Muusikoiden.net
08.12.2016
 

Tanssimusiikki »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Millä määrittelisitte musikaalisuuden
1 2
Anonymous-jazz
25.05.2014 06:03:15
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaikka täällä nyt onkin jos monenmoista humppapeltojen kyntäjää, niin kyllä kuitenkin aina musikaalisuus on se mikä yhdistää soittajat keskenään ja mitä parempi musiikillisempi kommunikaatio, niin sen parempi lopputulos jne.
 
Lisäksi mielestäni toinen ominaisuus kertoo soittajasta paljon ja se on huumorintaju. Joko sen täydellinen puute, jolloin koko homma on haudanvakavaa touhua ja suorittamista. On se sitten syntynyt hieromalla likkejä kellarissa 24/7, tai soittamalla 40 v. humppaa ristiin-rastiin.
 
Ei sinällään kaikki elävässä musiikissa tuotetut ääniaallot ovat kuitenkin jokaisen kansanterveydelle hyödyksi ja niiden ääniaaltojen taso on täysin riippuvainen, niiden tuottajista, eli soittajista.
 
"In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act" - George Orwell
KanttoriPiiparinen
25.05.2014 08:35:31 (muokattu 25.05.2014 08:36:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pistitpä pahan heti sunnuntai aamuksi. Onhan näitä testejä netti pullollaan. On sävelmuisti, rytmiikka ja kaikenlaista musikaalisuus-testiä. Mielestäni näiden kokeiden tulokset ovat parhaimmillaankin ainoastaan suuntaa antavia, koska soittajan tärkein ominaisuus liittyy paljolti henkilön soveltuvuuteen soittaa mitään instrumenttia missään olosuhteissa millään menestyksellä. Siihen tarvittaisiin varmaankin jonkinlaista muusikon psyykkisen rakenteen kartoittavaa testiä. Siis eräänlaista kusirajan mittausta.
 
Jokainen alalla työskentelevä tietää käytännössä ainakin yhden hyvän soittajan, joka ei kestä missään bändissä kuukautta paria kauempaa. -On niin sanotusti "vaikea luonne". Tämän kartoittaminen mahdollistuu vasta aidossa soitto tilanteessa ja on silloin yleensä hieman myöhässä.
 
Nuotin vieressä on aina tilaa...
Eläkeläissoittaja
25.05.2014 13:22:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvä sävelkorva kaikkea kuultua kohtaan ja melodian omaksuminen nopeasti laulaen tai soittaen jollain instrumentilla on ainakin yksi osoitus luonnollisesta musikaalisuudesta. Hyvä sointujen hahmottaminen eli harmonian omaksuminen myös. Loppu on noiden lahjakkuuksien hyödyntämistä lisää opiskelemalla ja harjoittelemalla sillä soittimella taitoaan soittaa vieilä paremmin mitä sitten soittaakin tai vain vaikka laulaa. Minä olen huono esimerkki ainakin siitä harjoitelemisesta. :)
 
KoskPaavo
25.05.2014 19:01:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minuakin ovat muutamat uskalikot kehuneet musikaaliseksi, itse en koe olevani mitenkään poikkeuksellinen tuossa. Muusikontiellä olen tavattoman monta kertaa turvautunut vanhaan ruotsalaiseen tapaan; kysymiseen. Halpa tapa oppia uutta on tuo.
 
"Quidquid Latine dictum sit, altum videtur."
Qsine
25.05.2014 19:36:28
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tärkeä osa musikaalisuutta on sen tosiasian tunnustaminen, ettei muistilla ole mitään tekemistä musikaalisuuden kanssa.
 
http://www.jannekuusinen.net http://jannekuusinen.blogspot.fi http://shitegeistcomics.blogspot.fi https://twitter.com/janne6nen www.google.com/+JanneKuusinen
Anonymous-jazz
26.05.2014 02:46:20 (muokattu 27.05.2014 22:40:19)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Qsine: Tärkeä osa musikaalisuutta on sen tosiasian tunnustaminen, ettei muistilla ole mitään tekemistä musikaalisuuden kanssa.
 
Tarkoitatko flash-muistia.
 
Vielä ei eletä niin pitkällä teknokratiassa, että voisi tanssimuusikkokin laittaa omaan CV:hen, että kuinka monta gigaa hänellä on ohjelmistoa päässään.
 
"In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act" - George Orwell
holmjan
29.05.2014 23:01:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Korva. No, sekin on ainakin osaksi opittua.
 
En muuten käytä hymiöitä.
WanhaWetäjä
30.05.2014 01:30:20
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

holmjan: Korva. No, sekin on ainakin osaksi opittua.
 
Juu ei...korvattomia, matemaattisia soittajia on päässyt ihan musiikinopettajiksi asti, näitä tuli kohdattua aikoinaan Treen Konsalla. Tulee mieleen vanha lastenlaulu "ei korvia, ei korvia ei, ei tajuu laisinkaan" vai miten se meni...
Tanssipuolella basso,PA&paku ei takaa muuta kuin että otetaan ne isommat liksat päältä. Tai voihan se olla muukin kuin basso, vaikka se Ketron...karua mutta totta. Pitäskö laittaa nimiä esiin? No ehkä ei kuitenkaan...
Musikaalisuus on joko tai ominaisuus jota EI VOI opiskella, samoin kuin rytmitaju.
 
Vasta-argumentteja hyvin perustein saa toki esittää ;-)
 
Eläkeläissoittaja
30.05.2014 06:40:16 (muokattu 30.05.2014 06:40:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Wanha Wetäjä on oikeassa. Kaikista ei ole kaikkeen, ellei pönntö sano yhtään mitään ja Ukko Noaankin pitää olla nuotti nenän edessä, jotta taituu vielä oikein soinnuin. ;-))
 
EP
30.05.2014 07:00:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Varmaan yksi määritelmä on, ettei suostu menemään sieltä missä aita on matalin, vaikkei siitä saisi yhtään enempää rahaa..
 
Musiikissa nimenomaan laatu ratkaisee, eikä määrä. (Lasse Mårtenson)
KoskPaavo
30.05.2014 09:05:46 (muokattu 30.05.2014 09:07:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

. "Tai voihan se olla muukin kuin basso, vaikka se Ketron...karua mutta totta. Pitäskö laittaa nimiä esiin? No ehkä ei kuitenkaan.."
.Mulla on Ketron, jos nimiä halutaan mainita, on ollut liki 30 muutakin vaakasyntikkaa, Hammondia, Rhodesia, Ensoniqia yms. Haitarinsoitossa tuli Suomen Mestaruus alle kuukausi sitten. Eipä nää Tyrosit sun muut mitään musikaalisuutta ihmisestä vie .
 
"Quidquid Latine dictum sit, altum videtur."
KanttoriPiiparinen
30.05.2014 17:51:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

KoskPaavo: Eipä nää Tyrosit sun muut mitään musikaalisuutta ihmisestä vie .
 
Eivät todellakaan vie, mutta paljastavat piilevän epämusikaalisuuden. Se on tullut todettua monesti näillä yleiskoneilla keikkoja tehdessäni.
 
Homma etenee poikkeuksetta seuraavan kaavan mukaan:
 
-Hei. Tuohan soi itsestään. Sä huijaat.
 
-No. Mikäs siinä. Tule kokeilemaan kuinka helppoa on soittaa itsestään soivaa kiipparia.
 
Ja kun homma poikkeuksetta lähtee kokeilijalta lapasesta seuraa yleisöltä buuaus-myrsky...
 
Näiden Ketroneiden ja Monitoimi kosketinlaitteiden soitto vaatii jokseenkin kapellin musiikintuntemusta ja vähintään insinööritason teknistä ymmärrystä onnistuakseen uskottavasti.
 
Nuotin vieressä on aina tilaa...
Anonymous-jazz
30.05.2014 23:00:18 (muokattu 30.05.2014 23:02:10)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Monta vuotta sitten länsirannikolla eräässä hotellissa oli vanhusten tanssit menossa ja eräs paikallinen Hanuristi veteli Ketron taustoilla, hanurilla ja jalkiobassolla päin persettä.
 
Kaikki bassoäänet menivät n. 80 % vääristä sävellajeista. Mutta tähän sitten Mäkitalon Hilkan Polakki kosketinsoittaja vaan totesi, että "Hjuomaatko njämä vanhukset eivät huoma mitään, kunhan vjain rjytmi tule oikein".
 
Tollanen jalkiobasso midi-vehjehän on vielä pirun kallis (yli 500 € ovh.) Niin mitä järkeä sellaista on jonkun hanuristi-ketronoijan edes hankkia, kun ei sillä osaa soittaa.
 
"In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act" - George Orwell
baron
30.05.2014 23:03:24
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Anonymous-jazz: Kaikki bassoäänet menivät n. 80 % vääristä sävellajeista. Mutta tähän sitten Mäkitalon Hilkan Polakki kosketinsoittaja vaan totesi, että "Hjuomaatko njämä vanhukset eivät huoma mitään, kunhan vjain rjytmi tule oikein".
 
Meillä on joskus ollut tuuraajana "Tarja ja Tahdikkaat" tyylinen basisti ja yleisölle se meni täydestä, ei häirinnyt kuin muuta bändiä.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
pekkajau
30.05.2014 23:07:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aikoinaan kai se määriteltiin näin: Ensin se soitti 7 eri instrumenttia ja lopuksi vielä sitten pan huilua.
 
EP
31.05.2014 01:55:29 (muokattu 31.05.2014 06:58:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Anonymous-jazz:
 
..Kaikki bassoäänet menivät n. 80 % vääristä sävellajeista. Mutta tähän sitten Mäkitalon Hilkan Polakki kosketinsoittaja vaan totesi, että "Hjuomaatko njämä vanhukset eivät huoma mitään, kunhan vjain rjytmi tule oikein"..

 
Oon vähän eri mieltä.. yleensä vasta arvostelevaa ja vaativaakin yleisöä, vaikka eivät sitä heti näyttäisikään. Ko. soittajalle ei vaan seuraavaa keikkaa sinne enää tule! : )
 
Yleensäkään kuulijoita ei kannata aliarvioida ja vaikka musiikista ei aina ymmärtäisikään niin kuulee, että kaikki ei ole ok.
 
E: Toisaalta paljon saa anteeksi kun ohjelmisto on hyvä ja väärät äänet ei kovasti häiritse (ovat sopivan kaukana oikeasta sävelestä) kokonaisuutta!! :D :D
 
Musiikissa nimenomaan laatu ratkaisee, eikä määrä. (Lasse Mårtenson)
KoskPaavo
31.05.2014 02:06:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Anonymous-jazz: Monta vuotta sitten länsirannikolla eräässä hotellissa oli vanhusten tanssit menossa ja eräs paikallinen Hanuristi veteli Ketron taustoilla, hanurilla ja jalkiobassolla päin persettä.
 
Kaikki bassoäänet menivät n. 80 % vääristä sävellajeista. Mutta tähän sitten Mäkitalon Hilkan Polakki kosketinsoittaja vaan totesi, että "Hjuomaatko njämä vanhukset eivät huoma mitään, kunhan vjain rjytmi tule oikein".
 
Tollanen jalkiobasso midi-vehjehän on vielä pirun kallis (yli 500 € ovh.) Niin mitä järkeä sellaista on jonkun hanuristi-ketronoijan edes hankkia, kun ei sillä osaa soittaa.

 
No onhan se kyllä melko erikoista että jalkion tuohon sitten yritti tunkea, jos on oikea haitaristi niin vasemmalla kädellä saa ne oikeat bassoäänet haitarillakin Ketronille opasteltua. Toisaalta noitten härveleitten kanssa pelaavista ainakin 70% on englantia taitamattomia, niin eihän niistä mitään irti saa.
 
"Quidquid Latine dictum sit, altum videtur."
WanhaWetäjä
31.05.2014 02:27:56
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

KoskPaavo: . "Tai voihan se olla muukin kuin basso, vaikka se Ketron...karua mutta totta. Pitäskö laittaa nimiä esiin? No ehkä ei kuitenkaan.."
No ei...pointti oli se että kun on pokeria niin voi tehä ihan mitä vaan, esimerkkejä lähes soittotaidottomista bandiliidereista eli soittoliimataisista löytyy menneestä elämästä, onneksi harvemmin tänä päivänä, useimmiten soitin on basso ;-)
 
.Mulla on Ketron, jos nimiä halutaan mainita, on ollut liki 30 muutakin vaakasyntikkaa, Hammondia, Rhodesia, Ensoniqia yms. Haitarinsoitossa tuli Suomen Mestaruus alle kuukausi sitten. Eipä nää Tyrosit sun muut mitään musikaalisuutta ihmisestä vie .
Ehkä eivät vie musikaalisuutta mutta oman kokemukseni mukaan saattavat turmella siitä suuren osan ja paluuta livebandissa soittamiseen ei ole, ei vaan toimi kun pitääkin soittaa eikä vaan painaa sitä starttinappulaa ja komppivariaatioita.Tästä on ihan omaa kokemusta, pitkään koneitten kanssa temmeltänyt soittaja oli aivan hukassa normi triossa vaikka hyvä soittaja oli aikanaan ollutkin.
 
Mestarit on erikseen, lahjakas, teknisesti taitava ja musikaalinen kaveri on sitä soittaa mitä vaan, mutta näitä näkee ja kuulee harvemmin omb-osastoissa.
Mistä lie johtuu...?
 
Roweami
31.05.2014 02:35:08 (muokattu 31.05.2014 02:49:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Musikaallisuutta, tahi tanssitaitoa saadaan äidinmaidossa.
 
Kovalla työllä pääsee vaikka mihinkä.
 
Muuten tänään (eilen) kakkosbändi vei pisteet (porrista?).
 
KoskPaavo
31.05.2014 03:45:56 (muokattu 31.05.2014 03:49:41)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

WW, kiitos tuosta toiseksi viimeisestä virkkeestä. (vitsi,vitsi)
 
"ja paluuta livebandissa soittamiseen ei ole," eiköhän tässä jo olla niin vanhoja keikkaruunia että comebackkeja harva tekee.
 
"Quidquid Latine dictum sit, altum videtur."
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti