itse olen hommaamassa tätä omien 70-80 luvulla kelanauhurilla väsättyjen biisien digitointiin, kaseteillakin niitä on
https://www.izotope.com/en/products/audio-repair/rx/features/

Itse asiasta, ei tule iskelmää juurikaan kuunneltua mutta hyvä teksti on sellanen josta tulee edes jotain mielikuvia ja joka sisältää tarinan, kun nyt Junnusta puhutaan niin "Kolmatta linjaa" tulee ekaks mieleen, jostain syystä Juha Tapion "Ohikiitävää" on jäänyt mieleen sanomansa puolesta, tekstin puolesta uusioversio jenkasta "Väliaikainen".

No joo, mikä sitten on iskelmää, mikä ei...

Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
Einherjar
25.11.2014 13:22:43

Eläkeläissoittaja: ...Koko Innaskokoelmani on digitalisoitumassa C-kaseteilta uuteen formaattiin eräällä pajalla...

Oij! Tämä kiinnostaa kovasti!
Innanen on loistavata pöhinää.

"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
KoskPaavo
25.11.2014 15:58:43

Ps. Ja helmi duuri-sävellajissa.
Non, noh, eipä taida Ellin boksissa olla duurijuttu , ei , sano.

"Quidquid Latine dictum sit, altum videtur."
Eläkeläissoittaja
25.11.2014 16:40:33

WanhaWetäjä: Toivottavasti et joudu paljoa maksamaan, tuon homman kun voi tehdä ihan itse jos omistaa tietokoneen ja kasettidekin. Tietty jos tallenteet ovat kovin huonokuntoisisa niin
siihen tarvitaan joku korjailusofta, itse olen hommaamassa tätä omien 70-80 luvulla kelanauhurilla väsättyjen biisien digitointiin, kaseteillakin niitä on
https://www.izotope.com/en/products/audio-repair/rx/features/

En joudu maksamaan mitään. Saan lahjana tuon digitalisoimisen Innaskokoelmastani. :)

Eläkeläissoittaja
25.11.2014 16:46:37

Itse asiasta, ei tule iskelmää juurikaan kuunneltua mutta hyvä teksti on sellanen josta tulee edes jotain mielikuvia ja joka sisältää tarinan, kun nyt Junnusta puhutaan niin "Kolmatta linjaa" tulee ekaks mieleen, jostain syystä Juha Tapion "Ohikiitävää" on jäänyt mieleen sanomansa puolesta, tekstin puolesta uusioversio jenkasta "Väliaikainen".

No joo, mikä sitten on iskelmää, mikä ei...

Kumpikin biisi, jotka yllä mainitsit ovat todella hyviä ja pidän niistä paljon.

Tuota Juha Tapion "Ohikiitävää" pidän yhtenä hänen parhaimmistaan, ellei sitten ole aivan paras mielestäni. :)

isojussi
25.11.2014 18:52:13
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

KoskPaavo: Ps. Ja helmi duuri-sävellajissa.
Non, noh, eipä taida Ellin boksissa olla duurijuttu , ei , sano.

Niinpä ja Elsan tekstikin menee, jotta "Mielen täyttää murhe musta, mull on päässä kuva susta ..."

Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti