Muusikoiden.net
08.12.2016

Tanssimusiikki »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Basisti perushuttumusiikissa
1 2 3 4 5 6 7
P.Ulliainen
05.11.2014 17:57:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuli käväistyä Tallinnassa omalla autolla, joten luonnollisesti laivamatkan päätin kuluttaa kuuntelemalla elävää musiikkia kahvikuppi nokan edessä. Pari bändiä tuossa ehti katsastaa, toisen molempiin suuntiin toisen paluumatkalla. Trioa oli tarjolla mennen tullen ja kvartetti tullessa.

No nyt asiaan. Siis ymmärrän kyllä sen, että kun ajat huononee niin heikoimmat ja hölmöimmät kipataan yli laidan. Nyt sitten ilmeisesti basistit on laitettu lankulle.
No joo onhan triot soitelleet ilman basistia kautta aikojen, jos kiipparistin vasen käsi tottunut muuhunkin kuin Jallun selaamiseen.

Trio oli kokoonpanossa rummut, kitara ja keybords. Vasen käsi oli basistina yhteislaulujen säestyksessä ja linjat oli todella tyyliin huttua ontuen turakaisille kuten varmaan asiaan kuuluukin. Sitten kun tansseja soitettiin, basistina oli se joku jota ei näkynyt. No tässä hyvä kitaristi kyllä hoiti homman kotiin, joten ei tuo kokonaisuus pahasti ontunut.

Sitten se illan kliimaksi, jota risteilyemäntäkin kuulutti odottaneensa innolla. Kivalle näytti kun neljä samaan tyyliin puettua heppua paljastui esiripun takaa ja joku omaa tuotantoa oleva iskelmä-beat pamahti soimaan. Pari kertaa hieroin silmiä haavi auki, lavalla rummut, keybords 2*kitara. Siis WTF? Basso jäänyt laivasta, basisti sairastunut tms.

Karu totuus alkoi paljastua kun tuli foxien aika ja b-osa olisi pitänyt saada svengaamaan neljäsosilla. Ei lähtenyt lentoon. Lievää myötähäpeää tunsin kyllä, mutta turakaiset hyppivät innoissaan lavalla. Sitten ohjelmassa eteenpäin hätkähdyttävällä tavalla ja pakolliset Pulliaisimitoinnit käyntiin. Ei ollut lähellekkään B-luokan suoritus, kun ryhmä rymisteli Mandscurian-beatin. Bassolinja kulki tyyliin yksi pitkä ääni tahdilla, ainakin sille se kuullosti! Toivon todella että oli kyse jostain sairastapauksesta/äkillisestä kielen katkeamisesta, en viitsinyt mennä kyselemään jos vaikka .. ollutkaan.

Kaikki oli jo nähty ennen tätä ja nyt on myös kuultu!

P.U

Mikä viheltäen tulee, siitä jää vähän säästöön!
KoskPaavo
06.11.2014 00:29:06

" b-osa olisi pitänyt saada svengaamaan neljäsosilla"
Eiköhän jokaisessa OMB-myllyssä ole tuommoisia variaatioita, kiipparihemmo ei vain osannut painaa sitä Var 3 tai -4 -nappia.

"Quidquid Latine dictum sit, altum videtur."
okabass
06.11.2014 00:47:27 (muokattu 06.11.2014 00:50:55)

"Karu totuus alkoi paljastua kun tuli foxien aika ja b-osa olisi pitänyt saada svengaamaan neljäsosilla"

Vanhoissa foxeissa ei vastoin yleistä luuloa soiteta B-osaa bassolla walkinina. Vaan se menee kahteen kuten A-osakin (alla breve). Hyvin usein jostain minulle käsittämättömästä syystä walkinia, swingiä tarjotaan. Minusta ko. viritykset sopivat ehkä soitettaviksi Einari Kääriäisen haetarjats orkassa Kheopsin pyramidin avajaisissa.

In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
KoskPaavo
06.11.2014 01:00:04

Totta tuokin mitä Kiveriön Pistorius kertoo, katson peiliin.

EP
06.11.2014 01:33:30

Kuulostaa vähän samalta kun se cha chan veto b -osassa sambana, eihän se oikein sovi.
Tai jos soittaa koko foxin jazzina se on eri juttu.

Musiikissa nimenomaan laatu ratkaisee, eikä määrä. (Lasse Mårtenson)
Jucciz
06.11.2014 01:35:49
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ittekin oon tehnyt lukuisia keikkoja, joissa kiipparisti hoitaa vasurilla bassot. Kyllä sitä joka kerta iloitsee kun lavalla on oikea bassokitaran soittaja. On se nyt vaan ihan eri asia.

Jos tarvitset putkien mittauspalveluita, tsekkaa täältä. Jos komppilaput kiinnostavat, tsekkaa sivut täältä.
WanhaWetäjä
06.11.2014 02:36:58 (muokattu 06.11.2014 02:38:33)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Ittekin oon tehnyt lukuisia keikkoja, joissa kiipparisti hoitaa vasurilla bassot. Kyllä sitä joka kerta iloitsee kun lavalla on oikea bassokitaran soittaja. On se nyt vaan ihan eri asia.

Vaan etpäs olisi tehnyt niitä keikkoja JOS bandissa olisi ollut basisti...kyseessähän on puhtaasti kompromissi millä trioon saadaan kitara.
Mieluummin noin kuin että kitaraosuudet vedetään jollain solttonin muovikitaroilla tai pahimmassa tapauksessa midihaitarilla. Oletan että kitaristina komppaat tätä asiaa. Oishan se kiva jos bandikoko olisi minimissään kvartetti vaan kun ei ole...

Itekkin vasuribassoa aika monta vuotta soittaneena voin sanoa että siitä vaan yrittämään, ja kun laulaa vielä 5 x 45 min samalla soittaen soinnut ja bassot niin sopii sitäkin koettaa, ei lähe ihan joka jannulta, ei. Monelta ei lähde edes laulu, ei edes stemmat, vaikka soitin on niinkin simppeli kuin kitara tai basso, rummuista nyt puhumattakaan ;-)

Asiat voi tehdä hyvin tai huonosti, itseäni asiassa on auttanut se että myös oikeaa bassoa on tullut soitettua vuodesta 76, joten tietotaitoa ja kokemusta bassolinjojen muodostamisesta löytyy tarpeeksi jotta lopputulos olisi siedettävä.
Ja kun pitää mielessä Tami Tammisen lausuman "keep it simple" niin homma toimii. Pätee sovituksiin ja biisivalintoihin, ei kannata yrittää sellasta mikä ei vaan lähe tuolla kokoonpanolla.

Eihän vasuribasso ole tietenkään koskaan sama asia kuin oikea basso jo soittoteknisistä/soundillisista syistä mutta kyllä sen saa uskottavasti toimimaan jos on korvat päässä ja tarpeeksi musikaalisuutta/rutiinia. Konebassot on sitten toinen tarina...

Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
Jucciz
06.11.2014 02:49:56
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oma tekstini ei missään nimessä ollutkaan vasuribasistien mollausta. Ainut tuntemani sellainen on kelpo muusikko, eikä niissä keikoissa ole ollutkaan koskaan valittamista. Sieltä on tullut ihan oikeaa bassolinjaa eikä "kokotahdin mittaista perussäveltä", joista jotkut ovat kertoneet - aina paljon parempaa bassottelua. Itse asiassa, kun ottaa huomioon, että sieltä tulee kelpo bassolinja, sointukomppaus ja lead- tai stemmalaulut yhtä aikaa, ei todellakaan voi tehdä muuta kuin nostaa hattua. Itteltä menis helposti jakopää vaihtoon.

Jos tarvitset putkien mittauspalveluita, tsekkaa täältä. Jos komppilaput kiinnostavat, tsekkaa sivut täältä.
EP
06.11.2014 07:13:02

Mun mielestä minkä tahansa soittimen puuttuminen ja sen korvaaminen jotenkin muuten on ihan yhtä huono juttu.
Satuin taas pari päivää sitten kuulemaan erään paikallisen kuuluisuuden säestävän..
tai siis kiipparit säesti (ilman käsiä) hänen lauluaan.
Ei kuulostanu kyllä yhtään miltään! :/

MatRa
06.11.2014 09:50:40

Jucciz: Oma tekstini ei missään nimessä ollutkaan vasuribasistien mollausta. Ainut tuntemani sellainen on kelpo muusikko, eikä niissä keikoissa ole ollutkaan koskaan valittamista. Sieltä on tullut ihan oikeaa bassolinjaa eikä "kokotahdin mittaista perussäveltä", joista jotkut ovat kertoneet - aina paljon parempaa bassottelua. Itse asiassa, kun ottaa huomioon, että sieltä tulee kelpo bassolinja, sointukomppaus ja lead- tai stemmalaulut yhtä aikaa, ei todellakaan voi tehdä muuta kuin nostaa hattua. Itteltä menis helposti jakopää vaihtoon.

Kyllä tuota kaikkea em on tullut tehtyä joku sata keikkaa. Nyt kun bändissä on basisti pitkästä aikaa, orientoituminen vasurilla soittamaan (kitarankorvike) komppia, ja oikealla lisukkeita/introja jne, se ei olekaan ollut ihan helppoa. Eli vasuri ei automaattisestikkaan paina ykkösellä mitään, niinkuin monesti bassolinjoissa aloitetaan tahti.
Asiaan on auttanut, kun mieltää soittavansa kaksitasoisia urkuja, jossa jalkio. Ei muuta kun naputtelemaan vasemmalla jalalla virtuaalijalkiota, vasemman käden koordinaatio alkaa pikkuhiljaa parantumaan. Varsinkin sambassa, funk-soul-kamassa pitäis olla herkkä vasen käsi, että trio kuulostaa joltain.

yykaakookaakaatadada mmzatsaa ymzaztaa...
artope
06.11.2014 10:35:09
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Paikallisessa pesulassa oltiin viimevuoden puolella viihtymässä. Siellä oli yks mersuorkesteri ja voi sissossaatana sentään Kiipparistilaulaja + 2xsähkökitaraa siinäkin kokoonpanossa. Rummut ja basso koneelta.
Kitaratkin suoraan muljuttimista laulukamoille. Olihan se muovista koko homma. Kaks biisiä kuunneltiin ja lähettiin pois kun ei viihdytty enää. Mutta kyllähän sinne porukka jäi poukkoilemaan parketin puolelle innoissaan.

"Siwa-stemma - yllättävän lähellä"
WanhaWetäjä
06.11.2014 13:29:34

EP: Mun mielestä minkä tahansa soittimen puuttuminen ja sen korvaaminen jotenkin muuten on ihan yhtä huono juttu.
Meinaat että lauteilla pitäs olla trion sijaan sinfoniabandi? Kuten todettua ja myös itse koettua, basistin korvaaminen vasuribassolla on huomattavasti järkevämpi homma kuin huonoilla kitara-imitaatioilla soittaminen kiippareilla/midihaitarilla. Ja miksi trion pitäsi kuulosta isomalta kuin mitä se on? Kapakkatrio on aina kompromissi, jotain jää pois tai kääntäen kaikkea on liikaa jos vedetään editoimattomilla miditaustoilla ns "hands free" pohjalta...

On olemassa myös se mahollisuus että kitaristi voi välillä soittaa oikeaakin bassoa, tai jos rumpali pystyy soittamaan klikin kanssa niin basson voi soittaa koneelle/iPadille tms oikealla bassolla, vaikka vaan joihinkin biiseihin missä kitara on oleellinen ja vasuribasso ei taitu.

Satuin taas pari päivää sitten kuulemaan erään paikallisen kuuluisuuden säestävän..
tai siis kiipparit säesti (ilman käsiä) hänen lauluaan.
Ei kuulostanu kyllä yhtään miltään! :/

Onhan noita, aneemistahan se on kun vedetään "hands free" pohjalta, mutta keikkaa noilla comboilla tuntuu olevan, varsinkin jos on mimmisolisti. Huomattavasti elävämpää
hommasta saa niin että kokoonpano on kiipparit, rumpali, kitaristi vaikka sitten niin basso tulee koneelta oikealla bassolla soitettuna. Oleellista on myös se että laulajia on enemmän kuin yksi, mieluusti kolme.

artope
06.11.2014 13:56:20
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

WanhaWetäjä: Oleellista on myös se että laulajia on enemmän kuin yksi, mieluusti kolme.

Tätä komppaan vaffasti. Meitin triiossa on kaks solistia. Ja sit huilivurossa oleva ja kolmaspyörä laulaa stemmoja... Kyllä kuulostaa komialta jos Siwa-stemma sattuu kohilleen...

"Siwa-stemma - yllättävän lähellä"
Santukka
06.11.2014 16:24:53

WanhaWetäjä: Onhan noita, aneemistahan se on kun vedetään "hands free" pohjalta, mutta keikkaa noilla comboilla tuntuu olevan, varsinkin jos on mimmisolisti. Huomattavasti elävämpää
hommasta saa niin että kokoonpano on kiipparit, rumpali, kitaristi vaikka sitten niin basso tulee koneelta oikealla bassolla soitettuna. Oleellista on myös se että laulajia on enemmän kuin yksi, mieluusti kolme.

Mutta miksi aina se kitara?? En ummarra. Hyvä koskettelija, basisti ja rumpali. Onhan seki trio. Eihän sitä kitarasaundia tartte sieltä solttonista välttämättä kaivella.

Lyyki
06.11.2014 17:45:35

Santukka: Mutta miksi aina se kitara?? En ummarra. Hyvä koskettelija, basisti ja rumpali. Onhan seki trio. Eihän sitä kitarasaundia tartte sieltä solttonista välttämättä kaivella.

Ei kai sillä väliä mitä soittimia jos homma toimii. Laulu on kuitenkin aina ykkönen riippumatta kokoonpanosta.

Onhan noita hyviä duojakin jotka toimii oksatpois meiningillä. Esim. Toot Toot ja Nieminen&Litmanen. Jälkimmäisessä bassot vedetään jaloilla. Samanmoista kokeilunhalua soisi näkyvän myös perinteisessä tanssimusassa.

WanhaWetäjä
06.11.2014 21:37:08

Santukka: Mutta miksi aina se kitara?? En ummarra.
Koska Agents...mitäs jos teidän combosta tehtäis trio, otettais kitara veks? Ei olis "Nälkämään laulu" entisensä, eihän.
Mutta sut voitas heivata veke ja korvata vasuribassolla, kukaan ei huomais mitään...katsos kun topi ei ymmärrä bassonsoitosta hevon veetäkään ;-)
No, tämä oli vitsi, sisältäen kuitenkin tiettyjä ja perusteltuja realiteetteja eli ymmärtänet kuitenkin mitä ajan takaa..

Hyvä koskettelija, basisti ja rumpali. Onhan seki trio. Eihän sitä kitarasaundia tartte sieltä solttonista välttämättä kaivella.
Mies, haitari ja palli, trio sekin on.
Mun käsittääkseni kitaraveroiset triot on tulleet kuvioihin juurikin sen takia että
turakaisten suosimassa musassa, kuten Agents, kitara on aivan yhtä oleellinen asia kuin laulu. JOS ja kun se kitarasoundi revitään muovisena jostain solttonista niin ei se ole sama kuin aito asia.
Jotta ei menisi ihan kitarismin ylivertaisuuden ja välttämättömyyden esiintuomiseksi niin olen ilokseni kuulut joskus kitaratonta trioa joka korvasi kitaraosuudet tyylikkästi vedetyllä ja hyvällä hammond-soundilla, muutenkin vetivät keskivertotrioa paremmin ja ennenkaikkea tanakammin. Oikeat rummut, hyvät soittajat/laulajat, tempot kohillaan, kyllä sitä mieluusti kuunteli.

Palatakseni aiheeseen, basson voi korvata uskottavasti helvetin paljon helpommin kuin sen pulliaskitaran tai ylipäätään kitaran kunhan muistaa sen että ihan kaikkeen vasuribasso ei taivu ja rajoittaahan se kiipparistin tonttia .
Jos biisit vaatii niin kitaristi voi ottaa OIKEAN basson ja homma on taas ihan jotain muuta. Mun mielestä tämä kuvio monipuolistaisi montaa trioa, ongelmana on joidenkin kiipparistien haluttomuus/kyvyttömyys vasuribasson soittoon.
Yksi kommentti minkä olen kuullut on "Minähän en ala kahden miehen duunia tekemään!" Toinen yhtä häkellyttävä aivopieru "Veit mun soolon"...tämä taas on paatuneen triosoittajan suusta kuultua kun bandista tehtiin kvartetti ja kitara tuli kehiin, kitaristi soitti vanhasta muistista kitarasoolon biisiin mihin oli sen tottunut aiemmissa bandeissa soittamaan.

No joo, mun puolesta tuo agents-kuvio saisi loppua ja onhan se medioissa laantunutkin, tanssipaikoilla mennään paikoin jälkijunassa tässä(kin) asiassa, topi tykkää ja on toista mieltä.
Ja yhä edelleen suuri osa tanssibandien kitaristeista on juurikin persoonattomia "pikkupulliaisia", osa varmaankin vastentahtoisesti ja vain siksi koska se on se kitarismin alue joka uppoaa perustopiin.
Tai mistä minä tiedän, voihan olla että joku tykkää ihan oikeasti vetää "Illan varjoon himmeään"...

KoskPaavo
06.11.2014 22:13:14

Kitara /-esim Tyros-muovikitara versus Hammond-/Nord- muovihammond. Oletko WW yhtä kriittis-puristinen noitten välillä , erotatko noitten kosketinsoittimien soundit esim levyillä?

tiukkapipo
06.11.2014 23:13:56

Olen kosketinsoitintekniikassa aika kuutamolla. Onkos tässä bändissä tuon oikeanpuoleinen kosketinsoittaja vasuribasso? Mielestäni aika mallikkaasti soittelee rumpalin kanssa yhteen.

http://youtu.be/x19t1btalxI

Tuossa lisää vasuribassoa? (Tuota Vlatkoa kun kuuntelee useammalta videolta, niin voi todeta että aika helposti tulee tenorilta ääntä. )

http://youtu.be/1q_QLBubYwM

Tämä mua ihmetyttää (jos kysymyksessä on vasuribasso). Sähkökitarasoolossa soundi on yllättävän hyvä, mutta miten kiipparisti voi soittaa bendaukset jos soittaa vasuribassoa samanaikaisesti (Kitarasoolo alkaa kohdassa 2m20s):

http://youtu.be/defCNxac2UI?t=1m50s

WanhaWetäjä
07.11.2014 02:46:47

KoskPaavo: Kitara /-esim Tyros-muovikitara versus Hammond-/Nord- muovihammond. Oletko WW yhtä kriittis-puristinen noitten välillä , erotatko noitten kosketinsoittimien soundit esim levyillä?

Tuskin...en koe olevani mitenkään erityisen puristinen, mun korvaan vaan esim aito kitara on parempi kuin Ketron whatever huono kopio...pätee osittain myös Hammondiin, flyygeliin, rumpuihin etc etc MUTTA ns mekaaniset soittimet kyetään mallintamaan tänä pävänä niin aidon kuuloisiksi että hyvin tuotetusta/soitetusta levymateriaalista on jokseenkin mahdoton sanoa onko kyseessä aito soitin vai ei.

Samaan hengenvetoon voin todeta rehellisesti että aivan takuulla maailmalta löytyy myös lukuisia kitaraimitaatioita joita on lähes mahdoton erottaa aidosta.

http://www.youtube.com/watch?v=HGKiVHVCHVc
...tuossa on vasuribassoa ja särökitaraimitaatiota aika luonnikkaasti ;-)

MUTTA tätä osastoa ei tod.näk. voi kuulla suomalaisen Ketron-trion keikalla Hki-Taliinna välillä ;-)

EP
07.11.2014 07:47:32

Harmittaa kun missasin tossa vähän aikaa sitten oli kokoonpano kontrabasso ja laulaja.
Jotkut haluaa ängetä ne kaikki soittimet sinne, koneelta yms. vaikka aina ei olis tarvis.
Hyvään tulokseen ei välttämättä tarvita "sekametelisoppaa".

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti