Aihe: Asiaa tanssityyleistä ja tempoista | 1 |
---|
|
Kirjoittelua kotimaisista tanssityyleistä, rytmin merkityksestä ja tempoista blogissa http://rytmiharmonikka.blogspot.fi/2014/09/tyylit-haltuun.html Saa vapaasti kompata tai olla eri mieltä! RytmiHarmonikka-blogi osoitteessa rytmiharmonikka.blogspot.fi
facebook.com/rytmiharmonikka | EP 11.09.2014 15:12:23 | |
|
mrasanen: Kirjoittelua kotimaisista tanssityyleistä, rytmin merkityksestä ja tempoista blogissa http://rytmiharmonikka.blogspot.fi/2014/09/tyylit-haltuun.html Saa vapaasti kompata tai olla eri mieltä! Tempoista riittää juttua.. täälläkin! : ) Pitää lukea myöhemmin, hyvä Näitä on Aina välillä käydä läpi. | |
Missä se tanssin ylijumala piileksii? | EP 11.09.2014 20:18:16 | |
|
Veksi: Missä se tanssin ylijumala piileksii? Älä kysy.. : ) | |
No mä olen sillai eri mieltä et metronomi tai tarkka tempoluku on normisti käytössä vain jos bändillä on käytössä taustanauhaa tms. Hanuristilla ny on humpan ja valssin tempot sisäänrakennettuna sormimuistissa ja oikeesti jotain jätkänhumppaa tai suvivalssia vois olla aika vaikee soittaa jos tempo jotenkin olis oman mukavuusalueen ulkopuolella. Laulaja kans hoksaa heti jos joutuu vokaaleja venyttämään tai lopputavuja nielemään. Aikanaan treenattiin acapellaa ja se mitä tuli narulle otettua kertoo sen, et vire ilman säestyssoittimia saattoi kolmen minsan biisin aikana laskea melkoisesti. Kuin myös sen, et ekan ja vikan säkeistön tempot olivat eri planeetalta. Mut ei sitä siin vetäessä korva kertonut. Tietääkseni aikas monilla levyilläkin on ihan tarkoituksellisena tehokeinona se, et kertsiin mennessä tempo vähän kiihtyy. Semmoista olis aika hankala toteuttaa livenä säätämällä metronomi nakuttamaan tasaista sataaviittäkymppiä. Musan tanssittavuus ja se, et tempo on oikeella hehtaarilla on tietty tärkeä asia. Jos bändi soittaa ihanpäinpeetä, niin semmoisesta voi ja saakin sanoa. Mut jos joku pilaa tanssi- iltansa ihmettelemällä et tempon kuuluis olla 92 eikä 93, ni eiköhän sitä metronomia vois kuunnella kotonakin. Mut tietty jos ei illan mittaan käy flaksi, niin se on bändin vika. (Nii onkin, koska ihavvarmana kaikki potentiaaliset flaksiehdokkaat on pylly pystyssä bändin takahuoneessa.) | EP 12.09.2014 19:56:00 | |
|
Juu hyvää juttua on, eikä ole pahitteeksi välillä kerrata Näitä juttuja itse kunkin. Mun mielestä rytmien tarkistus metronomin avulla on hyvä juttu, (ainakin silloin tällöin) vaikka jotkut ei sitä pidä ollenkaan tärkeänä ja on joskus tuntunut, että katsovat sen jotenkin jopa ammattitaidon puutteeksi. | jazzbass-73 12.09.2014 21:59:15 (muokattu 12.09.2014 22:13:42) | |
|
JOS kunnioitetaan alkuperäisiä levyversioita esim. O.Virran tangoista , niin ei todellakaan ole hirviä synti tarkistaa metronomilla se tempo ( ainakin treenattaessa ) ... Valitettavan usein kuulee tangot soitettavan liian ' hätäisesti , kikkailemalla ja marssimaisesti hosumalla ' tyyliin : ' oha näit ny kato vedetty kymmeniä vuosia näin ...' | Roweami 13.09.2014 00:25:53 (muokattu 13.09.2014 00:36:36) | |
|
jazzbass-73: JOS kunnioitetaan alkuperäisiä levyversioita esim. O.Virran tangoista , niin ei todellakaan ole hirviä synti tarkistaa metronomilla se tempo ( ainakin treenattaessa ) ... Valitettavan usein kuulee tangot soitettavan liian ' hätäisesti , kikkailemalla ja marssimaisesti hosumalla ' tyyliin : ' oha näit ny kato vedetty kymmeniä vuosia näin ...' Juuri näin ja olisi se kai mukavempi soittaakkiin (ellei kieroon kasvanut). Oikiastaan siihen ehtisi enempi tanssiakki, vaikkas en siitä enempää tierä. Ku sika pohojan tähärestä. | MatRa 13.09.2014 09:49:51 (muokattu 13.09.2014 10:04:10) | |
|
jazzbass-73: JOS kunnioitetaan alkuperäisiä levyversioita esim. O.Virran tangoista , niin ei todellakaan ole hirviä synti tarkistaa metronomilla se tempo ( ainakin treenattaessa ) ... Valitettavan usein kuulee tangot soitettavan liian ' hätäisesti , kikkailemalla ja marssimaisesti hosumalla ' tyyliin : ' oha näit ny kato vedetty kymmeniä vuosia näin ...' Kyllä 120 tangolle on haastava tempo nopeudessa, jos kyseessä on suomalainen mollimelankoliaan perustuva kipale, etenkin laulajalle tulkita kappaletta. Virtuoosimaiset kappaleet juoksutuksineen, ja ehkä moni argentiinalaisista toimii tuolla kellokompilla. Monesti säestyslapussa lukee jotain 116, kun olen säestellyt pitkän linjan keikkalaulajia. Itse käytän 117-118 konekompissa. Bändin kansshan tuo elää varmaan jonkin verran, kun ei ole tuota klikkiä tullut tangoissa juuri käytettyä.. Samban tempo täytyi reklamaatioiden jälkeen 80-luvulla opetella hitaammaksi, kun oli ticoticoa treenannut keskenänsä uruilla 120 tempolla, ja laski bändille aloituksissa tuon saman tempon. Tanssijoille se on liian nopea...tarkennuksena jos tanssijat tanssivat sambana eikä humppana ko. parin. tuossahantuo sanotaankin, parisamban tahti 50 (eli 100). Onkohan tullut vieläkään tarpeeksi hitaasti soitettua? No, valituksia nykyisestä muistaakseni 110 temposta ei ole tullut.. http://fi.wikipedia.org/wiki/Samba yykaakookaakaatadada mmzatsaa ymzaztaa... | |
Mielenkiintoista kommenttia. Itse soittelen haitaria kerhossa, ei niinkään ole tanssikeikkaa kokemuksina. Ellei tiedä minne on menossa, päätyy todennäköisesti jonnekin muualle. | EP 13.09.2014 22:06:38 | |
|
jajuhani: Mielenkiintoista kommenttia. Itse soittelen haitaria kerhossa, ei niinkään ole tanssikeikkaa kokemuksina. Samat ne on tyylit ja tempot sielläkin. | « edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|
|
|