Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Tanssimusiikki »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Muusikkoelitismi (ylpeys jne.)
1 2 3
Tuomas
28.09.2014 21:32:24
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Anonymous-jazz: Päätin avata tästä oman ketjun, kun ei olla tästä aiheesta täällä aiemmin paljonkaan jauhettu. Elikkäs muusikkoelitismi (ylpeys jne.) on yleensä sitä, että tietyt soittajat esim. jameissa katsoo muita jamittelijoita nenänvarttaan pitkin, eikä suostu soittamaan kuin vain keskenänsä. Jolloin näiden muusikkoelitistien kaikki energia menee lavalla vain siihen, että heillä on suuri tarve todistaa olevansa teknisesti sekä musikaalisesti hyviä (muita parempia).
 
Omasta mielestäni tällainen asenne kenellä tahansa muusikolla rikkoo koko jamitteluskenen terveen hengen missä tahansa. Mutta tätä muusikkoelitismiä on niin kauan, kuin on näitä "AMK/korkeampia kouluja", joissa kilpailutilanteen johdolla opiskelijoista muovataan tällaisia personallisuuksia.
 
Musiikki ei kuitenkaan ole mikään kilpailu, vaan sen kuin joukkueurheilua. Eihän Mikael Granlund olisi myöskään menestynyt urheilijana jos sen asenne kentällä muita kanssapelajia kohtaan olisi, että "Mä olen sua tuhatkertaa parempi lätkänpelaaja, koska osaan tehdä ilmaveivin.. En mä sulle siksi kiekkoa syötä koska oot mua huonompi".

 
Minusta on ilo huomata, että olet kääntänyt kelkkasi ja nykyään sitä mieltä, ettei muita soittajia pidä katsella nenänvartta pitkin :)
 
Hienoa! Musiikki on yhteinen ja iloinen asia. Iso peukku.
 
Liian ilkeä hipiksi.
KoskPaavo
30.09.2014 10:37:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juoppis: Minusta on ilo huomata, että olet kääntänyt kelkkasi ja nykyään sitä mieltä, ettei muita soittajia pidä katsella nenänvartta pitkin :)
 
Hienoa! Musiikki on yhteinen ja iloinen asia. Iso peukku.

 
Totta! Kusihumppaa ei ole olemassakaan, kaikki ollaan yhtä pershettä.
 
"Quidquid Latine dictum sit, altum videtur."
Thefish
30.09.2014 19:56:12 (muokattu 30.09.2014 19:56:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

KoskPaavo: Totta! Kusihumppaa ei ole olemassakaan, kaikki ollaan yhtä isoa pershettä.
 
"This motherfucker can play AND dance!" - Paul Jackson
Notefix
30.09.2014 21:16:57
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juoppis: Minusta on ilo huomata, että olet kääntänyt kelkkasi ja nykyään sitä mieltä, ettei muita soittajia pidä katsella nenänvartta pitkin :)
 
Hienoa! Musiikki on yhteinen ja iloinen asia. Iso peukku.


Samoja mietteitä. Aika paljon moni juttu riippuu omasta käyttäytymisestäkin. Tosin itse en jameissa juuri käy, koska diggaan soittaa enemmän biisejä kuin jotain päämäärätöntä sooloilua....joten ei ole tietoa mitä niissä nykyään tapahtuu.
 
"Layers of layers of shit!"
pekkajau
30.09.2014 22:43:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Notefix: Samoja mietteitä. Aika paljon moni juttu riippuu omasta käyttäytymisestäkin. Tosin itse en jameissa juuri käy, koska diggaan soittaa enemmän biisejä kuin jotain päämäärätöntä sooloilua....joten ei ole tietoa mitä niissä nykyään tapahtuu.
 
Kai niissä soitetaan sitä bluussia enimmäkseen. Joku syö huuliharppua ja kitaristit venyttelee.
 
Hätä keinot keksii!
Ironwire
09.11.2014 22:26:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse kauan soittaneena ja ihmisiä nähneenä näitä löytyy aina sillointällöin.
Itse perus negatiivinen eli soitossa aina parannettavaa ja etsii uusia tyylejä ja saundeja...Nämä päälliköt on monesti tai yleensäkin ihan hukassa jos mennään eri musiikki genreen.
Monesti on se 1-2 saundia tai komppia jotka menee mutta uusia ei edes opetella.
Veivannu kitaraa sen kohta 30-vuotta mutta tuntuu että mä oon ihan paska soittaan. Kokoajan pitäis treenata...
Tanssimusiikia soitetaan mutta ei mitään Agents kopioo vaan omilla saundeilla ja vähän tummempaa. Ei sillä ettei Esan saundi miellytä että kyllähän se loistava varsinkin ihan eka Agentsien levyillä. Nurmion ajoista miestä kuunnellu ja korvia hivelee ;)
 
Anonymous-jazz
19.01.2015 06:17:56
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Notefix: Tosin itse en jameissa juuri käy, koska diggaan soittaa enemmän biisejä kuin jotain päämäärätöntä sooloilua....joten ei ole tietoa mitä niissä nykyään tapahtuu.
 
Kyllä noissa stadin jameissa nykyään soitellaan ihan biisejäkin. Joten ajat ovat muuttuneet.
 
"In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act" - George Orwell
Dexma
30.01.2015 17:36:38 (muokattu 30.01.2015 17:38:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla ainakin tulee itseni mieleen.
 
Pari sellaista eri aikakautta ja tilaa.
 
On ollut se, kun opetteli IHAN KAIKKEE. Opetteli hiton paljon omituisia skaaloja ja tekniikkaa ym. Sit arvosteli kaiken kolmensoinnun rokin ihan paskaksi. Sit ihmetteli, kun kukaan ei digannut mun soitosta ikinä, kun oikeasti oli ihan liian ylpeenä treenannut liian isoja juttuja. Mut tolloin ei oikeasti ollut ees vielä soittanut kunnolla humppa keikkaa tai mitään ikinä.
 
Tää oli sitä aikaa, kun kuunteli progee ja veti liikaa psykedeelejä.
 
Sit nykyäänkin mua potuttaa, kun opettelen hitosti jotain jazzia, mut en oikein opettele sitä omaa korvakuuloa ja bändissä soittamista. Sit on sillai, että joku 16 vuotiaiden rokki bändiä digataan hirveesti ja sit joku käskee mua soittaan jotain niin on sillain. Nooooo oon tos treenaillut tälläistä yhtä Django Reindhardin biisiä kuunnelkaas tää. Sit ihmiset on sillai, että joo. Osaathan sä soittaa joo, mut oikeasti kuka tollasta nyt kuuntelee :D :D Ja noi 16 vuotiaat jäbät soittaa ton Led Zeppelinin STAIRWAY TO HEAVENIN NIIN HYVIN ja 16 VUOTIAAKSI. Vittu itekkin osasin noi 10 vuotta sitten :D :D
 
Oikeasti itelle on kyl ollut opettavaista käydä soittamassa niitä baari rokki keikkoja. Menolla soittaa Popedaa kansalle jotka on niin kännissä, että niille uppoo mikä vain. Siihen kyl kyllästyi nopeesti. Aikoinaan ajatteli humppa keikat sellaisina, että EN IKINÄ MENIS NIIHIN, mutta nykyään ne ois hiton kivoja. Siellä on ihmisiä jotka kuuntelee sitä musaa oikeasti ja on kiva vetää Rapatiisit mummoille ja sillai. Hääkeikat on tosi kivoja, kun siellä on iloisia ihmisiä kännissä ja saa soittaa joskus ihan kohtuu kunnollista musaakin. Harvoin vain jaksaa niitä kännisiä soittokavereita...
 
Ois kiva mennä sinne jazz baariin soittaan, mut ei kyl ihan vielä kehtaa, mutta vituttaa, kun nykyään joku kysyy, että mitä sä osaat soittaa tai mitä soitat. Niin on sillai "jazzii." Mut sit kun yrittää näyttää osaamistaan niin se on just sitä, että noh. Ensin mä pistän tän jamiträkin tästä soimaan taustalle ja sit yritän näitä bepop skaaloja. Sit joku pyytää soittaan jonkun Ac / Dc biisin sillai, että blokkaa toi nopeesti ja soita perässä ja siitähän nyt vittuukaan tule mitään, kun ei osaa laittaa sormia enään A powerchordiksi vaan heti pistää sormet johonkin Am6 soinnuksi. :D
 
Oikeasti. Ne on hyviä soittajia jotka saa yleisön innostuun. Osa koulumuusikoista on kyl aika ylpeitä ja kovia soittajia, mut ne harvoin tienaa muulla tavalla kuin opettemalla muita soittaan :D
 
musamies
31.01.2015 01:54:29 (muokattu 31.01.2015 14:03:23)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen suunnannut kilpailun ja todistelun lähinnä itselleni...
 
Jos on jonkun asian oppinut omasta mielestä ihan hyvin, siirrän asian varastoon vaikka jotain keikkaa tai treenejä varten ja rupean opettelemaan jotain sellaista, mikä ei ennestään ole niin hyvin hanskassa.
 
Ei ole mitään takeita siitä, että omasta mielestä ne kaikista hienoimmat jutut olisi joidenkin muiden mielestä hienoja. Todistelu muille on vähän kuin turhaa.
 
Ennemminkin todistelen niinpäin, että asetan jotain tavoitteita ja jos saavutan ne, niin se riittää itselle todisteluksi. Usein annan lisäaikaa itselleni.
 
Bluesjami meiningit on nähty.
 
Nykyisin mä toimin enempi orkesterinjohtaja asenteella ja orkesteri on päässyt typistymään suurelta osin vain yhden miehen orkesteriksi. Jos mukana on joku muukin, silloin yritän järjestää optimaaliset työskentelyolosuhteet ja valvon hyviä käytäntöjä. Tarjoan mahdollisuuden vaikkapa monenkirjaville laulajille olla hetki pääosassa.
 
Ylpeily on vähän hankalaa koska oman kokemuksen valossa ensin pitää olla huono, jotta voisi tulla paremmaksi. Paranemista ei tapahdu jos ei siedä huonousvaihetta.
 
Jos muille haluaa esitellä taitojaan tai muuten vaan olla esillä, mielestäni Youtube tarjoaa siihen hyvän kanavan. Ehkä joskus tulevaisuudessa voisi itsekin laittaa jotain...
 
Anonymous-jazz
02.02.2015 09:30:28
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On The Rocksin keskiviikko jameista tunnelmia tässä:
 
https://www.youtube.com/watch?v=5gVlJc0RHUU
 
https://www.youtube.com/watch?v=8mJnN2E7iMo
 
https://www.youtube.com/watch?v=zktEkW8vuN4
 
https://www.youtube.com/watch?v=_N31iyweIk0
 
Open stage - Rocksin jamit
 
Keskiviikkoisin
 
klo: 22:30 - 03:00
 
Vapaa pääsy (eteispalvelumaksu 3€)
 
"In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act" - George Orwell
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «