Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Tanssimusiikki »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Basisti perushuttumusiikissa
1 2 3 4 5 6 7
EP
08.11.2014 11:45:14 (muokattu 08.11.2014 11:46:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

..on yhtä olennainen osa (pändiä) kuin rumpalikin!
 
E: Muista soittimista ei ole niin suurta lukua! :)
 
musamies
08.11.2014 13:00:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Einherjar: Asiallinen 88-midikiippari ja esim. tuo Ivory 2 tekee tonnin. Siihen kone päälle, eli 1500-2000e koko pläjäys. Halvempi siis kuin esim. Nord Piano tai Rolandin 800:nen. Lisäksi sisältää mahdollisuuden hakea ilmaisia tai maksullisia synasoftia tarpeen ja omien kuulohavaintojen mukaan.
 
Mulla on menny softasoittaminen toistaiseksi jäihin siksi koska olen sitä kokeillu pienimuotoisissa keikkaolosuhteissa jostain vuosituhannen alkupuolelta alkaen. Homma toimi kokeiluolosuhteet huomioiden kohtuullisesti kun olin rakentanut vaneriräkin, jossa oli mikseri, tietokone, musasoftat, näyttö ja monitorivahvistin. Se oli vähän kuin mun itse suunnittelema "Nord Electro". Mistään kätevyydestä ei voinut kuitenkaan puhua.
 
Homma rupesi lässähtämään kun rupesinkin käyttämään WLM Trip urkua ja se oli soitettavuudeltaan selkeästi parempi kuin perus tasoa oleva kevyt Roland A-37 ja tietokone, jossa ei kuitenkaan koskaan paukut riittäneet kunnolla.
 
Nyt kun "midikiipparina" onkin Yamaha CP-4, asiaan voisi palata uudemman kerran mikäli iPad:iin saa laitettua mielenkiintoisia saundeja. Nettitietojen mukaan uusin iPad Air II ei olisi aivan tehoton.
 
Ilmaiset synasoftat on suureksi osaksi siitä huonoja kun ne tuntuu olevan todellakin suunnattu enempi synan soittajille. Itse en ole voinut ollut huomaamatta, että Clavia laittaa nettisivuilleen ansioituneesti ilmaiseksi ladattavaksi sellaisia perinteikkäämpiä saundeja, jotka sopii enempi vanhan ajan musiikkiin. Toisaalta heilläkin on sitä synaosastoa.
 
Mielenkiintoista on myös, että joku Yamaha Tyros 5:nen tarjoaa valmiina monikäyttöisen paketin ja sopii taatulla moniin käyttötarkoituksiin jos ei ulkonäkö ahdista. Käytön helppous on myös hyvällä tasolla verrattuna tietokonesäätämiseen.
 
half
08.11.2014 22:30:45 (muokattu 08.11.2014 22:32:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Melko rajoittunutta ajattelua koko ketju. Miksi oletus on, että triossa pitää olla kiipparisti ? Olemme vetäneet 15 vuotta ( tähän mennessä ) Kitara-basso-rummut meiningillä tätä ns. tanssimusiikkia, huttua, kusihumppaa, rautalankaa ja välillä olemme jopa panneet rokkimeininkiksi yms. paskaa rahasta. Tempoa on pidetty yllä, ainakin siitä päätellen, että kaksi rumpalia on kesyyntynyt ja kolmaskin höpisee sekavia.
 
http://www.youtube.com/watch?v=20pCwQC6pWw
markus16
09.11.2014 01:08:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

half: Melko rajoittunutta ajattelua koko ketju. Miksi oletus on, että triossa pitää olla kiipparisti?
 
Niinpä, vähän nyt laatikon ulkopuolista ajattelua. Haittari ja 2 bassoa,
 
https://www.youtube.com/watch?v=uEQq9xcMBpg
 
Hyvää yötä.
 
Meadow: söi immersiota aika pahasti ku ainoat vaihtoehdot on olla jeesus kristus tai pieksämäen mukavin mies
WanhaWetäjä
09.11.2014 01:54:35
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

half: Melko rajoittunutta ajattelua koko ketju. Miksi oletus on, että triossa pitää olla kiipparisti ? Olemme vetäneet 15 vuotta ( tähän mennessä ) Kitara-basso-rummut meiningillä tätä ns. tanssimusiikkia, huttua, kusihumppaa, rautalankaa ja välillä olemme jopa panneet rokkimeininkiksi yms. paskaa rahasta. Tempoa on pidetty yllä, ainakin siitä päätellen, että kaksi rumpalia on kesyyntynyt ja kolmaskin höpisee sekavia.
 
No jos pyörii 15 vuotta akselilla Loimaa-Forssa-Somero-Turku niin mitäpä millään väilä, jengin ymmärrys soittamisesta/musiikista on kastemadon luokkaa ja jos sattuu pisto Pöytyälle niin kastematokin vaikuttaa Einsteinilta siihen jengiin nähden...
 
Turun vaikutusalueella kaikki on mahdollista...on käyty ja on nähty ;-)
 
Tämä ei ollut edes vitsi, vai oliko sittenkin...
 
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
artope
09.11.2014 10:20:42
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

WanhaWetäjä: No jos pyörii 15 vuotta akselilla Loimaa-Forssa-Somero-Turku niin mitäpä millään väilä, jengin ymmärrys soittamisesta/musiikista on kastemadon luokkaa ja jos sattuu pisto Pöytyälle niin kastematokin vaikuttaa Einsteinilta siihen jengiin nähden...
 
Turun vaikutusalueella kaikki on mahdollista...on käyty ja on nähty ;-)
 
Tämä ei ollut edes vitsi, vai oliko sittenkin...

 
Noh noh..........
 
"Siwa-stemma - yllättävän lähellä"
Seba
09.11.2014 11:13:26 (muokattu 09.11.2014 13:26:57)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mie kun en hutusta mitään ymmärrä, niin miksi sen kokoonpanon pitäisi olla juuri trio?
Enempi rahaa soittajille kun korvataan hengettömillä koneilla oikeaa soittoa ja vedellään vasuribassoja ym?
 
Olen (laivalla juu) joutunut todistamaan juuri näitä konerummut, kitaristi, kiippari vasuribassolla ja erillinen laulaja comboja ym.
Eikö mieluummin kengitä sitten ei-niin-hääppöiset laulajat helvettiin ja oteta joku joka osaa soittaa ja laulaa?
 
Vai onko laivahuttu mennyt jo siihen "ei jengi mitään tajuu" -kategoriaan jotta ihan sama miten muovisesti ne biisit vedetään, riittää että jengi tunnistaa biisit niin on kivaa ja mieluiten mahdollisimman pienellä porukalla niin liksa on parempi?
 
Eihän noissa nähdyissä teknisesti toteutuksissa ole kauheasti vikaa ollut, vasuribassot ollut ihan linjoja ym, mutta kyllä ne todella hengettömiä on kaikki ollut vailla mitään fiilistä, pelkkä perussuoritus riittää -tyylillä, mikä on mun mielestä jo vähän yleisön aliarvioimista, mutta ehkä se kuuluu huttuskeneen?
 
En kyllä ihmettele jotta miksi nämä orkesterit soittaa laivoilla jne mestoissa jonne tulee väkeä joka tapauksessa ja istahtaa jopa kuuntelemaan kun ei matkalla juuri muutakaan tekemistä ole. Eihän tuollaista kukaan lähde varta vasten kuuntelemaan, saati maksaisi vielä siitä.
Tanssilavoille mennään tanssimaan jne.
 
Kyllähän se kruunaisi tilaisuudet jos lauteilla olisi porukka jotka vetää hyvällä meiningillä bändinä ja soittajia kiinnostaa se homma vrt trio Emma ja humppaesat jotka vetää naamat näkkärillä keikan ja risteilyemäntä laulaa puolet biiseistä kun on niin helvetin mukaratkiriemukas meininki.
 
Hyvä meininki lähtee kuitenkin hyvästä rumpu/basso -kombinaatiosta, loput on mausteita ja kaikki muu on teeskentelyä. Ne kun korvataan koneilla ja puolihuolimattomilla vasuripohjaäänillä niin onhan se nyt melko pelleilyä, vaikka hiven ymmärrystä siitä että rahan vuoksihan siellä lavalla ollaan ja hyvä lopputulos on toisarvoinen juttu.
 
*sadetakki niskaan ja varjo auki*
 
half
09.11.2014 12:45:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

WanhaWetäjä: No jos pyörii 15 vuotta akselilla Loimaa-Forssa-Somero-Turku niin mitäpä millään väilä, jengin ymmärrys soittamisesta/musiikista on kastemadon luokkaa ja jos sattuu pisto Pöytyälle niin kastematokin vaikuttaa Einsteinilta siihen jengiin nähden...
 
Turun vaikutusalueella kaikki on mahdollista...on käyty ja on nähty ;-)
 
Tämä ei ollut edes vitsi, vai oliko sittenkin...

 
No, jospa menisit kalastaja eemeli välillä vaikka pissalle, että vähän rauhoitut. Säännöllinen toiminta-alueemme on sentään Pori-Mänttä-Jämsä-Lappeenranta akseli. Huomaathan, että se kusenpolttama Tamperekin kuuluu sen sisään, mutta siitä kusilasta ei sen enempää.
 
Miksi muuten kaltaisesi musiikin ylinero ja tosi wetäjä rutkuttaa humppaa halvalla ja väärin jossain autolautalla. Selitys lienee siinä, että sieltä yleisö ei pääse kuivana pakoon vasuribassottelujasi.
 
http://www.youtube.com/watch?v=20pCwQC6pWw
lavaamo
09.11.2014 13:08:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuollainen laivaiskelmähumppacoverointi on muutenkin sen verran muovinen laji, että se on se ja sama vetääkö ne bassot vasurilla vai nou. Vaihtoehto on kuitenkin se että lavalla on vielä yksi kuudenkympine ja kuoleman välillä oleva setä joka ei enää jaksa seisoa, vaan istuu jakkaralla ja soittaa bassolla yhden äänen tahtiin tai kahteen.
 
Kyllä, näitä on nähty.
 
Jos on pakko vetää rahan takia triona, niin paras ratkaisu saattaisi olka että se "pari kertaa karvan päässä raisiosta ollut"-tangokunkku vetää läppärin kautta karaooketaustat mikseriin ja laulaa päälle. On helppo roudata, ei tuu sitä mielpahaa soittovirheistä tai vasuribassoista, ja saa koko palkan itselleen.
 
Humpparomppaiset ei eroa huomaa.
 
✡ ✡ ✡ ✡ ✡ Huonoja juttuja jo vuodesta 1981 ✡ ✡ ✡ ✡ ✡ Rokkitouhuja
half
09.11.2014 13:19:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lavaamo: Tuollainen laivaiskelmähumppacoverointi on muutenkin sen verran muovinen laji, että se on se ja sama vetääkö ne bassot vasurilla vai nou. Vaihtoehto on kuitenkin se että lavalla on vielä yksi kuudenkympine ja kuoleman välillä oleva setä joka ei enää jaksa seisoa, vaan istuu jakkaralla ja soittaa bassolla yhden äänen tahtiin tai kahteen.
 
Kyllä, näitä on nähty.
 
Jos on pakko vetää rahan takia triona, niin paras ratkaisu saattaisi olka että se "pari kertaa karvan päässä raisiosta ollut"-tangokunkku vetää läppärin kautta karaooketaustat mikseriin ja laulaa päälle. On helppo roudata, ei tuu sitä mielpahaa soittovirheistä tai vasuribassoista, ja saa koko palkan itselleen.
 
Humpparomppaiset ei eroa huomaa.

 
Toinen vaihtoehto ? Kai niitä sentään enemmänkin on. Kysymys on myös siitä, että mihin tuollaisia kusenpolttamia humppapartioita laivoillakaan oikeastaan tarvitaan. Lihavat, kaljut kissanpaskaa syöneen näköiset Forrester-Paavot haukottelevat ja raapivat perseitään lavalla oikeilla käsillään. Vasemmat kädet taas suorittavat jotain basso-onalysaatiota. Menisivä töihin.
 
http://www.youtube.com/watch?v=20pCwQC6pWw
Epämuusikko
09.11.2014 13:21:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Iso käsi Seban kirjoitteelle.
 
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
EP
09.11.2014 13:50:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Samoilla linjoilla Halfin kanssa!
 
WanhaWetäjä
09.11.2014 14:53:26 (muokattu 09.11.2014 20:51:02)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

half: No, jospa menisit kalastaja eemeli välillä vaikka pissalle, että vähän rauhoitut. Säännöllinen toiminta-alueemme on sentään Pori-Mänttä-Jämsä-Lappeenranta akseli. Huomaathan, että se kusenpolttama Tamperekin kuuluu sen sisään, mutta siitä kusilasta ei sen enempää.
Tästähän tulee mielenkiintoista, vai että oikeen kusilasta, joo joo.
No ite asun Pirkkalassa vaikka olenkin syntyperäinen trelainen...ei pidä hermostua pienestä leikinlaskusta, totuushan on se ertä JOS jengi tajuaisi jotain soittamisesta niin aika harvalla nykyisistäkään pikkubandeistä olisi keikkaa ammatiksi asti, riippumatta missäpäin Suomea ollaan ja keikkaillaan.
 
Mä olen itse kuullut livena ja ollut sellasissa comboissa niin vakkarina kuin tuuraajana että parhaalla tahdollakaan en voi käsittää miten ja miksi KUKAAN ei ole tullut sanomaan että "basisti /haitaristi/kiipparisti/kitaristi/puhaltaja/rumpali vetää muuten päin vittua"(en minä) tai "hirveet ylitempot teillä" tai"eihän tuo homma pysy lainkaan kasassa" tai "laulatte falskisti" tai tai tai ....yhessä bandissa tempot laskivat niin että jos biisit olisivat ollet vähänkin pidempiä niin olisivat saattaneet vallan pysähtyä ;-)
Itsekritiikki on ihan hyvä asia, tuntuu siltä että aika monella olisi juurikin tässä osastossa korjattavaa. Itseironiaa pitää myös löytyä ja tietyt asiat kannattaa ottaa huumorin kannalta vaikka joskus vituttaakin.
 
Onhan se ihan käsittämätöntä että jollain orjakaleerilla on bandi joka soittaa monta iltaa viikossa ja kukaan ei tanssi, ketään ei kiinnosta vtun vertaa mitä siellä lauteilla tapahtuu, jengi on laivalla ihan muista syistä kuin tanssimassa.
Suojatyöpaikkameininkiä tai palkallista lomailua täysihoidolla siis, ei silti, hyvä että on duunia heillä jotka vielä noita kuvioita työkseen tekevät.
Itse en osaa ajatella hommaa vielä niin että "sama raha " on sitten jengia tai ei vaikka tuskin helpompaa duunia näissä kehissä on, varsinkin jos soittaa bassoa triossa.
No joo, hands free kokooonpanot on toinen juttu, itellä ei riittäsi pokeri leikkiä soittavansa mutta kukin tavallaan.
 
Miksi muuten kaltaisesi musiikin ylinero ja tosi wetäjä rutkuttaa humppaa halvalla ja väärin jossain autolautalla.
No eipä ole tullut oltua triokuvioissa sitten kesän 2013, mikään musiikin ylinero en ole, varsin keskinkertainen tanssimuusikko, jos olisin jotain muuta niin tuskin tarvisi tehdä näitä duuneja. Mutta en mä yleensä soita väärin, pyrin soittamaan yksinkertaisesti ja oikeen koska tekniikka ei kiippariosastolla muuhun riitä.
Joku palstan suurista päällikköistä totesi kerran osuvasti että tes-miehet tekee tes keikkaa kun eivät muuhun pysty. Varmaan totta toinen puoli tässäkin.
 
2014 keväällä oli pari laivavetoa solistikuvioissa, joulukuussa ja keväällä 2015 on muutama lisää. Kvartetti + solisti.
 
Selitys lienee siinä, että sieltä yleisö ei pääse kuivana pakoon vasuribassottelujasi.
No oletpas sinä katkera, jos vähääkään luit mun aiempia kirjoituksiani aiheesta niin totesin vasuribasson olevan kompromissi sille että trioon saadaan kitara.
Samaan hengenvetoon on todettava että mieluummin oikeen soitettu vasuribasso kuin joidenkin lottobasistien hapuilu, tätäkin kuulee vielä mutta se on vähenemään päin.
http://www.mikseri.net/artists/wanhawetaja/baronia/331642/ tossa on piano ja basso soitettu ns samaan aikaan, siihen nähen ok, oikeella bassolla atakin/soundin ois saanut tietenkin paremmaksi ja kuviot monipuolisimmiksi.
tossa sitten sitä toista laitaa http://www.youtube.com/watch?v=qYLKVUxr9_o
 
Useiden päivien ja useiden settien laiva/Lappivedoissa olisi hyvä jos bandi olisi mahollisimman monipuolinen, jo ihan oman jaksamisen takia, itse soittaisin mieluummin kitaraa kuin bassoa tai vasuribassoa/kiippareita.
Kuviot vaan menee useimmiten siihen että tehdään duunit vanhaan malliin eli helpoimman kautta, ei jakseta enää kehittää hommaa kun sitä ei kukaan vaadi ja ketään ei kiinnosta.
Itse en tiedä mitään niin tylsää kuin soittaa bassoa triossa JOS bandi on sellanen että käänneellään kansiosta seuraava sivu ja mennään samat rallit samassa järjestyksessä illasta toiseen. Siinä kohtaa olen se lihava ja vittuuntuneen näköinen vanha kaljupää, muiden joukossa, on sitten tukkaa tai ei.
 
Mutta tosiaankin, ite kusilasta kotoisin olevana hitaana hämäläisenä ja koko Suomen moneen kertaan kolunneena tietyt kaupungit ja paikkakunnat jäävät mieleen juurikin jengin erilaisen mentaliteetin takia, Forssa, Loimaa, Pori, Hämeenlinna ja aina niin stnan iloiset karjalaiset Lappeenrannassa...Ranuasta ja Kuhmosta puhumattakaan.
 
Tarkoitus ei ollut suinkaan loukata, syntyperäänsähän ei kukaan voi valita, on sitten kusilasta tai Pasilasta kotoisin.
 
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
EP
09.11.2014 15:07:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

WanhaWetäjä: Tästähän tulee mielenkiintoista, vai että oikeen kusilasta, joo joo.
No ite asun Pirkkalassa vaikka olenkin syntyperäinen trelainen...ei pidä hermostua pienestä leikinlaskusta, totuushan on se ertä JOS jengi tajuaisi jotain soittamisesta niin aika harvalla nykyisistäkään pikkubandeistä olisi keikkaa ammatiksi asti, riippumatta missäpäin Suomea ollaan ja keikkaillaan.
 
Mä olen itse kuullut livena ja ollut sellasissa comboissa niin vakkarina kuin tuuraajana että parhaalla tahdollakaan en voi käsittää miten ja miksi KUKAAN ei ole tullut sanomaan että "basisti /haitaristi/kiipparisti/kitaristi/puhaltaja/rumpali vetää muuten päin vittua"(en minä) tai "hirveet ylitempot teillä" tai"eihän tuo homma pysy lainkaan kasassa" tai "laulatte falskisti" tai tai tai ....yhessä bandissa tempot laskivat niin että jos biisit olisivat ollet vähänkin pidempiä niin olisivat saattaneet vallan pysähtyä ;-)
Itsekritiikki on ihan hyvä asia, tuntuu siltä että aika monella olisi juurikin tässä osastossa korjattavaa. Itseironiaa pitää myös löytyä ja tietyt asiat kannattaa ottaa huumorin kannalta vaikka joskus vituttaakin.
 
Onhan se ihan käsittämätöntä että jollain orjakaleerilla on bandi joka soittaa monta iltaa viikossa ja kukaan ei tanssi, ketään ei kiinnosta vtun vertaa mitä siellä lauteilla tapahtuu, jengi on laivalla ihan muista syistä kuin tanssimassa.
Suojatyöpaikkameininkiä tai palkallista lomailua täysihoidolla siis, ei silti, hyvä että on duunia heillä jotka vielä noita kuvioita työkseen tekevät.
Itse en osaa ajatella hommaa vielä niin että "sama raha " on sitten jengia tai ei vaikka tuskin helpompaa duunia näissä kehissä on, varsinkin jos soittaa bassoa triossa.
No joo, hands free kokooonpanot on toinen juttu, itellä ei riittäsi pokeri leikkiä soittavansa mutta kukin tavallaan.
 
No eipä ole tullut oltua triokuvioissa sitten kesän 2013, mikään musiikin ylinero en ole, varsin keskinkertainen tanssimuusikko, jos olisin jotain muuta niin tuskin tarvisi tehdä näitä duuneja. Mutta en mä yleensä soita väärin, pyrin soittamaan yksinkertaisesti ja oikeen koska tekniikka ei kiippariosastolla muuhun riitä.
Joku palstan suurista päällikköistä totesi kerran osuvasti että tes-miehet tekee tes keikkaa kun eivät muuhun pysty. Varmaan totta toinen puoli tässäkin.
 
2014 keväällä oli pari laivavetoa solisitikuvioissa, joulukuussa ja keväällä 2015 on muutama lisää. Kvartetti + solisti.
 
No oletpas sinä katkera, jos vähääkään luit mun aiempia kirjoituksiani aiheesta niin totesin vasuribasson olevan kompromissi sille että trioon saadaan kitara.
Samaan hengenvetoon on todettava että mieluummin oikeen soitettu vasuribasso kuin joidenkin lottobasistien hapuilu, tätäkin kuulee vielä mutta se on vähenemään päin.
http://www.mikseri.net/artists/wanhawetaja/baronia/331642/ tossa on piano ja basso soitettu ns samaan aikaan, siihen nähen ok, oikeella bassolla atakin/soundin ois saanut tietenkin paremmaksi ja kuviot monipuolisimmiksi.
tossa sitten sitä toista laitaa http://www.youtube.com/watch?v=qYLKVUxr9_o
 
Useiden päivien ja useiden settien laiva/Lappivedoissa olisi hyvä jos bandi olisi mahollisimman monipuolinen, jo ihan oman jaksamisen takia, itse soittaisin mieluummin kitaraa kuin bassoa tai vasuribassoa/kiippareita.
Kuviot vaan menee useimmiten siihen että tehdään duunit vanhaan malliin eli helpoimman kautta, ei jakseta enää kehittää hommaa kun sitä ei kukaan vaadi ja ketään ei kiinnosta.
Itse en tiedä mitään niin tylsää kuin soittaa bassoa triossa JOS bandi on sellanen että käänneellään kansiosta seuraava sivu ja mennään samat rallit samassa järjestyksessä illasta toiseen. Siinä kohtaa olen se lihava ja vittuuntuneen näköinen vanha kaljupää, muiden joukossa, on sitten tukkaa tai ei.
 
Mutta tosiaankin, ite kusilasta kotoisin olevana hitaana hämäläisenä ja koko Suomen moneen kertaan kolunneena tietyt kaupungit ja paikkakunnat jäävät mieleen juurikin jengin erilaisen mentalitettin takia, Forssa, Loimaa, Pori, Hämeenlinna ja aina niin stnan iloiset karjalaiset Lappeenrannassa...Ranuasta ja Kuhmosta puhumattakaan.
 
Tarkoitus ei ollut suinkaan loukata, syntyperäänsähän ei kukaan voi valita, on sitten kusilasta tai Pasilasta kotoisin.

 
Eikö kannattais tehdä asialle jotain, eikä vaan valittaa?
Soita niitä soolojasi myös keikalla, missä on yleisöä.
 
WanhaWetäjä
09.11.2014 15:27:08
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Seba: Mie kun en hutusta mitään ymmärrä, niin miksi sen kokoonpanon pitäisi olla juuri trio?
Enempi rahaa soittajille kun korvataan hengettömillä koneilla oikeaa soittoa ja vedellään vasuribassoja ym?

Duokuvioissa koneet on välttämätön paha, ei trioissa välttämättä. Kyse on kustannuksista, mimmisolisti + 2 kaiffaria, saadaan "solistibandi" halvalla.
 
Olen (laivalla juu) joutunut todistamaan juuri näitä konerummut, kitaristi, kiippari vasuribassolla ja erillinen laulaja comboja ym.
Eikö mieluummin kengitä sitten ei-niin-hääppöiset laulajat helvettiin ja oteta joku joka osaa soittaa ja laulaa?

Edelleen...se maksaa liikaa, sen takia on bandeja joilla on solisti, usein juurikin mimmi, tausta on sitten vaihtelevasti mitä on, joko täysin koneosastoa tai useimiten kaiketi moulinex-syna/kone ja kitara.
 
Vai onko laivahuttu mennyt jo siihen "ei jengi mitään tajuu" -kategoriaan jotta ihan sama miten muovisesti ne biisit vedetään, riittää että jengi tunnistaa biisit niin on kivaa ja mieluiten mahdollisimman pienellä porukalla niin liksa on parempi?
No ei se liksaan vaikuta, vaikka niin luulisi. Esim bilebandit saa laivoilla isompaa liksaa kuin mitä triot vaikka jäseniä voi olla 5-6, sattumoisin saatiin kerran yhen bilebandin liksat, joten siitä tiedän tämän asian. Mitä tulee jengin ymmärräkseen, nuorempi väki on enemmän tontilla kuin se 40-65 vuotias perustopi, leikkisästi voisi sanoa että tiettyä yleisöä ei voi koskaan aliarvioida liikaa ;-)
 
Eihän noissa nähdyissä teknisesti toteutuksissa ole kauheasti vikaa ollut, vasuribassot ollut ihan linjoja ym, mutta kyllä ne todella hengettömiä on kaikki ollut vailla mitään fiilistä, pelkkä perussuoritus riittää -tyylillä, mikä on mun mielestä jo vähän yleisön aliarvioimista, mutta ehkä se kuuluu huttuskeneen?
Keikkamäärät, ehkä jopa 30-40 vuotta alalla, jopa 150-300 keikkaa/vuosi, vääränlainen rutiini, kyllästyminen, se että biisit on vedetty liian monta kertaa, onhan noita syitä sille miksi homma on mitä on, ei aina, mutta usein.
 
En kyllä ihmettele jotta miksi nämä orkesterit soittaa laivoilla jne mestoissa jonne tulee väkeä joka tapauksessa ja istahtaa jopa kuuntelemaan kun ei matkalla juuri muutakaan tekemistä ole. Eihän tuollaista kukaan lähde varta vasten kuuntelemaan, saati maksaisi vielä siitä.
Olet asian ytimessä, tässä lienee yks syy miksi kapakkasoitto on käytännössä loppunut maissa, Lappia lukuunottamatta ja sinnekkkin jengi menee pääosin muista syistä kuin jotain trion raksutusta kuuntelemaan.
 
Tanssilavoille mennään tanssimaan jne.
Niinpä.
 
Kyllähän se kruunaisi tilaisuudet jos lauteilla olisi porukka jotka vetää hyvällä meiningillä bändinä ja soittajia kiinnostaa se homma vrt trio Emma ja humppaesat jotka vetää naamat näkkärillä keikan ja risteilyemäntä laulaa puolet biiseistä kun on niin helvetin mukaratkiriemukas meininki.
Tätähän se on, koska olet itsekkin musiikkimiehiä niin katsot, kuulet ja ymmärrät asioita ihan eri kantilta kuin tavallinen topi.
 
Hyvä meininki lähtee kuitenkin hyvästä rumpu/basso -kombinaatiosta, loput on mausteita ja kaikki muu on teeskentelyä. Ne kun korvataan koneilla ja puolihuolimattomilla vasuripohjaäänillä niin onhan se nyt melko pelleilyä, vaikka hiven ymmärrystä siitä että rahan vuoksihan siellä lavalla ollaan ja hyvä lopputulos on toisarvoinen juttu.
Joo..vielä 2007-2008 tehtiin kvartettikeikkaa väillä Hesa-Tholma ja Hesa Tallinna,
olihan se kaikinpuolinen erilaista kun jengikin oli mukana eri malliin, ei vedetty lihapullaosastossa vaan pääsalissa.

 
*sadetakki niskaan ja varjo auki*
Juu ei, rehellisiä, perusteltuja mielipiteitä ja näkökulmia eri genren edustajilta on aina kiva kuulla, voi katsoa peiliin ja miettiä olisko jotain parannetavaa omalta osalta...
 
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
Seba
09.11.2014 16:07:32
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

WanhaWetäjä: Duokuvioissa koneet on välttämätön paha, ei trioissa välttämättä. Kyse on kustannuksista, mimmisolisti + 2 kaiffaria, saadaan "solistibandi" halvalla.
 
Edelleen...se maksaa liikaa, sen takia on bandeja joilla on solisti, usein juurikin mimmi, tausta on sitten vaihtelevasti mitä on, joko täysin koneosastoa tai useimiten kaiketi moulinex-syna/kone ja kitara.

 
Eli kyse on siis rahasta/kustannuksista kuten vähän epäilinkin, mutta ehkä kuitenkin enempi tilaajan puolelta kustannussäästöistä sittenkin?
 

No ei se liksaan vaikuta, vaikka niin luulisi. Esim bilebandit saa laivoilla isompaa liksaa kuin mitä triot vaikka jäseniä voi olla 5-6, sattumoisin saatiin kerran yhen bilebandin liksat, joten siitä tiedän tämän asian. Mitä tulee jengin ymmärräkseen, nuorempi väki on enemmän tontilla kuin se 40-65 vuotias perustopi, leikkisästi voisi sanoa että tiettyä yleisöä ei voi koskaan aliarvioida liikaa ;-)

 
Näkisin että pääluvun on korvauksessakin tunnuttava kyllä jo minimienkin vuoksi?
Ja juu, yhdyn näkemykseen vaikka tanssigenrestä en mitään tiedäkään, mutta onhan tuo nähty että perus baariasiakas ei hirveästi siitä toteutuksesta ymmärrä, eikä niitä oikein kiinnostakaan, pääasia että fiilis on hyvä. Monesti on omalta osalta mennyt keikka aivan päin persettä ja tullut ryssittyä enempi kuin kehtaa tunnustaa, ja keikan jälkeen tulee 10 tyyppiä kehumaan ilman alaleukaa kuinka helvetin hyvä keikka. Se on vähän hämmentävää kun itse kokee vetäneensä elämänsä surkeimman vedon, mutta pääasia että väki viihtyy. Kai.
 

Keikkamäärät, ehkä jopa 30-40 vuotta alalla, jopa 150-300 keikkaa/vuosi, vääränlainen rutiini, kyllästyminen, se että biisit on vedetty liian monta kertaa, onhan noita syitä sille miksi homma on mitä on, ei aina, mutta usein.

 
Joo, se on vaan kamalan surullista nähdä leipääntyneitä muusikoita jotka on kasanneet kokoonpanon mahdollisimman alhaisin kustannuksin, ja näyttää siltä että niitä kiinnostaa olla siellä lavalla tasan yhtä paljon kun sitä hiljaa istuvaa jengiä kiinnostaa kuunnella hengetöntä perussuoritusta.
Mutta sitä kai se on kun henkensä pitimiksi tarpeeksi kauan veivaa niitä iänikuisia kusenpolttamia biisejä jotka osaa soittaa melkein tulematta paikalle.

Olet asian ytimessä, tässä lienee yks syy miksi kapakkasoitto on käytännössä loppunut maissa, Lappia lukuunottamatta ja sinnekkkin jengi menee pääosin muista syistä kuin jotain trion raksutusta kuuntelemaan.

 
Mutta ehkä kokonaisella orkesterilla ja hyvällä meiningillä tämäkin asia voisi muuttua. Se kun monesti menee niin että kun bändillä on hauskaa ja se tekemisen meininki kuuluu läpi, se innostaa yleisöäkin ihan toisella tavalla kuin casion takana naama näkkärillä triona vetely ilman hymyn häivääkään.
 

Tätähän se on, koska olet itsekkin musiikkimiehiä niin katsot, kuulet ja ymmärrät asioita ihan eri kantilta kuin tavallinen topi.

 
Välillä ei kyllä ymmärrä miten ihmisille menee läpi lähes mikä tahansa.

Joo..vielä 2007-2008 tehtiin kvartettikeikkaa väillä Hesa-Tholma ja Hesa Tallinna,
olihan se kaikinpuolinen erilaista kun jengikin oli mukana eri malliin, ei vedetty lihapullaosastossa vaan pääsalissa.


Mikä tämän tilanteen muutti? Maksajien haluttomuus maksaa hyvästä meiningistä kun jengille kelpaa huonompikin halvalla?
 

Juu ei, rehellisiä, perusteltuja mielipiteitä ja näkökulmia eri genren edustajilta on aina kiva kuulla, voi katsoa peiliin ja miettiä olisko jotain parannetavaa omalta osalta...

 
Juu edelleenkään en tanssimusiikista tiedä sen enempää kuin ammattimuusikkoudesta, niin näkökulmani on pelkkää spekulointia siitä mitä itse näen ja olen miettinyt siihen syitä että miksi asiat kulkee kokoajan enempi väärään suuntaan livehommissa ja mitä sille voisi tehdä.
 
Vaikka tämä nyt aika kaukana alkuperäisestä aiheesta alkaa jo ollakin ja omaa basismia suunta ei uhkaa, niin onhan tuommoinen kehitys varsin perseestä ja tilanne alkaa muistuttaa vanhoja sketsiohjelmia.
Noita esityksiä nähdessäni olen aina miettinyt että jos omalla kohdalla luisuisin moiseen tilanteeseen että hommassa ei silminnähden ole enää mitään hauskaa, pitäisi osata lopettaa ajoissa ja tehdä jotain muuta.
 
Niin kauan jatkan itse kun se on kivaa, en päivääkään kauemmin.
 
mutta kiitos asiallisesta vastauksesta, tanssimuusikot on kuulemma sen verran tulista sakkia niin ajattelin kerjääväni verta nenästä ja pelkäsin synnyttäväni paskamyrskyn, mutta ilmeisesti en sitten hirveän kaukana todellisuudesta ollut kun näin ei käynyt?
 
Jalmus
09.11.2014 16:17:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Yhtä lähellä akustista pianoa kuin WW:n esimerkki särökitarasta!
 
Sori, mutta on pakko:
Mites sinä sen erotat, kut et kuulemani perusteella erota oikeaa ääntä väärästä äänestä... :-D
 
Vaikka maailma olisi millä mallilla tahansa, sutenööri se vitut välittää.
musamies
09.11.2014 16:20:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt tulee levyraati:
 
http://www.mikseri.net/artists/wanhawetaja/baronia/331642/ tossa on piano ja basso soitettu ns samaan aikaan, siihen nähen ok, oikeella bassolla atakin/soundin ois saanut tietenkin paremmaksi ja kuviot monipuolisimmiksi.
- tuohan oli aika hyvää soittoa, sopis vaikka jonkun tv-keskusteluohjelman tunnariksi
 
http://www.youtube.com/watch?v=qYLKVUxr9_o
- tässä näkisin vähän toisenlaisessa valaistuksessa ainesta vaikka Kaurismäen elokuvaan
 
----------
 
Heh ja sitten mun mielipide miksi melkeen kaikille muille muusikoille kuin kiipparisteille voi antaa monoa jos kokoonpanoa on pienennettävä... kysehän on siitä, että kiipparit on niin muuntautumiskykyiset ja siksi niillä on mitä mainioin korvata myös muita muusikoita!
 
Toisaalta kiipparit on jossain tilanteissa vähän kömpelöt vaaditun tekniikan takia ja tämän vuoksi myös kiipparit korvautuu riittävän usein jollakin yksinkertaisemmin käyttöön otettavalla soittimella.
 
EP
09.11.2014 16:26:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

musamies: http://www.youtube.com/watch?v=qYLKVUxr9_o
- tässä näkisin vähän toisenlaisessa valaistuksessa ainesta vaikka Kaurismäen elokuvaan..

 
No, kerropa ihmeessä lisää?
Muistaakseni toi oli ihan kiva keikka, paitsi, että toisena päivänä satoi koko ajan
ja muitakin vastoinkäymisiä riitti, saatii keikka vedettyä läpi.
 
Ja huom! Hymy ei hyytynyt! : )
 
terv. Basisti
 
Epämuusikko
09.11.2014 16:50:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuosta teille vasuribassoa
 
http://www.youtube.com/watch?v=tNehnI-2GsE
 
musamies:
http://www.youtube.com/watch?v=qYLKVUxr9_o
- tässä näkisin vähän toisenlaisessa valaistuksessa ainesta vaikka Kaurismäen elokuvaan
hyrrrr!!!!!!!
 
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «