Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Tanssimusiikki »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Soittotyöläisen varmimmat keinot itsensä munaamiseen.
1 2 3 4 5 6 7
Tankero
06.11.2014 11:39:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

paice60: Jaa,mä olen sitten munannut itseni ainakin 18 vuotta soittamalla Rolandin sähkörummuilla tanssimusiikkia, oikeastaan kauemminkin. Soitin kolme vuotta itsetehdyillä vastaavilla. Kumma vaan että monet edelleen tulevat niitä kehumaan, paitsi ennakkoluuloiset rumpalit.
 
Monet...
Topit ja pirkot?
 
Humppajyrä
musamies
06.11.2014 11:57:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiinnostas rumpali näkökulma mikä niissä sähkörummuissa olikaan erilaista verrattuna vaikka mun digistagepianoon, joka on yksi vaihtoehto monipuolistamaan touhua? Uusi väline on vaatinut n. vuoden opettelun joka päivä sen suhteen mitä sillä voi ja kannattaa tehdä. Härvelillä voi jopa soittaa rumpuja jos ylipäänsä sellaista osaa ;-)
 
Koska kuulin, että seuraava keikka olisi tavallista rokimpi, meinasin jos mukaan tulisikin vanha analoginen WLM Trip ja varmaan helvetinmoinen Rotosphere putkisärö tulee kaivettua sitten kuorma-auton lavalla esiin.
 
Mun mielestä olis jotenkin vanhanaikaista jos mä sanoisin, että en viitti soittaa kuin oikealla pianolla, harmoonilla tai haitarilla ;-)
 
Siitä ei ole epäselvää etteikö digirummut olisi erilaiset kuin akustiset, mutta miksi ne pitäs samanlaiset ollakaan? Mä olen tosi tyytyväinen siihen, että digistagepiano ei ole samanlainen kuin aikaisemmat soittimeni. Siinä on kuitenkin tarpeeksi paljon tuttua etten tunne oloa vieraaksi uuden työvälineen kanssa.
 
baron
06.11.2014 12:57:42
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

musamies: Kiinnostas rumpali näkökulma mikä niissä sähkörummuissa olikaan erilaista verrattuna
 
Rumpalit on vanhoihin tapoihin piintyneitä kalkkiksia.
"Koskaan et muuttua saa"
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
ferodoz
06.11.2014 13:47:31
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Rumpalit on vanhoihin tapoihin piintyneitä kalkkiksia.
"Koskaan et muuttua saa"

 
Omaatko tarpeeksi soittokokemusta akustisilla rummuilla, että voit sanoa sähkörumpuihin siirtymisen olevan tuskatonta? Joku vertasi juuri mun mielestä tatsieroa hienosti; kuin vaihtaisi maailman kalleimmasta flyygelistä painottamattomaan midikiippariin.
 
Just a face in the crowd.
baron
06.11.2014 13:51:20
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ferodoz: Omaatko tarpeeksi soittokokemusta akustisilla rummuilla, että voit sanoa sähkörumpuihin siirtymisen olevan tuskatonta? Joku vertasi juuri mun mielestä tatsieroa hienosti; kuin vaihtaisi maailman kalleimmasta flyygelistä painottamattomaan midikiippariin.
 
En mä rummuista mitään tiedä mutta mulla on himasoittimena akustinen flyygeli ja keikkasoittimena digipiano ja totta hemmetissä ne on eri soittimia:
Soundi ja kosketus ihan erilainen mutta mulle ei ole ollut ylivoimaista opetella kumpaakin niin että tuun niitten kanssa toimeen.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
ferodoz
06.11.2014 13:59:59 (muokattu 06.11.2014 14:01:35)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: En mä rummuista mitään tiedä mutta mulla on himasoittimena akustinen flyygeli ja keikkasoittimena digipiano ja totta hemmetissä ne on eri soittimia:
Soundi ja kosketus ihan erilainen mutta mulle ei ole ollut ylivoimaista opetella kumpaakin niin että tuun niitten kanssa toimeen.

 
Mites kävisi painottamattoman värkin kanssa? Se tatsiero on suurinpiirtein yhtä kova kuin akustisista rummuista siirtyminen sähköisiin. Mutta yllättävän paljon jaksat todistella rumpalien paskuutta ja laiskuutta vaikket rummuista mitään tiedä :)
 
Symbaalit siinä sähkösetissä mulle ainakin tulee vastaan. Toistaiseksi on niin että niitä joko lyödään tai ei lyödä. Välimuotoja ei ole. Akustisella setillä saattaisin sipaista johonkin kohtaan hyvin kevyesti crashin reunaa, kun taas sähkösetillä siitä joko ei kuulu mitään tai sitten se pölähtää sieltä täysillä.
 
Just a face in the crowd.
Einherjar
06.11.2014 15:19:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Asiahan ei tietystikkään minulle kuulu, mutta kyllähän sähkösettiin pitää minusta suhtautua erillaisena soittimena. Ei akustisen setin korvaajana.
Sudeilla jos yrittää suhistella mesh-kalvoja, niin eihän siitä mitään tule. Toisaalta teknoa jos yrittää akustisilla kopsutella, niin huonolta kuulostaa.
Hirveä säätäminen on toki e-setissä ja siihen ei auta yhtään halvemman moduulin rajoitukset. Täytyy siis mukautua soittamisen puitteissa sitten, kun hardware ei anna enää enempää irti.
 
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
ferodoz
06.11.2014 15:52:23
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Einherjar: Asiahan ei tietystikkään minulle kuulu, mutta kyllähän sähkösettiin pitää minusta suhtautua erillaisena soittimena. Ei akustisen setin korvaajana.
Sudeilla jos yrittää suhistella mesh-kalvoja, niin eihän siitä mitään tule. Toisaalta teknoa jos yrittää akustisilla kopsutella, niin huonolta kuulostaa.
Hirveä säätäminen on toki e-setissä ja siihen ei auta yhtään halvemman moduulin rajoitukset. Täytyy siis mukautua soittamisen puitteissa sitten, kun hardware ei anna enää enempää irti.

 
Tohon sutihommaan sen verran että taannoin tuli Rolandilta uusi lippulaivamalli TD30 jolla jopa pystyi soittamaan sudeilla. Sielä oli yksi sellainen presettiasetus millä sutivoksi kuulosti ihan järkevältä. Ohjehinta tosin karkottaa kaikki persaukiset toisten asioiden ääreen. Kuulun itse niihin persaukisiin.
 
Just a face in the crowd.
musamies
06.11.2014 16:06:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Einherjar: Asiahan ei tietystikkään minulle kuulu, mutta kyllähän sähkösettiin pitää minusta suhtautua erillaisena soittimena. Ei akustisen setin korvaajana.
Sudeilla jos yrittää suhistella mesh-kalvoja, niin eihän siitä mitään tule. Toisaalta teknoa jos yrittää akustisilla kopsutella, niin huonolta kuulostaa.
Hirveä säätäminen on toki e-setissä ja siihen ei auta yhtään halvemman moduulin rajoitukset. Täytyy siis mukautua soittamisen puitteissa sitten, kun hardware ei anna enää enempää irti.

 
Mä nään sen niin, että jos on hallussa myös sähköiset vaihtoehdot on vaihtoehtoa silloin enemmän ja se sähköinen vaihtoehto poista akustista. Omalla kohdalla digivaihtoehto kiipparisaralla on tarjonnut mielenkiintoisen tavan ottaa tuntumaa uusiin asioihin. Nyt on ollut mahdollista kunnolla kokeilla vaikka kuinka "jousia" kannattaa soittaa. Eipä haitarissa ollut mitään sellasia mahdollisuuksia.
 
Se on vähän sama kun uusi digimikseri ei ole sama kun toi vanha Sound City joka vieläkin on tallessa...
 
Jos joku keksii miten sähkörumpuihin rakennetaan todella hyvät sutiominaisuudet, niin silloin ne on kyllä mielestäni vähintään mielenkiintoiset. Nyt ne kai on enempi vaikka sellaiseen discon ja bilebändimusan soittoon soveltuvia.
 
baron
06.11.2014 16:53:20 (muokattu 06.11.2014 16:58:39)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ferodoz: Mites kävisi painottamattoman värkin kanssa? Se tatsiero on suurinpiirtein yhtä kova kuin akustisista rummuista siirtyminen sähköisiin. Mutta yllättävän paljon jaksat todistella rumpalien paskuutta ja laiskuutta vaikket :)
 
Symbaalit siinä sähkösetissä mulle ainakin tulee vastaan. Toistaiseksi on niin että niitä joko lyödään tai ei lyödä. Välimuotoja ei ole. Akustisella setillä saattaisin sipaista johonkin kohtaan hyvin kevyesti crashin reunaa, kun taas sähkösetillä siitä joko ei kuulu mitään tai sitten se pölähtää sieltä täysillä.

 
No mä en rumpujen soittamisesta mitään tiedä mutta oon soittanut "sähkörumpalien" kanssa ja vähintään yhtä hyvää jollei parempaa komppausta kuin kolistelijoilta.
Eihän mulla muuten mitään syytä olisi puolustella sähkörumpuja jollei mulla olisi pelkästään positiivisia kokemuksia niistä.
Kait niitäkin voi huonosti soittaa mutta ei ole vielä vastaan tullut.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
EP
06.11.2014 16:59:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: No mä en rumpujen soittamisesta mitään tiedä mutta oon soittanut "sähkörumpalien" kanssa ja vähintään yhtä hyviä jollei parempia kuin kolistelijat.
 
Tuli mieleen Tamperelaisen Espe Majamäen vetämä rumpusoolo (sähkiksillä)
muutama vuosi sitten, kesto useita minuutteja ja kehittyi koko ajan niin dynmiikaltaan kuin muiltakin osin.
Se ei jättäny kyllä mitään epäselväksi sähkörumpujen osalta mitä niillä voi tehdä ja kuinka hyvältä ne kuulostaa.
 
musamies
06.11.2014 17:23:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: No mä en rumpujen soittamisesta mitään tiedä mutta oon soittanut "sähkörumpalien" kanssa ja vähintään yhtä hyvää jollei parempaa komppausta kuin kolistelijoilta.
Eihän mulla muuten mitään syytä olisi puolustella sähkörumpuja jollei mulla olisi pelkästään positiivisia kokemuksia niistä.
Kait niitäkin voi huonosti soittaa mutta ei ole vielä vastaan tullut.

 
Mä otan tohon viel sellasen näkökulman, että miks mä vaikka äsken lauloin harjoittelumielessä Ajomiehen vaikka se oli vähän hanurista vielä... syy on tietenkin se jos pystyy sulattamaan alun vaatimattoman tilanteen, tilanne vois ehkä vuoden päästä olla semi ok ja viiden vuoden päästä suorastaan hyvä!
 
Sama juttu sähkörumpujen kanssa, että eka kaupasta ostettuna ne ei ole ihmeempää superia, mutta viiden vuoden päästä ne voi olla mainio vaihtoehto lisää jotta menevää musiikkia voi soittaa hyvin saundein pienissäkin paikoissa.
 
Epämuusikko
07.11.2014 00:31:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Katellaan sitten kun
 
-kapulan eri kohdilla lyötäessä saa aidosti moniväristä satsia aikaiseksi
-ridestä saa ne toistakytä soundia kuin mitä normi-ok-ridestä
-vispilöilläsoitosta tulee mitään
-basari ymmärtää ainakin kolme eri nuijallakiinnipitämisen tai pitämättömyyden sointieroa (nuija haudattuna, heti auki, puoliksi painallettuna, jokumuumikä)
-sama haitsun polkaisuihin sekä eri kohdilla kapulaa lyömisen tuomat erot
-soinnin muuttuminen esim. riisikepeillä (yäk!!! sori vaan) kopellettaessa, malleteista puhumattakaan
-peltien vinguttaminen kapulan nupilla, kellon lyönnin jälkeinen kädellä lähestymisen tuoma sointiero äänen kimpoillessa eestaas, pellin reunaan 90_ kulmassa lyötäessä,
 
jne
 
jne
 
jne
 
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
baron
07.11.2014 07:13:29 (muokattu 07.11.2014 07:34:12)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epämuusikko: Katellaan sitten kun
 
-kapulan eri kohdilla lyötäessä saa aidosti moniväristä satsia aikaiseksi
-ridestä saa ne toistakytä soundia kuin mitä normi-ok-ridestä
-vispilöilläsoitosta tulee mitään
-basari ymmärtää ainakin kolme eri nuijallakiinnipitämisen tai pitämättömyyden sointieroa (nuija haudattuna, heti auki, puoliksi painallettuna, jokumuumikä)
-sama haitsun polkaisuihin sekä eri kohdilla kapulaa lyömisen tuomat erot
-soinnin muuttuminen esim. riisikepeillä (yäk!!! sori vaan) kopellettaessa, malleteista puhumattakaan
-peltien vinguttaminen kapulan nupilla, kellon lyönnin jälkeinen kädellä lähestymisen tuoma sointiero äänen kimpoillessa eestaas, pellin reunaan 90_ kulmassa lyötäessä

 
Samantapaiset erot kuin akustisen flyygelin ja digipianon välillä.
Tarkoittaa käytännössä sitä että digipianolla soitetaan humppaa ja akustisella flyygelillä pianokirjallisuuden mestariteoksia.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
EP
07.11.2014 07:50:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Samantapaiset erot kuin akustisen flyygelin ja digipianon välillä.
Tarkoittaa käytännössä sitä että digipianolla soitetaan humppaa ja akustisella flyygelillä pianokirjallisuuden mestariteoksia.

 
Jep, eri musa eri soittimet.
Haluaisin vaan kuulla useemmin sitä tanssipändin rumpalia joka käyttää niitä rumpuja monipuolisesti.
 
wavelength
07.11.2014 10:04:41
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Samantapaiset erot kuin akustisen flyygelin ja digipianon välillä.
Tarkoittaa käytännössä sitä että digipianolla soitetaan humppaa ja akustisella flyygelillä pianokirjallisuuden mestariteoksia.

 
Pianohan toimi siten, että napista painamalla vasara lyö kieleen / kieliin, ja aina samaan paikkaan. Vasaran nopeus ja lyöntivoimakkuus riippuvat painalluksen voimasta ja nopeudesta, mikä vaikuttaa soundiin. Oman lisänsä soppaan tuo pedaalin käyttö (joka on puolipainalluksineen oma taiteenlajinsa), mutta yhtä kaikki mekaanisessa mielessä piano on varsin suljettu systeemi, ja siten tietyissä parametreissä "yksinkertainen" digitoitava. Riittää, että kustakin koskettimesta saadaan riittävä määrä ääninäytteitä riittävällä määrällä eri painallusvoimakkuuksia yhdistettynä pedaalin eri asentoihin, ja homma on paketissa.
 
Rumpusetin soitossa sen sijaan kaikki vaikuttaa kaikkeen: miten pidät kiinni kapulasta, mistä materiaalista kapula on tehty, minkä muotoinen kärki on kapulassa, minkä kokoinen ja painoinen kapula on, miten lyöt kapulalla, mihin kohtaan lyöt, miten lujaa lyöt... Listasta ainoastaan kaksi viimeistä muuttujaa on onnistuttu jotenkin mallintamaan, ja nekin jokseenkin karkeasti.
 
baron
07.11.2014 10:55:46
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

wavelength: Pianohan toimi siten, että napista painamalla vasara lyö kieleen / kieliin, ja aina samaan paikkaan. Vasaran nopeus ja lyöntivoimakkuus riippuvat painalluksen voimasta ja nopeudesta, mikä vaikuttaa soundiin. Oman lisänsä soppaan tuo pedaalin käyttö (joka on puolipainalluksineen oma taiteenlajinsa), mutta yhtä kaikki mekaanisessa mielessä piano on varsin suljettu systeemi, ja siten tietyissä parametreissä "yksinkertainen" digitoitava. Riittää, että kustakin koskettimesta saadaan riittävä määrä ääninäytteitä riittävällä määrällä eri painallusvoimakkuuksia yhdistettynä pedaalin eri asentoihin, ja homma on paketissa.
 
Huomaa että et ole kuunnellut akustisen flyygelin soittoa:
Ensiksi kunnon konserttiflyygelin lähes kolmemetristen bassokielten ääntä ei aidosti mikään pysty jäljittelemään.¨
Lisäksi soundiin vaikuttaa myös minkä verran muut kielet resonoivat, sekä ne jotka ovat vapaina että nekin jotka eivät ole vapaina ja tähän vaikuttaa merkittävästi volyymi. Mun digipiano on sämplätty kolmella velocityllä mutta pianisti käyttää huomattavasti useampia. Lisäksi pedaalin käytön mallinnus parhaimmillaan on koko ja puoli ja oikeesti niitä on vaikka kuinka monta.
Myös akustisen kosketuksella voidaan vaikuttaa soundiin kun taas digipianon ei.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Lucky 7
07.11.2014 12:05:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Me olaan hävitty tää peli. Ruvetaan kantaan jokaiselle keikkapaikalle flyykeliä, pienoa, kirkkourkuja, viulukonetta, kaikkia mahdollisia analogi syntikoita...jne
Olisko tässä ny semmonen juttu, että kaikki soittajat tykkää niistä aidoista ja alkuperäsistä (akustisista) soittimistaan, mutta niitä ei voi kuskata mukana, kun ei oo lavalla tilaa, eikä aikaa ruveta kasaileen ja virittään sitä systeemiä.
Rumpaleilla on kuitenkin mahdollisuus käyttää niitä soittimia mistä tykkää, mitä ny joutuu vähän karsiin setin koosta.
Syy minkä takia ne parhaat rumpalit, jotka osaa soittaa hiljaa ja kovaa mitä vaan, ei soita tanssibändeissä: ei niitten tartte, ne voi valkata hommansa musiikki edellä.
 
TÄ?
wavelength
07.11.2014 12:17:18
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Huomaa että et ole kuunnellut akustisen flyygelin soittoa:
Ensiksi kunnon konserttiflyygelin lähes kolmemetristen bassokielten ääntä ei aidosti mikään pysty jäljittelemään. Lisäksi soundiin vaikuttaa myös minkä verran muut kielet resonoivat, sekä ne jotka ovat vapaina että nekin jotka eivät ole vapaina ja tähän vaikuttaa merkittävästi volyymi. Mun digipiano on sämplätty kolmella velocityllä mutta pianisti käyttää huomattavasti useampia. Lisäksi pedaalin käytön mallinnus parhaimmillaan on koko ja puoli ja oikeesti niitä on vaikka kuinka monta.
Myös akustisen kosketuksella voidaan vaikuttaa soundiin kun taas digipianon ei.

 
Olen kuullut ja olen soittanut flyygeliä, ja sehän on ihan selvä asia, että akustinen soitin kuulostaa livenä ihan erilaiselta kuin äänitettynä -- digipianoissa ja rummuissa lähtökohta on mallintaa äänitettyä ääntä. Selvä asia on myös se, että koko soitin soi, kun yhtä kieltä soitetaan, ja moderneissa digipianoissa (esim. Roland RD-800) tuo aspekti on otettu huomioon.
 
Väitätkö, että soundi muuttuu siirtämällä sormea koskettimella eri paikkaan, vaikka vasara osuisi kieleen kosketuksen voimasta prikulleen samalla tavalla?
 
Tankero
07.11.2014 12:48:02 (muokattu 07.11.2014 12:48:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epämuusikko: Katellaan sitten kun
 
-kapulan eri kohdilla lyötäessä saa aidosti moniväristä satsia aikaiseksi
-ridestä saa ne toistakytä soundia kuin mitä normi-ok-ridestä
-vispilöilläsoitosta tulee mitään
-basari ymmärtää ainakin kolme eri nuijallakiinnipitämisen tai pitämättömyyden sointieroa (nuija haudattuna, heti auki, puoliksi painallettuna, jokumuumikä)
-sama haitsun polkaisuihin sekä eri kohdilla kapulaa lyömisen tuomat erot
-soinnin muuttuminen esim. riisikepeillä (yäk!!! sori vaan) kopellettaessa, malleteista puhumattakaan
-peltien vinguttaminen kapulan nupilla, kellon lyönnin jälkeinen kädellä lähestymisen tuoma sointiero äänen kimpoillessa eestaas, pellin reunaan 90_ kulmassa lyötäessä,
 
jne
 
jne
 
jne

 
Kyllä.
 
Humppajyrä
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «